SuperNova Skrevet 27. desember 2005 #1 Del Skrevet 27. desember 2005 Jeg må innrømme at falkeblikket desverre har tapt seg, og tror jeg er nødt til å begynne med briller eller linser. Men går jeg til optiker eller øyenlege for å finne ut hvilken styrke jeg trenger etc. ? Optikere er jo strengt tatt selgere - de har interesse i at jeg kjøper noe av dem. Har de like avanserte måleutstyr som en øyenlege? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. desember 2005 #2 Del Skrevet 27. desember 2005 Optiker er det rette stedet å gå. Øyelegen går du til hvis det er noe galt med øynene dine, og du må ha behandling for det. Hvorfor skal du gå til øyelegen for å få briller? Som du sier så har jo ikke øyelegen briller, det har optikeren. Du må jo dit "hvor de vil selge deg noe" uansett... Briller er ikke gratis akkurat. Når det gjelder måleutstyr osv - JA, de har avansert utstyr hos optikeren. Hva tror du de lever av, da? Å se deg dypt inn i øyenene og si "ja gutten min, du har nok +4 du, og 1,25 skjeve hornhinner." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 27. desember 2005 #3 Del Skrevet 27. desember 2005 Øyeleger har med øyesykdommer å gjøre, optikere med synet, altså: Du går til optiker. Jeg har aldri opplevd optikere som selgere i den forstand at de prøver å dytte på meg noe, tvert i mot har de tatt seg god tid og hele tiden understreket at det er i mitt ansikt brillene skal sitte, og at jeg ikke må kjøpe noe jeg ikke er fornøyd med. Jeg tror nesten ikke øyeleger vil ta deg i mot hvis du bare skal sjekke synet ditt, det er tross alt ingen sykdom å se dårlig. Du må uansett til optiker for å kjøpe briller eller linser, og jeg tviler på at en seriøs optiker ville la være å kontrollere synet ditt, selv om du sier "øyelegen sier jeg skal ha den og den styrken". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2005 #4 Del Skrevet 27. desember 2005 Signerer på de to over. Jeg satt ganske lenge i stor maskin og tittet og besvarte spørsmål før optikeren hadde vurdert synet mitt. Han var grundig og seriøs. Optikere har utdannelse til dette! De må investere i dyrt utstyr, akkurat som en tannlege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 27. desember 2005 #5 Del Skrevet 27. desember 2005 Jeg var hos optiker og sjekket synet mitt, og han forsøkte ikke å selge meg noenting - tvert i mot var han veldig ærlig og sa at hvis ikke jeg var plaget av hodepine var det ikke noe poeng i å begynne med briller for å rette på skjevheten min. Så da slapp jeg briller denne gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 27. desember 2005 Forfatter #6 Del Skrevet 27. desember 2005 Fint. Da slipper jeg legemaset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 28. desember 2005 #7 Del Skrevet 28. desember 2005 Min erfaring er at optiker sender deg avgårde til øyenlege ved minste mistanke om at noe kan være feil. Optiker kan ikke henvise deg til øyenlege, men anbefaler deg å gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lealaus Skrevet 28. desember 2005 #8 Del Skrevet 28. desember 2005 Når jeg var liten pike måtte jeg til øyelegen hver gang det var snakk om nye briller, dette på grunn av ekstremt skjeve hornhinner, en del skjeling(?), det ene øyet dominerte det andre osv. Ble også anbefalt å gå, men gjorde det ikke, når de fant ut at det ene øyet mitt hadde forandret seg fra langsynt (type 3.5+) til nærsynt (2-). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 2. januar 2006 #9 Del Skrevet 2. januar 2006 I min barndom/ungdom måtte jeg også til øyenlegen før jeg fikk nye briller, men mye har skjedd innen optikken på 30 pr heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lealaus Skrevet 2. januar 2006 #10 Del Skrevet 2. januar 2006 I min barndom/ungdom måtte jeg også til øyenlegen før jeg fikk nye briller, men mye har skjedd innen optikken på 30 pr heldigvis. ← Nå er det langt fra 30 år siden jeg var liten, da :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2006 #11 Del Skrevet 3. januar 2006 er i samme situasjon selv og lurer på om synsam er et bra sted å gå? *glede seg som en unge til kombinasjonen dreads og briller* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lealaus Skrevet 3. januar 2006 #12 Del Skrevet 3. januar 2006 er i samme situasjon selv og lurer på om synsam er et bra sted å gå? *glede seg som en unge til kombinasjonen dreads og briller* ← Velg linser? Verre er det ikke. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2006 #13 Del Skrevet 3. januar 2006 Hvor mye koster det å få linser ca? Jeg har briller nå, men må ha en ny synstest og lurer på om jeg skal skaffe meg linser. Jeg har skjeve hornhinner i tillegg... Towelie: Min venninne Kid-a har dreads og briller, og ser kul ut - så ikke fortvil. Det er bare å skaffe linser hvis du er så bekymret da veit du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2006 #14 Del Skrevet 3. januar 2006 skal nok ha begge deler hvis jeg absolutt må ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2006 #15 Del Skrevet 3. januar 2006 skal nok ha begge deler hvis jeg absolutt må ja ← Kid-a har dette. Lurer på om jeg skal det selv også, men det blir så dyrt med nye glass + briller.... Uæææ.. burde vært gratis spør du meg. Trafikkfarlig om man har dårlig råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #16 Del Skrevet 3. januar 2006 Hvor mye koster det å få linser ca? Jeg har briller nå, men må ha en ny synstest og lurer på om jeg skal skaffe meg linser. Jeg har skjeve hornhinner i tillegg... ← Kommer helt an på hvilke typer linser du skal ha. Jeg bruker dagslinser og betaler ca 200kr pr mnd(kjøper linser på internett) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2006 #17 Del Skrevet 3. januar 2006 Hvem er kid-a? Nå fyker jeg iallfall til byen og får bestilt time. Usj, kan ikke se for meg at jeg ville passe briller av noe slag Eller, det er vel bare en vanesak da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå