Gå til innhold

Erfaringer rundt ankelbrudd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg brakk ankelen for to uker siden, og på fredag er det 2 uker siden jeg opererte.

Jeg brakk både fibula og skadet syndesmosen som ligger «oppå» foten. Weber b-fraktur.

Jeg fikk satt inn skruer og plate under operasjonen. I etterkant hadde jeg sterke smerter i 2 dager ca som gradvis ble bedre.

Jeg fikk beskjed om at jeg kan belaste foten med 10-15 kg de første 2-3 ukene. Skal på kontroll om litt over 1 uke og skal ta med sko. Regner med jeg kan øke belastningen da. 
Hvor mye er det vanlig å kunne belaste den? Noen med erfaring?

Når kunne dere belaste 100%? Er det vanlig å kunne det etter 6uker? 

Anonymkode: 0e0c8...2a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde trimalleolær fraktur (?). Som er brudd i 3 malleoler. Begge feste punktene i ankel til fibula/tibula og selve tibula/fibula ( husker ikke hviklen som er hva). For min del gikk ankelen også ut av ledd. 

To skruer i på kryss i ankel og plate m skruer i legg. Fikk ikke belaste før uke 6 og var heller ikke 100% grodd ved den kontrollen, men etter uke 6 gikk det ganske fort. Tok et par uker så var krykker helt borte og fra uke 6 til uke 12 gikk jeg fra og ikke kunne stå på foten eller røyse meg med foten til å kunne gå typ 1 time sammenhengende, trene styrke som normalt. Med andre ord når jeg først kom igang gikk det fort fram. 

Høres ut som ditt brudd er hakket mindre komplisert enn mitt var, og at du sannsynligvis kan begynne å " gå" med krykker og foten i bakken relativt fort. Så vil tro du får en lettere/kjapper vei tilbake til normal enn hva jeg har hatt. Bare vær flink med fysioterapi og ellers tørre å belaste.

Anonymkode: 7ca97...ef6

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde trimalleolær fraktur (?). Som er brudd i 3 malleoler. Begge feste punktene i ankel til fibula/tibula og selve tibula/fibula ( husker ikke hviklen som er hva). For min del gikk ankelen også ut av ledd. 

To skruer i på kryss i ankel og plate m skruer i legg. Fikk ikke belaste før uke 6 og var heller ikke 100% grodd ved den kontrollen, men etter uke 6 gikk det ganske fort. Tok et par uker så var krykker helt borte og fra uke 6 til uke 12 gikk jeg fra og ikke kunne stå på foten eller røyse meg med foten til å kunne gå typ 1 time sammenhengende, trene styrke som normalt. Med andre ord når jeg først kom igang gikk det fort fram. 

Høres ut som ditt brudd er hakket mindre komplisert enn mitt var, og at du sannsynligvis kan begynne å " gå" med krykker og foten i bakken relativt fort. Så vil tro du får en lettere/kjapper vei tilbake til normal enn hva jeg har hatt. Bare vær flink med fysioterapi og ellers tørre å belaste.

Anonymkode: 7ca97...ef6

Ja, jeg har bare 1 brudd, en «skade» og har røket noen leddbånd. Og med tanke på at jeg kunne belaste litt med en gang går det nok forhåpentligvis fort.

Er godt å høre at det gikk relativt fort for deg. Har sett og lest mye på nett om at folk bruker 3+ måneder osv.

Anonymkode: 0e0c8...2a3

Skrevet

Jeg brakk også fibula og slo løs leddkapselen som som så måtte skrus fast. Hadde tilsammen en plate og 9 skruer. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne belaste 5 kg de første 6 ukene og etter det kunne jeg belaste fullt. Det var superskummelt, så det tok et par uker før jeg slapp krykkene helt. Bevegeligheten i leddet tok det litt tid å få på plass, men jeg var flink med øvelser og er helt fin nå. Har fjerna en skrue (syndemoseskrue). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...