Gå til innhold

Motet/trender, mobiler, press i barneskole alder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av tråden om 6/7 åringer hvor datteren ønsket å kle seg som andre i klassen.. Av ren nysgjerrighet, så lurer jeg på når dette starter? 
Når får barna mobiltelefon? Når har de fleste det? Når er man utenfor om man ikke har?

Når begynner de å bli opptatt av mote/klær? 

Har barn på barneskole selv (3. klasse) og synes det er spennende å høre hva andre tenker og hvordan det står til rundt om..

Min bryr seg ikke om mote/klær i det hele tatt. Kunne gått med hva som helst. Jeg kjøper inn og legger frem. Foretrekker kvalitetstøy/merkeklær (ikke alltid det er synonymt), så tror ikke barnet lider noen nød på klesfronten, men vet ikke om det er siste skrik liksom. Har ikke mobiltelefon, og ikke etterspurt det. Vet noen i klassen har, men aner ikke omfanget  

Anonymkode: a3faa...09c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Guttene har egentlig aldri brydd seg om moteklær.16 åringen er fremdeles på å ta det som ligger øverst i skapet. Jenta som går i 4.klasse begynner å bli opptatt av klær nå. Ikke så viktig hva det er, men det er viktig å "ta seg ut" Hun var faktisk en av de første som fikk mobiltelefon i sin klasse. Hun fikk i slutten av 3.klasse fordi hun skulle ta buss/tog hjem. Det er flere i hennes klasse som ikke har telefon enda. 

Anonymkode: 1d15a...30e

Skrevet

Min går også i 3 klasse. Det er kanskje 50% som har telefon. Som oftes finner jeg klær til henne. Hun har fått komplimenter for klærne sine av medelever. Hun bruker for det meste KappAhl, Lindex, Gina trikot og andre billigmerker. Det er viktigere hvordan klærne ser ut enn at de har merke. Når hun klær seg selv blir det litt krasj, hun ser ikke helt hva som passer sammen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så veldig mye press på klær hos 3.klassingen(gutt), men ett vanvittig press på ting. Mobil, gaming pc, kosebamser etc. Det mååå være ipone.... Det kan vi forøvrig ikke innfri.

Anonymkode: 98d6e...28f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Inspirert av tråden om 6/7 åringer hvor datteren ønsket å kle seg som andre i klassen.. Av ren nysgjerrighet, så lurer jeg på når dette starter? 
Når får barna mobiltelefon? Når har de fleste det? Når er man utenfor om man ikke har?

Har barn på barneskole selv (3. klasse) og synes det er spennende å høre hva andre tenker og hvordan det står til rundt om..

Min bryr seg ikke om mote/klær i det hele tatt. Kunne gått med hva som helst. Jeg kjøper inn og legger frem. Foretrekker kvalitetstøy/merkeklær (ikke alltid det er synonymt), så tror ikke barnet lider noen nød på klesfronten, men vet ikke om det er siste skrik liksom. Har ikke mobiltelefon, og ikke etterspurt det. Vet noen i klassen har, men aner ikke omfanget  

10år mobil ( da pga ikke mer sfo og hjemme alene litt etter skolen feks,eller om de er med til venner eller ute).

Ikke snap og annet før slutten av 7.trinn .

Anonymkode: a1d34...86d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Syns selv det er rart. Har ei datter på 7 år som ikke bryr seg NOE om hva andre har på seg eller har egentlig. 
Jeg er også slik, så kanskje det har med foreldrene å gjøre? At de lærer det hjemme.
Klart, hun ville også ha sånn "ringe klokke" etter skolestart, men det holdt med å si "nei, for det trenger ikke du", så var det ok. Hun har hatt de samme klærne i ett år nå, fra slutten av bhg og til nå, aldri fått et spørsmål om klær annet enn å sy om hun får huller... Kjøper tights fra p.o.p og gensere fra HM liksom, ikke noe ekstravagant der i gården. Ser andre også opptatt av sminke og dilldall, og mi bare opptatt av å leke og kose seg :) Aldri spurt på ekte om mobiltelefon, men det vet hun at hun ikke får. Hun er oppegående og vet at det er totalt uaktuelt uansett.

Håper egentlig det fortsetter slik så lenge som mulig, og kanskje for alltid. Jeg var heller aldri så innmari opptatt av slikt, og ser store fordeler med det i dag.

Anonymkode: cb113...cd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2 klassingen bryr seg lite om klær, men har fått pappa’s gamle iphone. Denne brukes kun til å spille pokemon go med når lillesøster er på turn. Ellers har han xplora klokke han bruker når han er ute med kompiser, denne klokken har de fleste på trinnet hans. Lillesøster går fortsatt i barnehagen og har ikke tilgang på annet enn ipad. Hun er veldig kresen på hva hun har på seg, men er heldigvis ikke dyr i drift, finner seg lett klær på H&M

Anonymkode: b17f6...386

AnonymBruker
Skrevet

Her opplevde motepress i barnehagen mest blandt gutta. Min ville ikke være med på det. Men hver gang det var nye klær på, så ble klærne disset av noe av de andre. 

Min sønn ble drittlei, og kom på beste løsningen selv. Hver gang det var nye klær, tok han på seg rocke sokk og helst i rosa. For da ble ikke motemobberne så opptatt av å klage på klærne,  men hengte seg veldig opp i hvilke sokker som var på. Det funket veldig på det meste. Så vi måtte kjøpe sokker med mye farger som kunne mixes til slike dager. Selv om det var mobbing, så fikk han mer kontroll på hva de skulle mobbe og eide det litt mer.

Motepresset som startet i barnehagen fortsatte ut ungdomskolen og slapp unna med rokke sokker 

Anonymkode: d258e...ef9

Skrevet

Min gutt begynte akkurat i 3 klasse, nesten alle har egen smarttelefon fra 1 klasse, noen og fra barnehagen. Ser det helt tydelig da jeg jobber med barn. Uansett, vår fikk egen smarttelefon til jul, Samsung, iphone er det ingen i familien som bruker. Han har aldri spurt om egen mobil, har hatt et par spill på min om han ønsker å game med venner. Men glad vi har  gitt ham mobil, praktisk å kunne gi beskjeder mens han går til og fra fritidsaktiviteter mens vi er på jobb. Når det er sagt så er det ikke fritt frem, han har ikke fysisk tilgang til mobil 24/7.

Klær bryr han seg ikke om, men jeg liker å kjøpe klær av god kvalitet, må ikke nødveldigvis være dyrt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...