Gå til innhold

Ferdig utredet - burde jeg be om journal?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utredet i DPS, fått henvisning videre til traumebehandling. 

Burde jeg be om å få journalen min fra utredningen? Kommer det til å være ting der som jeg ikke ellers hadde fått sett? Kan jeg f.eks. se henvisningen som ble sendt? Notater fra timene med psykolog? Nøyaktige resultater av testene jeg har tatt?

Anonymkode: 8aa70...f82

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ønsker du å se journalen din? Anbefaler å heller ta kontakt med dps og gå gjennom journal sammen med behandler enn å lese den alene. Det kan være mye du blir trigget av i journalen, personlig ville jeg vært varsom med å gjøre det.

Anonymkode: de1a1...bfa

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ønsker du å se journalen din? Anbefaler å heller ta kontakt med dps og gå gjennom journal sammen med behandler enn å lese den alene. Det kan være mye du blir trigget av i journalen, personlig ville jeg vært varsom med å gjøre det.

Fordi jeg vil vite hva som står der. Syns ikke det nødvendigvis er så rart.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fordi jeg vil vite hva som står der. Syns ikke det nødvendigvis er så rart.

Jeg skjønner fristelsen, men min erfaring er at det ofte kan skade mer enn det hjelper. Derfor anbefaler jeg alle å tenke godt gjennom det og å gå gjennom journalen med behandler, ikke lese alene første gang.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner fristelsen, men min erfaring er at det ofte kan skade mer enn det hjelper. Derfor anbefaler jeg alle å tenke godt gjennom det og å gå gjennom journalen med behandler, ikke lese alene første gang.

Ok, takk for svar uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det anbefaler jeg deg. Og det har du på krav på. 

Anonymkode: 93376...161

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Journalen fra ligger vel (dessverre) åpent for deg på Helse-Norge under «pasientjournal» 

Anonymkode: a35a0...6cb

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Journalen fra ligger vel (dessverre) åpent for deg på Helse-Norge under «pasientjournal» 

Nei, jeg har sjekket. Det gjelder ikke for hele landet.

Skrevet

Du finner journalen din på Helsenorge. Der kan du lese alt.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Khloe P.T said:

Du finner journalen din på Helsenorge. Der kan du lese alt.

Nei, det stemmer ikke for Helse-Midt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke bedt om å lese alt med mindre du er på en god plass psykisk. Rett og slett for at det står ganske direkte alt du har opplevd og jeg regner med at det er endel siden du skal i traumebehandling.  Ta heller å spør psykologen du får i traumebehandling om dere kan gå igjennom henvisningen og evt tester ilag. Jeg opplever det som mindre belastende å ha det som en samtale enn å måtte lese det alene. 
Nå i dag når jeg er på en god plass psykisk har jeg ingen problem med å lese det, men jeg vet det ville påvirket meg før.

Og hvis du bestemmer deg for å be om å få utskrift så finner du skjema på helsenorge sin side som du sender inn. Og husk at det skal være gratis å få journalen sin tilsendt, er dessverre endel som prøver å ta seg betalt for det. 

Anonymkode: aa4b0...723

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke bedt om å lese alt med mindre du er på en god plass psykisk. Rett og slett for at det står ganske direkte alt du har opplevd og jeg regner med at det er endel siden du skal i traumebehandling.  Ta heller å spør psykologen du får i traumebehandling om dere kan gå igjennom henvisningen og evt tester ilag. Jeg opplever det som mindre belastende å ha det som en samtale enn å måtte lese det alene. 
Nå i dag når jeg er på en god plass psykisk har jeg ingen problem med å lese det, men jeg vet det ville påvirket meg før.

Og hvis du bestemmer deg for å be om å få utskrift så finner du skjema på helsenorge sin side som du sender inn. Og husk at det skal være gratis å få journalen sin tilsendt, er dessverre endel som prøver å ta seg betalt for det. 

Anonymkode: aa4b0...723

Det står ingen detaljer om traumene mine, det har jeg ikke begynt på enda. 

Takk for gode råd.

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring med å lese journal er at det er minst en feil per notat, smått eller stort. Hvis du tror at du vil føle det ubehagelig å lese feil og misforståelser så ville jeg latt det være. Selv har jeg gitt helt slipp på det, hvor skulle jeg begynt? Det virker som en umulig jobb å be om retting i hvert eneste notat. Har uansett hørt at det er vanskelig å få retting. Jeg gidder ikke lenger lese journalen.

Anonymkode: ded7d...f69

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt enig. Spesielt mtp ts sin diagnose. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Den ligger ikke åpen for alle, eller engang en fullstendig journal for særlig mange har jeg intrykk av. Det ligger ingenting der på min feks og jeg bor i Oslo.

TS, jeg som mange andre anbefaler deg å vere forsiktig med å lese egen journal slik når du er underveis i eller på vei inn i et behandlingsløp.

Da jeg var i traumebehandling ble jeg direkte fraråda å lese journalen, tilogmed epikrisa som ble skrevet i forbindelse med utskrivelse var det en vurdering på om jeg skulle gå igjennom med behandler fordi det kan vere ganske sterk kost når man er sårbar. 

Endret av Nevrosererroser
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler også å være forsiktig med å lese i journalen. Det er så lett å ha "piggene ute" når man leser om seg selv i journal. F.eks kan behandler ha skrevet noe som i utgangspunktet bare var en nøytral observasjon,  men som du tolker negativt. Siden du skriver at du skal i traumeterapi så er du kanskje ekstra sårbar for slike ting. 

Jeg har i hvert fall erfart at det kan gjøre meg veldig utrygg i terapi senere. 

Anonymkode: c015b...b04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som andre, anbefaler jeg deg å ikke lese journalen din eller epikrisen med mindre du av diverse årsaker må gå gjennom den. 

Jeg måtte lese gjennom min, og det hadde en svært negativ effekt på meg. Jeg var ikke i det hele tatt forberedt på hvor... ekkelt og ubehagelig det ville føles å lese om meg selv gjennom øynene til en annen person jeg hadde åpnet meg for. Det tok meg flere uker før jeg følte meg noenlunde normal igjen. Journalen klarte jeg ikke å ha i hus, og måtte rett og slett brenne den i peisen.

Ikke les den. Det vil ikke hjelpe deg på noen som helst måte. 

Anonymkode: a7425...b02

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...