Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere sagt til henne at hun skal være hos moren så hun blir like glad i moren som i faren?😳🤯 Altså.

Anonymkode: 14716...a23

• Liker 6
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg mente at jeg ikke sier at hu ikke får bo med oss. Hu flytte til mora for planen var at hu får være der til hu skal begynne på ungdomskole. Hu har ikke tilknytting til mora som hu har med pappa derfor vi har snakket med henne og at hu skal være med mamma så blir hu like glad i begge. Vet at vi ikke tvinger henne men samtidig synes jeg at det er litt urettferdig når jeg ikke blir hørt når huset er mitt også.

Anonymkode: 6d89f...2d9

Du blir sikkert hørt, men her må jo mannen din tenke på datteren sin. Ærlig talt, ditt hus eller ei - stedatter er en del av pakken

Anonymkode: 5873a...a15

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Minste er tre mnd. Og stedatter har alltid vært krevende. Vi har spurt om hjelp fra ppt men nå blir det tilbake til 0 da hu skal flytte til oss til hosten. Jeg er glad i hu men hu har vært veldig oppå mannen min. Mora har jo fått et barn også men hu har ikke vært sånn med moren. Hu sender 100 meldinger om dagen. Hu sutrer for alle de minste ting. Og begynte igjen med å snakke som en baby. Ja det håer jeg at det skal gå fint men sånn har det vært i 5 år allerde.

Anonymkode: 6d89f...2d9

Regresjon: Når barn blir traumatiserte går de tilbake i utvikling og blir «yngre». Så det er ikke noe hun gjør for å være vanskelig.

Anonymkode: fe1e7...f0c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det var et rart argument at du vil vente et år så faren kan gjøre ting med den minste først. Når man skaffer søsken til et barn, er det jo ikke slik det fungerer, at man setter de eldre barna på vent. Sånn er det å ha søsken og å være en familie. Selv om den store jenta gjerne vil gjøre ting med pappa hele tiden, kan ikke hun bestemme det. Det må passe inn i familiesituasjonen. Han er fortsatt pappa for den yngste, selv om storesøster flytter inn. Tenker at når storesøster bor hos dere fast, blir det heller ikke naturlig at hun får pappa for seg selv hele tiden. Da vil det komme hverdager også, i motsetning til når han var helgepappa. Så dette vil nok gå seg fint til😊

Anonymkode: d060a...06e

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det dere absolutt bør gjøre, er å forberede henne på at selv om hun flytter tilbake til dere, så vil ikke ting bli som før.

Hun har fått et søsken, som også vil trenge pappaen sin.

Det vil ikke lengre være sånn at hun alltid kan få pappas oppmerksomhet når hun ønsker det.

Og det bør pappaen også forberede seg selv på, så dere ikke blir en todelt familie der det er pappa og eldste, og du og yngste alltid.

Få tak i hvorfor hun ønsker å flytte til dere. Er det sjalusi mot babyen moren har fått…? Mindre oppmerksomhet fra mor? Det er noe alle storesøsken går gjennom - og - vil bli akkurat likt hjemme hos dere.

Forbered far på at han ikke kan la seg sno rundt lillefingeren, men at han nå har to barn som skal dele hans tid og oppmerksomhet. 

Anonymkode: d497a...f77

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det å vente et år av hensyn til babyen gir heller ingen mening.

En baby vil ikke huske noe som helst av hva far gjør sammen med baby eller ikke.

Tvert imot, så er det gode argumenter for at storesøster flytter inn og får tilpasse seg en ny hverdag, mens yngste ennå er baby og ikke vil bli påvirket av adferdsvansker hos eldste mens hun lærer at de nå er to som skal dele pappa.

Det vil bli en mye tøffere prosess for minste, om babyen først skal bli så stor at har bevissthet og forståelse av det som skjer.

Anonymkode: d497a...f77

• Liker 5
Skrevet

Jeg sliter litt med å få sammenheng i det du skriver, TS. 

Men i forhold til at jenta vil flytte, er det fordi det er mindre grenser og regler hos far? At hun får mer oppmerksomhet og slipper unna med grensesetting? Hvis det er tilfellet er det bekymringsverdig, for dette barnet trenger trolig veldig klare grenser!

Er far forberedt på å sette grenser og oppdra henne? Hvis nei, så er denne flyttingen ødeleggende både for jenta og forholdet deres.

Jeg tror det trengs noen grundige samtaler mellom de ulike voksenpersonene, gjerne hos fvk, der foreldre og partnere møter. 

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tror du foreldre med flere barn gjør? Setter de eldste ut på bygda så foreldrene får alenetid i 1 år med yngste? 

Anonymkode: ec81f...0fd

😂

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Tenker at om hun bare er 9 år og utredes for Adhd så trenger hun et stabilt hjem. 

Er det Adhd er det utrolig viktig med struktur, forutsigbarhet, konsekvente foreldre og skjerming ved overstimulering. 

At hun blir baby med pappa er ikke unormalt for et barn som sjeldent ser pappa der det også nå er en ny baby i hus. Ofte føler barn seg da erstattet. 

Her må far ta tak i det sammen med deg å la henne forstå at hun er veldig viktig som storesøster og absolutt ikke har blitt erstattet, men at familien er utvidet. 

Dette er ikke unormalt i "komplette" familier heller. At søsken blir sjalu på yngre søsken. 

Med mindre hun er farlig/voldelig mot baby, så er det en risiko å få barn med en som har barn fra før om du ikke er forberedt på at barna faktisk kan ende opp med fast boplass hos dere... 

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du gjør dumt i å vente. Jo eldre hun blir, jo vanskeligere vil hun ha for å "passe" i deres rammer. Hun vil bli mer selvstendig og kreve sin "rett". Du bør få henne i hus nå og ha tid til å danne grunnlag før tenårene og puberteten tar over.

Når det gjelder klenging, vil det gå over. Det er ikke like jevt, med en du ser hver dag. Når hun er på helgebesøk, så er det to ukers savn som skal tas igjen, i tillegg til konkurransen hun føler over for deres felles barn. 

Deres felles barn har ikke vondt av å lære seg å dele omsorg  med et søsken. Det er faktisk en god egenskap å ha med seg videre i livet. Det vil være lettere for far, og deg og balansere omsorg/tid med barna, når de er begge hos dere fast. 

Ro, gode rutiner vil ofte være positiv for barn med hennes utfordringer. 

Anonymkode: 65e56...327

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vond lesning! 
Starkas jente, det er vel tryggere for henne å være mest med sin far. Og de små vil ikke ta skade av at faren deres og deres storesøster finner på ting sammen. Det vil han få nok av tid til med deres fellesbarn senere også. Her er det som andre skriver; likt som andre familier som har barn i spredd alder. Far må fint klare å dele seg litt her og finne tid til alle barna sine, og du må prøve å se dette fra hans datter og hans perspektiv. Du er den voksne her, så dette må du finne deg i. Men jeg lurer på hvordan din mann har det. Tenk så vondt dette er for han, tenk så vanskelig situasjon du setter han i, dersom du lager kvalm rundt dette. Og for all del; du får bare fake en positiv og trygg stemning rundt 9-åringen, slik at dette starkas barnet ikke opplever at hun ikke føler seg hjemme noe sted. Og glem ikke at hun er storesøster her, hun har en biologisk tilknytning, hun er ikke bare fars barn. 

Hilsen mor til to små, bonusmamma til tenåringer. Jeg har sittet mange morgener i håndballhaller med de to yngste i søskenflokken for å få med meg kamper til de to eldste. Og vi hadde de små med oss på masse aktiviteter som de eldste ønsket å dra på, de lekte rundt uansett de. På kveldene i helger nikoser vi oss sammen med de eldste om de ikke har egne planer, og har gjort fra dag en. 

Resultat: sammensveiset søskenflokk, trygg familie og glade barn og voksne. Bonus: mannen min elsker meg enda høyere fordi jeg er så glad i alle barna, ikke kun dem vi har laget. Hadde jeg ytret tanker som du har her, så hadde det nok skjært seg, han setter alle barna sine like høyt. Flott pappa! 

Anonymkode: 65864...642

AnonymBruker
Skrevet

nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn her er noen n'er dersom din er ødelagt, TS.

Anonymkode: 86c9c...66d

Skrevet

Når jeg leser her så blir jeg evig takknemlig for min ektemann som har tatt min datter, med adhd, til seg som sin egen og er like involvert i problemene og løsningene som meg. Og han setter seg like mye inn i hva det vil si å ha adhd som jeg gjør. 

Du trenger mer forståelse av hvorfor hun gjør som hun gjør. Lyser jo fra innlegget ditt at hun ønsker å bli sett. 

Skrevet

Si meg TS, er du sjalu på datteren til mannen din? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler dere å prøve å se hva jenta prøver å fortelle dere med handlingene sine. Det høres ut som hun mangler språk for å fortelle hva hun trenger og at dere voksne ikke ser henne.

Hvorfor er hun klengete på far? Hvorfor snakker hun babyspråk? Mest trolig har hun behov som ikke er dekket og hun «roper og skriker» om å bli sett og hørt ved å være klengete, være baby osv. Og så ser dere voksne bare handlingene hennes og ikke jenta som strever og trenger dere.

Anbefaler dere å melde dere på foreldrekurs hos bft, feks emosjonsfokusert foreldreskap el. 

Anonymkode: 3c484...d38

Skrevet

Vi har forresten vært hos familieveileder som har hjulpet oss masse! Anbefales 

Skrevet

Fra en stemor: Du må regne med at stebarn i perioder eller fast vil flytte inn. 

Du skriver mye om hvor krevende denne jenta er. Nå har dere henne annenhver helg. Hva gjør far da? Hvor mye er hun ute i aktivitet? Sosialisert?

På den alderen var mine på ski hver helg (vinter), og hadde ofte besøk/ overnatting. De var også ofte på kamp, fotball/ håndball. Eller vi fant på noe med familie, eller andre kjente. Å ikke ha planer, kan være krevende med et stort barn. Og dere kan ikke forvente at hun skal være fornøyd med samme aktiviteter som en på 3 mnd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 9.58):

Hva tror du foreldre med flere barn gjør? Setter de eldste ut på bygda så foreldrene får alenetid i 1 år med yngste? 

Anonymkode: ec81f...0fd

Godt sagt. Jeg synes det er sjokkerende at TS ikke vil la mannens eget barn få bo hos dem fordi de har en baby? Hva i all verden er det for en holdning å ha? Dette er realiteten når man har mer enn ett barn og ikke minst når man velger en mann med barn fra før. Du ville aldri akseptert at ditt særkullsbarn ikke fikk bo hos dere! 

Anonymkode: be524...d8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...