Gå til innhold

Mannen er syk og jeg har angst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er et gjenntakende mønster at hver gang mannen blir syk har jeg ekstremt angst. Angsten utspiller seg i at jeg blir irritert over at mannen er syk og føler at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg ig vil bare bort. Tårene presser på og selvom jeg kan ha det kjekt med andre i familien/ på jobb i løpet av dagene mannen min er syk så er jeg et følelsesmessig vrak inni meg… vet ikke hva jeg skal gjøre for å regulere meg. Det er triggende at jeg ikke vet hvor lenge han er syk med feber. Det er feberen som trigger mest for da blir han helt utslått og orker ingenting ( som er naturlig for alle så klart). Jeg forstår at ingen kan noe for at man er syk og at han blir frisk igjen, men når det står på kjennes alt håpløst ut og at han aldri blir bra igje . Føler meg så alene om alt. Jeg skulle sånn ønske at jeg visste hvor lenge han var syk.. han fikk feber i dag (38,8) og ligger rett ut…. Jeg orker ikke to uker med dette…. Jeg forstår det er mannen min som er syk det er synd på, det handler ikke om det, det er bare den ekstremt sterke angsten som river så hardt i meg at jeg ikke klarer å roe meg ned….

noen tips til meg….. bare gråter nå… og får ikke puste..

Anonymkode: 228f1...8a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du opplevd noe traumatisk i forbindelse med sykdom før?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (Akkurat nå):

Har du opplevd noe traumatisk i forbindelse med sykdom før?

Bare gamle besteforeldre som døde av naturlige årsaker. Jeg var også kjemperedd for at foreldrene mine skulle dø når jeg var liten. Hadde angst når Mamma var syk når jet var liten..tror du det har noe og si? 

AnonymBruker
Skrevet

Har du barn du får hovedansvaret for når mannen din er syk? Er det det som skaper angsten? 

Anonymkode: 96f89...4a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare gamle besteforeldre som døde av naturlige årsaker. Jeg var også kjemperedd for at foreldrene mine skulle dø når jeg var liten. Hadde angst når Mamma var syk når jet var liten..tror du det har noe og si? 

Kan det være det som ligger bak, at du er redd for at mannen din skal dø?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør snakke med legen din. Det er ikke vanlig å ha angst på den måten, det forstår du selv (siden du skriver her). Jeg har selv problemer med angst og depresjon når min er syk, det er ofte svært alvorlig og usikkert om han blir frisk enda en gang eller ikke. Jeg har fått hjelp av legen, god hjelp. Det er helt grusomt å ha det slik, man føler seg som en egoist og en idiot som ikke klarer å være omsorgsfull og sterk for sin partner. Men, noen strever med mere enn andre. Ting fra fortiden kan spøke for oss. Kanskje du kjenner deg litt igjen? Snakk med legen, du skal ikke ha det sånn som dette og være alene i det ❤️

Anonymkode: 26e1a...53b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du barn du får hovedansvaret for når mannen din er syk? Er det det som skaper angsten? 

Jeg har barn.. kanskje litt, men jeg klarer jo å ta vare på barna, men lettere når vi er to så klart…

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Kan det være det som ligger bak, at du er redd for at mannen din skal dø?

Kanskje det… og at her blir igjen alene… og det å være alene igjen med barna…. Dette er helt krise for meg nå… detter sammen… det klikker for meg…0

AnonymBruker
Skrevet

Du bør snakke med legen din. Det er ikke vanlig å ha angst på den måten, det forstår du selv (siden du skriver her). Jeg har selv problemer med angst og depresjon når min er syk, det er ofte svært alvorlig og usikkert om han blir frisk enda en gang eller ikke. Jeg har fått hjelp av legen, god hjelp. Det er helt grusomt å ha det slik, man føler seg som en egoist og en idiot som ikke klarer å være omsorgsfull og sterk for sin partner. Men, noen strever med mere enn andre. Ting fra fortiden kan spøke for oss. Kanskje du kjenner deg litt igjen? Snakk med legen, du skal ikke ha det sånn som dette og være alene i det ❤️

Jeg kjenner meg sååå godt igjen! Jeg vil så gjerne være omsorgsfull og pleie og hjelpe han, men det koster meg så mye… jeg knekker sammen nå… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har barn.. kanskje litt, men jeg klarer jo å ta vare på barna, men lettere når vi er to så klart…

Jeg tror jeg ville søkt hjelp for dette, for det er ikke godt å kjenne på den angsten. Tror du trenger hjelp til å sortere ut hva det er som gjør at du får den angsten når mannen din blir syk. Blir det samme angstfølelse når barna er syke? Eller gjelder det bare når mannen din er syk? Er du redd for at din støtte og klippe (mannen din) ikke klarer å være der like mye for deg når han er syk? Eller er det noe annet som er årsaken, tror du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner meg sååå godt igjen! Jeg vil så gjerne være omsorgsfull og pleie og hjelpe han, men det koster meg så mye… jeg knekker sammen nå… 

Men han er ikke alvorlig syk, mannen din? Han er bare litt febersyk? Det går over, garantert😊 Pust med magen❤️

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg ville søkt hjelp for dette, for det er ikke godt å kjenne på den angsten. Tror du trenger hjelp til å sortere ut hva det er som gjør at du får den angsten når mannen din blir syk. Blir det samme angstfølelse når barna er syke? Eller gjelder det bare når mannen din er syk? Er du redd for at din støtte og klippe (mannen din) ikke klarer å være der like mye for deg når han er syk? Eller er det noe annet som er årsaken, tror du?

Jeg forstår jeg trenger hjelp til dette… for jeg må nesten legges inn kjennes det ut som nå. Det er helt krise… at min klippe ligger nede for telling gjør meg utrygg og gir meg uforutsigbarhet som øker angsten…

AnonymBruker
Skrevet

Men han er ikke alvorlig syk, mannen din? Han er bare litt febersyk? Det går over, garantert😊 Pust med magen❤️

Han er febersyk, men det til seg jo ikke…. Feberen går ikke ned. Jeg vil feberen skal gå over!! 😫😭

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg får ikke samme angstfølselse når barns blir syke…

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Dina87 said:

Jeg forstår jeg trenger hjelp til dette… for jeg må nesten legges inn kjennes det ut som nå. Det er helt krise… at min klippe ligger nede for telling gjør meg utrygg og gir meg uforutsigbarhet som øker angsten…

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får ikke samme angstfølselse når barns blir syke…

Er det sånn at han må være sterk for dere begge to i det daglige? At du er alt for avhengig av han og ikke takler det når han er nede for telling? Det høres i så fall veldig slitsom ut for dere begge to. Tenker du må gro noen muskler i full fart for barnas del akkurat nå. Så ville jeg tatt kontakt med fastlege for en henvisning til dps for hjelp. 

Anonymkode: 258ff...b74

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg forstår deg riktig så er det viktigste for deg å vite når mannen din vil bli frisk. Så det høres mer ut som du ikke takler å ikke ha helt kontroll mer enn at du er redd for at han skal dø. 

Dette er sikkert noe en psykolog kan hjelpe deg med. De kan hjelpe med å lære deg nye måter å håndtere maktesløsheten du kanskje føler.

Anonymkode: f892a...cba

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at han må være sterk for dere begge to i det daglige? At du er alt for avhengig av han og ikke takler det når han er nede for telling? Det høres i så fall veldig slitsom ut for dere begge to. Tenker du må gro noen muskler i full fart for barnas del akkurat nå. Så ville jeg tatt kontakt med fastlege for en henvisning til dps for hjelp. 

Anonymkode: 258ff...b74

I hverdagen er vi begge sterke. Når han er syk blir jeg dårlig til å stå på for at hsn skal ha det best mulig mens jeg skal følge opp barna. Det går ikke utover barna, men mannen…

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg forstår deg riktig så er det viktigste for deg å vite når mannen din vil bli frisk. Så det høres mer ut som du ikke takler å ikke ha helt kontroll mer enn at du er redd for at han skal dø. 

Dette er sikkert noe en psykolog kan hjelpe deg med. De kan hjelpe med å lære deg nye måter å håndtere maktesløsheten du kanskje føler.

Anonymkode: f892a...cba

Det er riktig….

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Føler med deg. Ta en prat med legen, kanskje du skal ha litt hjelp til å nøste opp i angsten så du slipper å ha det slik hver gang mannen din blir syk ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han er febersyk, men det til seg jo ikke…. Feberen går ikke ned. Jeg vil feberen skal gå over!! 😫😭

Du skrev at han fikk feber idag, og feber har man jo gjerne i noen dager når man blir syk, det går sjelden over samme dag som det kom. Det gir seg om noen dager, skal du se😊 

Kanskje det er meningen du skal kjenne på dette for å styrke deg selv og bli mer selvstendig? Selv er jeg singel, og generelt ganske alene i livet. Har også angstproblematikk, men ikke helt sånn som du. Men jeg har kjent på følelsen av å være helt alene om ting, og gradvis har jeg lært meg å klare meg selv, og stå i vanskelige situasjoner selv. Prøv å finn kraften i deg selv. Du klarer så mye mer enn du aner😊 Og du, så har jo du mannen din ved din side så og si hele året, bortsett fra de dagene han blir syk og trenger hvile. Tenk så heldig du er❤️ Men søk hjelp, for sånn som dette skal du ikke ha det❤️ Men denne situasjonen order seg, om et par dager er han i full vigør igjen😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...