AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #1 Skrevet 27. februar 2023 Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal noen gang komme meg gjennom en gynekologisk undersøkelse med spekel og alt.. Altså, når jeg tok celleprøve for 2år siden så lå jeg med hele kroppen i spenn og det var helt forferdelig.. Jeg vet jo at det ikke gjør vondt, sånn sett; men jeg klarer faktisk ikke å slappe av når jeg får noe som helst inni der. Når de da skal åpne spekelet så spenner det seg i hele meg og kroppen stritter imot. Vært på undersøkelse flere ganger og får bare beskjed om å ‘slapp av!!’ - Det går jo faen ikke. Ved penetrering under sex så får jeg vondt og kroppen da spenner seg også. Nå er det dog blitt litt bedre det, men fortsatt.. Skulle jo vært på en undersøkelse, kanskje - men tør egentlig ikke fordi det er så forbanna traumatisk og ja, ubehagelig.. Andre i samme situasjon? Og hva gjør dere/hjelper deg? Anonymkode: 068a3...b20
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #2 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal noen gang komme meg gjennom en gynekologisk undersøkelse med spekel og alt.. Altså, når jeg tok celleprøve for 2år siden så lå jeg med hele kroppen i spenn og det var helt forferdelig.. Jeg vet jo at det ikke gjør vondt, sånn sett; men jeg klarer faktisk ikke å slappe av når jeg får noe som helst inni der. Når de da skal åpne spekelet så spenner det seg i hele meg og kroppen stritter imot. Vært på undersøkelse flere ganger og får bare beskjed om å ‘slapp av!!’ - Det går jo faen ikke. Ved penetrering under sex så får jeg vondt og kroppen da spenner seg også. Nå er det dog blitt litt bedre det, men fortsatt.. Skulle jo vært på en undersøkelse, kanskje - men tør egentlig ikke fordi det er så forbanna traumatisk og ja, ubehagelig.. Andre i samme situasjon? Og hva gjør dere/hjelper deg? Anonymkode: 068a3...b20 Jeg må alltid be om det minste spekelet. Jeg er som deg. Sliter enormt med det pga tidligere ting. Men må gjøre det. Hele kroppen spenner seg. Helt forferdelig. Helt ødelagt etterpå. Prøv å si at hvordan du har det og om det er mulig å være veldig forsiktig og få minste spektelet. Bytt gyn om det er helt forferdelig. Anonymkode: a5639...a56 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #3 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg må alltid be om det minste spekelet. Jeg er som deg. Sliter enormt med det pga tidligere ting. Men må gjøre det. Hele kroppen spenner seg. Helt forferdelig. Helt ødelagt etterpå. Prøv å si at hvordan du har det og om det er mulig å være veldig forsiktig og få minste spektelet. Bytt gyn om det er helt forferdelig. Anonymkode: a5639...a56 Men hvordan er det da mtp utvidelsen? Får de utvidet så mye hos deg at de får sett inni eller? Husker når jeg tok celleprøven så gjorde hun det ganske raskt, tross alt.. Følte det bare var for henne å gjøre så fort hun bare kunne. Prøven var da helt normal men nå har jeg ikke fått mensen på flere måneder og jeg er redd det må en evt gynekologisk undersøkelse til med evt innvendig ultralyd.. Herrefred, høres jo helt crazy ut - også mtp at jeg ikke time enda til hverken legen eller noen gynekolog, men kjenner at jeg gruer meg altså til en fremtidig time 🙈 Skal huske på det med det minste spekelet, tusen takk ❤️ TS Anonymkode: 068a3...b20
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #4 Skrevet 27. februar 2023 Enig, det er helt forferdelig. I tillegg klarer jeg ikke å gå til mannlig gyn, og det er 0 kvinnelige gyn her i byen. De få som er har årslange ventelister. Anonymkode: cb27f...ceb
flusa Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 Uff,jeg føler med deg..jeg syns også det er helt grusomt😭 Spenner hele kroppen,får angst,vondt,panikk..de må alltid bruke minste spekel her og. Har en traumatisk fortid,som gjør at jeg reagerer slik. Gruer meg helt vannvittig hver gang,og har vondt etterpå. Beklager,dette var nok ikke til hjelp..
AprilLudgate Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 Kan dette være vulvodyni/vaginisme? Og hva skjer om du tar en Valium eller Sobril før timen? Når det gjelder innvendig UL så synes iallefall jeg at den er minst ubehagelig. Jeg opplever celleprøve som endel mer ubehag og spenner kroppen langt mer.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 Skjønner hvor jævlig det er. Har hatt mange gynekologiske undersøkelser i høst og vinter og er grundig retraumatisert. Hvis jeg skal gjøre større ting, som å sette inn spiral eller noe, så får jeg narkose. Det fungerer veldig fint. Men jeg kan jo ikke få det for hver gang jeg må akutt innom heller. Det har blitt et mareritt. Det går litt bedre de gangene jeg kommer til en gynekolog som sier hva hun skal gjøre osv slik at jeg har mer kontroll over situasjonen, men likevel får jeg store problemer i ettertid med mareritt og panikk. Så jeg vet ikke hva jeg skal si. Annet enn har du prøvd å si fra til gynekologen på forhånd hvor vanskelig det er for deg? Anonymkode: 63c4f...dbb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå