Gå til innhold

Ustabil personlighetsforstyrrelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som er litt … rar. Tidvis er han veldig på, tidvis er han helt fraværende. Han veksler mellom å være veldig glad, til å være veldig lei. Han kan plutselig ombestemme seg, og konsekvensene blir dramatiske, som da han sa opp en fast stilling, til å gå over til noe mye mer uforutsigbart og midlertidig. Da solgte han leilighet og flyttet på en uke. Han er tidvis kontaktsøkende og vil snakke masse, til at jeg ikke hører fra han på to måneder. Veldig ustabil mao. Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: e8b6e...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres mer ut som bipolar siden du skriver at det kan gå to måneder og at han sier opp jobben og sånne store ting 

Anonymkode: cb1c3...24e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres mer ut som bipolar siden du skriver at det kan gå to måneder og at han sier opp jobben og sånne store ting 

Anonymkode: cb1c3...24e

Bipolar? Han er isåfall udiagnostisert. Kanskje ikke så rart at han har det vanskelig? Han mister jobben tvert hvis han har det.

TS

Anonymkode: e8b6e...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/7/2023 at 3:41 PM, AnonymBruker said:

Bipolar? Han er isåfall udiagnostisert. Kanskje ikke så rart at han har det vanskelig? Han mister jobben tvert hvis han har det.

TS

Anonymkode: e8b6e...b4b

Høres ut som han er bipolar ja. Er selv bipolar, derfor jeg også tenker det. Arbeidsplassen har jo ikke noe med å vite diagnosen hans hvis han får diagnosen. Men er vel noen helt spesielle jobber der du må fremvise attester om sånt selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bipolare og eller adhd.

Anonymkode: 4cd65...5ed

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Useless skrev (1 time siden):

Høres ut som han er bipolar ja. Er selv bipolar, derfor jeg også tenker det. Arbeidsplassen har jo ikke noe med å vite diagnosen hans hvis han får diagnosen. Men er vel noen helt spesielle jobber der du må fremvise attester om sånt selvfølgelig. 

Jo, det vil få dramatiske konsekvenser for han jobbmessig. 
Ts

Anonymkode: e8b6e...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Useless skrev (1 time siden):

Høres ut som han er bipolar ja. Er selv bipolar, derfor jeg også tenker det. Arbeidsplassen har jo ikke noe med å vite diagnosen hans hvis han får diagnosen. Men er vel noen helt spesielle jobber der du må fremvise attester om sånt selvfølgelig. 

Du som er bipolar, forresten. Hvordan skal jeg forholde meg til han på best mulig måte? Syns det er litt vanskelig…

Ts

Anonymkode: e8b6e...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Du som er bipolar, forresten. Hvordan skal jeg forholde meg til han på best mulig måte? Syns det er litt vanskelig…

Ts

Anonymkode: e8b6e...b4b

I det maniske periodene når han er i godt humør må du passe på han, han kan da ta dårlige avgjørelser som ikke er gjennomtenkt i det hele tatt. Men de maniske periodene trenger ikke være negative, det kommer ann på hvilken grad av bipolar han har. Nyt de maniske periodene med godt humør og selvsikkerhet som han opplever og styr dem til å være gode for både deg og han.

Depresive perioder er vel det vanskeligste. Da trenger han støtte, men samtidig kan han være avvisende og mutt og ha ustabilt humør, det er igjen avhengig av graden av bipolar. Du må prøve deg frem på hvordan du kan støtte han godt nok, og ikke vær redd for å stille spørsmål.

Det er veldig viktig med rutiner hvis man er bipolar. Legg dere faste rutiner, som fast leggetid, fast middagstid etc. Med faste rutiner får man mere kontroll over lidelsen.

Du får litt informasjon her:

Bipolar lidelse - Helsenorge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Useless skrev (33 minutter siden):

I det maniske periodene når han er i godt humør må du passe på han, han kan da ta dårlige avgjørelser som ikke er gjennomtenkt i det hele tatt. Men de maniske periodene trenger ikke være negative, det kommer ann på hvilken grad av bipolar han har. Nyt de maniske periodene med godt humør og selvsikkerhet som han opplever og styr dem til å være gode for både deg og han.

Depresive perioder er vel det vanskeligste. Da trenger han støtte, men samtidig kan han være avvisende og mutt og ha ustabilt humør, det er igjen avhengig av graden av bipolar. Du må prøve deg frem på hvordan du kan støtte han godt nok, og ikke vær redd for å stille spørsmål.

Det er veldig viktig med rutiner hvis man er bipolar. Legg dere faste rutiner, som fast leggetid, fast middagstid etc. Med faste rutiner får man mere kontroll over lidelsen.

Du får litt informasjon her:

Bipolar lidelse - Helsenorge

Hjertelig takk. Han er ikke diagnostisert, men slik dere beskriver det, og når jeg leser om det, tyder mye på at han er det. 
Tusenkronersspørsmålet blir vel da - hvordan få han til legen for en eventuell utredning? Jeg er redd han kommer til å kutte meg ut som venn hvis jeg hinter frampå en slik diagnose. 😳

Ts

Anonymkode: e8b6e...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hjertelig takk. Han er ikke diagnostisert, men slik dere beskriver det, og når jeg leser om det, tyder mye på at han er det. 
Tusenkronersspørsmålet blir vel da - hvordan få han til legen for en eventuell utredning? Jeg er redd han kommer til å kutte meg ut som venn hvis jeg hinter frampå en slik diagnose. 😳

Ts

Anonymkode: e8b6e...b4b

Den er vanskelig🤔, for meg så var det et program om Steven Fry som fikk med til å får henvisning til psykolog. Jeg kjente meg selv igjen. Det var som om han fortalte om meg. Du kan jo ta det gradvis, hint litt nå og da og sette han selv på ideen. Problemet er at mange tror at det å være bipolar er verdens undergang og har "stigma"😢. For meg var det en lettelse å finne ut hvorfor jeg var som jeg var. Det åpnet døren til et bedre liv der jeg kunne forstå og hvorfor jeg var som jeg var og da var det lettere å godta meg selv.🤗

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Useless skrev (1 time siden):

Den er vanskelig🤔, for meg så var det et program om Steven Fry som fikk med til å får henvisning til psykolog. Jeg kjente meg selv igjen. Det var som om han fortalte om meg. Du kan jo ta det gradvis, hint litt nå og da og sette han selv på ideen. Problemet er at mange tror at det å være bipolar er verdens undergang og har "stigma"😢. For meg var det en lettelse å finne ut hvorfor jeg var som jeg var. Det åpnet døren til et bedre liv der jeg kunne forstå og hvorfor jeg var som jeg var og da var det lettere å godta meg selv.🤗

Takk igjen for at du deler. 
Problemet hans er at en bipolar lidelse vil være uforenelig med yrket hans…

Ts

Anonymkode: e8b6e...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk igjen for at du deler. 
Problemet hans er at en bipolar lidelse vil være uforenelig med yrket hans…

Ts

Anonymkode: e8b6e...b4b

Men hvis en psykisk lidelse er uforenlig med yrket er det jo uansett viktig at det kommer frem. Ikke så mange som har lyst på en ny opplevelse ala den tyske piloten som drepte alle på flyet. Og det handler jo ikke om han, men om nødvendige rutiner 

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk igjen for at du deler. 
Problemet hans er at en bipolar lidelse vil være uforenelig med yrket hans…

Ts

Anonymkode: e8b6e...b4b

Jeg vet ikke hvilket yrke han har. Militær eller politi er et problem, der kan man ikke ha psykisk lidelse. 

Eksmann og far til mine barn er bipolar. Han har eget firma som han skapt delvis i forrige mani. Mange ansatte og går svært godt. Det er lenge siden han var ustabil må. Det er mange  mange år siden. Han tar medisiner og dermed går det fint  samt at han har god døgnrytme og rutiner . 

Det er ikke slik at man trenger være ustabil... og det er jo slett ikke sikkert at denne vennen din er bipolar heller. Han er gjerne bare impulsiv...

Hadde han vært bipolar, så hadde det gjerne vært noe mer ekstremt. Men det kan jo være at han skjuler de verste nedturene for deg...og er begrenset i oppturer. 

Anonymkode: 17766...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde han vært bipolar, så hadde det gjerne vært noe mer ekstremt. Men det kan jo være at han skjuler de verste nedturene for deg...og er begrenset i oppturer. 

Trenger ikke være bipolar. Men det er stor forskjell på Bipolar 1 og 2. Det opereres også med 3 av enkelte "eksperter" men 3 er ikke så annerkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...