Gå til innhold

telefon på soverommet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selvfølgelig har man telefonen på i senga  KG er av og til rarere enn Nord Korea. 

Anonymkode: 3a26a...5e3

Og det er selvfølgelig også derfor lærere på u. skolen er oppgitt over trøtte ungdommer på skolen som ikke klarer å følge med i timen. 

Anonymkode: f79eb...221

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og det er selvfølgelig også derfor lærere på u. skolen er oppgitt over trøtte ungdommer på skolen som ikke klarer å følge med i timen. 

Sånn har det alltid vært. Ungdommer er trøtte om morgenen, også vi som er så gamle at vi ikke hadde mobiltelefoner var trøtte om morgenen.

Men jeg er enig i at mobiltelefon absolutt kan forstyrre søvn. Men her må man nesten se an ungdommen.

Anonymkode: 25649...48a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn har det alltid vært. Ungdommer er trøtte om morgenen, også vi som er så gamle at vi ikke hadde mobiltelefoner var trøtte om morgenen.

Men jeg er enig i at mobiltelefon absolutt kan forstyrre søvn. Men her må man nesten se an ungdommen.

Anonymkode: 25649...48a

Lærere forteller om at de hører elevene snakker om at de har snappet til kl. 03 om natta. Slik var det ikke før vi hadde mobiltelefoner altså. Telefonen er en forstyrrelsesmoment for mange og mange klarer ikke legge den bort. Da trengs det foreldre som kan sette litt grenser. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og jentungen på snart 12 har telefonen på nattbordet. Hun bruker den ikke etter leggetid, men sjekker klokka hvis hun våkner ila natta samt bruker den som vekkerklokke. Jeg lytter til YouTube på den når jeg sovner, og bruker den til vekkerklokke. Begge har lydløse varsler.

Å ha telefonen på soverommet om natten er uproblematisk så lenge den ikke er i bruk. En femtenåring bør kunne ha frihet under ansvar - altså ha telefonen på nattbordet og være i stand til å ta det kloke valget å la være å bruke den. Dersom femtenåringen ikke er i stand til det, kan ikke telefonen være på soverommet. 

Anonymkode: d269f...1a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

dattera mi er 15 snart 16 og mener at alle får ha tlf på rommet når de legger seg. Selv mener jeg bare dette er tull og hun får ikke lov av meg. Er det bare jeg som er en streng mor eller får deres barn ha tlf på soverommet når de legger seg og hva er deres tanker rundt det.

Anonymkode: f4f20...436

Har hun ikke disiplin nok til å legge seg til å sove, gjør du helt rett. Her gjør du det eneste riktige. Tommel opp til deg👍🏻

Anonymkode: 11d13...a0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lærere forteller om at de hører elevene snakker om at de har snappet til kl. 03 om natta. Slik var det ikke før vi hadde mobiltelefoner altså. Telefonen er en forstyrrelsesmoment for mange og mange klarer ikke legge den bort. Da trengs det foreldre som kan sette litt grenser. 

Da jeg var tenåring kunne jeg lese bøker til 03 om natta. Problemet er ikke telefonen på soverommet, det er ungdommens manglende evne til å ta kloke valg. Den evnen var ikke stort større for 30 år siden da jeg var på vei inn i tenårene og mange foreldre måtte ha regler for når lyset skulle slukkes så tenåringene ikke skulle bruke halve natta på Donald i stedet for søvn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det du velger en selvfølge? Det er godt dokumentert at telefon rett før man skal sove går ut over søvnen. For meg er det like selvfølgelig at telefonen min ligger et annet sted.

Anonymkode: 1cd41...df8

Jeg forstår ikke hvordan det går ut over søvnen? Er det fordi man ikke klarer å legge den fra seg? Siste jeg gjør før jeg sovner er å skrolle på mobilen, og jeg sover godt...

Min datter på 16 får ha mobilen på rommet på kvelden. Hun er så stor nå at hun klarer å tenke selv. Da jeg var 15-16 bodde jeg på hybel alene. Hadde da ingen til å fly å passe på hva jeg gjorde hvert minutt. 

Anonymkode: 31e01...c9c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Når man er 15-16 bør man få bestemme slike ting selv.

Anonymkode: 739a4...7e3

Om man tenker man skal bestemme slik selv, da får man flytte på hybel 🙂 

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan det går ut over søvnen? Er det fordi man ikke klarer å legge den fra seg? Siste jeg gjør før jeg sovner er å skrolle på mobilen, og jeg sover godt...

Min datter på 16 får ha mobilen på rommet på kvelden. Hun er så stor nå at hun klarer å tenke selv. Da jeg var 15-16 bodde jeg på hybel alene. Hadde da ingen til å fly å passe på hva jeg gjorde hvert minutt. 

Anonymkode: 31e01...c9c

1. Det blå lyset er ikke bra for deg i timene før søvn. Du kunne med andre ord sovet enda bedre om du la fra deg mobilen i tiden før du la deg.

2. Mange ungdommer og unge voksne sliter må få lagt seg til å sove fordi de ligger på telefonen i lang tid.

3. Og for hver person det går bra med, så er det personer det ikke går bra med.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Avtalen hos oss er at de får ha den på rommet fra de begynner på ungdomsskolen, under forutsetning om at de står opp uten problemer når jeg vekker, og ikke er tydelig i søvnunderskudd/sure på dagen. Fra videregående må de ha på egen vekking og stå opp. 

De to store har mobilen på rommet, yngste legger den i stua selv om hun kunne tatt den med (14 år).

Anonymkode: d7c40...574

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var tenåring kunne jeg lese bøker til 03 om natta. Problemet er ikke telefonen på soverommet, det er ungdommens manglende evne til å ta kloke valg. Den evnen var ikke stort større for 30 år siden da jeg var på vei inn i tenårene og mange foreldre måtte ha regler for når lyset skulle slukkes så tenåringene ikke skulle bruke halve natta på Donald i stedet for søvn.

Ser du virkelig ikke forskjellen på en mobiletelefon og en bok? Lyset fra telefonen gjør at man sovner og senere og sover dårligere, det foregår en del konflikter på SoMe som ungdommen holder på med til langt på natt, de føler de må svare på snapper som kommer, noe som gjør at de kan bli vekket når de først har sovnet. De kan ikke gå glipp av noe, ei heller på natt. Dette vil selvfølgelig ha større påvirkning på søvn enn en bok. Også skoledagen derpå. Det bør ikke være så vanskelig å forstå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser du virkelig ikke forskjellen på en mobiletelefon og en bok? Lyset fra telefonen gjør at man sovner og senere og sover dårligere, det foregår en del konflikter på SoMe som ungdommen holder på med til langt på natt, de føler de må svare på snapper som kommer, noe som gjør at de kan bli vekket når de først har sovnet. De kan ikke gå glipp av noe, ei heller på natt. Dette vil selvfølgelig ha større påvirkning på søvn enn en bok. Også skoledagen derpå. Det bør ikke være så vanskelig å forstå. 

Men på ett eller annet tidspunkt må de lære seg å håndtere og regulere dette selv. Sånn sett kan de like gjerne starte når de er 16 enn å vente til de er 18. (Evt. 20 og har flyttet hjemmefra.) 

Istedenfor å regulere ting for ungdommene, bør man hjelpe og veilede. 
Hvis de trenger å legge telefonen igjen på stua for å få sove, så må de jo også lære at de trenger det. Og helst erfare hva som skjer hvis de ikke gjør det. 

Vår 16 åring har telefonen nær seg hele døgnet, og leser bøker og hører lydbøker fra den. Den brukes også som vekkerklokke. (Tilsvarende min egen bruk, egentlig. ) 

Vi opplever det ikke som et problem. 

Selv lærte jeg meg å slukke lyset når jeg fikk beskjed, på samme alder. Men da var løsningen bare å åpne litt på gardina, og satse på at jeg fikk nok lys utenfra til å fortsette å lese. (Ikke spesielt bra for øynene å lese mye i dårlig lys, men det var konsekvensen av at jeg MÅTTE slukke lyset. ) Jeg kunne fint lese til langt på natt.

Anonymkode: 7142c...eec

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men på ett eller annet tidspunkt må de lære seg å håndtere og regulere dette selv. Sånn sett kan de like gjerne starte når de er 16 enn å vente til de er 18. (Evt. 20 og har flyttet hjemmefra.) 

Istedenfor å regulere ting for ungdommene, bør man hjelpe og veilede. 
Hvis de trenger å legge telefonen igjen på stua for å få sove, så må de jo også lære at de trenger det. Og helst erfare hva som skjer hvis de ikke gjør det. 

Vår 16 åring har telefonen nær seg hele døgnet, og leser bøker og hører lydbøker fra den. Den brukes også som vekkerklokke. (Tilsvarende min egen bruk, egentlig. ) 

Vi opplever det ikke som et problem. 

Selv lærte jeg meg å slukke lyset når jeg fikk beskjed, på samme alder. Men da var løsningen bare å åpne litt på gardina, og satse på at jeg fikk nok lys utenfra til å fortsette å lese. (Ikke spesielt bra for øynene å lese mye i dårlig lys, men det var konsekvensen av at jeg MÅTTE slukke lyset. ) Jeg kunne fint lese til langt på natt.

Anonymkode: 7142c...eec

Ja, på et eller annet tidspunkt så må de få bestemme selv. Men, dette må ikke være når de er 15 år. Mange er ikke modne nok til dette da. Og da er det faktisk viktigere med nok søvn og læring på skolen enn at de MÅ prøve å lære seg dette da. Og selv om du ikke opplever det som noe problem med din 16-åring, så er det mange som gjør det. En venninne av meg har en 15-åring hvor det er mye drama blant vennene. Konfliktene fortsatte på snap utover natta, og jenta ble kjempestresset av det. Noen er modne nok til å regulere dette selv når de er 13, mens andre ikke klarer å regulere det når de er 18 en gang. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, på et eller annet tidspunkt så må de få bestemme selv. Men, dette må ikke være når de er 15 år. Mange er ikke modne nok til dette da. Og da er det faktisk viktigere med nok søvn og læring på skolen enn at de MÅ prøve å lære seg dette da. Og selv om du ikke opplever det som noe problem med din 16-åring, så er det mange som gjør det. En venninne av meg har en 15-åring hvor det er mye drama blant vennene. Konfliktene fortsatte på snap utover natta, og jenta ble kjempestresset av det. Noen er modne nok til å regulere dette selv når de er 13, mens andre ikke klarer å regulere det når de er 18 en gang. 

Jeg kjenner folk som nærmer seg 30 som fortsatt holder på slik...

Skrevet

Min 15-åring får ha med mobilen på rommet. Hun hører på musikk eller podcast når hun skal sove. Så lenge hun er våken og opplagt på morgen og resten av dagen, så er det helt greit. Skulle det vise seg at hun begynner å melde med venner hele natten, og dermed blir trøtt, uopplagt og sliten på dagene, må jeg selvsagt revurdere mobil på soverommet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du leser det jeg faktisk skriver, fremsetter jeg at det er irrelevant om det ligger en telefon eller en bok på nattbordet så lenge tenåringen har vett til å la det ligge der og ikke bruke det når det er på tide å sove. Det bør ikke være så vanskelig å forstå.

Jeg fastholder at det ikke er telefonen i seg selv som er problemet, men at tenåringen ikke har (fått lov til å utvikle) vett til å la den ligge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvis du leser det jeg faktisk skriver, fremsetter jeg at det er irrelevant om det ligger en telefon eller en bok på nattbordet så lenge tenåringen har vett til å la det ligge der og ikke bruke det når det er på tide å sove. Det bør ikke være så vanskelig å forstå.

Jeg fastholder at det ikke er telefonen i seg selv som er problemet, men at tenåringen ikke har (fått lov til å utvikle) vett til å la den ligge.

Det er faktisk ikke irrelevant om det er en bok eller en telefon. En bok skaper ikke forstyrrelser på samme måte. En bok lyser ikke opp når du får en ny snap.  Derfor er det da mye enklere å la boka ligge enn en telefon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men ennå viktigere; har du brannvarsler på rommet til datteren din? Mobil brenner. Det burde du for om du ikke har det kan det være for sent når du våkner av brannalarmen du kanskje har i stuen. 

Anonymkode: 6b7a7...52b

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke irrelevant om det er en bok eller en telefon. En bok skaper ikke forstyrrelser på samme måte. En bok lyser ikke opp når du får en ny snap.  Derfor er det da mye enklere å la boka ligge enn en telefon. 

Har du aldri lest en spennende bok? 😅 hadde skikkelig problemer med og la boka ligge når jeg var tenåring. 

Anonymkode: d55cd...e75

Skrevet

Når barna våre var 15-16 år så fikk de ha mobilen på soverommet. Pluss at når de er i den alderen, så kan de jo faktisk bestemme dette selv, synes jeg. Våre barn brukte mobilene til å høre på musikk, se på videoer på youtube og for å ha lyd på øret mens de sovnet. Pluss at de også brukte mobilen som vekkerklokke. Men de kom seg opp om morgenen og kom seg avgårde på skolen, så egentlig ikke noe problem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...