AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #1 Skrevet 3. mars 2023 Hos oss har vi dessverre et helt forferdelig arbeidsmiljø i følge mange arbeidstakere. Halvparten mener at det er dårlig arbeidsmiljø med forskjellsbehandling, trynefaktor og mobbing. Folk har gruppert seg i to hovedgrupper, de sterke mot de svake. Sjefen mener at det ikke er noe dårlig arbeidsmiljø, bare litt rusk som man må regne med. Alle eksemplene vi kommer med blir ufarliggjort. Jeg er tillitsvalgt og mener at det er dårlig arbeidsmiljø, opplever det selv i tillegg til at enkelte ansatte har nevnt det for meg. Den andre tillitsvalgte benekter det og sier at han ikke ser tegn til noe uvanlig. Verneombudet mener og at det er dårlig arbeidsmiljø. Vi innkalte sjefen til dialog og la fram utfordringene med det dårlige arbeidsmiljøet. Han benektet det tvert. Og ba oss om å ikke koble inn noen utenfra, for det vil være bortkastede ressurser. Blir usikker som jeg aldri før har vært. Er ikke tvil om at det er faktorer som peker mot svært dårlig arbeidsmiljø. Får kraftig beskjed om å tenke meg om før jeg bruker ordet dårlig arbeidsmiljø. Både jeg og verneombudet føler oss et hakk dummere når vi kommer ut fra møter med sjefen. Har ikke vært tillitsvalgt mer enn noen måneder og er ganske ny på det området. Verneombudet er en ordentlig og ryddig person men svært diplomatisk. Ser at han har lyst til å gjøre noe men får ikke til noen ting. Vi føler at vi må ha med lederen hvis vi skal rydde opp. Hittil har vi hatt 4 samtaler med han på kort tid. Alle samtalene endte opp med at det bare er våre innbilninger eller små ting som finnes over alt. Han blir litt irritert og forsvarer de som er utpekt som mobbere. Det er ikke bare snakk om irriterende kolleger, dette er noe mer dyptgående. Hva hadde dere andre gjort i vår situasjon? Bytte jobb er ikke det forslaget jeg ser etter på nåværende tidspunkt 👍 Anonymkode: 52693...1d9 1
Andro Skrevet 3. mars 2023 #2 Skrevet 3. mars 2023 For det første ville jeg søkt veiledning som tillitsvalgt. Du har sikkert en fylkesavdeling eller noe i fagforeningen din som kan gi deg kompetansepåfyll, og gå gjennom konkrete hendelser som du ikke kan skrive noe om her. Har dere bedriftshelsetjeneste? De kan gi veiledning og kurs. Du kan også kontakte arbeidstilsynet, for å få informasjon om framgangsmåter og hva som er mangler og muligheter. Det er viktig at dere går sammen, du og verneombudet, dokumenterer godt og holder dere til en felles strategi. Har dere et avvikssystem? Har sjefen din en sjef?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #3 Skrevet 3. mars 2023 Andro skrev (1 minutt siden): For det første ville jeg søkt veiledning som tillitsvalgt. Du har sikkert en fylkesavdeling eller noe i fagforeningen din som kan gi deg kompetansepåfyll, og gå gjennom konkrete hendelser som du ikke kan skrive noe om her. Har dere bedriftshelsetjeneste? De kan gi veiledning og kurs. Du kan også kontakte arbeidstilsynet, for å få informasjon om framgangsmåter og hva som er mangler og muligheter. Det er viktig at dere går sammen, du og verneombudet, dokumenterer godt og holder dere til en felles strategi. Har dere et avvikssystem? Har sjefen din en sjef? Han har sjef, men vi har aldri sett vedkommende. Vår sjef er alltid veldig tydelig på at all kontakt utenfor bygget skal foregå gjennom han ikke oss. Vi har et avvikssystem som vi ikke har fått opplæring i. Nå høres det sikkert ut som om vi er ganske dumme, men vi har aldri hatt behov for bruk av avvikssytem eller kontakt med noen utenfor før. Derfor er alt dette ukjent for oss. Glemte å nevne at den andre tillitsvalgte som mener at det ikke er dårlig arbeidsmiljø er en god venn med den som mobber. Anonymkode: 52693...1d9 1
Andro Skrevet 3. mars 2023 #4 Skrevet 3. mars 2023 Når dette faktisk skjer, og han nekter å gjøre noe med det, da kan du som tillitsvalgt ha kontakt med hans leder. Ikke gjør den varslingen uten å ha juridisk dekning i fagforeningen din. Du har et særlig vern som tillitsvalgt, og du har et vern som varsler etter Arbeidsmiljøloven. Men du må ha opplæring i det. Alle bedrifter har en absolutt plikt til å ha et avvikssystem, og det skal lære dere å bruke det. Det er en måte å kommunisere internt på, for å rette opp feil, og drive med forbedringsarbeid. Mangel på avvikssystem er i seg selv så grovt brudd på regelverk at du bør varsle Arbeidstilsynet som tilsynsmyndighet. Å varsle tilsyn er alltid lojalt etter Arbeidsmiljøloven. Sjefen din er en tyrann, og han er opplagt engstelig. Han har ikke noe grunnlag for å nekte deg å snakke med topledelse eller tilsynsmyndigheter. Du har en oppgave som krever dette. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #5 Skrevet 3. mars 2023 Andro skrev (41 minutter siden): Når dette faktisk skjer, og han nekter å gjøre noe med det, da kan du som tillitsvalgt ha kontakt med hans leder. Ikke gjør den varslingen uten å ha juridisk dekning i fagforeningen din. Du har et særlig vern som tillitsvalgt, og du har et vern som varsler etter Arbeidsmiljøloven. Men du må ha opplæring i det. Alle bedrifter har en absolutt plikt til å ha et avvikssystem, og det skal lære dere å bruke det. Det er en måte å kommunisere internt på, for å rette opp feil, og drive med forbedringsarbeid. Mangel på avvikssystem er i seg selv så grovt brudd på regelverk at du bør varsle Arbeidstilsynet som tilsynsmyndighet. Å varsle tilsyn er alltid lojalt etter Arbeidsmiljøloven. Sjefen din er en tyrann, og han er opplagt engstelig. Han har ikke noe grunnlag for å nekte deg å snakke med topledelse eller tilsynsmyndigheter. Du har en oppgave som krever dette. Dette var oppløftende. Har verneombudet også et særlig vern? Og vi kan bare sende inn en elektronisk varsling som automatisk vil havne hos sjefens leder? Det vi er redde for her at han skal klare å snakke seg vekk fra alvoret også når folk utenfor kobles inn. Og da sitter vi ikke igjen med noe. Er ikke ute etter å ødelegge eller gjøre livet kjipere for noen. Vil bare ha slutt på elendig arbeidsmiljø og løse det på lavest mulig nivå. Noe vi opplever at kanskje er umulig, siden han tydeligvis ikke ser tegn til noe dårlig arbeidsmiljø. Det som bekymrer meg i særlig stor grad er når vi gir han konkrete og sterke eksempler på hendelser så kan han finne på å si at ingen mennesker er engler. At alle før eller siden sikkert har gjort noe dumt. Da innrømmer han jo at det er «noe», men at det på en måte er greit eller noe sånt.. Anonymkode: 52693...1d9 1
Andro Skrevet 3. mars 2023 #6 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette var oppløftende. Har verneombudet også et særlig vern? Og vi kan bare sende inn en elektronisk varsling som automatisk vil havne hos sjefens leder? https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/verneombud/ Det er viktig at dere har god dokumentasjon, og forklaringer fra de som blir plaget. Det kan være verdt å vente litt, og samle på fakta, for å få en bra sak. Det dere skal gjøre med en gang er å få dere bedre skolering, og bedre støtte i fagforeningen dere er medlem i. Er dere ikke organisert så er dette tidspunktet for å bli det. Rekrutter flest mulig. Organiser gjerne en informasjonskveld, med fagforening tilstede. Det er styrke i samhold, og dere får advokater i ryggen. Jeg håper at dere har tariffavtale. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #7 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hos oss har vi dessverre et helt forferdelig arbeidsmiljø i følge mange arbeidstakere. Halvparten mener at det er dårlig arbeidsmiljø med forskjellsbehandling, trynefaktor og mobbing. Folk har gruppert seg i to hovedgrupper, de sterke mot de svake. Sjefen mener at det ikke er noe dårlig arbeidsmiljø, bare litt rusk som man må regne med. Alle eksemplene vi kommer med blir ufarliggjort. Jeg er tillitsvalgt og mener at det er dårlig arbeidsmiljø, opplever det selv i tillegg til at enkelte ansatte har nevnt det for meg. Den andre tillitsvalgte benekter det og sier at han ikke ser tegn til noe uvanlig. Verneombudet mener og at det er dårlig arbeidsmiljø. Vi innkalte sjefen til dialog og la fram utfordringene