Gå til innhold

Mine dine barn og gaver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har mine og dine barn, ingen felles. Jeg er klar over og forstår at blod er tykkere enn vann og at penger og gaver ikke betyr så mye sånn egentlig. Men det kan kjennes litt sårt ut at det blir så store forskjeller. Mitt barn har ikke kontakt med eller får gaver fra farsiden og min familie er liten og gir nøkterne gaver. For eksempel 300 i bursdag fra besteforeldre. Dette har vært normalen for oss og vi har ikke tenkt over det før vi flyttet sammen med ny samboer. Der får gjerne barnebarna et par tusen til bursdag og til konfirmasjon blir det ca 100tusen fra besteforeldre. Dem har god råd og få barnebarn så har god mulighet til det. Min slekt har gitt den samme summen til alle barna og ikke skilt på om dem er i slekt eller ikke. Mens familien til samboer gir betydelig mindre til mitt barn, 400 til bursdag og 2000 i konfirmasjon. Jeg prøver å kompensere litt og sparer ekstra til mitt barn men har ikke så god økonomi. Jeg er egentlig ikke ute etter noen råd, for jeg vet at sånn er livet bare. Følte bare for å få ut litt vonde følelser rundt det og minne meg selv på at penger er ikke alt her i livet.

Anonymkode: fba29...295

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det jo bare. 

I julen feiret vi med min søster. Mannen min har ett søsken, og så foreldrene sine. Mannen til min søster har fire søsken, og i tillegg har barna deres tre stk oldeforeldre, og et par-tre grandtanter/onkler som også gir presanger. Så mine tantebarn fikk minst tre-fire ganger så mange gaver som mine barn. 

Passe uaktuelt å "kompensere" for det ved å gi våre barn flere gaver. Vi forklarte dem bare at noen får mye, andre får mindre, og sånn er verden. 

Anonymkode: ed909...5ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så merkelig , her behandles alle likt , Moe annet hadde vært uaktuelt 

Anonymkode: 1e6e0...080

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har mine og dine barn, ingen felles. Jeg er klar over og forstår at blod er tykkere enn vann og at penger og gaver ikke betyr så mye sånn egentlig. Men det kan kjennes litt sårt ut at det blir så store forskjeller. Mitt barn har ikke kontakt med eller får gaver fra farsiden og min familie er liten og gir nøkterne gaver. For eksempel 300 i bursdag fra besteforeldre. Dette har vært normalen for oss og vi har ikke tenkt over det før vi flyttet sammen med ny samboer. Der får gjerne barnebarna et par tusen til bursdag og til konfirmasjon blir det ca 100tusen fra besteforeldre. Dem har god råd og få barnebarn så har god mulighet til det. Min slekt har gitt den samme summen til alle barna og ikke skilt på om dem er i slekt eller ikke. Mens familien til samboer gir betydelig mindre til mitt barn, 400 til bursdag og 2000 i konfirmasjon. Jeg prøver å kompensere litt og sparer ekstra til mitt barn men har ikke så god økonomi. Jeg er egentlig ikke ute etter noen råd, for jeg vet at sånn er livet bare. Følte bare for å få ut litt vonde følelser rundt det og minne meg selv på at penger er ikke alt her i livet.

Du har rettferdighetssans, fin egenskap. Synes det er trist å lese at hans familie gjør forskjell. DET er ikke greit i mine øyne😌♥️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kunne ikke falle meg inn å gi det samme til mine bonusbarn som mitt biologiske barn. I det daglige ja, og til jul og bursdag får de likt. 

Men jeg sparer selvsagt kun til eget barn. Jeg setter av 100 000 kr hvert år og det deler jeg ikke med bonusbarna mine. 

Forventer heller ikke at mitt biologiske barn skal få det samme fra bonusfamiliesiden. Når det er sagt, gjør vi aldri forskjell i det daglige, verken på rutiner, gaver eller konsekvenser for den saks skyld. 

Anonymkode: 95b52...ee8

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har aldri fått noen gaver av min mann sin familie. Og samme andre veien. De har såvist møttes, selv om vi har vært gift i mange år. Ungene hans og mine kjenner hverandre selvsagt, men resten av familiene er egentlig ikke blandet. For meg virker det rart å reagere på at man forskjellsbehandler. 

Anonymkode: ed41f...8dc

AnonymBruker
Skrevet

Her får alle likt, uavhengig av biologisk opphav. Og jeg er veldig glad for det. For jeg skjønner de såre følelsene dine ❤️

Anonymkode: 4b3aa...b4a

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan jo ikke tvinge besteforeldre å gi det samme til "bonusbarnebarn" som til biologiske barnebarn. 

Anonymkode: 70994...796

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det å flette to familier sammen! Og livet er ikke rettferdig!

Dessuten er jo 2000kr en fin konfirmasjonsgave til stebarnebarn!

Og jada, jeg er selv vokst opp i en slik familie, men jeg ble lært fra tidlig av at sånn er det bare!

Anonymkode: bc50f...d9a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå er det jo du som har valgt deg en ny mann med familie med god råd. For å sette det litt på spissen. De fleste får nok ikke 100000 i konfirmasjonsgave  fra besteforeldrene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min søster fikk seg ny kjæreste for 2 år siden, med 4 store unger (som jeg knapt har møtt). Er det virkelig forventet at de skal få like kostbare varer som mine nevøer jeg har kjent hele livet!? Ikke pokker!! 

Anonymkode: 974c5...4b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste råd: ikke flytt sammen! Behold din familie som din familie, og ikke ødelegg dine barns trygghet. 

Anonymkode: d7f72...c92

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv et stebarn. Og har et søsken som er fellesbarn. Altså mitt søsken sin farsfamilie er min stefamilie. Har da aldri forventet å få like mye gaver fra den siden som det mitt søsken fikk. Jeg har da min egen farside som jeg fikk gaver av. Og jeg fikk jo gave, bare mindre, av stefamilien min. Så totalt sett, fikk jeg jo faktisk mer enn fellesbarnet/mitt søsken!

Anonymkode: 05116...828

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er naturlig at det er sånn at man gir mer til sine egne. Har selvfølgelig litt å si hvor gamle dine barn var når de kom inn i familien, men ofte knytter man sterkere bånd til de som man har kjent hele livet. 

Livet er nokså urettferdig. En må ganske enkelt godta at det er forskjeller i mellom de ulike familiene.

Anonymkode: 4e666...f98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

100000? Da må de jo ha spart fra barnebarna ble født? Jeg ville ikke forventet at de tok av de pengene og fordelte også til bonusbarna. Bursdags- og julegaver burde ikke være synlig forskjell, synes jeg. Evt sette forskjellen inn på sparekonto

Anonymkode: 3b259...507

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kunne ikke falle meg inn å gi det samme til mine bonusbarn som mitt biologiske barn. I det daglige ja, og til jul og bursdag får de likt. 

Men jeg sparer selvsagt kun til eget barn. Jeg setter av 100 000 kr hvert år og det deler jeg ikke med bonusbarna mine. 

Forventer heller ikke at mitt biologiske barn skal få det samme fra bonusfamiliesiden. Når det er sagt, gjør vi aldri forskjell i det daglige, verken på rutiner, gaver eller konsekvenser for den saks skyld. 

Anonymkode: 95b52...ee8

Nei vel du om det! Merkelig tankegang for meg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man kan jo ikke tvinge besteforeldre å gi det samme til "bonusbarnebarn" som til biologiske barnebarn. 

Anonymkode: 70994...796

Her dr det helt naturlig heldigvis!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei vel du om det! Merkelig tankegang for meg

Du synes det er merkelig at hun ikke fordeler pengene sine på mannens barn som også får gaver/penger fra sin mor og hennes familie? I alle dager. Min datter får rundt 500 k den dagen hun skal kjøpe hus, jeg har spart nøye siden hun var liten. Mannen har ikke gjort det samme for sine to barn, heller ikke moren deres. Mener du da virkelig at jeg skal fordele pengene JEG har jobbet og ofret annet for, på hans barn? Det er jo helt sykt i såfall. Og ekstremt urettferdig for min datter. 

Anonymkode: 6f1cd...11a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men dette er jo en konsekvens som oppstår når voksne menneske ikke klarer og holde sammen med personen de avler barn med. Du har jo satt deg selv i en situasjon der ditt barn må føle på urettferdighet. Så må man bare lære barna at sånn er livet…..

Anonymkode: 2df08...c3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du synes det er merkelig at hun ikke fordeler pengene sine på mannens barn som også får gaver/penger fra sin mor og hennes familie? I alle dager. Min datter får rundt 500 k den dagen hun skal kjøpe hus, jeg har spart nøye siden hun var liten. Mannen har ikke gjort det samme for sine to barn, heller ikke moren deres. Mener du da virkelig at jeg skal fordele pengene JEG har jobbet og ofret annet for, på hans barn? Det er jo helt sykt i såfall. Og ekstremt urettferdig for min datter. 

Anonymkode: 6f1cd...11a

Dette er nok et eksempel på at det er umulig å gjøre ting "rettferdig" og jeg mener at man ikke skal strebe så fælt etter rettferdighet. Selvfølgelig skal ikke du dele dine oppsparte penger med bonusbarna. 

Anonymkode: 4e666...f98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...