AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Har et barn på 12 år, med vedvarende magesmerter. Smertene er hele tiden tilstedet, men varierer fra noe vondt til veldig vondt. Fastlegen tar oss på alvor, men kommer tilkort mot sykehuset. Har vært hos barnelege to ganger. Barnelege har på bakgrunn av ultralyd, blodprøver og klemming på magen satt uspesifisert magesmerter som diagnose, og gitt syredempende medisin. Både i høst og på nyåret hadde barnet forstørrede lymfer i buken noe som i følge barnelege er normalt. Barnet blir ikke bedre, og vi er fortvilte. Sist vi var hos barnelege ble det sagt at noen har bare vondt i magen. Jeg har ingen medisinsk kompetanse, og vet ikke hva vi videre skal kreve. Det eneste jeg vet er at barnet ikke kan fortsette med smertene. Noen råd til hvilken utredning vi videre skal be om? Foreløpig ønsker jeg å bruke offentlig sykehus, da vi må reise med fly for privat barnelege og fly + en hotellovernatting vil ligge på ca 10 000 med billigste billetter. Og vi ikke er garantert å komme noe nærmere ett svar selv hos privat. Anonymkode: 739de...141
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 Er det kun magesmerter eller har barnet fler symptomer / plager ? Anonymkode: 40a66...697
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er det kun magesmerter eller har barnet fler symptomer / plager ? Anonymkode: 40a66...697 Kan også klage på svimmelhet, og kvalme når det drar seg til ingen oppkast eller brekninger. Ellers ingen plager. Har ikke tatt temp, med kjenner at når smerten stiger får barnet lett forhøyet temp. Men tenker det er naturlig pga smerter. Barnet blir også veldig dratt i ansiktet når smertene stiger, men tenker også dette kan ha en direkte sammenheng med smerter. ts Anonymkode: 739de...141
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 Gutt eller jente? Om jente - undersøkt mtp endometriose? Anonymkode: aab0e...d4f 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 Har dere sjekket for allergier? Hvordan er avføringen? Anonymkode: ce3bb...082 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 Stakkars 💔 Regner med de har testet barnet nøye for allergier? Har barnet ditt tatt avføringsprøve? Dere kan jo teste ut selv om dere ikke har gjort det allerede. Prøv å kutte glutenprodukter, laktose og soya. Håper dere finner ut av det. Anonymkode: 3c07a...9fc
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Gutt eller jente? Om jente - undersøkt mtp endometriose? Anonymkode: aab0e...d4f Jente. Sitter øverst i magen, vet ikke om det kan stemme med endomteriose. Ikke undersøkt. Har ikke fått menstruasjon, så da er kanskje endomtriose utelukket? ts Anonymkode: 739de...141
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #8 Skrevet 28. februar 2023 Regner med cøliaki har blitt sjekket? Anonymkode: 1d566...faa
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #9 Skrevet 28. februar 2023 Hvordan har barnet det sosialt og psykisk? Psykisk vondt kan gjøre veldig vondt fysisk, spesielt hvis barnet ikke klarer å kommunisere helt hva det er. (Og jeg tror det er reelt at barnet har vondt, og sannsynligvis er det ikke psykisk, men det kan være greit å følge med på det også… Jeg har selv erfaring med at vonde følelser kan gi sterke smerter i magen) Anonymkode: 159db...e08 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #10 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har dere sjekket for allergier? Hvordan er avføringen? Anonymkode: ce3bb...082 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Regner med cøliaki har blitt sjekket? Anonymkode: 1d566...faa Allergier og cøliaki er sjekket, ingen funn som tyder på det. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stakkars 💔 Regner med de har testet barnet nøye for allergier? Har barnet ditt tatt avføringsprøve? Dere kan jo teste ut selv om dere ikke har gjort det allerede. Prøv å kutte glutenprodukter, laktose og soya. Håper dere finner ut av det. Anonymkode: 3c07a...9fc Det er testet for allergier ja. Ingen funn. Avføringsprøve er ikke tatt, men har fin avføring. Vi har foreløpig ikke gjort noen tester med tanke på mat, men fører kostholds- og smertedagbok, og ser foreløpig ikke noen sammenheng mellom mat og økte smerter. Laktosefritt bruker vi allerede pga laktoseintoleranse hos meg. Takk. Håper også det. Vanskelig å vite hva vi skal be om når ingen av oss har noe medisinsk kompetanse. ts Anonymkode: 739de...141
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #11 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan har barnet det sosialt og psykisk? Psykisk vondt kan gjøre veldig vondt fysisk, spesielt hvis barnet ikke klarer å kommunisere helt hva det er. (Og jeg tror det er reelt at barnet har vondt, og sannsynligvis er det ikke psykisk, men det kan være greit å følge med på det også… Jeg har selv erfaring med at vonde følelser kan gi sterke smerter i magen) Anonymkode: 159db...e08 Det vi ser er en fornøyd jente, med gode relasjoner både på skole og utenfor skole. Vi har spurt og gravd, og vært veldig tydelig på at hun kan fortelle oss alt. Uansett hvilke følelser og evt hvis det har hendt noe kan vi hjelpe henne, enten hjemme eller ved å skaffe riktig hjelp. Hun hevder alt er bra, og at hun har det bra. Men har vurdert å be om en vurdering av det psykiske. Vet dog ikke om det er mulig. ts Anonymkode: 739de...141
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #12 Skrevet 28. februar 2023 Migrene hos barn viser seg ofte som magesmerter. Er det blitt undersøkt? Anonymkode: 17f8b...93b 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #13 Skrevet 28. februar 2023 Barn får ofte "Magesmerter" som symptom på annet... forstørrede lymfeknuter er helt vanlig. Anonymkode: 287b2...c6a 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #14 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vi ser er en fornøyd jente, med gode relasjoner både på skole og utenfor skole. Vi har spurt og gravd, og vært veldig tydelig på at hun kan fortelle oss alt. Uansett hvilke følelser og evt hvis det har hendt noe kan vi hjelpe henne, enten hjemme eller ved å skaffe riktig hjelp. Hun hevder alt er bra, og at hun har det bra. Men har vurdert å be om en vurdering av det psykiske. Vet dog ikke om det er mulig. ts Anonymkode: 739de...141 Hvordan har barnet det på nett? Det er det som teller. Jeg skulket mye skole i denne alderen og brukte "magesmerter" som unnskyldning. At jeg gruet meg til noe, ikke ville møte noen som hadde sagt noe stygt om meg, noe flaut hadde skjedd osv. Anonymkode: 287b2...c6a 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #15 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan også klage på svimmelhet, og kvalme når det drar seg til ingen oppkast eller brekninger. Ellers ingen plager. Har ikke tatt temp, med kjenner at når smerten stiger får barnet lett forhøyet temp. Men tenker det er naturlig pga smerter. Barnet blir også veldig dratt i ansiktet når smertene stiger, men tenker også dette kan ha en direkte sammenheng med smerter. ts Anonymkode: 739de...141 Men gud, dette er jo psykisk! Anonymkode: 287b2...c6a 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #16 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Migrene hos barn viser seg ofte som magesmerter. Er det blitt undersøkt? Anonymkode: 17f8b...93b Nei, ikke så vidt jeg kjenner til. Vet du hvordan dette evt utredes? ts Anonymkode: 739de...141
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #17 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvordan har barnet det på nett? Det er det som teller. Jeg skulket mye skole i denne alderen og brukte "magesmerter" som unnskyldning. At jeg gruet meg til noe, ikke ville møte noen som hadde sagt noe stygt om meg, noe flaut hadde skjedd osv. Anonymkode: 287b2...c6a Det vi kjenner til, så står det bra til. Er ikke på sosiale medier. Vi er helt sikre på at det ikke er «magesmerter». Ettersom smertene kommer i tide og utide har hun fått lov å delta på treninger og kamper selv om hun er blitt hentet fra skolen. Og har da ingen problemer med å treffe skolekameratene på ettermiddagen. Lærerne har også fulgt litt ekstra med på skolen, og de ser ikke at det er noe galt. Men vi utelukker ikke muligheten for at det kan være psykisk. Smertene kommer like gjerne i ferie og helg, som i ukedager. Har ved flere anledninger ført til at hun har satt seg på benken under kamper, da hun rett og slett ikke er i stand til å løpe. ts Anonymkode: 739de...141 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #18 Skrevet 28. februar 2023 Har selv periodevis magesmerter med ulik styrke, øverst i magen. Magekatarr var vel der som ble sagt til meg. Anonymkode: 825ac...23e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #19 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, ikke så vidt jeg kjenner til. Vet du hvordan dette evt utredes? ts Anonymkode: 739de...141 Nevn det til legen, og hør om å få komme til nevrolog på sykehuset. I mellomtiden kan dere sjekke synet hennes da det kan trigge anfall. Det skal også finnes en gruppe for foreldre til barn med migrene på Facebook. Meld deg inn der regner med de har råd om hvordan dere kan bli utredet for det Anonymkode: 17f8b...93b
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #20 Skrevet 1. mars 2023 Hvilken type mat spiser hun? Er det mye ultraprossessert ? (Brød kjøpt på dagligvaren er ultraprossessert og tilsatt mye unødvendig som små kropper kan reagere på.) Ei venninne fikk mageproblemer av et spesielt brød, pga alle tilsetningsstoffene. Anonymkode: 93eed...dc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå