Gå til innhold

Skifte batteri på en Leaf?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en 2012 Leaf som nå, etter 11 år, begynner å få litt kort rekkevidde. Kanskje 70 km? Uansett, vi er veldig fornøyde med bilen. Derfor kan vi tenke oss å bruke litt penger på å skifte batteri. Nissan-forhandleren har alltid vist seg å være latterlig dyr, så der tør jeg ikke spørre en gang. Men er det bare å ringe et bilopphuggeri og så monterer de et bedre batteri? Eller er det spesialiserte verksted man må snakke med? To damer i Bergen som lurer på dette. :)

Anonymkode: 524ba...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå vet jeg ikke spesifikt på leaf, men generelt så er det billigere å bare kjøpe en nyere bil med større batteri enn å bytte til større batteri på en gammel bil.

Det er enn så lenge ikke så mange som driver med slike jobber og det blir fort 20-30k i bare arbeid og så kommer prisen for større eller nyere batteri på toppen. 

Det var en periode det faktisk var billigere å kjøpe den litt større 96ah batteripakka til i3 og sette den i eldre modeller med 60ah batteri, enn å bare kjøpe en 96ah modell, Men så ble de nye batteripakkene veldig ettertraktet og prisen gikk i været.

Anonymkode: 16393...d3f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Miljøvennlig med el bil altså. 🤣🤣 Blir en del bil og batteri vrak etter hvert forstår jeg. 

Anonymkode: a9baf...9a6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Antakelig så er bilen mindre verdt enn et nytt batteri. Også kommer arbeidet i tillegg. Også er det mange slike komponenter i moderne biler som krever en kode for å melde seg på CAN busen som all kommunikasjonen på bilen går på, og vil ikke fungere uten dette, og slike koder vil som regel ikke merkeverksteder gi ut. Husker en på et forum som hadde et batteri fra en andregenerasjons e-golf som hadde en førstegenerasjon e-golf som han ville sette dette batteriet inni for å få lenger rekkevidde da de to batteripakkene er identiske i fysisk størrelse, men den nyere pakken har større kapasitet. Etter mye korrespondanse både med møller, og andre uavhengige verksted, og masse googling måtte han til slutt gi opp da han ikke klarte å få tak i koden som skulle til for å melde batteriet inn på CAN bus nettverket.

Anonymkode: 8eee7...a1d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan godt ringe et bilopphuggeri og sjekke om de har et brukt, men bedre batteri du kan kjøpe, men veldig mange slike batteri blir kjøpt opp av dedikerte oppkjøpere/firmaer, så periodevis så er det vanskelig å finne noen. Du risikerer og å kjøpe et batteri som er dårligere enn det du allerede har, med mindre det er testet og det foreligger målebrev. 
De færreste bildemontere har verksteder for montering av deler, så du må finne noen som kan gjøre jobben for deg, og det er strenge krav til jobbing på høyspentsystemer så du kan ikke bare finne et hvilket som helst firma, det må være noen med kurs og sertifiseringen i orden. Da er neste problem at om du finner et verksted som er villig til å bytte et medbrakt, brukt batteri, og det ikke er et merkeverksted så er de avhengige av å få utlevert parametere og koder slik at det nye batteriet og bilen kan kommunisere. Erfaringsmessig så deler ikke importører/merkeverksted denne informasjonen med noen andre, så da har all jobbingen og ikke minst kostnadene vært forgjeves….

 

Anonymkode: c1b15...091

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har en 2012 Leaf som nå, etter 11 år, begynner å få litt kort rekkevidde. Kanskje 70 km? Uansett, vi er veldig fornøyde med bilen. Derfor kan vi tenke oss å bruke litt penger på å skifte batteri. Nissan-forhandleren har alltid vist seg å være latterlig dyr, så der tør jeg ikke spørre en gang. Men er det bare å ringe et bilopphuggeri og så monterer de et bedre batteri? Eller er det spesialiserte verksted man må snakke med? To damer i Bergen som lurer på dette. :)

Anonymkode: 524ba...6f3

Det er ikke verd kostnaden... Den er moden for utskiftning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har du forskjellige batterier til Leaf ene har gått 43 000 eller noe rundt der salgspris 40 000,- deretter er det verksted kostnad spørs om det er regningssvarende mulig batteri fra 2018 modell også kan brukes                                                                                      https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=165501&dk=0230 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (37 minutter siden):

Her har du forskjellige batterier til Leaf ene har gått 43 000 eller noe rundt der salgspris 40 000,- deretter er det verksted kostnad spørs om det er regningssvarende mulig batteri fra 2018 modell også kan brukes                                                                                      https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=165501&dk=0230 

Noen av disse var jo ganske rimelige. Kona mi kan dette med Leafspy - er det naturlig å be om en lesing av batteridata? Går kanskje ikke fra kræsja bil? 

Ser poenget med at man må finne noen som kan løfte den 300kg tunge pakken under bilen, og som kan koble den opp. Men det er samtidig noe hyggelig å få sagt om å bevare en bil som fortsatt kan gå i uendeligheten. Vi har allerede ordnet ombordladeren og håndbrekket, nå gjenstår bare PTC varmeren som det store uhyret. Ellers er bilen god som ny.

Anonymkode: 524ba...6f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Noen av disse var jo ganske rimelige. Kona mi kan dette med Leafspy - er det naturlig å be om en lesing av batteridata? Går kanskje ikke fra kræsja bil? 

Ser poenget med at man må finne noen som kan løfte den 300kg tunge pakken under bilen, og som kan koble den opp. Men det er samtidig noe hyggelig å få sagt om å bevare en bil som fortsatt kan gå i uendeligheten. Vi har allerede ordnet ombordladeren og håndbrekket, nå gjenstår bare PTC varmeren som det store uhyret. Ellers er bilen god som ny.

Anonymkode: 524ba...6f3

Jo lavere km stand jo bedre vil batteriet være tenker jeg ergo pris det vil være vanskelig og lese data da disse batteriene allerede er demontert ja det kan være lønnsomt og skifte batteri men det er jo verdien på bilen nå som må legges til grunn for om man skal ta kostnad mest sannsynligvis vil skifte koste mellom 25 000-40 000 bare i arbeidspenger men du har jo Elbilmekk i Oslo du kan spørre hva det koster og skifte til ett brukt batteri merkeverksted er dyrt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville nok heller påkostet meg en ny en.

Anonymkode: 96c0b...2c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 16.27):

Noen av disse var jo ganske rimelige. Kona mi kan dette med Leafspy - er det naturlig å be om en lesing av batteridata? Går kanskje ikke fra kræsja bil? 

Ser poenget med at man må finne noen som kan løfte den 300kg tunge pakken under bilen, og som kan koble den opp. Men det er samtidig noe hyggelig å få sagt om å bevare en bil som fortsatt kan gå i uendeligheten. Vi har allerede ordnet ombordladeren og håndbrekket, nå gjenstår bare PTC varmeren som det store uhyret. Ellers er bilen god som ny.

Anonymkode: 524ba...6f3

Det er ganske rett fram og bytte batteri på Leaf gen 1..Ikke vannslanger eller noe komplisert egentlig. Problemet kan være om bilen begynner å bli rusten i kanalene under..kanskje lurt å få bilen på en løftebukk og lyse på skrå opp på sidene av batteripakken når du står under bakakselen..?...Jeg antar ombordladereren måtte byttes fordi slangestussene var rustet bort og kjøkevannet rant av?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg byttet batteriet på min Kia Soul, gikk heldigvis på garantien. Men fikk beskjed om at prisen var på over 100.000. Er veldig fornøyd, nå er den syv og gammel og går dobbelt så mange kilometer som andre på samme alder.

Anonymkode: 79c4d...8d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Automagisk skrev (2 timer siden):

Det er ganske rett fram og bytte batteri på Leaf gen 1..Ikke vannslanger eller noe komplisert egentlig. Problemet kan være om bilen begynner å bli rusten i kanalene under..kanskje lurt å få bilen på en løftebukk og lyse på skrå opp på sidene av batteripakken når du står under bakakselen..?...Jeg antar ombordladereren måtte byttes fordi slangestussene var rustet bort og kjøkevannet rant av?

Det var laderen som var ødelagt, noe inni var brent. Hun sier at bilen er ganske rusten under, men ikke verre enn andre, tilsvarende biler. Kan kanskje forsegles eller noe slikt?

Anonymkode: 524ba...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var laderen som var ødelagt, noe inni var brent. Hun sier at bilen er ganske rusten under, men ikke verre enn andre, tilsvarende biler. Kan kanskje forsegles eller noe slikt?

Anonymkode: 524ba...6f3

Ingenting kommer til å stoppe den rusten er jeg redd..

Jeg ville kost meg med bilen et par år til og kjøpt en med litt lengre rekkevidde..Kona har en likedan og jeg har jobben med å holde liv i den så kjenner godt til modellen..🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lang levetid på el-bil skjønner jeg😂

Anonymkode: ec5b1...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var laderen som var ødelagt, noe inni var brent. Hun sier at bilen er ganske rusten under, men ikke verre enn andre, tilsvarende biler. Kan kanskje forsegles eller noe slikt?

Anonymkode: 524ba...6f3

Alt er mulig- det kommer bare an på hvor mye du vil betale for det…. Å «forsegle» (går ut i fra at du egentlig mener å rustsveise?) dette tilfredsstillende og forskriftsmessig vil koste mer enn de billigste leaf’ene som ligger på Finn nå…

Anonymkode: c1b15...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 23.17):

Miljøvennlig med el bil altså. 🤣🤣 Blir en del bil og batteri vrak etter hvert forstår jeg. 

Anonymkode: a9baf...9a6

Hilsen diesel Kåre

Anonymkode: ea237...086

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare ikke mat dieseltrollene. Bidrar med ingenting her.

Anonymkode: 524ba...6f3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EL bilen til trådstarter er 11 år og snart moden for opphugging.  Svogeren min gjorde nylig det samme med sin relativt nye elektriske bil.  Min bruksbil ( Bensin ) som jeg har hatt i 10 år er en 1992 modell.  Riktignok var det en gang en premium modell og den blir innenfor rimelighetens grenser tatt vare på og pent behandlet. Faktisk er den så bra at jeg gjerne har den til bruk rundt dørene i 10 år til.  Hvordan vil da mitt økonomi og miljø regnskap se ut i 2033 ? 

Endret av Merlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...