Gå til innhold

Hvorfor tiltrekker noen seg bare dårlige venner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått i terapi en stund og.begynner å innse at det jegvtiltrekker meg ikke bare dårlige kjærester men også dårlige venner. Er det samme mekanismer som fører til at man aksepterer dårlige vennskap som dårlige kjærester? Syns det er rart at man ikke blir "klok av skade", forstår godt at enkelte gir opp relasjoner fullstendig!

Anonymkode: 21f7e...07c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt dessverre. Hva er det som gjør disse vennene dårlige? 

AnonymBruker
Skrevet

Upålitelige, baksnakker og helt feil livsstil i forhold til sånn jeg vil leve. Ts.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier psykologen?

Anonymkode: 46f25...140

Skrevet

Det er nok sammensatt. "Man kan ikke gjøre som man alltid har gjort og forvente et annet resultat". Hele tiden gjør man jo valg, så det er jo ikke alltid alle andre sin skyld. 💔❤️

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva sier psykologen?

Anonymkode: 46f25...140

Ikke snakka så mye om venner ennå men kjærester.

AnonymBruker
Skrevet

Like barn leker best.

Akkurat som man får kjæreste i samme liga som en selv.

Sosial og kulturell kapital spiller inn, likeså med lønn og utdannelse. Noe avvik vil det alltid være her, men som regel mange fellesnevnere.

Anonymkode: 9e507...c87

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Upålitelige, baksnakker og helt feil livsstil i forhold til sånn jeg vil leve. Ts.

Det kan være sammensatt. Kanskje denne type mennesker føles trygge for deg fordi de er lik dem du har vokst opp med?

Kanskje du mangler grenser og gir dem for mange sjanser når de er upålitelige? 

Kanskje du har dårlig selvfølelse og derfor ikke skjønner helt når folk behandler deg respektløst? At det er en del av deg som tenker at du fortjener det. 

Kanskje du har dårlig selvfølelse og føler deg litt bedre enn dem om de har en livsstil du ikke liker? 

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke snakka så mye om venner ennå men kjærester.

Jeg tipper at du er oversnill for å kompensere dårlig selvtillit og krever derfor ikke mye av andre. Folk tar det de kan få ut av deg uten å gi tilbake. 🤔 Kan det stemme ??

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ESFP said:

Det kan være sammensatt. Kanskje denne type mennesker føles trygge for deg fordi de er lik dem du har vokst opp med?

Kanskje du mangler grenser og gir dem for mange sjanser når de er upålitelige? 

Kanskje du har dårlig selvfølelse og derfor ikke skjønner helt når folk behandler deg respektløst? At det er en del av deg som tenker at du fortjener det. 

Kanskje du har dårlig selvfølelse og føler deg litt bedre enn dem om de har en livsstil du ikke liker? 

:hoho:Ja, jeg føler meg bedre enn dem på enkelte områder. Men langt ifra alt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Btw said:

Jeg tipper at du er oversnill for å kompensere dårlig selvtillit og krever derfor ikke mye av andre. Folk tar det de kan få ut av deg uten å gi tilbake. 🤔 Kan det stemme ??

Har hørt noe lignende fra psykologen. Vet ikke om det er sant. Ikke lett å se seg selv...

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har hørt noe lignende fra psykologen. Vet ikke om det er sant. Ikke lett å se seg selv...

Ok, konfronterer du folk når de har gjort deg urett? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er samme mekanismer som gjelder relasjoner

Anonymkode: e784d...4fa

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Btw said:

Nei.  

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei.  

Der har du svaret ditt. Du har en dørmattestil som må endres på asap. Ikke vær lei deg, vær sint og få det ut(kommuniser det, tørr å kutt dem ut) på de som trenger å høre det så ordner det seg. ❤️

Endret av Btw
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har gått i terapi en stund og.begynner å innse at det jegvtiltrekker meg ikke bare dårlige kjærester men også dårlige venner. Er det samme mekanismer som fører til at man aksepterer dårlige vennskap som dårlige kjærester? Syns det er rart at man ikke blir "klok av skade", forstår godt at enkelte gir opp relasjoner fullstendig!

Anonymkode: 

Man får det man tror/opplært til å tro man fortjener. Veldig mange med traumer fra barndommen fra ulike former for omsorgssvikt og lignende kan slite med lav selvfølelse og kan tillatte grenseoverskridende oppførsel fra andre. Jeg har oppvokst sånn og har måttet lære meg å bygge opp egen selvfølelse og å sette tydelige og sunne grenser og også kutte ut mennesker som tråkker over grenser. Det kreves enorm innsats for man er programert fra barndommen av, men det lønner seg for å få et godt liv. 

Anonymkode: ad73e...bbe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Btw said:

Det er ikke alle det er noe vits i å konfrontere, noen ganger er det bedre å bare kutte ut mennesker som ikke vil én vel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvor finner du disse vennene da? Det har mye å si.  Jeg hadde dårlige venner da jeg var ung, men det er fordi jeg plukket dem opp via bekjente og ble kjent med dem via dårlige venner. Så flyttet jeg til en annen by hvor jeg fikk venner via studiet og jobb. Og det er ordentlige mennesker som behandler meg bra. Hvis du finner venner på fest eller via andre dårlige venner og et toxic nettverk, så er det ikke så overaskende. Noen ganger må man bryte seg ut. 

Og alle kan være dårlige venner. Sett i ettertid, så har jeg selv vært en dårlig venn et par ganger. Men det er viktig med grenser og trekke seg fra personen dersom man skjønner at de ikke har god innflytelse på deg.

Anonymkode: 5bdbf...51d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Tradegy said:

Det er nok sammensatt. "Man kan ikke gjøre som man alltid har gjort og forvente et annet resultat". Hele tiden gjør man jo valg, så det er jo ikke alltid alle andre sin skyld. 💔❤️

For et tåpelig råd. Vi har alle ulik bagasje; noen er vokst opp i et sunt og trygt miljø, hvor deres bakgrunn og oppvekst gjør at det kan være lettere å ta gode valg. Andre kan ha vokst opp med alvorlig omsorgssvikt hvor deres bakgrunn og oppvekst gjør at de tar "dårlige" valg. 

Blir litt for lettvint å slenge ut av seg klisjeer.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke alle det er noe vits i å konfrontere, noen ganger er det bedre å bare kutte ut mennesker som ikke vil én vel. 

Nei, det er ikke noe vits med kverulanter og psykopater. 

Men vi snakker TS som aldri konfronterer, og da får ikke hun erfaring i hvem hun kan hoppe rett på kutte-ut handlingen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...