Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i flere år jobbet som barnehagemedarbeider og vurderer å studere for å ta bachelorgrad i barnehagelærerutdanningen. Har skjønt at det er totalt 100 dager med praksis fordelt på 3 år. Jeg ønsker å ta bachelorgraden på heltid og ikke som ABLU student. Er det noe sjanse for at jeg kan slippe unna litt praksis mtp. relevant arbeidserfaring? Eller om jeg kan gjennomføre praksis på egen arbeidsplass? Hva skal til for å få gjennomført praksis på egen arbeidsplass? Trenger ikke å få betalt under praksisperioden(e).

Og hvis ikke, hvorfor er ikke det tillatt? Hvem får opprette særavtaler? 

Anonymkode: 9ccb6...ba2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer nok an på reglene til studiestedet. Noen velger for studentene, mens andre steder får du velge selv, men ikke fritt. 

Jeg går på Barnehagelærerutdanning Deltid, samlingsbasert. Jeg får velge barnehage på hjemsted, men kan ikke være i en jeg har tilknytning til. Feks jobbet, eller har barn i. De vil at praksislærer skal danne sitt eget førsteinntrykk av studenten, og ikke vite noe om hvem du er fra før. 

Anonymkode: 2da52...c7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kommer nok an på reglene til studiestedet. Noen velger for studentene, mens andre steder får du velge selv, men ikke fritt. 

Jeg går på Barnehagelærerutdanning Deltid, samlingsbasert. Jeg får velge barnehage på hjemsted, men kan ikke være i en jeg har tilknytning til. Feks jobbet, eller har barn i. De vil at praksislærer skal danne sitt eget førsteinntrykk av studenten, og ikke vite noe om hvem du er fra før. 

Kan man ha praksisplass i samme barnehage 2 eller 3 år på rad? Og kan man ha samme praksislærer?

Jeg trodde seriøst at det holdt med å bytte avdeling under praksisperiodene? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan man ha praksisplass i samme barnehage 2 eller 3 år på rad? Og kan man ha samme praksislærer?

Jeg trodde seriøst at det holdt med å bytte avdeling under praksisperiodene? 

Altså bytte avdeling i egen barnehage, mente jeg..

AnonymBruker
Skrevet

Det vet jeg ikke, men jeg vil tro at det er noen regler på det. Jeg vet at vi skal noen dager på skole, og at det hvertfall er anbefalt at man rester ur forskjellige barnehager. Vil jo si at det er nyttig for deg som fremtidig barnehagelærer å se forskjellige barnehager og hvordan de forskjellige er organisert. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det vet jeg ikke, men jeg vil tro at det er noen regler på det. Jeg vet at vi skal noen dager på skole, og at det hvertfall er anbefalt at man rester ur forskjellige barnehager. Vil jo si at det er nyttig for deg som fremtidig barnehagelærer å se forskjellige barnehager og hvordan de forskjellige er organisert. 

Finnes det noen nasjonale retningslinjer rundt dette med valg av praksisbarnehager? Skulle ønske noen visste noe om det. Spesielt interessert i reglene til OsloMet og Høgskolen i Innlandet. Hver gang jeg ringer får jeg aldri kontakt med rett person..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Finnes det noen nasjonale retningslinjer rundt dette med valg av praksisbarnehager? Skulle ønske noen visste noe om det. Spesielt interessert i reglene til OsloMet og Høgskolen i Innlandet. Hver gang jeg ringer får jeg aldri kontakt med rett person..

Du finner det på nett: Det gis ikke anledning til å ha praksis i barnehage som studenten har/har hatt nære relasjoner til eller et eier-/ansettelsesforhold til. 

Kilde: https://www.inn.no/for-studenter/praksis-i-studiene/praksis-i-lererutdanningene/

Anonymkode: 857ab...e14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du finner det på nett: Det gis ikke anledning til å ha praksis i barnehage som studenten har/har hatt nære relasjoner til eller et eier-/ansettelsesforhold til. 

Kilde: https://www.inn.no/for-studenter/praksis-i-studiene/praksis-i-lererutdanningene/

Men hva skal til for å opprette særavtaler da? Jeg trodde man bare kunne bytte avdeling under praksisperioden, selv om det er snakk om egen arbeidsplass.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men hva skal til for å opprette særavtaler da? Jeg trodde man bare kunne bytte avdeling under praksisperioden, selv om det er snakk om egen arbeidsplass.  

Aner ikke, jeg jobber ikke der. Fant ikke noe om særavtale i dokumentet for de som går fulltid, så ville gått ut i fra at det ikke er mulig. Spesielt med tanke på skikkethetsvurdering.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aner ikke, jeg jobber ikke der. Fant ikke noe om særavtale i dokumentet for de som går fulltid, så ville gått ut i fra at det ikke er mulig. Spesielt med tanke på skikkethetsvurdering.

Skjønner. Men mener bestemt at jeg har hørt noen rykter om at det i noen tilfeller holder med å bare bytte avdeling under praksisukene og fortsette å ha praksis på egen arbeidsplass (barnehage). Skulle gjerne likt å få kriteriene for det. Eller kanskje det gjøres skjønnsmessige vurderinger rundt hvem som får lov til hva? Tror jeg ringer skolene i morgen, håper jeg får tak i dem denne gangen. Greit å avklare dette før jeg søker studieplass.  

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg studerte førskolelærer deltid for noen år siden, kunne jeg ikke ha praksis i den bhg jeg allerede jobbet i. Jeg syns det var helt greit, og det var fint å se hvordan andre barnehager jobbet 😊

Anonymkode: 41529...fe1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...