AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #21 Skrevet 6. mars 2023 Får man feks. 40000 i mmd før skatt blir det ca. 28000 etter skatt. Tjener man da 28000 før skatt blir det kanskje rundt 21000 etter skatt? Det lønner seg egentlig kun å tjene veldig mye så selv med mye skatt sitter man igjen med endel. Det lønner seg nesten ikke å jobbe med lav/vanlig lønn- selv om man gjør jo det fordet. Anonymkode: 84e75...c9e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #22 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Får man feks. 40000 i mmd før skatt blir det ca. 28000 etter skatt. Tjener man da 28000 før skatt blir det kanskje rundt 21000 etter skatt? Det lønner seg egentlig kun å tjene veldig mye så selv med mye skatt sitter man igjen med endel. Det lønner seg nesten ikke å jobbe med lav/vanlig lønn- selv om man gjør jo det fordet. Anonymkode: 84e75...c9e Det er ca 4000 mer enn ufør får. Er det rett i full jobb? Jeg synes ikke det. Jobber fullt selv og har utbetalt etter skatt 27 400 kr. Kjenner uføre som har ca det samme utbetalt. Hvorfor må vi skatte så mye når lønnen er dritdårlig? Anonymkode: 08d7a...c4a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #23 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er etter skatt Anonymkode: 5a7fc...8ff Det er feil. Det er ikke en stor hemmelighet hva ung ufør er brutto. Anonymkode: f018e...7f5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #24 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg er lavtlønnet og de tar likevel mye skatt hver måned, selvfølgelig skal jeg skatte men de sier jo det skal lønne seg å jobbe, det gjør jo ikke det når uføre får like mye utbetalt som meg. Anonymkode: fc371...aff Det lønner seg å jobbe. Hvis du ble ufør så hadde du kun fått 66 % av den lønna du har nå. Så skjønner ikke helt hvorfor du skal dra uføre inn i dette når du selv har valgt deg et lavtlønnsyrke. Anonymkode: 6d5da...d56 1 1
newman01 Skrevet 6. mars 2023 #25 Skrevet 6. mars 2023 Hva man betaler i skatt avhenger av livssituasjon, bosituasjon, barn, lån, formue og ganske mye annet. Om man tar to fiktive personer med lik lønn kan den ene i teorien ha dobbelt så mye utbetalt som den andre. Hva man har utbetalt er på en måte totalt irrelevant.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #26 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ca 4000 mer enn ufør får. Er det rett i full jobb? Jeg synes ikke det. Jobber fullt selv og har utbetalt etter skatt 27 400 kr. Kjenner uføre som har ca det samme utbetalt. Hvorfor må vi skatte så mye når lønnen er dritdårlig? Anonymkode: 08d7a...c4a Uføre skatter jo på lik linje med deg. Den du kjenner som får utbetalt det samme som deg har maks trygd , og skatter også det samme som deg . Anonymkode: f018e...7f5 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #27 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Får man feks. 40000 i mmd før skatt blir det ca. 28000 etter skatt. Tjener man da 28000 før skatt blir det kanskje rundt 21000 etter skatt? Det lønner seg egentlig kun å tjene veldig mye så selv med mye skatt sitter man igjen med endel. Det lønner seg nesten ikke å jobbe med lav/vanlig lønn- selv om man gjør jo det fordet. Anonymkode: 84e75...c9e Det er ikke skatteprosenten som er viktig men skattetrekket totalt for året. Tallene dine stemmer ikke helt. Jeg har f.eks 30 000 før skatt, og 24000 etter skatt. Riktignok så har jeg fradrag som tilsvarer 1050 i måneden, så skulle vel egentlig hatt utbetalt ca 23 000 da. Velger å ha % som fører til at jeg går i 0. Det mange glemmer å tenke på når de sammenligner seg meg andre er hva de får igjen på skatten, og hvor mange fradrag / kapitalinntekter de har. Anonymkode: 6d5da...d56 1
Gjest Adobyen Skrevet 6. mars 2023 #28 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 5.3.2023 den 13.22): Fra når? Gjaldt det for 2022? Anonymkode: 80132...7d7 Både for 2022 og 2023 har regjeringen senket skattene for inntekter under 750.000, så det er ikke tull. Men hver av oss merker det knapt, for det føles ikke som noen skattelette når skatten reduseres med 1000-2500 kr på et helt år.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #29 Skrevet 6. mars 2023 8 hours ago, Vikarsykepleier said: På den andre siden gir det store fordeler når man - som meg - velger å jobbe mindre og leve mer. Jeg har gått ned fra fulltid med 37 % i skatt til ca. 50 % med 25 % i skatt. Da jeg jobbet fulltid hadde jeg veldig mye penger til overs, nå dekker det jeg tjener på halve tiden det jeg trenger på hele tiden fordi skatten er mindre. Jeg har tenkt på det samme. Nå må jeg skatte fra første krone på kapitalinntekt siden den kommer i tillegg til lønnsinntekt. Og i tillegg formuesskatten. Så har faktisk vurdert det dit at det nesten vil lønne seg å jobbe mindre og kutte litt ned på formuen og inntekten. Anonymkode: c669a...d48
