AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Spoiler Det finnes mye informasjon om hva du burde holde deg unna. Jeg fant nettopp ut at 95% av det jeg spiser er på 🚫lista Jeg lurer litt på hva slags kosthold dere har? Liker enkle måltider som havregrøt eller poteter som er det jeg spiser til middag, og prøver finne noe jeg kan erstatte dette med. Er ny på dette og er overveldet. Noen ideer til frokost og middag? Anonymkode: a4260...232
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 Hva er galt med poteter? Anonymkode: c9b4a...8a3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vis skjult innhold Det finnes mye informasjon om hva du burde holde deg unna. Jeg fant nettopp ut at 95% av det jeg spiser er på 🚫lista Jeg lurer litt på hva slags kosthold dere har? Liker enkle måltider som havregrøt eller poteter som er det jeg spiser til middag, og prøver finne noe jeg kan erstatte dette med. Er ny på dette og er overveldet. Noen ideer til frokost og middag? Anonymkode: a4260...232 Men her står det jo ingenting om den «lista» du skriver om. På generelt grunnlag vil jeg anbefale deg å lytte mest til legen din og veldig veldig lite til udokumenterte kilder på internett. Anonymkode: 903b2...b9d 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 Middelhavsdietten er godt dokumentert for å fremme god helse. Unngå ting som skaper inflammasjon: sukker, hvitt mel, ultra- og prosessert mat, kunstig søtning osv. Anonymkode: bfd96...820 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 Jeg lurer litt på hvilken liste du snakker om. Hvilken autoimmun sykdom du har har også betydning. Jeg har IBD med revmatisme, og ble anbefalt av legen å spise Low Fodmap, lite animalsk fett, lite rødt kjøtt, og å holde meg unna svinekjøtt. Anonymkode: b11e7...e08
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 Jeg merker på egen kropp at den har det best når jeg spiser animalsk (carnivore). Foretrekker økologiske egg (kjøper rett fra bonden), kjøtt fra gressbeitende og dyr som får leve et godt liv, Jeg klarer ikke gjennomføre det i lengre perioder, og sklir ut når jeg er sosial i settinger med andre (ønsker ikke være uhøflig, ønsker ikke diskusjoner og "gode råd", synes det er godt med kaker, frukt, ....) Jeg personlig tror heller ikke at det finnes 1 løsning som passer for alle. Anonymkode: a83af...4c5 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 Er ikke havregrøt og poteter bra da? Hvis du legger til masse ferske grønnsaker, frukt, bær, nøtter og frø er du på god vei. Poteter er mye bedre enn hvit ris og pasta, havre er absolutt sunt. Jeg har autoimmun sykdom, og prøver å unngå prosessert mat, så jeg lager mat fra bunnen av så mye jeg kan. Jeg spiser lite kjøtt og dersom jeg gjør det prøver jeg å spise kjøtt og fisk av god kvalitet. Spiser mye belgfrukter. Tåler du melkeprodukter er det lurt å få i seg litt ekstra melkesyrebakterier fra yoghurt o.l. Jeg prøver også å unngå matoljer laget av solsikke, soya etc. og velger heller betennelsesdempende oljer som olivenolje og avokadoolje for å nevne noen. Dette finnes det masse informasjon om på nettet! Slik jeg skjønner det er det beste for alle, inkludert oss med autoimmune sykdommer, å spise for god tarmhelse og mangfoldig bakterieflora. 80% av immunforsvaret sitter i tarmen. Her er mine tips😊Hjemmelaget havregrøt med bær, honning og hakkede valnøtter. Jeg lager knekkebrød og brød med mye nøtter og kjerner. Disse metter lenge, og er supergodt med feks avokado på. Til middag kan du spise ovnsbakt fisk eller kylling med masse grønnsaker, kanskje lage båtpoteter med olivenolje og krydder, supper og gryter med linser eller kikerter. Fullkornsris som tilbehør er også et godt tips. Jeg er ikke ernæringsfysiolog, da. Så det er sagt. Anonymkode: ab0b0...c90 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #8 Skrevet 28. februar 2023 Du kan ikke spise deg frisk fra autoimmune sykdommer. Kun ved diabetes type 2 kan du gjøre det. Anonymkode: 774f3...5a7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #9 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er ikke havregrøt og poteter bra da? Hvis du legger til masse ferske grønnsaker, frukt, bær, nøtter og frø er du på god vei. Poteter er mye bedre enn hvit ris og pasta, havre er absolutt sunt. Jeg har autoimmun sykdom, og prøver å unngå prosessert mat, så jeg lager mat fra bunnen av så mye jeg kan. Jeg spiser lite kjøtt og dersom jeg gjør det prøver jeg å spise kjøtt og fisk av god kvalitet. Spiser mye belgfrukter. Tåler du melkeprodukter er det lurt å få i seg litt ekstra melkesyrebakterier fra yoghurt o.l. Jeg prøver også å unngå matoljer laget av solsikke, soya etc. og velger heller betennelsesdempende oljer som olivenolje og avokadoolje for å nevne noen. Dette finnes det masse informasjon om på nettet! Slik jeg skjønner det er det beste for alle, inkludert oss med autoimmune sykdommer, å spise for god tarmhelse og mangfoldig bakterieflora. 80% av immunforsvaret sitter i tarmen. Her er mine tips😊Hjemmelaget havregrøt med bær, honning og hakkede valnøtter. Jeg lager knekkebrød og brød med mye nøtter og kjerner. Disse metter lenge, og er supergodt med feks avokado på. Til middag kan du spise ovnsbakt fisk eller kylling med masse grønnsaker, kanskje lage båtpoteter med olivenolje og krydder, supper og gryter med linser eller kikerter. Fullkornsris som tilbehør er også et godt tips. Jeg er ikke ernæringsfysiolog, da. Så det er sagt. Anonymkode: ab0b0...c90 Mener du virkelig at du kan bli frisk fra f eks vitiligo, diabetes type 1 og sykdom i skjoldbruskkjertelen? Slike ting kan du ikke spise deg frisk fra. Anonymkode: 774f3...5a7 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #10 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan ikke spise deg frisk fra autoimmune sykdommer. Kun ved diabetes type 2 kan du gjøre det. Anonymkode: 774f3...5a7 Jo, det kan du. Anonymkode: 8e77a...7c2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #11 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du kan ikke spise deg frisk fra autoimmune sykdommer. Kun ved diabetes type 2 kan du gjøre det. Anonymkode: 774f3...5a7 Du kan ikke spise deg frisk, men du kan oppleve symptomlindring hvis du finner et kosthold som hjelper. Anonymkode: b11e7...e08 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #12 Skrevet 28. februar 2023 Jeg antar at du tenker antiinflammatorisk kosthold? Jeg ville tatt en prat med lege og ernæringsspesialist. Det er ofte enklere enn man tenker, og det kan være greit å kunne forhold seg til konkrete kokebøker i starten. Husk også at selv om man ikke klarer å ha "det perfekte" kostholdet, så hjelper det at noe av kostholdet blir forbedret. Anbefaler ikke helomvending siden det kan gi mer stress enn gunst, men heller å ta det trinnvis slik at det er overkommelig. Kanskje du ikke må endre så mye som du har lest deg til? Anonymkode: 648a5...5cd 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #13 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mener du virkelig at du kan bli frisk fra f eks vitiligo, diabetes type 1 og sykdom i skjoldbruskkjertelen? Slike ting kan du ikke spise deg frisk fra. Anonymkode: 774f3...5a7 Autoimmune sykdommer er kroppens immunforsvar som er på bærtur. Dersom en finner en måte å korrigere immunforsvaret, så vil en jo kunne bli frisk fra sykdommen. Varige Arr/men som følge av sykdommen (fullstendig ødelagt skjoldbruskkjertel) vi selvfølgelig være der i ettertid. Men det er altså folk som har blitt frisk fra Autoimmune sykdommer, uten at forskere har klart å konkretisere nøyaktig hva som var "kuren". Kanskje de klarer å løse gåten om 100 år. Anonymkode: 648a5...5cd 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #14 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Mener du virkelig at du kan bli frisk fra f eks vitiligo, diabetes type 1 og sykdom i skjoldbruskkjertelen? Slike ting kan du ikke spise deg frisk fra. Anonymkode: 774f3...5a7 Det har jeg da ikke sagt? Og det har heller ikke TS sagt. Det er ikke det hun spør om. Hun spør om tips til et best mulig kosthold med autoimmun sykdom. Altså tips til å leve best mulig med sykdommen. Forøvrig tror jeg at et godt kosthold kan øke livskvaliteten betraktelig. Og som cøliaker har jeg absolutt fått det bevist. Klart det vi spiser påvirker kroppen! Anonymkode: ab0b0...c90 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #15 Skrevet 1. mars 2023 Jeg følger Medical Medium, beste jeg har gjort. Og da er det ikke snakk om å "leve med sykdommen" heller, du blir garantert bedre. Anonymkode: 093ff...649
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #16 Skrevet 1. mars 2023 Man kan ikke spise seg frisk fra autoimmunitet. Dersom man hadde kunnet det, ville den som hatt svaret på dette vært verdensberømt. Det er mange som forsøker å selge inn humbug til folk med kroniske sykdommer, og det med ulike dietter er en slik ting. De som sier at det går an å spise seg frisk fra dette er ofte personer som ikke har autoimmune sykdommer selv, men bare har lest om dette. Anonymkode: f1c82...e8d 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #17 Skrevet 4. mars 2023 Kosthold er nok veldig individuelt og veldig forskjellig basert på hvilken sykdom du har. Jeg følger selv Lavfodmap diett (har IBS i tillegg så det er et must). Generelt prøver jeg å unngå store mengder raske karbohydrater med høy GL-verdi. Dette er hovedsakelig for å unngå store svingninger i blodsukker og insulinnivå, da dette kan forverre symptomer. For meg så er diett noe som kan hjelpe til forbedre noen av symptomene mine, men lagt ifra i å "kurere" dem. Anonymkode: d99ba...b8a
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #18 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 28.2.2023 den 8.55): Skjul innhold Det finnes mye informasjon om hva du burde holde deg unna. Jeg fant nettopp ut at 95% av det jeg spiser er på 🚫lista Jeg lurer litt på hva slags kosthold dere har? Liker enkle måltider som havregrøt eller poteter som er det jeg spiser til middag, og prøver finne noe jeg kan erstatte dette med. Er ny på dette og er overveldet. Noen ideer til frokost og middag? Anonymkode: a4260...232 Det første er: dersom noen sier «dette er bra for deg» så MÅ du , for egen sikkerhets skyld stille følgende spørsmål: 1. selger de det som er «bra for deg»? I så fall: anta de lyver for å tjene penger. 2. står det en anerkjent kilde lett synlig under artikkelen eller påstanden? Dersom ikke: anta de lyver for deg. 3. står det en anerkjent kilde under artikkelen? Trykk på den. Les den. Les fagfelleevalueringene. Er den ikke evaluert og har ikke flere kommet til samme resultat? Anta de lyver for deg. 4. Det er MYE penger å tjene på at folk som er kronisk syke ønsker å håpe på at det finnes en «mystisk mirakelkur» som legene, uklart hvorfor, har skjult for dem. Det finnes ingen «mystisk mirakelkur». Men det finnes enormt mange mennesker som er mer enn villig til å loppe syke mennesker for penger. Så sier noen «dette funker» og du kjøpe noe (selv om dette noe bare er en pakke smør)? Anta at de lyver. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kosthold er nok veldig individuelt og veldig forskjellig basert på hvilken sykdom du har. Jeg følger selv Lavfodmap diett (har IBS i tillegg så det er et must). Generelt prøver jeg å unngå store mengder raske karbohydrater med høy GL-verdi. Dette er hovedsakelig for å unngå store svingninger i blodsukker og insulinnivå, da dette kan forverre symptomer. For meg så er diett noe som kan hjelpe til forbedre noen av symptomene mine, men lagt ifra i å "kurere" dem. Anonymkode: d99ba...b8a Å følge lowFodmap diett i mer enn noen måneder (og helst så kort periode som menneskelig mulig) er av vedkommende som fant frem til lowfoodmap kalt «å spille russisk rulett med egen helse». De sier dette av en grunn. LowFodmap er en midlertidig diett. Sier noen noe annet? Da lyver de til deg. Å leve på lowFodmap er ikke risikabelt - det er farlig. Anonymkode: 3dbf1...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #19 Skrevet 4. mars 2023 On 3/1/2023 at 8:28 PM, AnonymBruker said: Jeg følger Medical Medium, beste jeg har gjort. Og da er det ikke snakk om å "leve med sykdommen" heller, du blir garantert bedre. Anonymkode: 093ff...649 Medical Medium er en kvakksalver. I beste fall kaster man bort penger, i verste fall kan det få alvorlige konsekvenser for helsen. Anonymkode: 6e7ee...a09 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #20 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Medical Medium er en kvakksalver. I beste fall kaster man bort penger, i verste fall kan det få alvorlige konsekvenser for helsen. Anonymkode: 6e7ee...a09 Merkelig at jeg og mange andre har blitt bedre og friske da. Og du bare drar noen meninger ut av rævva uten å ha den fjerneste anelse om hva du snakker om. Alvorlige konsekvenser? Av hva da? Av noe du ikke vet hva er? Anonymkode: 093ff...649
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå