AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #21 Skrevet 1. mars 2023 Luft i magen? Sluker hun i seg maten eller spiser hjn sakte? Anonymkode: c550e...813
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #22 Skrevet 1. mars 2023 https://www.ark.no/boker/Bente-Krane-Kvenshagen-Vondt-i-magen-9788202565107?gclid=EAIaIQobChMIiPiJ_vO5_QIVEsh3Ch340QMGEAQYAyABEgJPLPD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: f5f23...def
MissPierce Skrevet 1. mars 2023 #23 Skrevet 1. mars 2023 Hvor lenge har dette vart? Er det utført gastroskopi?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #24 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har selv periodevis magesmerter med ulik styrke, øverst i magen. Magekatarr var vel der som ble sagt til meg. Anonymkode: 825ac...23e Hun har gått på syredempende midler i snart 6 mnd, uten noen bedring. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nevn det til legen, og hør om å få komme til nevrolog på sykehuset. I mellomtiden kan dere sjekke synet hennes da det kan trigge anfall. Det skal også finnes en gruppe for foreldre til barn med migrene på Facebook. Meld deg inn der regner med de har råd om hvordan dere kan bli utredet for det Anonymkode: 17f8b...93b Takk. Skal sjekke synet. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvilken type mat spiser hun? Er det mye ultraprossessert ? (Brød kjøpt på dagligvaren er ultraprossessert og tilsatt mye unødvendig som små kropper kan reagere på.) Ei venninne fikk mageproblemer av et spesielt brød, pga alle tilsetningsstoffene. Anonymkode: 93eed...dc7 Spiser hjembakt brød. Glad i frukt og grønt. Ellers et normalt sunt kosthold med både fisk, kjøtt og vegetar. Lager det aller meste fra bunnen. Selvfølgelig spiser hun både godteri og søtsaker, men ikke i store mengder. Veldig glad i vann, og drikker aldri melk eller melkeholdige drikker. Ikke juice. Drikker vann til de aller fleste måltid. En sjelden gang brus, men velger stortsett vann hvis brus tilbys. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Luft i magen? Sluker hun i seg maten eller spiser hjn sakte? Anonymkode: c550e...813 Vil ikke si hun sluker maten. Noe luft i magen, men ikke slik at hun fjerter i tide og utide. MissPierce skrev (24 minutter siden): Hvor lenge har dette vart? Er det utført gastroskopi? Snart ett år med kraftige smerter. Noe lengre tid med mildere smerter. Ikke utfør gastroskopi. Fikk beskjed om de ikke ønsket å utføre det foreløpig da hun må i narkose. ts Anonymkode: 739de...141
MissPierce Skrevet 1. mars 2023 #25 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hun har gått på syredempende midler i snart 6 mnd, uten noen bedring. Takk. Skal sjekke synet. Spiser hjembakt brød. Glad i frukt og grønt. Ellers et normalt sunt kosthold med både fisk, kjøtt og vegetar. Lager det aller meste fra bunnen. Selvfølgelig spiser hun både godteri og søtsaker, men ikke i store mengder. Veldig glad i vann, og drikker aldri melk eller melkeholdige drikker. Ikke juice. Drikker vann til de aller fleste måltid. En sjelden gang brus, men velger stortsett vann hvis brus tilbys. Vil ikke si hun sluker maten. Noe luft i magen, men ikke slik at hun fjerter i tide og utide. Snart ett år med kraftige smerter. Noe lengre tid med mildere smerter. Ikke utfør gastroskopi. Fikk beskjed om de ikke ønsket å utføre det foreløpig da hun må i narkose. ts Anonymkode: 739de...141 Da hadde jeg nok sagt at det er på tide med det. Ett år med kraftige smerter er lenge. Forstår at de ikke vil legge unødvendig i narkose, men hun kan jo ikke fortsette med disse smertene. Jeg hadde gastroskopi første gang da jeg var 13 uten narkose. Fikk noe beroligende, og det gikk helt fint. Det er veldig ubehagelig, men ikke vondt. Å fikk diagnosen cøliaki og Gastroparese - magens Tornerose søvn. Hadde ikke utsalg på blodprøver ang cøliaki. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #27 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 28.2.2023 den 20.31): Det er testet for allergier ja. Ingen funn. Avføringsprøve er ikke tatt, men har fin avføring. ts Anonymkode: 739de...141 Man kan ikke se på avføringen om den er «fin». Det er nettopp derfor man tar avføringsprøve. Du gjentar jo til det kjedsommelige at du ikke har medisinsk kompetanse. Mye info om helse kan sees gjennom avføring. Anonymkode: 74cb7...150 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #28 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 28.2.2023 den 20.20): Jente. Sitter øverst i magen, vet ikke om det kan stemme med endomteriose. Ikke undersøkt. Har ikke fått menstruasjon, så da er kanskje endomtriose utelukket? ts Anonymkode: 739de...141 Øverst i magen er ofte psyken. Hvis det først har satt seg på magen får man veldig lett igjen på samme sted, hvis man gruer seg litt, ikke føler seg bra nok, føler det blir for mye, ikke mestrer feks alle lekser osv, men kanskje ikke tør å si noe. Jeg var såkalt flink pike, skoleflink og pen, godt likt, men hadde alltid vondt i magen. Jeg hadde mye negative følelser og slikt som ingen så, følte alle forventet så mye av meg, at jeg aldri var bra nok, selvom de nok ikke sa det. Jeg hadde fått litt sjokk en gang, av noe en person sa, som satte seg rett på magen. Og etter dette var det som alt satte seg på magen, trengte ikke være bevisst på at jeg gruet meg til ting engang, magen sa fra. Anonymkode: e4b5d...d63
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #29 Skrevet 2. mars 2023 Ville vertfall fått tatt en avføringsprøve. Syns det er merkelig at det ikke er blitt gjort allerede. En allergi test (prikketest) ville jeg også fått tatt. Cøliaki er f.eks ikke alltid påvist i bare en blodprøve. Anonymkode: 3c07a...9fc
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #30 Skrevet 2. mars 2023 Øverst i magen kan være gallestein? Anonymkode: f48fd...9ff
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #31 Skrevet 2. mars 2023 Prøv å kutt ut melkeprodukter en periode? Tar noen uker før proteinene er ute av kroppen.. Anonymkode: 40a66...697
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #32 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 28.2.2023 den 19.40): Kan også klage på svimmelhet, og kvalme når det drar seg til ingen oppkast eller brekninger. Ellers ingen plager. Har ikke tatt temp, med kjenner at når smerten stiger får barnet lett forhøyet temp. Men tenker det er naturlig pga smerter. Barnet blir også veldig dratt i ansiktet når smertene stiger, men tenker også dette kan ha en direkte sammenheng med smerter. ts Anonymkode: 739de...141 Dette tenker jeg bør sjekkes mot psykiske plager nå som somatiske plager er utelukket. Anonymkode: fedae...1d5
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 2. mars 2023 #33 Skrevet 2. mars 2023 Huff.. tro på barnet når barnet har vondt i allefall. Ser mange kommenterer med at det kan være psyken, det sa noen om meg også, jeg gikk med endometriose i over 20 år før de fant det, det begynte når jeg var 12. har hatt utallige leger, undersøkelser, feil diagnoser osv.., men min mor trudde alltid på meg, det var trygghet når ingen andre gjorde det.
Zireael Skrevet 2. mars 2023 #34 Skrevet 2. mars 2023 Vedvarende kroniske smerter i magen hos en av mine nærmeste viste seg å være Crohns, mye betennelser i tarmen. Der måtte de gjennomføre gastroskopi. Men jeg vet ikke om det er forenlig med at smertene er øverst i magen. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #35 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 28.2.2023 den 20.31): Allergier og cøliaki er sjekket, ingen funn som tyder på det. Det er testet for allergier ja. Ingen funn. Avføringsprøve er ikke tatt, men har fin avføring. Vi har foreløpig ikke gjort noen tester med tanke på mat, men fører kostholds- og smertedagbok, og ser foreløpig ikke noen sammenheng mellom mat og økte smerter. Laktosefritt bruker vi allerede pga laktoseintoleranse hos meg. Takk. Håper også det. Vanskelig å vite hva vi skal be om når ingen av oss har noe medisinsk kompetanse. ts Anonymkode: 739de...141 Dere kan vurdere melkefritt også muligens. Også en allergi som kan være til stede selv om det ikke slår ut på blodprøve. Alltid hatt vondt, eller er dette nytt? Jeg tenker jo: allergi psykisk (men ikke hvis det har vært slik i 12 år...) evt noe annet kostholdsrelatert utenom allergi, noe som gir for mye luft i magen feks. Men hadde dette vært meg ville jeg oppsøkt både osteopat, kiropraktor og manuellterapeut også og fått deres vurdering. Vet ikke om legevitenskapen har svar på alt her i verden, de er vel best på sykdom. Hadde ei vi klipte for stramt tungebånd hos baby og erfarte at en god osteopat hadde utrolig mye fornuftig å komme med mer om kroppen som helhet, enn hva legene noen gang brydde seg om. Kjenner også flere som har vært hos osteopat med ulike utfordringer og fått ganske god hjelp. Men da mer på nivå ubehag, plagsomt og "udefinert" som leger ikke kan fastsette noen diagnose på. Ikke sykdom rett og slett. Så jeg ville i det minste tatt en tur og beskrevet situasjonen og hørt hva de hadde å si. Ikke at man må inn i behandling om man er usikker heller, iom "alternativt", men bare å høre om noe av det de tenker kan virke fornuftig. U never know altså. Kroppen er mer enn sykdommer fastlegene kan finne, det er jo ingen tvil om det. Kan være noe annet... Anonymkode: cd91b...f4a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #36 Skrevet 2. mars 2023 Les bøker om tarmen. Det er kommet ut mange bøker siste ti årene. De kan lånes på biblioteket. Det er øyneåpnende å se hvilke kroppslige prosesser som påvirkes av tarm og bakterieflora. Det tar dessverre lang tid før forskning blir tatt inn i offentlig helsevesen. Anonymkode: 97671...bab 1
Gjest Margo Skrevet 2. mars 2023 #37 Skrevet 2. mars 2023 Har hun vært syk - type infeksjoner (bakterie, virus) i perioden før hun fikk vondt i magen?
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #38 Skrevet 2. mars 2023 To av våre har hatt vondt i magen. Den ene omtrent konstant, den andre i perioder og da med ekstremt vondt og oppkast grunnet smertene. Det viste seg at førstnevnte har melkeproteinallergi, mens nr 2 har magemigrene. Begge deler er utelukkelses-diagnoser, da det ikke kan testes for, og settes dersom de ikke finner noe annet, og behandling virker. Det tok 6 uker før vi merket effekt av å leve melkefritt, og det var et styr i begynnelsen, da det er melk i uendelig mye man ikke tenker over (slik som krydderblandinger og tannkrem). Barnet med magemigrene fikk gastroskopi i narkose som 6åring for å utelukke cøliaki- blodprøvene var fine, men de ville sjekke likevel. Anonymkode: 7d246...838 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå