Gå til innhold

Lånord vs låneord

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har en forklaring på hvorfor det heter "lånord" og ikke "låneord"? Når det fleste andre sammenskrivinger med "lån" heter "låne-", f.eks lånesøknad, låneavtale, låneevne etc

Anonymkode: d5585...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg trodde det het låneord... Lærte noe nytt i dag!

Anonymkode: b1580...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 15.24):

Noen som har en forklaring på hvorfor det heter "lånord" og ikke "låneord"? Når det fleste andre sammenskrivinger med "lån" heter "låne-", f.eks lånesøknad, låneavtale, låneevne etc

Anonymkode: d5585...1e7

Stilig, det var nytt for meg også!

Er ikke sikker på hvorfor det er slik, men et poeng er jo at verbet "å låne" er så å si helt likt med substantivet "et lån", så om man skulle konstruere ordet på nytt har man jo en frihet i hvilket ord man baserer det på. Kommer på "låntaker" som et annet eksempel, men "låne-" finnes det nok flest av, ja.

Vi kan jo sammenligne med et annet verb-substantiv-par som "å bruke" og "et bruk" (som har dobbeltbetytning så det kompliserer jo litt). Her er vel kun "bruks-" som eksisterer, som "bruksanvisning" og "bruksrett"

For "hoppe" og "et hopp" finnes både "hoppetau" og "hoppbakke", men "hopp-" ser ut til å konsekvent være tilknyttet sporten skihopp. Så disse to eksemplene kan jo tyde på det kan være et system for hvorvidt man bruker verbet eller substantivet, potensielt for å skille mellom ulike kontekster/domener, men jeg er sannelig ikke sikker. 

Kanskje "låne-" er forbeholdt domenet økonomiske lån, mens "lån-" er fritt?

Endret av DuMåkkeKommeHer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...