Gå til innhold

Noen som jobber som arkeolog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har veldig lyst til å bli arkeolog, men lurer litt på hvordan man jobber når man er på utgraving.

Dersom man er med på et feltarbeid på et sted man ikke bor, er man nødt til å betale overnatting selv? Det virker jo ganske ugunstig. Hjelper universitetene man jobber for til?

Anonymkode: 7e08e...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjenner ikke til noen jobber der det er påkrevd at du reiser i jobben hvor du ikke får dekket overnatting - men det kan sikkert variere litt om det er hotell, brakke eller hva som er tilgjengelig der du er. Jeg kjenner en som er arkeolog og han betaler i alle fall ikke overnatting selv. 

Anonymkode: 32431...d2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har veldig lyst til å bli arkeolog, men lurer litt på hvordan man jobber når man er på utgraving.

Dersom man er med på et feltarbeid på et sted man ikke bor, er man nødt til å betale overnatting selv? Det virker jo ganske ugunstig. Hjelper universitetene man jobber for til?

Anonymkode: 7e08e...64d

Jeg jobber ikke som arkeolog men det er veldig vanskelig å få fast og heltidsjobb som arkeolog i Norge. 

For å få jobb må du ha bygget kontaktnettverk gjennom studietiden. Helst blitt kjent med en professor som du kan assistere.

De fleste arkeologer i Norge får ikke mulighet til å jobbe på felt. De jobber på museum eller i andre administrative stillinger.

Jeg kjenner en arkeolog utdannet som har fått stor arv fra faren sin. Han reiser rundt og graver.

Endret av Akryl
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke se for meg at universitetene forventer at studenter skal ha råd til å betale reise og opphold for feltarbeid. De har sikkert noen ordninger for det. Hvis du er interessert i faget bør du ikke la dette stoppe deg.

Anonymkode: dcbf3...f02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (12 timer siden):

Jeg jobber ikke som arkeolog men det er veldig vanskelig å få fast og heltidsjobb som arkeolog i Norge. 

For å få jobb må du ha bygget kontaktnettverk gjennom studietiden. Helst blitt kjent med en professor som du kan assistere.

De fleste arkeologer i Norge får ikke mulighet til å jobbe på felt. De jobber på museum eller i andre administrative stillinger.

Jeg kjenner en arkeolog utdannet som har fått stor arv fra faren sin. Han reiser rundt og graver.

Butikkassisterende på jobben min er utdannet arkeolog. Hun fortalte det var vanskelig å kombinere jobben med familien. Så nå jobber hun i butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...