Gå til innhold

Bunadstrikk, Finnmarksbunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lyst til å strikke bunadskofte til bunaden min, istedenfor å kjøpe cape. Noen som har strikket noen av disse fra bunadsstrikk, og hvilken modell ville dere valgt til en Finnmarksbunad? :klo:

https://www.idestova.no/butikk/garnpakker/bunadstrikk

Bunaden ser altså sånn ut (bilde fra norskebunader.no):

kas_8996.jpg&f=1&nofb=1&ipt=065bda9ff4da

Anonymkode: 681e7...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ikke strikket noen av de i boka. De fleste mønstrene der er jo tilpasset med tanke på spesifikke steder/bunader. Hvorfor ikke strikke en finnmarskofte, ev. bruke mønsterbordene i en av modellene fra boka. Mener den kan lånes på biblioteket. Passformen på koftene i boka er gode, spesielt mtp at  ermene til bunadskjorta skal få god plass.

Anonymkode: c3573...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ville ikke strikket noen av de i boka. De fleste mønstrene der er jo tilpasset med tanke på spesifikke steder/bunader. Hvorfor ikke strikke en finnmarskofte, ev. bruke mønsterbordene i en av modellene fra boka. Mener den kan lånes på biblioteket. Passformen på koftene i boka er gode, spesielt mtp at  ermene til bunadskjorta skal få god plass.

Anonymkode: c3573...299

Nå er jeg ikke helt med... Bunadsstrikk er løse oppskrifter og strikkepakker, finnes de i bokform også? :klo:

Eller mente du en annen bok? Den eneste boken jeg finner er denne. Finnmarkskofte har jeg aldri hørt om.

Anonymkode: 681e7...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville valgt denne:

https://www.idestova.no/produkt/garnpakker/bunadstrikk/bunadstrikk-modell-helene-tilpasset-nordfjordbunaden

Ville forsøkt å få det røde i den så lik rødfargen i vesten din.

Og så ville jeg trolig valgt å fjerne den hvite borden over og under hovedmønsterbord, og heller gjort borden i kragen samme grønnfarge som i borden nede på stakken, og brukt samme grønnfarge i hovedbordens grønnfarge også.

Jeg synes ikke det gjør noe om det ikke er en jakke som er "beregnet" for én bestemt bunad.

Ellers kan du jo også kontakte idestova og foreslå at de lager en for Finnmarksbunaden også, og ev. komme med ønsker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå er jeg ikke helt med... Bunadsstrikk er løse oppskrifter og strikkepakker, finnes de i bokform også? :klo:

Eller mente du en annen bok? Den eneste boken jeg finner er denne. Finnmarkskofte har jeg aldri hørt om.

Anonymkode: 681e7...843

Trodde dette var strikkepakker tatt ut fra denne boka, derfor jeg svarte slik

https://www.norli.no/boker/hobby-og-fritid/strikk-hjem-og-hobby/handarbeid-og-strikking/strikk-bunadskofte

Google finnmarkskofte. Det finnes flere varianter. Jeg tenkte først og fremst på den gamle varianten.

Anonymkode: c3573...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...