Gå til innhold

Sosial angst - hjelp til selvhjelp tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter fælt med sosial angst, er sjeldent avslappet i andres selskap, er awkvard og sier dumme ting da dialog ikke faller naturlig. Klarer rett og slett ikke slappe av rundt folk, er litt sjenert og ser enten ikke folk i øynene evt ser jeg litt for lenge.

Ønsker å være mer "normal" og avslappet. Synes det selv er slitsomt og også flaut, da jeg vet jeg egentlig ikke er så anstrengt som jeg sikkert oppfattes som.

Når jeg drikker kan jeg feks være likandes og skravle mye, og med kjæreste og min beste venninne til vanlig. Greier vel også å være ok med noen kollegaer, selv om jeg ikke blir veldig personlig med de.

Gruer meg ofte i forkant når jeg skal møte folk, venner og vennepar også. Kunne ønske jeg kunne ta en pille for å slappe av. Finnes det, som ikke går under rusmiddelkategorien? Og hva i huleste er galt med meg?

Uansett, søker gode selvhjelpsbøker eller andre tips, så det forhåpentligvis kan bli bedre😊 Orker ikke være slik mer, men klarer til nå heller ikke å la være..om det gir mening!😅 Hilsen #leimegselv

Anonymkode: a3fe4...af4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør eksponeres for ulike sosiale settinger oftere, så vil det mest sannsynlig bli bedre. 

Anonymkode: 2ca40...dc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei!

Sliter fælt med sosial angst, er sjeldent avslappet i andres selskap, er awkvard og sier dumme ting da dialog ikke faller naturlig. Klarer rett og slett ikke slappe av rundt folk, er litt sjenert og ser enten ikke folk i øynene evt ser jeg litt for lenge.

Ønsker å være mer "normal" og avslappet. Synes det selv er slitsomt og også flaut, da jeg vet jeg egentlig ikke er så anstrengt som jeg sikkert oppfattes som.

Når jeg drikker kan jeg feks være likandes og skravle mye, og med kjæreste og min beste venninne til vanlig. Greier vel også å være ok med noen kollegaer, selv om jeg ikke blir veldig personlig med de.

Gruer meg ofte i forkant når jeg skal møte folk, venner og vennepar også. Kunne ønske jeg kunne ta en pille for å slappe av. Finnes det, som ikke går under rusmiddelkategorien? Og hva i huleste er galt med meg?

Uansett, søker gode selvhjelpsbøker eller andre tips, så det forhåpentligvis kan bli bedre😊 Orker ikke være slik mer, men klarer til nå heller ikke å la være..om det gir mening!😅 Hilsen #leimegselv

Anonymkode: a3fe4...af4

Er helt lik som deg! Alt er skummelt og spesielt i sosiale sammenkomster. Klarer fint å være med selv alene rundt en venninne eller rundt kjæresten min, men er det snakk om en stor gjeng, så blir jeg sjenert og sier ikke stort. 
Mitt beste tips! Push deg selv! Var invitert på en fest hos en kompis av typen en gang. Var like før jeg avlyste og fikk panikk som bare det, men jeg pushet meg selv og dro! Og vettu hva… jeg storkoste meg! 
 

Du må rett og slett pushe deg selv, og bare gi litt f i hva andre syner og mener hele tiden! 

Anonymkode: f8915...ac8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips som kan hjelpe bittelitt: Dropp å drikk koffein i forkant og under besøk. Det kan trigge angsten.

Anonymkode: 3b188...435

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg har fått skrevet ut resept på propanolol (betablokker) som jeg tar et par timer før situasjoner der jeg ønsker å være avslappet og for eksempel gjøre et godt inntrykk (enten det er en større sosial setting, jobbintervju eller lignende). Det hjelper ikke på følelsen av å grue seg og være nervøs, men det skjuler symptomene på at du er nervøs/ukomfortabel (rødming, stamming, ikke huske hva man skulle si, virke usikker etc.). Så pga. at tabletten hjelper såpass godt, så gruer jeg meg ikke like mye til slikt lengre fordi jeg vet hvor godt den virker.
 

Men er jo helt klart ikke noe man burde ta daglig 😄

Anonymkode: 59ea3...a26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt det helt likt, men er mye bedre nå hvis det er noen trøst! Er usikker på hva som gjorde at det ble bedre, men har pusha meg til å snakke med folk og være sosial. Og prøvd å bygge opp selvtilliten. Men sliter innimellom fortsatt med sånne kaffeselskapgreier…praten kommer ikke naturlig med alle. Et tips kan være å spørre mye og finne noe som interesserer den andre, slik at de prater mye om det. Da slipper du å prate så mye:)

Anonymkode: 6e136...af5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...