Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2005 #1 Skrevet 28. desember 2005 Jeg har lyst til å bli psykolog. Noen som tar profesjonsstudiet i oslo som kan fortelle litt om hvordan det fungerer i praksis? Har sett på sidene til instituttet, men vil gjerne høre fra noen som går der. Er det mulig å få innpass fra andre utdanninger enn psykologi?
Arkana Skrevet 2. januar 2006 #3 Skrevet 2. januar 2006 Jeg studerer profesjonsstudiet. Kort fortalt er studiet delt inn i 10 semestre. De 5 første utgjør 1. avd, det er mer teoretisk enn 2. avd, og man har eksamen og/eller semesteroppgave på slutten av hvert semester. De 5 siste semestre utgjør 2. avd. Her handler det mer om psykopatologi, diagnoser og behandling. Nå begynner man også med praksis, først en dag i uken de to første semestre og, 8. semester er fulltidspraksis, så er det fordypning og til slutt avsluttende eksamen og hovedoppgave. Har du noen andre spørsmål er det bare å spørre i vei, litt vanskelig å bare skrive noe uten å vite hva du lurer på. Om man kan få innpass fra andre utdannelser (som ikke inneholder psykologi, jeg man kan få innpass fra f.eks. bachelor i psykologi, ellers har jeg bare hørt om folk som må begynne fra begynnelsen av) vet jeg dessverre ikke.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #4 Skrevet 2. januar 2006 Takk for svar Hva slags praksissteder er det? Hvilke forsypningsmuligheter er det? Er det karakterer eller bestått? Er det forelesningsbasert? Hvilket semester er du på, forresten?
Arkana Skrevet 2. januar 2006 #5 Skrevet 2. januar 2006 Hva slags praksissteder er det? Det er veldig varierende, og det er mer enn nok av praksissteder. 6. semester (første praksis-semester) har man praksis som omhandler diagnostisering av voksne. Det kan være hva som helst fra rusmiddelproblematikk, nevropsykologi, psykiatri osv osv. 7. semester handler om diagnostisering av barn, mye av de samme typene praksis steder som 6. semester, men her også utredning av autisme, ADHD, PP-tjeneste osv. 8. semester er helt fritt, du kan velge barn eller voksne som du vil. Her er det alt fra tyngre psykopatologi, psykiatri, gerontologi (alderdom), nevropsykologi, PP-tjeneste, familievern, BUP, skolehelsetjeneste, organisasjonspsykologi osv osv. Hvilke forsypningsmuligheter er det? Det er fire fordypningsområder. Systemisk-kognitiv terapi, dynamisk terapi, barne- og familieterapi og arbeids- og organisasjonspsykologi. I tillegg er det nå kommet en slags fordypningssekvens innen PPT (men foreløpig har ingen valgt den). Er det karakterer eller bestått? I 1. avd er det kun bestått/ikke bestått på eksamen, på semesteroppgavene får man karakter. 2 avd. har kun to eksamener, en helårseksamen i slutten av 7. avd og avsluttende eksamen (fordypningsområdet du har valgt) i 10. semester. Disse to får man karakter på som også kommer på vitnemålet. Er det forelesningsbasert? ← Det er mest forelesninger, spesielt på 1. avd. Etterhvert blir det mer kurs/seminarer i mindre grupper. På 2. avd er kullet veldig oppdelt, man har valgt sine fordypningsområder og der er det 10-20 studenter på hvert område. Man må delta mye mer aktivt, rollespill o.l., og da fungerer det best med små grupper.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #6 Skrevet 2. januar 2006 Takk igjen for flott svar! Dette høres kjempespennende ut!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå