Ariana807 Skrevet 3. mars 2023 #21 Del Skrevet 3. mars 2023 Det blir mindre og mindre. Ikke fordi jeg ikke liker fysiske filmer, tvert imot elsker jeg å ha dem, men det er vanskelig å få tak i. Platekompaniet finnes ikke lengre i fysisk butikk der jeg bor, og det er ikke det samme å handle på nettet. Ikke bare må man vente en god stund før man får filmen i posten, men det er ikke den samme gleden å sitte i sofaen å lete rundt, som det var å se i butikken. Savner også forøvrig GameStop, da vi ikke har noen fysiske butikker som driver med spill heller lengre 😕 Like mye bedre å forholde meg til an fysisk butikk enn en nettbutikk. Så antall filmer jeg kjøper i året har gått drastisk ned. Nå blir det mer kjøpt filmer/serier om det er noe ekstra spesielt jeg ønsker meg, som GoT i 4K som jeg kjøpte når det kom ut (hele serien). 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #22 Del Skrevet 3. mars 2023 hvis ingen kjøper DVD-filmer eller blu-ray lenger, så ville nettbutikker som for eksempel CDON eller lignende selvfølgelig blitt lagt ned for lenge siden. Anonymkode: 8629d...ba5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #23 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): hvis ingen kjøper DVD-filmer eller blu-ray lenger, så ville nettbutikker som for eksempel CDON eller lignende selvfølgelig blitt lagt ned for lenge siden. Anonymkode: 8629d...ba5 CDON selger også mange andre ting; de kunne umulig ha overlevd bare ved å selge film der det er dårlig utvalg, og dyre priser i en tid da man får slengt film etter seg på loppemarked, og det ikke er uvanlig å finne film på gjenbrukssenteret gratis. I tillegg til at de som ønsker det, kan laste ned film i 1080p fra diverse steder på nett. Legger også merke til at Platekompaniet helt har kuttet ut bøker i butikken sin på Oslo City, og alle bokbestillinger sendes nå utenom butikken; en tid virket det nesten som om Platekompaniet skulle bli en fysisk konkurrent til ARK eller Norli. Anonymkode: 76d92...53a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #24 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): CDON selger også mange andre ting; de kunne umulig ha overlevd bare ved å selge film der det er dårlig utvalg, og dyre priser i en tid da man får slengt film etter seg på loppemarked, og det ikke er uvanlig å finne film på gjenbrukssenteret gratis. I tillegg til at de som ønsker det, kan laste ned film i 1080p fra diverse steder på nett. Legger også merke til at Platekompaniet helt har kuttet ut bøker i butikken sin på Oslo City, og alle bokbestillinger sendes nå utenom butikken; en tid virket det nesten som om Platekompaniet skulle bli en fysisk konkurrent til ARK eller Norli. Anonymkode: 76d92...53a Men CDON har i alle fall ett opplegg hvor DVD og blu-ray blir sendt direkte fra deres egen nettbutikk. Bestiller man bøker fra nettsiden deres, så blir dette mest sannsynlig sendt fra en annen nett-butikk - for eksempel Adlibris, eller lignende. Kjøper noen for eksempel hodetelefoner / øre-propper, eller annet elektronisk utstyr, så kan dette fort bli sendt fra en helt annen aktør. Så CDON gjør vel ikke noe annet enn å videre-formidle denne bestillingen til de aktuelle nettsidene. Det er vel sånn det går når man forsøker å ha ett par millioner forskjellige produkter på nettsidene sine. Men da kan vel folk like gjerne kontakte disse andre nett-butikkene direkte, i stedet for å bestille via CDON sitt opplegg. Så hva sitter egentlig CDON igjen med da? jo, å selge DVD-plater eller blu-ray. Anonymkode: 8629d...ba5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #25 Del Skrevet 3. mars 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: hvis ingen kjøper DVD-filmer eller blu-ray lenger, så ville nettbutikker som for eksempel CDON eller lignende selvfølgelig blitt lagt ned for lenge siden. Anonymkode: 8629d...ba5 CDON selger nesten ikke filmer lenger Anonymkode: 0916e...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #26 Del Skrevet 3. mars 2023 Jdz skrev (21 timer siden): Entusiastene kjøper nok fortsatt Blu-Ray, ingen av streamingtjenestene kan måle seg på kvalitet, men begynner likevel å bli såpass bra at det for min del ikke var verdt å handle fyiske medier lenger. DVD er utdatert format og er fullstendig bortkastet med mindre du fortsatt sitter med en gammel bilderørs-TV. Det er bedre kvalitet på strømmetjenester Anonymkode: 5b2cf...4c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #27 Del Skrevet 3. mars 2023 Ariana807 skrev (10 timer siden): Det blir mindre og mindre. Ikke fordi jeg ikke liker fysiske filmer, tvert imot elsker jeg å ha dem, men det er vanskelig å få tak i. Platekompaniet finnes ikke lengre i fysisk butikk der jeg bor, og det er ikke det samme å handle på nettet. Ikke bare må man vente en god stund før man får filmen i posten, men det er ikke den samme gleden å sitte i sofaen å lete rundt, som det var å se i butikken. Savner også forøvrig GameStop, da vi ikke har noen fysiske butikker som driver med spill heller lengre 😕 Like mye bedre å forholde meg til an fysisk butikk enn en nettbutikk. Så antall filmer jeg kjøper i året har gått drastisk ned. Nå blir det mer kjøpt filmer/serier om det er noe ekstra spesielt jeg ønsker meg, som GoT i 4K som jeg kjøpte når det kom ut (hele serien). Er mye billigere å kjøpe spill på nettet da. Gamestop var bare bra for å se etter brukt spill Anonymkode: 5b2cf...4c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #28 Del Skrevet 3. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er bedre kvalitet på strømmetjenester Anonymkode: 5b2cf...4c8 Vi har ikke raskt nok nett her jeg bor ute på bygda, så strømming er ikke bedre enn BluRay, selv vanlig TV-strømming kan fryse og fuske noen ganger. Da maxer jeg heller filmopplevelsen med film på fysisk format som det garantert ikke blir noe tull med. Anonymkode: 909cf...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #29 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg savner å gå inn på platekompaniets butikker og lete etter gode filmer på tilbud. Her i distriktet er begge butikkene lagt ned de siste årene. Syns det er trist, men det var vel ikke lenger liv laga med tanke på salg og omsetning. Det virker som det blir færre og færre filmer som blir utgitt fysisk og kun lagt ut på strømmetjenester. Selv mener jeg det er en del av sjarmen å ha filmen fysisk. Så jeg kjøper fremdeles ofte filmer på dvd/bluray. Men jeg tilhører kanskje en av de få? Anonymkode: cc1ea...858 Om denne hadde blitt postet for 8-9 år siden hadde jeg forstått det. Velkommen etter🙈 Anonymkode: eb061...2e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #30 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har ikke raskt nok nett her jeg bor ute på bygda, så strømming er ikke bedre enn BluRay, selv vanlig TV-strømming kan fryse og fuske noen ganger. Da maxer jeg heller filmopplevelsen med film på fysisk format som det garantert ikke blir noe tull med. Anonymkode: 909cf...9a5 Opplever jeg nesten alder og det tar også mye plass med dvd Anonymkode: 5b2cf...4c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 3. mars 2023 #31 Del Skrevet 3. mars 2023 Kjøper sporadisk Blu-ray, men mye sjeldnere enn før. Før plukket jeg gjerne med meg en liten bunke om jeg gikk forbi Platekompaniet, men nå blir det bare en sjelden bestilling om prisen er god, filmen ikke finnes på strømmetjenestene, og/eller det er en eviggrønn klassiker jeg vet jeg kommer til å se flere ganger. Har lurt litt på 4k BD også, men synes prisen er såpass ugrei at det har blitt med tanken. Har fortsatt en hylle med BD stående i stua (drøyt 200 filmer?), men DVD-samlingen (på 4-500, tipper jeg) er rippet og pakket vekk i kasser på loftet. Er ikke veldig glad i å være avhengig av at filmen jeg vil se tilfeldigvis er på strømmetjenestene, og spesielt på Netflix og Viaplay er de jo gjerne der bare i et par måneder før de forsvinner igjen. Nå som utgivere og forleggere driver og redigerer gamle greier for "moderne publikum" gjør det heller ingenting å ha uforanderlige ting stående i hylla. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #32 Del Skrevet 3. mars 2023 Nå skal jeg være skikkelig arrogant og påstå at om du bryr deg om film (utover at du ønsker å bli underholdt eller få tiden til å gå) og du bryr deg om kvalitet så kjøper du fysiske filmer. 👊 Anonymkode: fdaaf...7ec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 3. mars 2023 #33 Del Skrevet 3. mars 2023 Kjøper "4k ultra hd", til nød bluray de filmene jeg samler på. Har også en stor dvd-samling og vi er mange som samler på film her i lander og markedet er fremdeles stort. Grunnen til at det ikke er i fysisk butikk lenger er at så og si all småelekronikk selges på nett. Er mange filmer og serier som ikke ligger på strømmetjenester og det er et stort marked for filmer man ikke finner på annet enn fysisk format. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariana807 Skrevet 3. mars 2023 #34 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er mye billigere å kjøpe spill på nettet da. Gamestop var bare bra for å se etter brukt spill Anonymkode: 5b2cf...4c8 Game Stop brukte jeg ikke for å kjøpe brukte spill, men for å bestille de litt mer eksklusive collectors edition av spill som elkjøp, power ol. ikke gjør. Har dårlig erfaring med å bestille fra nettet å få det levert på release dato, derfor bestiller jeg ikke online lengre. Er kjipt at posten ikke leverer når release er på en fredag, og man da må vente hele helgen før man får pakken. Og derfor går jeg glipp av ting jeg egentlig kunne tenke meg å kjøpe 😕 Netthandel fungerer ikke og det finnes ikke fysiske spesial butikker lengre som selger det man ønsker. Savner virkelig Game Stop 😕 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #35 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå skal jeg være skikkelig arrogant og påstå at om du bryr deg om film (utover at du ønsker å bli underholdt eller få tiden til å gå) og du bryr deg om kvalitet så kjøper du fysiske filmer. 👊 Anonymkode: fdaaf...7ec Jeg betaler for å se på nettet Ariana807 skrev (1 minutt siden): Game Stop brukte jeg ikke for å kjøpe brukte spill, men for å bestille de litt mer eksklusive collectors edition av spill som elkjøp, power ol. ikke gjør. Har dårlig erfaring med å bestille fra nettet å få det levert på release dato, derfor bestiller jeg ikke online lengre. Er kjipt at posten ikke leverer når release er på en fredag, og man da må vente hele helgen før man får pakken. Og derfor går jeg glipp av ting jeg egentlig kunne tenke meg å kjøpe 😕 Netthandel fungerer ikke og det finnes ikke fysiske spesial butikker lengre som selger det man ønsker. Savner virkelig Game Stop 😕 Enig med å forhåndsbestille, da drar jeg heller på Elkjøp og kjøper. De har jo en evig 10% rabatt på spill om man melder seg inn i kundeklubben, og så er det bare å melde deg ut rett etter 🤪 Savner den jeg med, helt sykt at Norge ikke har noen spillbutikker igjen Anonymkode: 5b2cf...4c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 3. mars 2023 #36 Del Skrevet 3. mars 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det er bedre kvalitet på strømmetjenester Anonymkode: 5b2cf...4c8 Absolutt ikke. Netflix er sannsynligvis best i klassen på bildekvalitet, og selv de komprimerer mye hardere enn på en Blu-ray. HBO har tidligere vært rene sorgen, noe som tilmed nådde mainstream-pressen under GoT-finalen. 9 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har ikke raskt nok nett her jeg bor ute på bygda, så strømming er ikke bedre enn BluRay, selv vanlig TV-strømming kan fryse og fuske noen ganger. Da maxer jeg heller filmopplevelsen med film på fysisk format som det garantert ikke blir noe tull med. Anonymkode: 909cf...9a5 Hjemmenettet ditt har minimalt å si på dette. Hver gang jeg snakker med en selger fra Afiber eller Telenor, prøver de å bondefange meg på dette her; sier at jeg som bruker strømmetjenester må jo si ja til 300 Mbit! Når jeg spør hvorfor det, da ingen av strømmetjenestene ser i noe særlig mer enn 15 Mbit, og gjerne holder seg ned mot 10, har de liksom ikke så mye å komme med. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #37 Del Skrevet 3. mars 2023 Okapi skrev (6 minutter siden): Absolutt ikke. Netflix er sannsynligvis best i klassen på bildekvalitet, og selv de komprimerer mye hardere enn på en Blu-ray. HBO har tidligere vært rene sorgen, noe som tilmed nådde mainstream-pressen under GoT-finalen. Hjemmenettet ditt har minimalt å si på dette. Hver gang jeg snakker med en selger fra Afiber eller Telenor, prøver de å bondefange meg på dette her; sier at jeg som bruker strømmetjenester må jo si ja til 300 Mbit! Når jeg spør hvorfor det, da ingen av strømmetjenestene ser i noe særlig mer enn 15 Mbit, og gjerne holder seg ned mot 10, har de liksom ikke så mye å komme med. Uenig med deg Anonymkode: 5b2cf...4c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 3. mars 2023 #38 Del Skrevet 3. mars 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Uenig med deg Anonymkode: 5b2cf...4c8 Hva er det du mener er feil? Relativt sikker på at jeg kun kom med rene faktaopplysninger her, men jeg kan sikkert finne konkrete data på f.eks. bitrate om du mener tallene mine ikke stemmer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #39 Del Skrevet 3. mars 2023 Okapi skrev (6 minutter siden): Hva er det du mener er feil? Relativt sikker på at jeg kun kom med rene faktaopplysninger her, men jeg kan sikkert finne konkrete data på f.eks. bitrate om du mener tallene mine ikke stemmer. Jeg har sett på filmer på strømmetjenester i nesten 10 år og jeg har aldri syntes at kvaliteten er dårlig og i tillegg så slipper man å fylle opp leiligheten sin med masse covre og man kan se filmer uten å måtte finne de fram og styre med maskin osv, det et ingenting å savne 😁 det er ikke bra å klamre seg til fortiden, verden går videre og ting endrer seg naturlig. Når man en gang dro til mix for å leie vhs var kjekt men det var den tid, fine minner men kunne aldri tenkt å gå tilbake til den tiden Anonymkode: 5b2cf...4c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #40 Del Skrevet 3. mars 2023 16 minutter siden, Okapi said: Absolutt ikke. Netflix er sannsynligvis best i klassen på bildekvalitet, og selv de komprimerer mye hardere enn på en Blu-ray. HBO har tidligere vært rene sorgen, noe som tilmed nådde mainstream-pressen under GoT-finalen. Hjemmenettet ditt har minimalt å si på dette. Hver gang jeg snakker med en selger fra Afiber eller Telenor, prøver de å bondefange meg på dette her; sier at jeg som bruker strømmetjenester må jo si ja til 300 Mbit! Når jeg spør hvorfor det, da ingen av strømmetjenestene ser i noe særlig mer enn 15 Mbit, og gjerne holder seg ned mot 10, har de liksom ikke så mye å komme med. Jeg hater all komprimering av både lyd og bilde som pesten, og BR pleier ikke å skuffe, så ja. Har noen hundre BR-filmer og har knapt en eneste gang irritert meg over mangelfull kvalitet. På 110" lerret. Fett nok for meg til hjemmebruk. Vi får rundt 10-12 Mbit/s (brdy, trådløst) men jeg gidder bare ikke å engasjere meg i å pine best mulig video ut av dette og få det opp i andreetasjen hvor prosjektoren er. Jeg syns alle mediegreier på nett er en forbanna pine og null kos sammenliknet med fysiske medier uansett, så merverdi for meg er å kunne gjøre alt offline, ha et cover på bordet osv. Jeg ser ikke film mange ganger i uka, og hvis det er noe "må ha" og det ikke er å skaffe på BluRay kan det helt fint være det samme for meg. Anonymkode: 909cf...9a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå