Gå til innhold

Funnet hard klump i brystet, noen med erfaringer ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, fant en ganske stor hard klump i høyre bryst her om dagen og var hos legen og ble henvist til trippeldiagnostikk( mammografi, ultralyd og biopsi )med en gang. Skulle få time neste uke. Er selvsagt bekymret og forskjellige tanker invaderer hjernen min. Håper det er noe godartet da jeg hadde brystbetennelse i det brystet for 9 år siden pga amming. Ble undersøkt da, men det var jo lenge siden. 

Noen som har erfaringer med kul I brystet, som har lyst til å dele ? 

Anonymkode: 4863c...cd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er slett ikke sikkert dette er noe farlig - og det er derfor du får trippeldiagnostikk i samme undersøkelse - for å undersøke dette grundig. Mange kuler er kjertler, fettkuler eller arr etter andre ting og helt ufarlige. Noen ganger er det ondartede kuler. Vi som er her kan ikke si noe mer enn det. Hvis det er en ondartet kul kommer du fort inn i et pakkeforløp der det tilpasses individuell behandling - avhengig av hva slags krefttype det er. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Havbris skrev (3 minutter siden):

Det er slett ikke sikkert dette er noe farlig - og det er derfor du får trippeldiagnostikk i samme undersøkelse - for å undersøke dette grundig. Mange kuler er kjertler, fettkuler eller arr etter andre ting og helt ufarlige. Noen ganger er det ondartede kuler. Vi som er her kan ikke si noe mer enn det. Hvis det er en ondartet kul kommer du fort inn i et pakkeforløp der det tilpasses individuell behandling - avhengig av hva slags krefttype det er. 

Takk for svar. Jeh forventer ikke at folk skal vite hva det er. Men ønsker å høre erfaringer,  de som har erfaring med dette...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble henvist til det for litt siden. Fant en kul på størrelse med ei drue. 

Det var ingenting farlig, husker ikke hva han sa det var, men mulig det var noe vev🤔 Hadde gått mye ned i vekt, så da ble det vist mer tydelig. Husker ikke, men var iallefall ikke farlig😊 

Har tidligere hatt en helt hard kul, på størrelse med ei ert. Den forsvant før jeg fikk gjort noe med det🫣 

Anonymkode: 0da24...798

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ble henvist til det for litt siden. Fant en kul på størrelse med ei drue. 

Det var ingenting farlig, husker ikke hva han sa det var, men mulig det var noe vev🤔 Hadde gått mye ned i vekt, så da ble det vist mer tydelig. Husker ikke, men var iallefall ikke farlig😊 

Har tidligere hatt en helt hard kul, på størrelse med ei ert. Den forsvant før jeg fikk gjort noe med det🫣 

Anonymkode: 0da24...798

Takk for svar. Jeg håper på det beste, men har masse worst case scenario bilder i hodet...

Skrevet

Hei, fikk henvisning til undersøkelse to klumper, ene var ganske stor og hard. Det var vanncyster og de tømte de. Det kan være det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkar skrev (Akkurat nå):

Hei, fikk henvisning til undersøkelse to klumper, ene var ganske stor og hard. Det var vanncyster og de tømte de. Det kan være det.

Ja, det kan jo være det. Håper på det...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Takk for svar. Jeh forventer ikke at folk skal vite hva det er. Men ønsker å høre erfaringer,  de som har erfaring med dette...

Det skjønner jeg - har vært der selv. Mine beste råd er: ligg unna google! Du vil få mange svar fra folk med erfaringer med at dette var ufarlig her, og det kan selvsagt gi deg stor trøst mens du venter på us.

AnonymBruker
Skrevet
Havbris skrev (1 minutt siden):

Det skjønner jeg - har vært der selv. Mine beste råd er: ligg unna google! Du vil få mange svar fra folk med erfaringer med at dette var ufarlig her, og det kan selvsagt gi deg stor trøst mens du venter på us.

Ja, jeg synes det er greit å høre andres historier slik at jeg ikke føler meg så alene med dette. Har du lyst til å fortelle litt mer om hvordan det gikk med deg ? Hvor lang tid tok det fra du oppdaget det til du kom inn på undersøkelse? Hva ble svaret?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også to store kuler i brystene, som er helt ufarlige, men i mitt tilfelle kom de i hhv puberteten (da nytt brystvev ble dannet. Fikk da et fibroadenom) og under amming. De kom altså ikke helt av seg selv, men 90% av alle kuler i kvinnebryster er visstnok godartede, men sjansen for at det er noe farlig øker naturlig nok med alderen.

Anonymkode: 9a45f...f3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette har jeg: https://nhi.no/sykdommer/kvinne/svulster-og-cyster/bindevevsknute-i-brystet-fibroadenom/

sjekket den to ganger og har nå fått henvisning til å fjerne den. Forstår godt frykten din og tillat deg selv å synes at det er skummelt. Forhåpentligvis er det helt ufarlig, men fint at du sjekker den ut :) 

Anonymkode: 5618f...13f

Takk for at du deler. Har lest om denne...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hatt det, hatt trippeldiagnostikk to ganger. Første gangen var det en betent kjertel, andre gangen var det en godartet svulst (fibroadenom) som ble oppdaget på en tilfeldig mammografi. Den var 2 cm i diameter men jeg hadde ikke merket den en gang, satt midt inni brystet. 

Anonymkode: 44602...a46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har også hatt det, hatt trippeldiagnostikk to ganger. Første gangen var det en betent kjertel, andre gangen var det en godartet svulst (fibroadenom) som ble oppdaget på en tilfeldig mammografi. Den var 2 cm i diameter men jeg hadde ikke merket den en gang, satt midt inni brystet. 

Anonymkode: 44602...a46

Det må føles deilig å ha undersøkt dette og vite at det er ufarlig. Tok det lang tid fra legen henviste deg til du kom deg på trippeldiagnostikk undersøkelsen ?

AnonymBruker
Skrevet

Sa legen noe da hen kjente på kulen?

Da jeg var med min kul (hard, litt ruglete på størrelse med.... tja, en stor drue) , sa legen min at jeg måtte være forberedt på at det var kreft. Og det var jo det.

Fikk time til undersøkelse innen en uke, tok mammografi, ultralyd (her virket det som legen så at det var kreft. Ble et annet alvor og fart på undersøkelsen) så ble det tatt biopsi og på ettermiddagen fikk jeg beskjed om at det var funnet kreftceller.

Føltes kjempeskummelt, men på en måte var det godt å få det avklart og skulle komme igang med behandlingen.

Ble operert etter tre uker, hadde ikke cellegiftkur. Men fikk stråling en måned (tror jeg) etter operasjon. Nå er det fem år siden, alt har gått kjempefint, sliter ikke med noen senskader etter behandlingen.

Sånn gikk det for meg, men som du ser her, de fleste som blir henvist med en kul har noe helt ufarlig. Og hvis det skulle være noe galt, så skal du vite at vi har god behandling for brystkreft og de som jobber på sykehuset vil deg bare vel og tar godt vare på deg.

Anonymkode: f2433...830

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært til lignende undersøkelse to ganger med to ulike kuler, første var veldig liten, den andre dukket rett ved ca. 2-3 år senere og var en del større. De tok ikke mammografi - vet ikke hvorfor. Men de tok en slags ultralyd av brystet og tok prøver av kulene med en ganske så stor nål. Spør etter en slags bedøvelse om du må gjøre det samme 🙈 Første gang hadde jeg ikke det, og de brukte god tid på å få tatt prøven av brystet. 

Den største kulen måtte jeg operere ut selv om prøven var fin. Ble da tatt flere prøver av kulen som bekreftet det de forrige prøvene viste. Ingen kreft, men husker ikke hva det het. Operasjonen ble gjort med lokalbedøvelse og jeg gikk på jobb dagen etter. Har fortsatt arr. 

Fått beskjed om å følge godt med da om det dukker opp nye kuler og ta kontakt med en gang om noe er annerledes eller rart. Skal sies at brystet var rart leeenge etter operasjonen. 

Anonymkode: aa75f...82a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sa legen noe da hen kjente på kulen?

Da jeg var med min kul (hard, litt ruglete på størrelse med.... tja, en stor drue) , sa legen min at jeg måtte være forberedt på at det var kreft. Og det var jo det.

Fikk time til undersøkelse innen en uke, tok mammografi, ultralyd (her virket det som legen så at det var kreft. Ble et annet alvor og fart på undersøkelsen) så ble det tatt biopsi og på ettermiddagen fikk jeg beskjed om at det var funnet kreftceller.

Føltes kjempeskummelt, men på en måte var det godt å få det avklart og skulle komme igang med behandlingen.

Ble operert etter tre uker, hadde ikke cellegiftkur. Men fikk stråling en måned (tror jeg) etter operasjon. Nå er det fem år siden, alt har gått kjempefint, sliter ikke med noen senskader etter behandlingen.

Sånn gikk det for meg, men som du ser her, de fleste som blir henvist med en kul har noe helt ufarlig. Og hvis det skulle være noe galt, så skal du vite at vi har god behandling for brystkreft og de som jobber på sykehuset vil deg bare vel og tar godt vare på deg.

Tusen takk for at du delte din historie 🙏

Så godt å høre at det gikk bra med deg. Sa de i hvilket stadiet svulsten var ? Gjorde den kulen vondt, forresten? Og hvor stor var den ? Slik jeg forstår det er du friskmeldt per,dags dato og det er jo helt fantastisk 😊 Fikk du fjernet hele brystet eller var deg bare svulsten som ble fjernet ?

Nei, legen min var usikker på hva dette var...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tusen takk for at du delte din historie 🙏

Så godt å høre at det gikk bra med deg. Sa de i hvilket stadiet svulsten var ? Gjorde den kulen vondt, forresten? Og hvor stor var den ? Slik jeg forstår det er du friskmeldt per,dags dato og det er jo helt fantastisk 😊 Fikk du fjernet hele brystet eller var deg bare svulsten som ble fjernet ?

Nei, legen min var usikker på hva dette var...

Bare hyggelig 😊

Mener det var stadie 1, husker ikke helt hvordan de stadiene fungerte. Var ikke spredning iallefall. Kulen fantes ikke vond og jeg ble skikkelig paff da jeg oppdaget den for den var relativt stor, var avlang så kanskje litt over 1 ganger 3 cm. De sa jeg var kreftfri etter operasjonen, og sånn har det fortsatt. Og  det er helt fantastisk! Veldig glad for det.

De aller aller fleste fjerner kun svulsten++, men siden min var litt stor og det var en type kreft som kan vokse med "utstikkere" som er vanskelig å oppdage så fjernet jeg hele. Det var noe jeg fikk velge selv, hvis jeg hadde fått brystbevarende kirurgi så var det en sjanse for at jeg måtte tilbake og fjerne alt.

Men! Dette er det ikke sikkert du trenger å tenke på i det hele tatt. Ikke ta sorgene på forskudd, og går det ikke veien så er brystkreft en av de kreftformene der de aller fleste klarer seg. Krysser fingrene for deg 😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare hyggelig 😊

Mener det var stadie 1, husker ikke helt hvordan de stadiene fungerte. Var ikke spredning iallefall. Kulen fantes ikke vond og jeg ble skikkelig paff da jeg oppdaget den for den var relativt stor, var avlang så kanskje litt over 1 ganger 3 cm. De sa jeg var kreftfri etter operasjonen, og sånn har det fortsatt. Og  det er helt fantastisk! Veldig glad for det.

De aller aller fleste fjerner kun svulsten++, men siden min var litt stor og det var en type kreft som kan vokse med "utstikkere" som er vanskelig å oppdage så fjernet jeg hele. Det var noe jeg fikk velge selv, hvis jeg hadde fått brystbevarende kirurgi så var det en sjanse for at jeg måtte tilbake og fjerne alt.

Men! Dette er det ikke sikkert du trenger å tenke på i det hele tatt. Ikke ta sorgene på forskudd, og går det ikke veien så er brystkreft en av de kreftformene der de aller fleste klarer seg. Krysser fingrene for deg 😊

Tusen takk for gode svar 😊 Jeg håper på det beste, men vil prøve å være forberedt på det verste. ..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei, fant en ganske stor hard klump i høyre bryst her om dagen og var hos legen og ble henvist til trippeldiagnostikk( mammografi, ultralyd og biopsi )med en gang. Skulle få time neste uke. Er selvsagt bekymret og forskjellige tanker invaderer hjernen min. Håper det er noe godartet da jeg hadde brystbetennelse i det brystet for 9 år siden pga amming. Ble undersøkt da, men det var jo lenge siden. 

Noen som har erfaringer med kul I brystet, som har lyst til å dele ? 

Ja jeg hadde klump - det viste seg at det var bare mer kjertelvev i det ene brystet. Helt ufarlig.

Anonymkode: 1ff61...300

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...