Gå til innhold

Å gå ut på byen er en risikosport?

norw

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Tiuren skrev (6 timer siden):

Men fortsatt ikke OK

Nei, ikke ok mot noen kjønn. Så hvorfor trekke kvinner inn i det? 

Anonymkode: 88c75...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
K.B. skrev (På 4.3.2023 den 4.10):

Opplever du så mye crazy, så må du nesten tenke på hva slags steder du frekventerer eller hvordan din egen oppførsel er.
Jeg har jobbet ute i mange år og også gått gjennom Oslo på nattestid i årevis og aldri opplevd en eneste ting.

Det samme har jeg tenkt om kvinner som blir utsatt for overgrep eller slibrige kommentarer fra menn. Men med alderen har jeg innsett at det at jeg aldri har blitt utsatt for noe sånt handler delvis om flaks og delvis at jeg har noe med meg som vekker beskytterinstinkt hos de fleste, og ikke at andre kvinner nødvendigvis gjør noe «feil».

Anonymkode: 8cd7a...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
K.B. skrev (På 4.3.2023 den 4.10):

Opplever du så mye crazy, så må du nesten tenke på hva slags steder du frekventerer eller hvordan din egen oppførsel er.
Jeg har jobbet ute i mange år og også gått gjennom Oslo på nattestid i årevis og aldri opplevd en eneste ting.

Victim blaming er veldig lite sjarmerende, og typisk KG. Jeg har også blitt slått ned på byen i Oslo, og utsatt for grov hets (er dame). Blitt beskyldt for å lyve om det her på KG, som er provoserende. Det er ikke sånn at det er faste utesteder som har gærne gjester, de fins overalt! Jeg har opplevd masse dritt på Karl Johan, Kampen, Solli plass, Frogner, Majorstuen , Youngstorget. Ulike steder. Til og med midt på dagen. Er mange onde menn i denne byen, det er helt klart. Så jeg tviler ikke på at ts har opplevd dette.

Føles det bedre av å være nedlatende mot et voldsoffer? Gjør det dagen din bedre? 

Anonymkode: b374d...f2e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobba i utelivsbransjen i snart to år nå og merker at det har blitt mer kranglete folk, frekke folk og voldsarta hendelser.

Virker ikke som om folk drakk så mye når Norge var nedstengt og når alle kom ut igjen etter dette her, så er det mange som er hissige, ikke klarer å drikke fornuftig, ikke skjønner når de har fått nok etc.

Bare på noen måneder nå, har jeg opplevd fem-seks hendelser hvor berusa folk som har fått beskjed om drikkestopp har blitt aggressive. Opplevde ikke det like mye i starten når jeg jobba.

Noen av dem har på nippet blitt fysiske også, og jeg skal bytte beite nå, for jeg orker ikke å bli utsatt for mer sånn dritt.

Edit: kollegaene mine både på min plass, på andre utesteder og vekterne har også bemerka denne endringen, forresten. Ikke bare hos meg det er blitt mer bråk, det er over hele byen.

Endret av Bålkaffe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (4 timer siden):

Har jobba i utelivsbransjen i snart to år nå og merker at det har blitt mer kranglete folk, frekke folk og voldsarta hendelser.

Virker ikke som om folk drakk så mye når Norge var nedstengt og når alle kom ut igjen etter dette her, så er det mange som er hissige, ikke klarer å drikke fornuftig, ikke skjønner når de har fått nok etc.

Bare på noen måneder nå, har jeg opplevd fem-seks hendelser hvor berusa folk som har fått beskjed om drikkestopp har blitt aggressive. Opplevde ikke det like mye i starten når jeg jobba.

Noen av dem har på nippet blitt fysiske også, og jeg skal bytte beite nå, for jeg orker ikke å bli utsatt for mer sånn dritt.

Edit: kollegaene mine både på min plass, på andre utesteder og vekterne har også bemerka denne endringen, forresten. Ikke bare hos meg det er blitt mer bråk, det er over hele byen.

Ja, det er en del folk det har tippet over for. Bare de får tak i alkohol, så er det som om alt av hemninger forsvinner, "because beer". Det er sånn de tenker og det er unnskyldningen deres.

