Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i villastrøk. Fulle jobber , to små barn under 4 år, hektiske hverdager men hilser alltid på naboene. To av dem har jeg opplevd at ikke hilser tilbake.

Ene av dem er nok litt «sær», men den andre er veldig til å mene ting om nabolaget (ser det blant annet på velforeningens fb side..)). Begge er ellers i lik alder - med barn (men litt eldre barn i skolealder..) 

Flere som opplever dette? Hvor vanlig er det? Hvordan forholde seg til dette? 

Anonymkode: 4fbeb...740

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror helt generelt at man har det litt bedre i livet om man bare slår seg til ro med at «noen mennesker er rare», og lar det bli med det. Man trenger ikke å forstå alt mulig. 

Jeg vet ikke helt hva du mener med hvordan du skal forholde deg til det? Er det ikke bare å fortsette å hilse, så har du gjort det du mener man skal - også får de fortsette å ignorere deg om det er det de vil? Trenger du ha noe med disse menneskene å gjøre? Det er klart det er hyggeligere om man har god tone, men det er ikke alltid man får det. 

Anonymkode: 608a9...4c1

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke ditt behov ved å sette de i båser som «sære»? Noen mennesker er bare sånn, og det må man bare respektere. Folk er ulike, har ulike behov og forutsetninger. Gjør som det du alltid har gjort før. Hils på dem. Det er ingenting å «forholde seg til». Du lager et problem ut av ingenting.

Anonymkode: 4ca86...08e

• Liker 3
Skrevet

Dere har sikkert rett😆syns bare det

er ubehagelig. Og bare lurte på om dette er vanlig , dvs om folk flest opplever det?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

er ubehagelig. Og bare lurte på om dette er vanlig , dvs om folk flest opplever det?

Jeg forstår at du synes det er ubehagelig. Men husk at du ikke har gjort noe galt. Prøv å ikke tenke så mye over det! 

Anonymkode: 608a9...4c1

Skrevet

Jeg er fullstendig ansikts-blind, og kjenner ikke igjen naboene mine etter flere år. Med mindre de har spesielle kjennetegn. Så jeg aner ikke om det er naboen, en venn av naboen eller hva når folk vandrer rundt i nabolaget. 

Kan være så enkelt. 

Anonymkode: 9cad4...3d5

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor syntes du det er ubehagelig? Føler du dem ikke liker deg? 

Alle er forskjellige og ikke alle innehar de samme kvalitetene eller karaktertrekkene. Noen er mer empatiske enn andre, noen er mer kontrollerende og sutrete osv. Du får heller jobbe med deg selv, akseptere at alle er forskjellige og du trenger ikke bli likt av alle for å ha det bra eller ha verdi. 

Anonymkode: d9c5e...cfc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er fullstendig ansikts-blind, og kjenner ikke igjen naboene mine etter flere år. Med mindre de har spesielle kjennetegn. Så jeg aner ikke om det er naboen, en venn av naboen eller hva når folk vandrer rundt i nabolaget. 

Kan være så enkelt. 

Det er en ting, og ikke hva TS skriver. TS skriver at hun eksplisitt hilser hver gang, de ignorerer henne. Ignorerer du folk som sier hei i oppkjørselen osv? ☺️

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor syntes du det er ubehagelig? Føler du dem ikke liker deg? 

Alle er forskjellige og ikke alle innehar de samme kvalitetene eller karaktertrekkene. Noen er mer empatiske enn andre, noen er mer kontrollerende og sutrete osv. Du får heller jobbe med deg selv, akseptere at alle er forskjellige og du trenger ikke bli likt av alle for å ha det bra eller ha verdi. 

Ja det skaper jo en følelse av at jeg har gjort noe galt.. at de ikke liker meg - definitivt !

men skjønner jo at jeg må jobbe med meg selv her. Ville bare høre andres innspill og erfaringer …:)

ts

Skrevet

Jeg har en sånn nabo. Både han og kona er like der så nå har jeg sluttet å smile og hilse på de 😊

Skrevet

Ja det skaper jo en følelse av at jeg har gjort noe galt.. at de ikke liker meg - definitivt !

men skjønner jo at jeg må jobbe med meg selv her. Ville bare høre andres innspill og erfaringer …:)

ts

Hei ts jeg synes også det er ubehaglig med naboer som aldri svarer når jeg hilser på de. Men jeg har funnet ut at disse ikke sier hei til andre naboer heller (eller andre i familien min) så jeg prøver å ikke ta det personlig. Men jeg synes det er sært av dem at de ikke kan si hei 😅

Anonymkode: 2d870...d2a

Skrevet

Jeg hadde også følt på det hvis enkelte naboer konsekvent ikke ønsket å hilse på meg. Selvsagt er det sært å ikke spandere så mye som et nikk til naboen over gata. 

Jeg er heller ikke veldig lysten på å bli kompis med naboene. Men jeg hilser selvsagt på dem. Normal folkeskikk kalles det:)

• Liker 1
Skrevet

Her har en nabo vært så frekk og kjeftete mot meg at jeg skal aldri snakke med henne igjen, så henne hilser jeg ikke på. Hun får bli så sint hun bare vil, men ustabile mennesker holder jeg langt unna meg og mine.

Anonymkode: 07cb0...43a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her har en nabo vært så frekk og kjeftete mot meg at jeg skal aldri snakke med henne igjen, så henne hilser jeg ikke på. Hun får bli så sint hun bare vil, men ustabile mennesker holder jeg langt unna meg og mine.

Anonymkode: 07cb0...43a

Ja jeg har aldri vært sint, skjelt ut eller vært ustabil mot noen av mine naboer . 😅

kjenner det som hun over sier; at jeg nok ikke har hverken tid eller behov for så veldig vennskap, nært forhold - som igjen skaper forventninger(😅..) , men at jeg så gjerne vil ha et «hei (smil, nikk, innimellom hvordan går det-frase») forhold til naboene. Den ene av de som ikke hilser er som sagt veldig aktiv på velforenings hjemmeside , laget arrangementer osv,  og jeg har stilt opp på en del, alltid med et smil, men er nok ikke den mest aktive på velforeningen (også fordi jeg ikke er sånn av person..) så ja.. aner ikke:) ubehagelig er det lell. Og hvis jeg skal svare enda mer tydelig : ja er vel redd for at noen ikke liker meg .. eller jeg som voksen bryr meg ikke så mye så lenge jeg vet at jeg ikke har gjort noe galt men er redd for at det skal gå utover barna mine evt hvis det stemmer:/ sikkert paranoid men.. ja

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er en ting, og ikke hva TS skriver. TS skriver at hun eksplisitt hilser hver gang, de ignorerer henne. Ignorerer du folk som sier hei i oppkjørselen osv? ☺️

Det kan fint skje, jeg vet jo ikke hvem det er 😅 Tenker ofte at vedkommende tar feil av meg og noen andre osv. 

Skrevet

Jeg har også naboer, som ikke nødvendigvis hilser. T.o.m som bor i samme bygning (3 leiligheter i dette bygget). Jeg tar det ikke så tungt egentlig. Enkelte folk liker å holde seg for seg selv og vil ikke hilse hver gang. Det synes jeg man skal respektere 😊

• Liker 3
Skrevet

Verden er full av sære mennesker som ikke oppfører akkurat som vi forventer og synes de burde - og i noens liv er du sannsynligvis et av de menneskene. Det er av de tingene man som voksen må klare å leve med og la være å ta så personlig; det handler svært sjelden om deg.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil heller ha naboer som ikke hilser, fremfor naboer som henger på gårdsplassen min støtt...

Anonymkode: 4f4d5...098

• Liker 1
Skrevet
Daria skrev (18 minutter siden):

Verden er full av sære mennesker som ikke oppfører akkurat som vi forventer og synes de burde - og i noens liv er du sannsynligvis et av de menneskene. Det er av de tingene man som voksen må klare å leve med og la være å ta så personlig; det handler svært sjelden om deg.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det kan fint skje, jeg vet jo ikke hvem det er 😅 Tenker ofte at vedkommende tar feil av meg og noen andre osv. 

Klokt sagt. 

For øvrig tror jeg ikke dette med å ikke kjenne igjen  gjelder disse naboene mine. Ene bor hus- til hus. Har skjedd at h*n ikke her hilst på vei ut av innkjørselen. Den andre er også veldig orientert om alle rundt seg så tviler på at jeg ikke blir gjenkjent der også🥲 

vil også bare spille inn at situasjonen som singel- evt alene uten barn i blokk fortoner seg noe annet enn når man bor i villastrøk med barn. Jeg hadde også naboer jeg aldri visste hvem var / derav også hilste på i leilighet i Oslo. Villastrøk blir noe annet.

Men skal sies at det er  
Til gjengjeld få sosiale soner her (høye hekker og tilhørende hager..) og derav få steder der det naturlig å slå av en prat.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...