Gå til innhold

Bruker du mest vinterdekk eller sommerdekk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvem av de blir mest brukt?

Og bytter du både vinter og sommerdekk når du kjøper nye? Eller ser du an på slitasjen?

Anonymkode: 25d5e...57b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå bruker jeg de ganske nøyaktig 6 måneder hver, vinterdekk fra midten av oktober til midten av april. Tidligere så byttet jeg til vinterdekk i september, og tilbake til sommerdekk i april/mai. 

Kjøper selvfølgelig ikke nye vinterdekk, bare fordi sommerdekkene er slitt. Det blir jo som å kjøpe ny tørketrommel fordi vaskemaskinen ryker... Har grei økonomi, men den typen sløsing tar jeg meg ikke råd til.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker vinterdekk litt mer enn sommerdekk. Ser alltid an slitasjen. Det er ingen grunn til å bytte dekk som ikke er slitne, med mindre de er så gamle at gummien har begynt å bli stiv.

Anonymkode: 20bd8...45b

Skrevet

Omtrent like mye. Kommer an på vær og føre.

AnonymBruker
Skrevet

I tid bruker jeg nok vinterdekkene litt mer (hvis det er sen påske, ihvertfall). Men jeg kjører flere kilometer på sommerdekkene.

Anonymkode: ced3f...096

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dekkene sitter omtrent like stor del av året på bilen, har vinterdekk på fra oktober til april, sånn ca. Kjører kanskje noen fler kilometer i sommerhalvåret.

Bytter dekk etter slitasje, hadde en punktering på vinterdekkene for noen år siden så da byttet jeg dem. Kjøpte ikke sommerdekk samtidig, de var jo helt fine.

Anonymkode: bf649...703

AnonymBruker
Skrevet

Dekkene sitter på omtrent like lenge.  Jeg kjører en del mer på sommerdekkene, da vi har ganske mange dager her hvor man blir oppfordret til å "la bilen stå".

Vi kjøper nye dekk ved slitasje, kjøper ikke 8 dekk samlet, nei.

Anonymkode: 1b2a0...1f8

Skrevet

De sitter på ganske nøyaktig et halvår hver, og jeg kjører nok litt flere kilometer på sommeren, men ikke veldig mye. Dekkene skiftes etter slitasje, men jeg skifter alle fire dekkene til hjulsettet samtidig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

*Hvilken

Ca. 50/50.

Anonymkode: 5c550...1c9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 13.20):

Og bytter du både vinter og sommerdekk når du kjøper nye? Eller ser du an på slitasjen?

7 mnd på vinterdekk (f.o.m. oktober t.o.m. april), 5 mnd på sommerdekk. Bor i nabokommune til Oslo.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 13.20):

Her på Sørvestlandet kunne man nesten brukt sommerdekk året rundt 😅. Bruker vinterdekkene 4 - 5 måneder og sommerdekkene 7- 8 måneder.

Sommerdekkene blir uansett endel mer brukt pga det blir mer kjøring om sommeren.

Anonymkode: 08e93...623

AnonymBruker
Skrevet

Vinterdekkene er på fra midten av oktober til en gang i mai når det holder seg over noen plussgrader en liten stund (bor i nord), så bruker vinterdekkene mest. 

Anonymkode: 506ef...101

AnonymBruker
Skrevet

Nov-Mars er vel 5 mnd på vinterdekk, På sommeren derimot kjører vi nok mer.

Anonymkode: 77cb6...b92

Skrevet

Sommerdekk tar jeg på rett etter påske og har de på frem til november da bytter jeg til vinterdekk. 

Skrevet

Sommerdekkene blir vel brukt noe mer enn vinterdekkene våre. 🤔
Vi skifter dekk enten når det blir kaldt nok til at det kan være glatt mer enn én dag, eller når HrMinya får beskjed fra dekkhotellet at det er på tide, avhengig av hva som kommer først.
Og skifter tilbake når det har vært tørt på veiene lenge nok, eller når dekkhotellet sender påminnelse igjen.
Nå bruker vi piggfrie vinterdekk, så det er liksom ikke så problematisk om vi kjører på dem når det er tørt i været, men sommerdekkene er bedre å kjøre med når det ikke lenger er nullføre eller kaldere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker vinterdekk i vintermånedene desember, januar og februar. Det er det som er vinter. Det sier seg jo selv.

Sommerdekk ellers.

Anonymkode: 57f7b...069

AnonymBruker
Skrevet
On 3/7/2023 at 7:50 PM, AnonymBruker said:

Jeg bruker vinterdekk i vintermånedene desember, januar og februar. Det er det som er vinter. Det sier seg jo selv.

Sommerdekk ellers.

Anonymkode: 57f7b...069

Jeg bor på Østlandet, ved sjøen. Her har det snødd de siste dagene, og det er sendt ut farevarsel for mye snø til mandag.

Det er mars, altså vårmåned, men det sier seg selv at sommerdekk nå ville vært idioti.

For øvrig kjøper man dekk etter behov, å bytte sommerdekk samtidig som vinterdekk bare fordi sistnevnte er utslitt (og mer utsatt for aldring) ville vært tullete.

Anonymkode: 2c2df...602

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...