Gå til innhold

Hundeslagsmål - hvordan stoppe det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde nylig at en annen hund angrep vår hund da vi var på tur. Vi var i et turområde og passerte noen folk med en mindre hund. Hundene knurret litt mot hverandre akkurat i det vi gikk forbi dem. Men noen minutter etterpå hadde de tydeligvis klart å miste båndet til denne hunden og den kom plutselig løpende med flexibåndet på slep og gikk i direkte angrep på vår hund. Skikkelig aggressiv liten terrier eller noe. Så det ble jo da en fight mellom vår hund og denne hissigproppen. Båndene ble jo viklet litt inn, men vi og den andre eieren fikk de vekk fra hverandre nokså raskt. Ingen hunder eller vi ble skadet. Nå var dette mellom to mindre hunder, en på rundt 6-7 kg og vår på 12 kg. Hadde nok vært verre om det var en stor hund. Men jeg lurte litt på i ettertid hvordan en egentlig skal håndtere en slik situasjon. Å gå i mellom kan jo resultere i at vi selv blir bitt. En hund løs, den andre i bånd. Noen tanker? 

Anonymkode: da9a5...dd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De gangene vi har skilt hunder som har barket sammen så har vi tatt tak i halen eller bakbeina til hver vår hund og dratt dem fra hverandre. Min erfaring er at så fort de får noen få meter mellom seg så roer de seg ganske kjapt.

• Liker 3
Skrevet

Litt usikker på hva som er den beste måten. Drar man i bakbeina kan det skade hunden, men må man så må man. Vær klar over at de kan snu seg og bite da. Noen sverger også til vann, men det kan og ha motsatt effekt. La en rottweiler i bakken en gang, men passet på at jeg fikk godt tak først sånn at den ikke kunne vri seg ut av grepet mitt. Da brukte jeg beina til å holde meg selv stødig mens vi lå på bakken. Da var ikke min hund interessert i å angripe så gikk fint. Faren min kastet en hund og det fungerte ok, men man må være veldig rask og de kan ta skade når de lander.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aller helst skal en ta tak i bakbeina og dra. Men det er ikke alltid like lett, og da kan en så enkel ting som å kaste vann eller en jakke over dem avlede i nok tid til å få et skikkelig tak i beina. De aller fleste hunde vil stoppe idet de blir dratt bort.

Anonymkode: 95f53...ebf

AnonymBruker
Skrevet

Ta tak i bakbeina og hold, er mitt beste råd.

Vær obs på at den hund som holder godt, kan lage store skader på den andre hunden om de blir dratt fra hverandre. 

Ellers er min taktikk å ta min (relativt lille hund) bak meg i båndet og stille meg opp rett foran ham. Jeg har til nå ikke opplevd at selv tøffe hunder med tydelig aggressiv atferd går til angrep da. De fleste har langt større hemminger mot å gå til angrep på et menneske enn en hund.

Anonymkode: 11dd9...f49

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (17 minutter siden):

De gangene vi har skilt hunder som har barket sammen så har vi tatt tak i halen eller bakbeina til hver vår hund og dratt dem fra hverandre. Min erfaring er at så fort de får noen få meter mellom seg så roer de seg ganske kjapt.

Ta tak i halen er sikkert en grei metode. Hadde vært vrient om jeg var alene, men som regel er nok den andre hundeeieren til stede. Denne hunden forleden forsvarte muligens sitt tetorium, da turveien gikk forbi et bolighus som jeg tror den bodde. De stod i ro ute i en hage og vi var kommet godt ute av syne da denne hunden plutselig kom løpende etter oss i full pedal og bykset på vår hund. Vi ante fred og ingen fare, så vi skvatt litt til av situasjonen. 

Anonymkode: da9a5...dd4

Skrevet

Lysketak og vri. Vær obs på at du mest sannsynlig blir bitt (overslagshandling) når du griper inn i slagsmålet. Er du alene, aldri grip tak i egen hund, ta heller den andre. Små-middels store hunder, kan med fordel sparkes bort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på størrelsen og intensiteten på slagsmålet.

Har det svartnet helt så tar jeg tak i halen, vrir den i rotfestet med ene hånda og nakkeskinnet med den andre hånden samtidig som jeg drar hunden unna. Har enda ikke gjort dette mot noen av mine hunder, men truffet på et par hundeeiere langs Akerselva som har anskaffet seg hund de ikke har mental og fysisk styrke til å håndtere hunden og følgelig har mistet kontrollen over hunden sin. 

Andre ganger kan det holde med å trampe i gulvet og rope høyt for å få hunden oppmerksomhet. 