Dessuten så har mye av det positive i samfunnet forsvunnet de siste årene. Det er lite positivt å henvise til for en del mennesker. Alt vi hører er "konkurranse", tap av jobb, "må ha alt på stell" - som flere og flere ikke får til og feiler i. Skilsmisser, økonomiske tap, politisk eller økonomisk ustabilitet - alt fra pandemien til krig, dyrtid med strøm, inflasjon, og mye mer. En del politisk radikalisering av menn også. Mye Trump + Tate som går igjen også. Alt er "konkurranse", hvis du skjønner. Man kan rett og slett ikke slappe av, med mindre man har en haug med penger. Sånn var det ikke før. Før følte man at samfunnet var på "vei oppover", at det ikke var snakk om knapphet på goder (og det er egentlig ikke noe knapphet, det er kun oppkonstruert politisk tull at det e knapphet).  

Så før i tiden, og man skal ikke lenger tilbake enn til 90-tallet og tidlig 2000-tallet, så var det snakk om fortsatt positivitet, bedre rettigheter og mer velferd for alle, til tross for at Norge ikke var i nærheten av å ha 14.000 milliarder kroner i oljefondet. 

På den tiden var det også en smal sak for et friskt menneske, uten utdanning, å flytte til Oslo sentrum, selv i en jobb som ikke krever utdanning, og etablere seg som singel i selveste Oslo med den type jobb, ved å kjøpe leilighet som på den tiden gikk ut på lave innskudd - og noe høyere fellesgjeld. I mange tilfeller trengte man ikke snakke med banken en gang. Kunne kjøpe leilighet på bakgrunn av forbrukslån til og med (selve innskuddet), så "arvet" man fellesgjelda som ofte var finansiert av Husbanken blant annet (lavere renter).

Mens nå, derimot, må man selve enten den ene nyren eller helst begge, for å kunne kjøpe en liten hybelleilighet i Oslo til mindre enn 20 kvadratmeter. Så det er mye frustrasjon ute og går. Det er hele tiden "kamp" om et eller annet. Enten det gjelder ekstreme krav til dating, samliv, sex, økonomi, jobb, "status", utseende, eller hva det måtte være.

Anonymkode: f9649...df4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd mye rart de siste årene. Nå kan man ikke forsvare seg lenger heller fordi så mange går med våpen. Frustrerende. Alle som slår andre i hoderegionen burde dømmes for drapsforsøk.

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Majer said:

Opplevd mye rart de siste årene. Nå kan man ikke forsvare seg lenger heller fordi så mange går med våpen. Frustrerende. Alle som slår andre i hoderegionen burde dømmes for drapsforsøk.

Det er jeg enig i, det må bli mer press for å anvende lovene for hva de er verdt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (59 minutter siden):

Det er jeg enig i, det må bli mer press for å anvende lovene for hva de er verdt. 

Støttes!

Når det er sagt, og siden drapsforsøk ble nevnt, er det ofte risikabelt med en streng påstand i retten for vold på byen. Som i min sak. Både politi og påtalemyndighet var enige med meg, men beviskravene for drapsforsøk var for høye. Så det endte opp med et halvt år for hovedmannen blant de tre som angrep meg.

Heldigvis er jeg robust, men jeg tenker virkelig på de som blir utsatt for grov blind vold uten å ha min psyke og bakgrunn. For veldig mange er en slik opplevelse meget traumatiserende. Det å frarøve et annet menneske et fullverdig liv er meget grovt.

En venn i politiet avbrøt meg en gang da vi diskuterte vold på byen. Hallo, vi snakker om dyreriket, sa han. Ved ettertanke tror jeg han har helt rett. Hundefolk bruker begrepet dempende signaler. Når man er blant dyrene på byen burde kanskje vi mennesker bedre beherske lignende teknikker. Jeg tenker da på situasjoner som eskalerer. På blind vold nytter ingenting.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Victim blaming er veldig lite sjarmerende, og typisk KG. Jeg har også blitt slått ned på byen i Oslo, og utsatt for grov hets (er dame). Blitt beskyldt for å lyve om det her på KG, som er provoserende. Det er ikke sånn at det er faste utesteder som har gærne gjester, de fins overalt! Jeg har opplevd masse dritt på Karl Johan, Kampen, Solli plass, Frogner, Majorstuen , Youngstorget. Ulike steder. Til og med midt på dagen. Er mange onde menn i denne byen, det er helt klart. Så jeg tviler ikke på at ts har opplevd dette.

Føles det bedre av å være nedlatende mot et voldsoffer? Gjør det dagen din bedre? 

Anonymkode: b374d...f2e

👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (11 timer siden):

Jeg synes det virker som at folk blir mer og mer aggressive generelt, både ute på byen, i kommentarfeltene, KG, jeg merker det i jobbsammenheng. Aggresjon, kynisme og egoisme. Det ser vi mer og mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (8 minutter siden):

Jeg synes det virker som at folk blir mer og mer aggressive generelt, både ute på byen, i kommentarfeltene, KG, jeg merker det i jobbsammenheng. Aggresjon, kynisme og egoisme. Det ser vi mer og mer av.

Jepp, der sa du det. Merker det samme selv, både på jobb og i dagliglivet ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
norw skrev (På 4.3.2023 den 3.56):

Ble slått til på byen i desember og har det friskt i minne. Blind vold, anmeldt og han har vedtatt et forelegg. Etter det er jeg mer forberedt, klar til å forsvare meg.

Forrige helg møtte jeg på en dust igjen. Satt sammen med en kompis og en tilfeldig fyr satt seg sammen med oss. Merket med en gang at han var en dust, så jeg meldte meg helt ut og bare lot kompisen min snakke med ham. Da vi skulle gå tok han tak i en pose jeg hadde med meg, men det gikk greit. Jeg var forberedt på at dette kunne bli et et problem, men gikk greit. 

Var ute igjen i kveld. Var en eldre mann som tilsynelatende prøvde å sjekke opp en dame og så snakket jeg litt med henne. Virket som at han tok det ille opp og så på meg som en konkurrent. Han kom bort til meg og "kommanderte" meg til å reise meg opp. Jeg var forberedt på et slag igjen, klar til å forsvare meg. Gikk heldigvis bra. Jeg var i ferd med å gå og en annen mann som jeg kjenner fra før fikk ham tilsynelatende til å roe seg ned. Han så ikke helt god ut, blikket osv. 

Jeg var også på et nach tidligere i år. Ble mest med som en slags sikkerhet for to damer jeg kjenner. De andre var menn. Ble litt ampert mellom to av dem pga mulig rasisme og jeg sa til en av dem at vi får ta det helt med ro, men da ble aggresjonen rettet mot meg isteden. 

Hva skjer med folk? Tåler man ikke alkohol i det hele tatt? Hvorfor så mye drama på byen og på nach? Blir for dumt om man må droppe å dra ut på byen, på nach osv pga tikkende bomber. Har vært flere episoder tidligere også. Var en dust på et utested som var helt oppi ansiktet mitt helt ut av det blå, slik at nesa hans var borti min, og ved en annen anledning var det en som sa "stikk, ellers slår jeg deg ned" da jeg stod ved siden av ham i baren og skulle kjøpe mer drikke. Og jeg er en stille og fredelig type. Mulig at folk ser på meg som et enkelt bytte pga kroppsbygningen. Who knows.

Du kommer unormalt mye opp i trøbbel... Tror du skal begynne å tenke litt over oppførselen og hvordan du virker på andre

Anonymkode: 43214...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kommer unormalt mye opp i trøbbel... Tror du skal begynne å tenke litt over oppførselen og hvordan du virker på andre

Vært et tema allerede og tilbakevist. Registrerer at du poster med AB og da blir egentlig innlegget ditt mindre interessant. Post med eget brukernavn og pass på å holde en voksen og saklig tone. Lykke til.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om du hadde lest tråden, hadde du sett at det er flere av oss som bekrefter innlegget til TS.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig at noe av problemet er at folk til en viss grad stalker meg og så svarer i en spydig tone i en annen tråd. Naturligvis umulig å vite, men det er mye rart på KG. Folk får uansett prøve å svare skikkelig, og i en tråd som denne bør man skrive med eget brukernavn, om man ikke trekker inn sensitive opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri opplevd noe selv, men synes jeg hører om flere slike tilfeller nå enn før.

Det kan være at folk er mer sinte, frustrerte osv for tiden og at det da tipper over for flere med litt alkohol innabords. Vi er kommet ut av en periode med nedstenginger og isolasjon, og nå har sikkert mange merket det på økonomien med høyere priser.

Det er nok mange som sliter litt eller merker det mer, så det er egentlig ikke så overraskende at man ser ringvirkningene av dette på flere områder.

Anonymkode: 96c2f...6e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
norw skrev (På 4.3.2023 den 3.56):

Ble slått til på byen i desember og har det friskt i minne. Blind vold, anmeldt og han har vedtatt et forelegg. Etter det er jeg mer forberedt, klar til å forsvare meg.

Forrige helg møtte jeg på en dust igjen. Satt sammen med en kompis og en tilfeldig fyr satt seg sammen med oss. Merket med en gang at han var en dust, så jeg meldte meg helt ut og bare lot kompisen min snakke med ham. Da vi skulle gå tok han tak i en pose jeg hadde med meg, men det gikk greit. Jeg var forberedt på at dette kunne bli et et problem, men gikk greit. 

Var ute igjen i kveld. Var en eldre mann som tilsynelatende prøvde å sjekke opp en dame og så snakket jeg litt med henne. Virket som at han tok det ille opp og så på meg som en konkurrent. Han kom bort til meg og "kommanderte" meg til å reise meg opp. Jeg var forberedt på et slag igjen, klar til å forsvare meg. Gikk heldigvis bra. Jeg var i ferd med å gå og en annen mann som jeg kjenner fra før fikk ham tilsynelatende til å roe seg ned. Han så ikke helt god ut, blikket osv. 

Jeg var også på et nach tidligere i år. Ble mest med som en slags sikkerhet for to damer jeg kjenner. De andre var menn. Ble litt ampert mellom to av dem pga mulig rasisme og jeg sa til en av dem at vi får ta det helt med ro, men da ble aggresjonen rettet mot meg isteden. 

Hva skjer med folk? Tåler man ikke alkohol i det hele tatt? Hvorfor så mye drama på byen og på nach? Blir for dumt om man må droppe å dra ut på byen, på nach osv pga tikkende bomber. Har vært flere episoder tidligere også. Var en dust på et utested som var helt oppi ansiktet mitt helt ut av det blå, slik at nesa hans var borti min, og ved en annen anledning var det en som sa "stikk, ellers slår jeg deg ned" da jeg stod ved siden av ham i baren og skulle kjøpe mer drikke. Og jeg er en stille og fredelig type. Mulig at folk ser på meg som et enkelt bytte pga kroppsbygningen. Who knows.

Det å gå ut på byen er ansett som høyrisiko-adferd, og personer som har det som en del av livsstilen sin er i en større risiko for å bli utsatt for kriminelle handlinger. Så ja, det er en risikosport. Dette er psykologi som f.eks blir brukt i profilering i politietterforskninger. 

Anonymkode: bef93...130

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
norw skrev (21 timer siden):

Bålkaffe skrev (21 timer siden):

Jepp, der sa du det. Merker det samme selv, både på jobb og i dagliglivet ellers..

Helt enig med dere. Jeg føler spesielt i Norge det er slik. Har familie og venner i utlandet og merker ikke en slik holdning der. Jeg tror mange nordmenn er redde og stresset, for et eller annet. 

Anonymkode: ec3a0...b3a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (På 4.3.2023 den 22.40):

Dette er det jo ingen som påstår, så sammenligningen din er helt på jordet.

Du må virkelig ha det inn med teskje skjønner jeg. Det orker jeg faktisk ikke, så takk til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du må virkelig ha det inn med teskje skjønner jeg. Det orker jeg faktisk ikke, så takk til deg.

Enig, det er bedre om du bruker energien din på en analogi som faktisk er relevant. Lykke til med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...