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #30 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ca 4000 mer enn ufør får. Er det rett i full jobb? Jeg synes ikke det. Jobber fullt selv og har utbetalt etter skatt 27 400 kr. Kjenner uføre som har ca det samme utbetalt. Hvorfor må vi skatte så mye når lønnen er dritdårlig? Anonymkode: 08d7a...c4a Samme sier jeg😬🙈 Anonymkode: 84e75...c9e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #31 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke skatteprosenten som er viktig men skattetrekket totalt for året. Tallene dine stemmer ikke helt. Jeg har f.eks 30 000 før skatt, og 24000 etter skatt. Riktignok så har jeg fradrag som tilsvarer 1050 i måneden, så skulle vel egentlig hatt utbetalt ca 23 000 da. Velger å ha % som fører til at jeg går i 0. Det mange glemmer å tenke på når de sammenligner seg meg andre er hva de får igjen på skatten, og hvor mange fradrag / kapitalinntekter de har. Anonymkode: 6d5da...d56 Betaler nesten 11 000 i skatt her. Ingen andre inntekter. Anonymkode: 84e75...c9e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #32 Skrevet 6. mars 2023 Nei, noe av det de har lyvet om lenge nok til at vi tror på det, er at skattelette til de som tjener mest gagner oss alle. Så de ender opp med å dekke opp for de skattelettene med å skatte oss andre. Ikke nødvendigvis bare i lønn, men på andre måter (bla gjennom det vi handler) og å kutte i sosialhjelpen man får om man tjener mindre. Anonymkode: 953ad...ea8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #33 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Betaler nesten 11 000 i skatt her. Ingen andre inntekter. Anonymkode: 84e75...c9e Men hvor mye er lønnsinntekten din, fradragene dine? Og hvor mye får du evt igjen på skatten hvert år? Alt dette er vesentlige tall å ta med i beregningen. Jeg har en inntekt på 360 000, og skal betale 58 500 i år. Har i tillegg et skattefritt beløp, men dette har ingenting å si i beregning av skatten. Anonymkode: 6d5da...d56
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #34 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Uføre skatter jo på lik linje med deg. Den du kjenner som får utbetalt det samme som deg har maks trygd , og skatter også det samme som deg . Anonymkode: f018e...7f5 Lønner seg ikke å jobbe da om ufør er mer enn full jobb. Da må alle tjene over 600 000 slik at de får 460 000 året i uføretrygd. Samme sum som fagarbeidere har. 😏🙄 Anonymkode: 08d7a...c4a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #35 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 5.3.2023 den 11.25): Jeg er lavtlønnet og de tar likevel mye skatt hver måned, selvfølgelig skal jeg skatte men de sier jo det skal lønne seg å jobbe, det gjør jo ikke det når uføre får like mye utbetalt som meg. Anonymkode: fc371...aff Da foreslår jeg at du som er frisk og rask og har alle muligheter til å påvirke egen situasjon faktisk gjør det! Du kan søke ny jobb, du kan ta utdanning, du kan jobbe mer, du har mange muligheter for å øke egen inntekt og egen velferd. Fy søren du er heldig! I stedet for å klage på at syke mennesker tjener det samme som deg så burde du heller gjøre noe med det. Anonymkode: 706e5...e0a 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #36 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men hvor mye er lønnsinntekten din, fradragene dine? Og hvor mye får du evt igjen på skatten hvert år? Alt dette er vesentlige tall å ta med i beregningen. Jeg har en inntekt på 360 000, og skal betale 58 500 i år. Har i tillegg et skattefritt beløp, men dette har ingenting å si i beregning av skatten. Anonymkode: 6d5da...d56 Sist hadde jeg restskatt så kan hende jeg betaler litt mer for sikkerhets skyld nå, men ikke så mye mer heller.Tar ingen sjanser, så får kanskje litt igjen nå. Har ingen fradrag. Jeg får da utbetalt ca 3000 kr mer enn deg i mnd selv om jeg tjener 120 000 mer i året? Så skal man tjene ok må man nok opp i en million i året🙈 Anonymkode: 84e75...c9e
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #37 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Sist hadde jeg restskatt så kan hende jeg betaler litt mer for sikkerhets skyld nå, men ikke så mye mer heller.Tar ingen sjanser, så får kanskje litt igjen nå. Har ingen fradrag. Jeg får da utbetalt ca 3000 kr mer enn deg i mnd selv om jeg tjener 120 000 mer i året? Så skal man tjene ok må man nok opp i en million i året🙈 Anonymkode: 84e75...c9e Du har altså 480 000 i året, sånn å forstå? Du vil da altså få 316 800 fra NAV hvis du skulle bli uføretrygdet. Ifølge skattekalkulatoren så skal du ha en nettoinntekt (inntekt etter skatt ) på 368 000. Min inntekt etter skatt er på kr 301 500, i tillegg til mine 20 000 skattefrie. Skattesystemet i Norge er sånn. En utjevning ved at jo mindre man tjener jo mindre prosentmessig betaler man av inntekten sin. Trives du i jobben din? For mange så velger de ikke jobb etter inntekt men hva de trives med. Du skal være glad at du har en jobb å gå til. Skulle ønske jeg kunne være så priviligert å hatt god helse og en jobb å gå til. Anonymkode: 6d5da...d56
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå