Gå til innhold

Hjelp, besøk av Eltilsynet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært heldige å trekke vinnerloddet om Eltilsyn, kort tid etter kjøp av ny bolig. (Dette har vi skjønt bare gjøres hvert 20. år...) Vi har derfor pågående oppussing på gang, og det er planlagt å gjøre en del elektrisk arbeid fremover, men det er utrolig kjipt om Eltilsynet gir oss veldig korte frister på å fikse ting!

Vi har allerede fikset en del på det elektriske etter innflytning i høst, og vi hadde elektrikere som da sjekket alt i boligen egentlig. De påpekte at det var litt løsninger som ikke var helt bra, men det var ingen varmgang eller noe faretruende med slik det står. Huset er da fra 60-tallet, med det meste skiftet på 80-tallet, trolig selvgjort av han som bodde her tidligere, som også var vanlig på den tiden. Sikringsskap og enkelte andre ting er skiftet senere, da av elektrikere. Utskiftninger av de gjenstående eldre løsningene har vi da planlagt i løpet av dette året, når vi får samlet opp litt som skal gjøres på en gang. 

Er det noen som har peiling på hvilke frister som blir gitt fra Eltilsynet? Det står oftest bare "etter gitt frist". Og jeg skjønner at det er forskjell på alvorlig feil, og mindre avvik, men vi har trolig ikke alvorlige feil, så hva er da vanlig frist for mindre avvik? Noen som har vært "heldige" å få dette?

Anonymkode: c1de7...c92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde eltilsyn for et drøyt år siden, og hadde en liten feil som måtte rettes opp i. Da var det 3 mnd. frist mener jeg å huske. Fikk en liten påminnelse når det nærmet seg, for elektriker  hadde glemt å sende inn dokumentasjon. Det ordnet seg når jeg kontaktet elektriker.

Anonymkode: d8e87...be4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har vært heldige å trekke vinnerloddet om Eltilsyn, kort tid etter kjøp av ny bolig. (Dette har vi skjønt bare gjøres hvert 20. år...) Vi har derfor pågående oppussing på gang, og det er planlagt å gjøre en del elektrisk arbeid fremover, men det er utrolig kjipt om Eltilsynet gir oss veldig korte frister på å fikse ting!

Vi har allerede fikset en del på det elektriske etter innflytning i høst, og vi hadde elektrikere som da sjekket alt i boligen egentlig. De påpekte at det var litt løsninger som ikke var helt bra, men det var ingen varmgang eller noe faretruende med slik det står. Huset er da fra 60-tallet, med det meste skiftet på 80-tallet, trolig selvgjort av han som bodde her tidligere, som også var vanlig på den tiden. Sikringsskap og enkelte andre ting er skiftet senere, da av elektrikere. Utskiftninger av de gjenstående eldre løsningene har vi da planlagt i løpet av dette året, når vi får samlet opp litt som skal gjøres på en gang. 

Er det noen som har peiling på hvilke frister som blir gitt fra Eltilsynet? Det står oftest bare "etter gitt frist". Og jeg skjønner at det er forskjell på alvorlig feil, og mindre avvik, men vi har trolig ikke alvorlige feil, så hva er da vanlig frist for mindre avvik? Noen som har vært "heldige" å få dette?

Da jeg fikk melding om dette så svarte jeg og sa at vi var midt i oppussing og om vi kunne ta tilsynet senere. Tror de kom 1år etter vi hadde pusset opp. Kun en feil, fikk mange mnd på å fikse den også. :) så ta kontakt med dem tenker jeg.

Anonymkode: 7cb44...a21

• Liker 6
Skrevet

Vi hadde el-tilsyn i desember. Fristen for å rette opp avvik er samme dato i mars. 

Lykke til! 

Anonymkode: 778a0...4d0

• Liker 1
Skrevet

Null stress.

Kontakt dem og få det utsatt.

Anonymkode: 0ad3b...60c

• Liker 4
Skrevet

Vinnerloddet? El-tilsyn burde vært langt oftere enn det er, viktig for å forebygge branner

Anonymkode: 1f269...26e

• Liker 4
Skrevet

Kan si at jeg hadde El-tilsyn i oktober 2022. Fikk varsel hver måned. Etter 3 måneder fikk jeg brev om at saken var avsluttet fra dems side, men det ville ligge "merknader" i dems system på boligen frem til sertifisert elektriker har vært her og fikset feil.

Så null stress TS, du har jævla god tid 

Anonymkode: afed3...b82

• Liker 1
Gjest takinova
Skrevet

Bare si at dere har kjøpt nå og at alt det andre er eldre enn fem år. Ikke begynn å fortell hva dere tror og hvem dere tror har gjort det.

De leter bare etter åpenbare feil, men om dere forteller at ting er gjort privat så blir det merknad.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Da jeg fikk melding om dette så svarte jeg og sa at vi var midt i oppussing og om vi kunne ta tilsynet senere. Tror de kom 1år etter vi hadde pusset opp. Kun en feil, fikk mange mnd på å fikse den også. :) så ta kontakt med dem tenker jeg.

Anonymkode: 7cb44...a21

Takk for svar! Vi sendte mail for å høre om det var mulig, men det var det visstnok ikke. Sikkert litt ulik praksis rundt omkring, og sikkert litt avhengig av firma/personer. Noe som er det jeg synes er litt ekkelt, da man ikke vet hva som kommer. Krysser fingrene for at vi får en lang nok frist til at vi kan fikse det når det passer oss litt bedre. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, vi fikk også tilsyn, kanskje 6 mnd etter vi flyttet inn. Ikke noe stress, fant ingen feil. Ikke si noe spesielt, bare la de gå og kikke, sørg for at de kommer til i alle rom.

Anonymkode: 673fe...75c

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vinnerloddet? El-tilsyn burde vært langt oftere enn det er, viktig for å forebygge branner

Anonymkode: 1f269...26e

Jeg er enig i at det burde være litt oftere enn hvert 20. år, men derfor er det også ironisk at vi får det nå som det passer dårlig, og for oss som faktisk uansett fikser det. Han gamlingen som bodde her før oss burde nok egentlig fått det, og vi skiftet som nevnt ut masse når vi flyttet inn.  Jeg er mye mer redd for brann enn innbrudd for å si det sånn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, vi fikk også tilsyn, kanskje 6 mnd etter vi flyttet inn. Ikke noe stress, fant ingen feil. Ikke si noe spesielt, bare la de gå og kikke, sørg for at de kommer til i alle rom.

Anonymkode: 673fe...75c

Da har du sikkert en ganske ny bolig? Evt vært heldig at det meste allerede var skiftet? Vi vet jo selvsagt at vi har noen litt eldre koblinger/ledninger og slikt som ikke følger dagens standard, og regner med at dette vil bli regnet som avvik når det er snakk om eltilsyn. Det er ting vi tenker å bytte nå etter som vi blir "ferdige" med å pusse opp. Det dumme er jo om vi nå må bruke masse penger på å få inn elektriker å fikse noe pga kort frist, for så å bruke penger bare litt senere på å endre det pga oppussing. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan si at jeg hadde El-tilsyn i oktober 2022. Fikk varsel hver måned. Etter 3 måneder fikk jeg brev om at saken var avsluttet fra dems side, men det ville ligge "merknader" i dems system på boligen frem til sertifisert elektriker har vært her og fikset feil.

Så null stress TS, du har jævla god tid 

Hva vil det si? At du ikke har fikset det enda? 😅 Oppussinga her tar nok litt tid, og det er mulig det er lite hensiktsmessig å bytte noe av det før til høsten. Med tanke på forsikring, så er ikke anmerkning så bra akkurat. Men nå får vi tilsyn om 2 uker, så får vi forholde oss til det. 3 mnd virker som vanlig frist, så vi får se om vi klarer å forholde oss til det. 

Skrevet
takinova skrev (8 timer siden):

Bare si at dere har kjøpt nå og at alt det andre er eldre enn fem år. Ikke begynn å fortell hva dere tror og hvem dere tror har gjort det.

De leter bare etter åpenbare feil, men om dere forteller at ting er gjort privat så blir det merknad.

Det er bare jeg som har mulighet til å være hjemme under kontrollen, og skal prøve å si minst mulig. Jeg er en veldig ærlig person av meg, og er veldig dårlig på å lyve og hode kjeft 😅 men de ser uansett på samsvarserklæringen, og den er nok ikke helt korrekt her. Elektrikerarbeidet vi hadde i høst står i boligmappa, men jeg har ikke sett grundig på det. 

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er bare jeg som har mulighet til å være hjemme under kontrollen, og skal prøve å si minst mulig. Jeg er en veldig ærlig person av meg, og er veldig dårlig på å lyve og hode kjeft 😅 men de ser uansett på samsvarserklæringen, og den er nok ikke helt korrekt her. Elektrikerarbeidet vi hadde i høst står i boligmappa, men jeg har ikke sett grundig på det. 

Det som står i boligmappa er jo greit nok. Men når de spør hvem som har gjort det og det av eldre arbeid, så svarer du som sant er at dere har kjøpt huset i fjor og du vet ikke, men det er nok over fem år gammelt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er enig i at det burde være litt oftere enn hvert 20. år, men derfor er det også ironisk at vi får det nå som det passer dårlig, og for oss som faktisk uansett fikser det. Han gamlingen som bodde her før oss burde nok egentlig fått det, og vi skiftet som nevnt ut masse når vi flyttet inn.  Jeg er mye mer redd for brann enn innbrudd for å si det sånn. 

Kanskje bare tilfeldig, men hos oss fant de kun feil i de nyeste delene av el-anlegget …

Anonymkode: d555b...b1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 21.07):

Da har du sikkert en ganske ny bolig? Evt vært heldig at det meste allerede var skiftet? Vi vet jo selvsagt at vi har noen litt eldre koblinger/ledninger og slikt som ikke følger dagens standard, og regner med at dette vil bli regnet som avvik når det er snakk om eltilsyn. Det er ting vi tenker å bytte nå etter som vi blir "ferdige" med å pusse opp. Det dumme er jo om vi nå må bruke masse penger på å få inn elektriker å fikse noe pga kort frist, for så å bruke penger bare litt senere på å endre det pga oppussing. 

Min bolig er fra 50-tallet, jeg aner ikke hva som er gjort før jeg overtok for 7 år siden. Jeg hadde ikke gjort noe oppgraderinger utenom å flytte en stikk og sette på en dimmer. 
Eltilsynet fant en feil i sikringsskap, angående tetting. Det ble reklamasjonssak mot elektriker. 
Jeg fikk noen tips, som komfyrvakt, overspenningsvern, og rydde i ledninger (noen steder lå det trukket 5-6 ledninger som lå samlet...) Men det var ikke avvik. 

Ellers ingen feil. De forventer ikke dagens standard på alt, så lenge det ikke er brannfarlig. 
De har forståelse for at ikke alle oppgraderer hele tiden etter hvert som standardene endrer seg. 

I borettslaget fikk vi ett avvik, det fikk vi tre måneders frist på. Vi holdt på med renovering, og det ble oppdaget noen raske løsninger fra entreprenør, så byggearbeidet ble stanset øyeblikkelig inntil de hadde utbedret det da. Men det gikk på entreprenør, ikke oss. 

Anonymkode: cb985...b60

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 2/27/2023 at 9:12 PM, AnonymBruker said:

Hva vil det si? At du ikke har fikset det enda? 😅 Oppussinga her tar nok litt tid, og det er mulig det er lite hensiktsmessig å bytte noe av det før til høsten. Med tanke på forsikring, så er ikke anmerkning så bra akkurat. Men nå får vi tilsyn om 2 uker, så får vi forholde oss til det. 3 mnd virker som vanlig frist, så vi får se om vi klarer å forholde oss til det. 

Har ikke fikset noe nei. Dessverre strekker ikke pengene til å fikse feil som tilsynet har funnet. Jeg kjøpte en nyoppusset leilighet, og El-tilsynet fant feil som blanding av ujorda/jorda kontakter på ett rom for eks. 

Brevet jeg fikk for ett par uker siden sa at saken er avsluttet fra El-tilsynet, det vil si ikke flere purringer/varsler. Men for at "merknadene" skal bli borte fra systemet, må det være en sertifisert elektriker her. Og ja, helt riktig det du sier angående forsikringer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sett på det som en positiv ting jeg. Mye kjipere om de kom rett etter at dere hadde pusset opp og så fant feil 

Anonymkode: a3381...c13

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte fritidsbolig for to år siden, og el-tilsynet meldte at de kom sist høst. Men da var jeg ikke på hytta, og ga beskjed om det. En venn skulle ordne alt det elektriske, men ting har oppstått så han ikke kan. I stedet blir en elektriker herfra som ikke har firma i ryggen som kan godkjenne det, med meg dit til sommeren. Han jobber med noe annet nå, har videreutdannet seg. Vil helst være på den trygge siden og ikke få en kjemperegning. 

Der jeg bodde for fem år siden fant de par små feil. Ikke brannfarlig, men det kostet likevel. 

Kan man virkelig utsette å utbedre hvis de finner små feil? 

Anonymkode: 2b215...ba7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...