Gå til innhold

Trekking i himalaya

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og venninnen min har lyst til å reise en måneds tid til høsten, og begge kunne tenkt å bli med på trekking til en av de første basecampene til mont everest. Noen som har prøvd dette?

Hvordan var dette? hva anbefaler du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i Nepal flere ganger, og det kan trygt anbefales:-)

Everest base camp fra sør er en klassiker - med den følge at det også er veldig mye mennesker her. Går du på høsten eller våren vil du også møte en del klatrere her, på vei til fjell som Everest, Lotshe, Pumori og Ama Dablam.

Personlig ville jeg anbefalt andre, mindre besøkte, ruter enn Everest base camp.

Eksempelvis i Annapurna-området, eller Langtang/Humla.

Et absolutt tips er å ikke kjøpe noen "pakke" fra et selskap i Norge, eller Europa/USA.

Du har grovt sett to typer trekking-turer; teahouse-trek eller camping-trek.

Førstnevnte går fra "hytte til hytte", og du trenger ikke mer enn sovepose, klær og fotografiapparat. Sistnevnte er mer omfattende med behov for telt, mat, kokk etc.

Teahouse-trek kan du faktisk gjøre helt på egenhånd. Du bør være litt fjellvant og kunne lese kart, men det er ikke vanskelig. I tillegg bør man vite litt om høydesyke - mange av turene går relativt høyt, og høydesyke kan være en fare fra cirka 3500 moh.

Camping-trek kan organiseres gjennom en rekke byråer i Kathmandu. Disse er som regel minst like profesjonelle som de vestlige(det er ofte slik at de vestlige byårene igjen kjøper tjenester fra de lokale byråene), og du betaler en brødel av prisen.

Om du er interessert i mer spesifikke tips kan du pm'e meg.

God tur :)

Skrevet

Takk for kjempegod info!!

Har du prøvd både teahouse-trek og camping-trek? Det er en del år siden jeg har gått i fjellet, men venninna mi er på treningstur i fjellet hvert år. Ikke at hun går de mest kompliserte stedene, men hun har iallefall litt kjennskap.

Vet du hvor krevende disse fjellturene er? Kanskje det kan lønne seg for oss som er litt uerfarne å velge en pakke?? Hvor mange dager pleier en slik tur å gå over?

Ja da ble det noen spørsmål til da, håper det gikk greit at det ikke ble på pm ;)

Skrevet
Har du prøvd både teahouse-trek og camping-trek? Vet du hvor krevende disse fjellturene er? Kanskje det kan lønne seg for oss som er litt uerfarne å velge en pakke?? Hvor mange dager pleier en slik tur å gå over?

Ja da ble det noen spørsmål til da, håper det gikk greit at det ikke ble på pm ;)

Ja, jeg har prøvd begge deler.

Turene har forskjellig vanskelighetsgrad. Fordelen med å gå alene og ikke som en del av en større gruppe er at dere selv kan bestemme tempo. Dere kan også bare leie deres egen private bærer, som kan følge dere på veien. Koster ikke spesielt mye.

Turene kan vare fra en uke til tre-fire uker.

Dette byrået er bra og kan anbefales om dere vil kjøpe en pakke. De er også greie å kommunisere på pr mail.

http://www.angritatreks.com/

(Se under "trekking", Annapurna BC og Langtang er fine begynner-turer)

Skrevet (endret)

Jeg har ikke prøvd så mange varianter, eller vært på noen base camp, men jeg har vært på en ukes Tea House trekking i Annapurna.

Det var helt fantastisk, hver dag i nytt landskap, fra Rhododendron-skog, til soloppgang på en fjelltopp, åssider med irrgrønne oppdyrkede jord-terasser, smale stupbratte veier med flokker av pyntede ...øh, hva slags dyr var det egentlig, esler?

Vakre, imøtekommende mennesker, sjarmerende små tettsteder.

Kan ikke anbefale noe selskap å booke med, fordi jeg var på rundreise i Asia og kjøpte turen da jeg allerede var i Nepal, onkelen til han som drev gjestehuset jeg bodde på hadde reisebyrå (en annen onkel drev smykkebutikk... sånn var det hele veien, alltid noen som kjente noen som ordnet opp...)

I samme pakken kjøpte jeg noen dagers raftingtur, samt opphold i Royal Chitwan National Park, med ville dyr og bar-område ved elven...

Nydelig alt sammen, men litt provisorisk, transporten fra raftingen til parken var for eksempel at raftingguiden skaffet oss haik med en lastebil...

:ler:

Endret av Klips
Skrevet
Jeg har ikke prøvd så mange varianter, eller vært på noen base camp, men jeg har vært på en ukes Tea House trekking i Annapurna.

Det var helt fantastisk, hver dag i nytt landskap, fra Rhododendron-skog, til soloppgang på en fjelltopp, åssider med irrgrønne oppdyrkede jord-terasser, smale stupbratte veier med flokker av pyntede ...øh, hva slags dyr var det egentlig, esler?

Vakre, imøtekommende mennesker, sjarmerende små tettsteder.

Kan ikke anbefale noe selskap å booke med, fordi jeg var på rundreise i Asia og kjøpte turen da jeg allerede var i Nepal, onkelen til han som drev gjestehuset jeg bodde på hadde reisebyrå (en annen onkel drev smykkebutikk... sånn var det hele veien, alltid noen som kjente noen som ordnet opp...)

I samme pakken kjøpte jeg noen dagers raftingtur, samt opphold i Royal Chitwan National Park, med ville dyr og bar-område ved elven...

Nydelig alt sammen, men litt provisorisk, transporten fra raftingen til parken var for eksempel at raftingguiden skaffet oss haik med en lastebil...

:ler:

Oi dette hørtes veldig spennende ut hvis vi bestemmer oss for et mer variert opplegg!!

Hvor lenge varte denne turen? og hvor fysisk krevende var det?

Skrevet (endret)

Jeg husker ikke nøyaktig, men jeg tror jeg gikk en uke i fjellet, raftet to dager og var i nasjonalparken kanskje tre dager, så det ble to uker til sammen?

Jeg tror som sagt ikke det er noe vanskelig å finne sånne turer hvis du flyr til Katmandu, byen vrimler av folk som skal på trekking, og er svært turistvennlig. De har for eksempel bokhandlere der man bytter inn sine gamle utleste bøker, og der fikk vi kjøpt bøker på norsk til og med.

Men du kan sikkert få tak i fine turer fra Norge også, kanskje tryggere.

Min tur var ikke fysisk anstrengende, vi gikk jo en del timer hver dag, men i vanlig norsk tur-tempo.

Mange bilder i hodet nå, middag på tepper på elvebredden etter raftingen, skumle hengebroer...

:sjarmor:

Endret av Klips
Skrevet

Kjenner meg godt igjen i det Klips skriver :)

Dyrene på stien er enten esler, yak-okser eller dzong(blanding av yak og ku)

Når du spør om hvor krevende turene er så varierer det veldig - kommer an på hvor langt du skal gå, hvor høyt og hva slags terreng.

Turene jeg nevnte(Annapurna BC og Langtang) er moderate, korte dagsetapper på god sti, og ikke alt for høyt.

Til sammenligning kan det nevnes at Annapurna circut er cirka 30 mil, og går opp til 5400 moh - og den gås vanligvis på mellom 18-21 dager.

Når det gjelder all trekking i Nepal kan man regne med å gå MYE opp og ned. Som regel så går man i bratte dalfører, som stadig må krysses. Da er det ikke uvanlig å gå 100 høydemeter ned før man krysser elven, og så 100 høydemeter opp på andre siden. Så om dagsetappen har en stigning på 400 høydemeter - så er det slett ikke uvanlig å i praksis gå 1000 høydemeter ned, og 1400 høydemeter opp for å nå denne høyden.

En moderat trekking-tur er overkommelig for alle som har gått litt(ikke mye) i fjellet før.

En ting til som er verdt å merke seg er at nesten alle som drar på trekking i NEpal blir magesyke på den første turen. Beregn noen ekstra dager, og ta med imodium eller andre tabeletter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...