AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #1 Skrevet 4. mars 2023 Jenta her er 7,5 mnd og tror kanskje hun er klar for å kutte en dupp på dagtid. Hun bruker lang tid på å sovne til duppene for tiden. Men sliter litt med logistikken hvordan vi skal kutte ut en dupp når hun våkner kl 06 om morgenen og hviler maks en time per dupp😬 det kommer til å bli alt for mange timer mellom de 2 duppene når hun sover så kort tid, så må åpenbart prøve å få henne til å sove lengre dupper.. men hvordan?! I dag ser rutinene våre sånn ut; kl 06-06:30: står opp kl 08-08:30: første dupp. Denne er lengst på ca 1-1,5 time. 12-12:30 - dupp nr 2. denne er på ca 45 min. 15:30: dupp nr 3. også på 45 min som regel 18:30: leggetid tips til hvordan vi kan kutte en dupp tas i mot med stor takk🙌🏻 Anonymkode: 5552e...fdc
tussi84 Skrevet 4. mars 2023 #2 Skrevet 4. mars 2023 Kutt ut første dupp. Ta første dupp etter 2 måltid, feks kl 0930/1000. 2 t Maks. Andre dupp: 1400/1430,maks soving til 1530.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #3 Skrevet 4. mars 2023 tussi84 skrev (53 minutter siden): Kutt ut første dupp. Ta første dupp etter 2 måltid, feks kl 0930/1000. 2 t Maks. Andre dupp: 1400/1430,maks soving til 1530. Ja mulig det er løsningen, problemet er bare at hun blir fort trøtt igjen etter vi har stått opp. Nå jeg legger henne 2 timer etter vi har stått opp så sovner hun på 5 min ca… men kan jo alltids prøve å se om det går. Hun tilpasser seg kanskje etterhvert. Tror du duppene automatisk vil bli lenger når hun har justert seg etter 2 hviler til dagen? Sist vi prøvde 2 hviler så sov hun 45 min x 2 ila hele dagen😩 Anonymkode: 5552e...fdc
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #4 Skrevet 4. mars 2023 Hvorfor tror du hun er klar da? Min på 8,5 trenger fortsatt 3 dupper. Han bli gretten om han er våken mer enn 2-2,5 timer av ganger, og da følger jeg hans signaler ved å legge han. Anonymkode: ce50e...db5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #5 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor tror du hun er klar da? Min på 8,5 trenger fortsatt 3 dupper. Han bli gretten om han er våken mer enn 2-2,5 timer av ganger, og da følger jeg hans signaler ved å legge han. Anonymkode: ce50e...db5 Jeg vet ikke om hun er klar. Men hun har alltid vært våken ca 2 timer mellom hver dupp Og sovnet fort i vogna når vi går tur. Men nå virker hun ikke like trøtt og bruker så lang tid på å sovne at jeg tenkte kanskje hun kunne være klar? Hun ligger stort sett våken hele trilleturen på ca 1 time og sovner rett før vi er hjemme igjen. Aner ikke altså, har aldri gjort dette før😂 Anonymkode: 5552e...fdc
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #6 Skrevet 4. mars 2023 Søk på huckleberry 7 months sleep ☺️ Veldig greit forklart om søvn ved ulike aldre. Syns og huske at baby må klare å være våken 3 -3,5 t mellom duppene for å gå over til 2. Anonymkode: 2d489...b74
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #7 Skrevet 4. mars 2023 Her ville jeg enten fortsatt med 3 dupper, økt intervallene litt mellom hver og heller lagt henne feks 19:30 om kvelden i en overgangsperiode, før jeg ville redusert antall dupper. Eventuelt ville jeg forsøkt å holde henne våken litt lenger av gangen i forkant av hver dupp, lagt henne til to dupper og så feks legge klokken 18:00 nå i starten. Kan jo også være at lengden på lurene justeres, men det vil nok ta et par dager før dere eventuelt ser det. Prøv dere frem er mitt råd, enten blir det helt galt og da er det åpenbart at hun ikke er klar, eller så går det fint 😊 Anonymkode: d9a00...9cf
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #8 Skrevet 4. mars 2023 Hos oss skjedde egentlig overgangen til færre dupper av seg selv, uten at vi tenkte så veldig mye over det. I hvert fall med siste baby var det overgangsperioder hvor det ble 3 dupper noen dager og 2 andre, før vi var helt over på to, og det samme mellom 2 og 1 og nå mellom 1 og 0. Men det var på den måten du beskriver, babyen var etter hvert ikke trøtt til den tiden hun ofte pleide å sovne. Så da ventet vi med å legge, og så ble duppen gradvis senere. Og etter hvert medførte det at det ikke var behov for å at hun sov en 3. gang før leggetid (men at vi kanskje måtte legge for kvelden litt før noen dager). Anonymkode: c0638...7e7 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #9 Skrevet 4. mars 2023 Vi hadde leggetid 17:30 da vi gikk over til 2 dupper. Da gikk også duppene fra å være 40 min til 1 time, så babyen fikk fortsatt like mye søvn på dagtid totalt. Anonymkode: b9dc1...3ab
IDGAF Skrevet 4. mars 2023 #10 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hos oss skjedde egentlig overgangen til færre dupper av seg selv, uten at vi tenkte så veldig mye over det. I hvert fall med siste baby var det overgangsperioder hvor det ble 3 dupper noen dager og 2 andre, før vi var helt over på to, og det samme mellom 2 og 1 og nå mellom 1 og 0. Men det var på den måten du beskriver, babyen var etter hvert ikke trøtt til den tiden hun ofte pleide å sovne. Så da ventet vi med å legge, og så ble duppen gradvis senere. Og etter hvert medførte det at det ikke var behov for å at hun sov en 3. gang før leggetid (men at vi kanskje måtte legge for kvelden litt før noen dager). Anonymkode: c0638...7e7 Akkurat slik var det her og!
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #11 Skrevet 4. mars 2023 Nå er barn veldig ulike, men ville kuttet den hun sliter å sovne til. Hvis det er duppen kl 12 så ville jeg prøvd å drøye den 1 times tid så kanskje hun sover en halvtimes tid lengre slik at hun holder ut til kvelden? Anonymkode: f57b1...d12
yeti92 Skrevet 5. mars 2023 #12 Skrevet 5. mars 2023 Fikk tips av psykolog på søvnveiledning om å jobbe hardest for den første duppen. Altså - prøve å få baby til å sove lengst mulig på denne luren, fordi de fleste barna er trøttest da. Du nevner jo at babyen din blir fort klar for første dupp. Psykologen sa at «alt er lov» med tanke på amming, byssing, samsoving osv for å forlenge den så mye som mulig. Har en på 8 mnd selv. Hun har pleid å sove 30 min på dagtid, så tenker det er på tide å kutte ned på antall lurer for å få henne til å sove lengre litt oftere. Den siste uken har vi jobbet med å gå fra 3-2 lurer. Idag f.eks våknet baby kl 7. Første lur 9:30-10:50. Våken til 14:35 og sover nå sin andre lur som jeg håper varer minst 1 time. De gangene hun våkner «for tidlig» på første lur prøver jeg tingene nevnt over, evt å trille og shh’e i vognen hvis vi er ute. Noen ganger har det gått, andre ikke. Dersom hun sover under 1 time får hun som regel en tredje lur også den dagen! Hun legger seg ca kl 19. Søvn både dag og natt har vært veldig vanskelig hele tiden her, så er spent på om dette gir noe bedring. lykke til!!
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #13 Skrevet 5. mars 2023 Her ventet vi til det nesten gikk litt av seg selv.. Endte med at vi hadde litt lenger våkentid før dupp 2 og så ennå lenger før leggetid. Men vår våknet som regel tidligst 7 i den perioden som vi gikk over til 2 dupper og begynte ikke å våkne 6 før hun var litt eldre. Vi la også senere enn 1830 ganske lenge fordi siste dupp ofte ble så sent som 17 den siste tiden. Anonymkode: d8840...33b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå