Gå til innhold

Helseangst, hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sliter så med helseangst. Er så redd for alvorlig sykdom. 

Leste en artikkel om symptomer som kan være hjerneslag. Stod vondt i skulderen kunne være det for eksempel. Jeg får noen ganger en slags innvendig smerte I skulderen som stråler ned til hånda/ fingrene. Og har av og til vondt på skulderbladene. Nederst i ryggen som stråler ned i beinet. 

Har tenkt det er for jeg sitter mye med mobilen, det er særlig den armen jeg holder mobilen i som er vond. Og jobber på sykehjem, så mange tunge løft i løpet av en dag. 

Men når jeg leste det er jeg redd det er noe alvorlig 🙈 

Andre som sliter med helse angst? Eller kan dette være farlig?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer egentlig med grunnen til smerten etter at du sier det du er redd for. 

Egentlig vet du at dette ikke er farlig, fordi du vet grunnen, men du trenger bekreftelse fra andre om at det er ufarlig. 
Akkurat sånn er helseangst. 
jeg har slitt med det samme, og når du har alternativer til hva det kan være velger du det verste. 

Det som er kjedelig er at denne bekreftelsen ikke varer så lenge.. Og angsten kommer sterkere tilbake neste gang du tenker på det. 

jeg vil anbefale kognitiv terapi- Dette hjalp meg enormt. 

Anonymkode: e8cc1...6ae

AnonymBruker
Skrevet

Har du sett denne: 

Anonymkode: 6d873...f34

AnonymBruker
Skrevet

Helseangst er ofte irrasjonelle tanker. Katastrofetanker. 
Angsten og bekymringen i seg selv er veldig vondt og slitsomt å kjenne på. 
ønsker å gi deg en klem

Anonymkode: dd197...cf3

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kommer egentlig med grunnen til smerten etter at du sier det du er redd for. 

Egentlig vet du at dette ikke er farlig, fordi du vet grunnen, men du trenger bekreftelse fra andre om at det er ufarlig. 
Akkurat sånn er helseangst. 
jeg har slitt med det samme, og når du har alternativer til hva det kan være velger du det verste. 

Det som er kjedelig er at denne bekreftelsen ikke varer så lenge.. Og angsten kommer sterkere tilbake neste gang du tenker på det. 

jeg vil anbefale kognitiv terapi- Dette hjalp meg enormt. 

Det er akkurat sånn det er. Ønsker en bekreftelse på at det jeg tror stemmer. 

Kognitiv terapi, trenger man legehenvisning for det?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Anonym-bruker said:

Ikke nødvendigvis. Det er mulig å få kognitiv terapi i noen kommuner også. Der kan man ta kontakt selv uten henvisning. Gratis er det også.

Anonymkode: 9113d...793

Skrevet
Anonym-bruker skrev (1 time siden):

Sliter så med helseangst. Er så redd for alvorlig sykdom. 

Leste en artikkel om symptomer som kan være hjerneslag. Stod vondt i skulderen kunne være det for eksempel. Jeg får noen ganger en slags innvendig smerte I skulderen som stråler ned til hånda/ fingrene. Og har av og til vondt på skulderbladene. Nederst i ryggen som stråler ned i beinet. 

Har tenkt det er for jeg sitter mye med mobilen, det er særlig den armen jeg holder mobilen i som er vond. Og jobber på sykehjem, så mange tunge løft i løpet av en dag. 

Men når jeg leste det er jeg redd det er noe alvorlig 🙈 

Andre som sliter med helse angst? Eller kan dette være farlig?

Kjenner meg litt igjen i det du skriver…

Vet ikke om det kan være til hjelp/løsning for deg til å dempe angst/uro angående helseangst men min metode er å spise og drikke med fornuft og trene jevnlig. Da har jeg iallefall gjort det jeg kan for å forebygge alvorlig sykdom. I tillegg tar jeg mammografi og sjekk av underliv jevnlig. Tar en tur til fastlege 1 gang pr. år og tar blodprøve, mye kan leses ut av den.)

AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (35 minutter siden):

Du kan gjøre det privat, men det koster 1500 pr 90 minutter. Det ga jeg opp. Men sjekk om kommunen din tilbyr. 
Nå når du er i krisemodus, lytt til ingvard Wilhelmsen. Jeg har hørt på alle 3 bøkene hans flere ganger. 
han er også med i ulike episoder på Spotify, behagelig stemme, og meget dyktig på å forklare hva som skjer med deg. Søk på navnet hans. 
i Spotify søker du helseangst, og se etter navnet hans. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan gjøre det privat, men det koster 1500 pr 90 minutter. Det ga jeg opp. Men sjekk om kommunen din tilbyr. 
Nå når du er i krisemodus, lytt til ingvard Wilhelmsen. Jeg har hørt på alle 3 bøkene hans flere ganger. 
han er også med i ulike episoder på Spotify, behagelig stemme, og meget dyktig på å forklare hva som skjer med deg. Søk på navnet hans. 
i Spotify søker du helseangst, og se etter navnet hans. 

Takk for svar :)

har hørt om han, skal søke det opp på Spotify og høre på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...