Anonymkode: c0ba5...524

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har små hunder, så jeg løfter bare mine opp og fryser stillingen for å virke uinteressant. Det har unngått to potensielle farlige episoder så langt. Jeg bor i et land hvor det er lov med pitbull, og da var det en som tok kvelertak bakfra på pitbullen slik den besvimte i et par sekund. Nok til å kunne forsvinne og at han «snapped out of it». Uansett er det «wheelbarrow» metoden som flere nevner her som er den mest korrekte. Eiere tar tak i bakben og løfter opp, evt går litt bak, spesielt rykk bak om en av hundene skifter grep. Ved hannhunder så kan en også vri litt på testiklene samtidig.

Anonymkode: 183e6...677

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv også å brøle høyt / noen blir satt ut av det 

Anonymkode: 8a11a...9ea

Skrevet

Jeg har bare hatt hunder av typen 20kg -> så jeg er farget av det. 

Mener det beste er å ta tak i bakbena og løfte, hold og ikke dra. Hunden mister da momentet på bitingen og får ikke gjort så mye skade. Når den slipper for å få nytt tak drar man den fort bort..... Om man tar i bakbena og drar vil man kunne gjøre skaden verre. 

Har man tilgang på en hageslange så ville jeg prøvd med den først....? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta tak i bakbena, det får hunden ut av balanse og kan være nok til at den andre parten kommer seg vekk. Det er minst sjanse for bittskader på deg selv om du tar tak i bakbena. Griper du etter nakken/forparten er det fort gjort at en av hundene biter deg i kampens hete😬

Anonymkode: d3796...c71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde to hunder som small sammen en gang. Gjorde alle triksene i boka - kasta ei bøtte vann på hunden som holdt fast, løfta etter bakbeina, dro den i både tissen og ballene, lysketak, ingenting hjalp. Måtte sitte på halsen til hunden til den ikke lenger fikk puste så den fysisk ikke lenger klarte å bite seg fast i den andre. Det er noe av det jævligste jeg har vært borti. 

Anonymkode: d886e...ce7

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Det kommer mange gode råd her, men når man står midt oppe i det er det lett å miste hodet litt!

Jeg har vært i denne situasjonen noen få ganger. Jeg prøver først å skjerme egen hund om mulig. Holder den bak meg, løfter den opp, sparker bort den andre hunden før den får bitt. 

Om de barker sammen kan man ta tak i hver sin hunds bakpart, om man er to/flere. Er jeg alene så forsøker jeg å immobilisere den fremmede hunden. Det medfører en stor risiko for å bli bitt, men helt ærlig tar jeg heller et bitt selv enn å utsette hunden min for alvorlig skade.  

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Å ta tak i bakbeina å løfte vil gjøre at de fleste hunder slipper taket. Å dra skal man ikke gjøre, da det kan gi store skader. Ellers så er det å kvele hunden det som funker aller best, men ikke alltid så lett å få til. 

Å som Troyamin sier, er du alene så tar du alltid den andre hunden. 

Anonymkode: d68f6...add

AnonymBruker
Skrevet

Det lå en video på Youtube fra Øst-Europa der en kamphund går amok og biter seg fast i en mann. En kvinne får den til å slippe taket ved å ta tak i bakbeina og løfte dem opp. Den forsøker å bite henne, men hun tviholder på beina og den klarer det ikke. Etter en stund gir hun opp og slipper...
Hadde passet i denne tråden, men jeg finner den ikke igjen, noen som vet hvor den ligger?

Anonymkode: 252bc...a60

Skrevet
Troyamin skrev (På 6.3.2023 den 10.25):

Lysketak og vri. Vær obs på at du mest sannsynlig blir bitt (overslagshandling) når du griper inn i slagsmålet. Er du alene, aldri grip tak i egen hund, ta heller den andre. Små-middels store hunder, kan med fordel sparkes bort. 

Alt dere sier her, inkl. ditt triks, har gått meg hus forbi. Hadde en Boxer med hinsides selvtillit og som til stadighet ville invitere store tøffe hunder til dans. Der sto de med halen til værs og leste hverandre. Og så smalt det..

Hvis kampen ikke gikk over innen rimelig tid så gikk jeg nesten alltid rett inn i kampen nærmest med hodet først🤠, tok tak/dyttet ut min egen hund mens jeg kun blokkerte/hindret den andre med armen min. Jeg tok aldri fysisk tak i den andre hunden. Har tenkt på det siden, at det egentlig er rart at dette alltid gikk bra. Jeg fikk aldri en skramme.

Må riktignok bemerke at samtlige slagsmål ble utført av hundene uten biting.. Heldigvis.

På den annen side fant jeg ut som den uerfarne hundeier jeg var, at å `la de gjøre opp selv prinsippet blir jæv... masete i lengden. Tok heller vurderingen og ansvaret selv, leste ut risiko-potensialet for krangel og bestemte om de skulle få hilse eller ikke..  Hmmmm.. det var jammen lurt gitt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...