Gå til innhold

Til dere med uregelmessig hjerte/ dobbeltslag!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor kjenner dere dem? midt på, langt opp langt ned eller annet.

Hvordan kjennes dem ut hos deg? 

Er det noe tvil på at det er hjertet når du kjenner det?

Er det noe som trigger det hos deg?

På forhånd tusen takk for svar😊

Anonymkode: c84e8...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjenner dem på mange ulike måter i bryst, hals, mage eller bare som et lite diffust sug eller en følelse av at det stopper opp ei lita stund. Noen ganger får jeg ett ekstraslag, og noen ganger får jeg flere etter hverandre. Tror jeg har hatt alle typene og variantene man kan få.
Ofte kommer de uansett hva jeg gjør eller ikke gjør, men de kan trigges av sult, stress, sterke følelser, trøtthet, pustemønster, lav puls eller at jeg bøyer meg fremover på en spesiell måte (spesielt om jeg trekker pusten samtidig).

Anonymkode: 0bf63...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

...Og etter at jeg fikk Graves/høyt stoffskifte får jeg lettere ekstraslag hvis jeg blir veldig varm (som man ofte blir med Graves, selv etter at stoffskiftet er normalisert).

Anonymkode: 0bf63...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var veldig plaget med ekstraslag en periode. Har de av og til nå også men ikke ofte etter at jeg startet med medisiner for dem. Jeg kjenner det som om hjertet hopper over et slag, det kan komme flere raske slag rett etter hverandre eller det kan føles som om hjertet stopper opp for så å slå ett eller flere harde slag etter dette. Jeg er ikke i tvil om at det er hjertet. Det trigges ofte av stress og når jeg har mye bekymringer.

Anonymkode: a0aa8...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det er enkle ekstraslag kjenner jeg det bare i hjertet. Når jeg får serier kan jeg kjenne det i hele brystet, skulderen og øverst i magen, men det starter alltid med at jeg bare kjenner det i hjertet.

Kjenner først at hjertet veksler mellom å hoppe over et slag og å slå dobbelt om hverandre. Når det går over i en lang serie kjenner jeg også at hjertet "løper løpsk", samtidig som jeg mister pusten under dobbeltslsag. Hjertet slår veldig hardt da. Holder på sånn frem til det er ferdig, og jo lengre det varer, jo mer ubehag/press kjenner jeg. Første stedet presset sprer seg er til brystet, så til venstre skulder og så til øvre del av magen på venstre side (rett under ribbeina). Blir svimmel, kvalm og sliten. Og så gir det seg plutselig.

Er ikke i tvil. Kjenner veldig godt hva det er og hvor det er.

Har ikke funnet noen klare triggere, heller ikke for seriene. Under utredning har heller ikke legene sett noen åpenbare triggere. Var gjennom en 48-timers EKG hvor jeg skulle gjøre spesifikke ting de lurte på om kunne trigge det, men det var ingen sammenheng. Men kroppen min sliter med folsyre-lagrene (tar bl.a. ikke opp folsyre fra mat) og symptomene blir verre når jeg mangler folsyre. Har problemer med ekstrasalg (både enkle og serier) selv om jeg ikke mangler folsyre også, men det blir verre når jeg mangler.

Jeg mottar ingen behandling fordi ekstraslagene mine er ikke farlige. Kardiologene jeg har vært borti medisinerer ikke når man har ufarlige ekstraslag selv om pasienten plages mye.

Anonymkode: c24c5...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg var veldig plaget med ekstraslag en periode. Har de av og til nå også men ikke ofte etter at jeg startet med medisiner for dem. Jeg kjenner det som om hjertet hopper over et slag, det kan komme flere raske slag rett etter hverandre eller det kan føles som om hjertet stopper opp for så å slå ett eller flere harde slag etter dette. Jeg er ikke i tvil om at det er hjertet. Det trigges ofte av stress og når jeg har mye bekymringer.

Anonymkode: a0aa8...4b2

Jeg har det akkurat slik. Det kan komme litt når som helst, men ofte på kvelden når jeg er rolig. Legen min sier det er stressrelatert. Har tatt ekg uten at den viste noe unormalt.

Anonymkode: 9c318...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sleit med det i et par år og var kjemperedd. Det var på grunn av angst. Hyperventilerte nok mye. Er kvitt det nå, men får jo ekstraslag som mange andre av kaffe, lite søvn osv. Kan kjenne det når som helst. Tren, pust skikkelig, ta vare på vagusnerven, unngå for anspent kropp, ta magnesium.... 

Anonymkode: e1a8f...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sleit med det i et par år og var kjemperedd. Det var på grunn av angst. Hyperventilerte nok mye. Er kvitt det nå, men får jo ekstraslag som mange andre av kaffe, lite søvn osv. Kan kjenne det når som helst. Tren, pust skikkelig, ta vare på vagusnerven, unngå for anspent kropp, ta magnesium.... 

Anonymkode: e1a8f...d1e

vagusnerven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ingen fler med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det samme som de over her. For meg skyldes det at jeg har en defekt hjerteklaff, som jeg står i kø for å få operert.

Anonymkode: 15ccc...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slet mye med det samtidig som jeg hadde hjerteflimmer. Når flimmeret var borte var det ekstraslagene som plaget. Hadde det veldig ofte og mye, og det ble virkelig plagsomt i hverdagen.

Men etter ablasjon for flimmeret så ble ekstrasystolene borte også. Merker de ikke iallefall.

Hvor jeg kjente det, opp mot halsen. Gikk i flere år med små episoder av hjerteflimmer, hvor det føltes som risting i spiserøret 😛 skjønte ikke hva det var før det ble kronisk.

Anonymkode: 0b83e...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så det jeg kjenner nedfor ribbenene, og dær ribbena møtes i midten når jeg stresser eller gjør forskjellig(stekker meg, bøyer meg, hoster, snur meg i senga osv) trenger ikke være hjertet? Kan forbinde det mest med en muskel som har leamus eller dunkende følelse. Kommer ikke hver gang jeg gjør slike ting, men av og til. Og svært ofte når jeg stresser i tillegg. Kjenner ingenting annet ( som svetting, tung pust osv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det jeg kjenner nedfor ribbenene, og dær ribbena møtes i midten når jeg stresser eller gjør forskjellig(stekker meg, bøyer meg, hoster, snur meg i senga osv) trenger ikke være hjertet? Kan forbinde det mest med en muskel som har leamus eller dunkende følelse. Kommer ikke hver gang jeg gjør slike ting, men av og til. Og svært ofte når jeg stresser i tillegg. Kjenner ingenting annet ( som svetting, tung pust osv). 

Magesekken ligger der. Magesekken kan bli irritert når du stresser. Ligger også muskler der og nerveknuter. Skal veldig lite til før man kjenner noe i det området. Det kommer når du stresser - da kommer det av stresset, ikke sant.

Anonymkode: 09b5a...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kjente på dette en periode. Det var en periode da jeg løp mye, og kanskje overdrev treningen noe. Det ble trigget av alkohol. Nå har jeg trappet ned på begge deler. Planlegger å trappe opp treningen igjen selvsagt. Alkoholbruk begrenses.. Jeg gir kroppen pauser når den ber meg om det. Den reparerer seg selv.

Anonymkode: 8bfd4...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...