med det dårlige arbeidsmiljøet. Han benektet det tvert. Og ba oss om å ikke koble inn noen utenfra, for det vil være bortkastede ressurser. Blir usikker som jeg aldri før har vært. Er ikke tvil om at det er faktorer som peker mot svært dårlig arbeidsmiljø. Får kraftig beskjed om å tenke meg om før jeg bruker ordet dårlig arbeidsmiljø. Både jeg og verneombudet føler oss et hakk dummere når vi kommer ut fra møter med sjefen. Har ikke vært tillitsvalgt mer enn noen måneder og er ganske ny på det området. Verneombudet er en ordentlig og ryddig person men svært diplomatisk. Ser at han har lyst til å gjøre noe men får ikke til noen ting. Vi føler at vi må ha med lederen hvis vi skal rydde opp. Hittil har vi hatt 4 samtaler med han på kort tid. Alle samtalene endte opp med at det bare er våre innbilninger eller små ting som finnes over alt. Han blir litt irritert og forsvarer de som er utpekt som mobbere. Det er ikke bare snakk om irriterende kolleger, dette er noe mer dyptgående. Hva hadde dere andre gjort i vår situasjon? Bytte jobb er ikke det forslaget jeg ser etter på nåværende tidspunkt 👍 Anonymkode: 52693...1d9 Den andre tillitsvalgte, at han tillitsvalgt av de ansatte - eller av bedriften? Hvis sistnevnte, så er det derfor han isåfall benektet dette. Her må dere ta et møte med fagforbundet for å høre hvordan dere går videre og eventuelt melde bedriften til Arbeidstilsynet hvis ikke sjefen gjør endringer etter møte. Anonymkode: e636b...c50
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #8 Skrevet 3. mars 2023 Andro skrev (2 minutter siden): https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/verneombud/ Det er viktig at dere har god dokumentasjon, og forklaringer fra de som blir plaget. Det kan være verdt å vente litt, og samle på fakta, for å få en bra sak. Det dere skal gjøre med en gang er å få dere bedre skolering, og bedre støtte i fagforeningen dere er medlem i. Er dere ikke organisert så er dette tidspunktet for å bli det. Rekrutter flest mulig. Organiser gjerne en informasjonskveld, med fagforening tilstede. Det er styrke i samhold, og dere får advokater i ryggen. Jeg håper at dere har tariffavtale. Fint, takk! Vi har tariffavtale og alle er heldigvis organiserte. De som har varslet til meg har ikke sagt noe direkte til sjefen. De er litt engstelige. Og når jeg viderebrakte eksemplene til sjefen så kom moteksempler fra han som ligner veldig på de ordinære jeg varslet om. Som at: hvis han hevder det så har jeg hørt det samme fra den som beskyldes for mobbing. Han sa til og med at han med egne øyne har sett ting. Men da skjønner jeg ikke hvorfor alt skal være så vanskelig? Da vet han ganske godt det som foregår. Jeg tror selvfølgelig ikke helt på motargumenter som han kommer med, for han har argumenter til hvert eksempel vi gir. Veldig rart at hverken jeg eller verneombud har sett noe av det sjefen beskriver. Det er faktisk vi som er der stort hele tiden og jobber tett med kolleger. Han sitter det meste bare på kontoret.. Anonymkode: 52693...1d9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #9 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Den andre tillitsvalgte, at han tillitsvalgt av de ansatte - eller av bedriften? Hvis sistnevnte, så er det derfor han isåfall benektet dette. Her må dere ta et møte med fagforbundet for å høre hvordan dere går videre og eventuelt melde bedriften til Arbeidstilsynet hvis ikke sjefen gjør endringer etter møte. Anonymkode: e636b...c50 Begge vi er tillitsvalgte for de ansatte og jobber i bedriften. Personlig tror jeg at han benekter fordi han er en veldig god venn av den som mobber. Tror han derfor sitter i en litt ekkel og vanskelig situasjon. Anonymkode: 52693...1d9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #10 Skrevet 3. mars 2023 Snakk med sekretariatet/kontaktpersonen din i fagforeninga di før du gjør noe mer! Du har et særskilt vern på noen områder som tillitsvalgt, det betyr ikke at de må være grei med deg i etterkant av en sak. Anonymkode: eaf8d...003
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå