Gå til innhold

Er det frekt å spise seg stappmett når man er gjest i middagsselskap?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2023 den 5.55):

Jeg spiser meg alltid stappmett, å drive å småspise er jo bare kjipt. Er ikke et beitedyr. Men ser jo an så alle andre også får mat - har ikke verten laget nok så går jeg jo heller sulten enn å haie i meg alt så andre ikke får. Man deler på det som er, men reagerer negativt på gjerrige verter som ikke unner gjestene å bli mette.

Jeg spiser ikke hjemme før selskap, med mindre jeg skal til noen som enten lager vond mat eller som ikke lager nok mat. Jeg håper virkelig ikke folk føler de må spise før de skal til meg, hverken fordi maten min er fæl eller fordi jeg ikke lager nok 😶

Men enkelte mennesker serverer typ en 400 grams kjøttdeig til fire voksne personer (eller til og med flere). Det er jo en skam. Om man er så gjerrig burde man heller bare lage vegetar-taco.

Anonymkode: 79d81...684

400 gr er ihvertfall nok til 3.  jeg hadde ikke beregnet mer. En halv pk kjøttdeig til hver når det er 24 andre ting å fylle tacoen med??  For noe tull! 

Anonymkode: 245cf...d7f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

400 gr er ihvertfall nok til 3.  jeg hadde ikke beregnet mer. En halv pk kjøttdeig til hver når det er 24 andre ting å fylle tacoen med??  For noe tull! 

det kommer jo an på. Er det tre småspiste kontorarbeidere som ikke trener og som spiser 4-5 ganger per dag, eller er det tre 100 kilos mannfolk som trener 14 timer i uka, har fysisk arbeid og spiser to ganger per dag?

Jeg beregner veldig forskjellig ut i fra hvem som kommer på middag.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/4/2023 at 9:59 PM, AnonymBruker said:

Hos meg må alle bare spise seg mett, lager litt for mye og ikke for lite. Men har vært i noen besøk der jeg har vært veldig forsiktig med å forsyne meg da barna til de du er pp besøk til forsyner seg grovt og ikke bryr seg om gjestene,kun seg selv.. Dvs 2 stykker tar 2/3 av kjøttdeigen og det er 8-10 til som skal spise.. Foreldrene sier ingenting.. Så da blir det veldig lite mat på gjestene.

Anonymkode: 12050...f33

Da kan man jo åpne munnen og spørre høyt og tydelig om det er mer kjøttdeig på kjøkkenet, eller resten (gestikuler mot nesten tom skål) skal rekke til resten av selskapet. Bare så man vet (igjen, sies høyt) hvor mye man kan tillate seg å ta. 

Anonymkode: 97ba8...269

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

det kommer jo an på. Er det tre småspiste kontorarbeidere som ikke trener og som spiser 4-5 ganger per dag, eller er det tre 100 kilos mannfolk som trener 14 timer i uka, har fysisk arbeid og spiser to ganger per dag?

Jeg beregner veldig forskjellig ut i fra hvem som kommer på middag.

Poenget er at taco består av mye annet fyll. Kjøttdeig er blitt dyrt  og gjester kan da ikke forvente å få spise en halv skål alene. Så da får det bare bli tomt 

Endret av Djungelvrål
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det nok mat, så spiser man så klart det man ønsker :)

Anonymkode: 5cd05...740

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2023 den 17.30):

For en voksen mann så er nok det litt lite, 200g kjøtt er minimum for meg til en middag, og de grønnsakene man fyller tacoen med metter ikke akkurat stort

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2023 den 11.41):

Jeg syns det er rart at folk ønsker å spise seg stappmett. 
Som vert er jeg nøye med at det skal være mer enn nok, så det er jo selvsagt opp til hver enkelt hvor mye de ønsker å spise, men å bli stappmett er jo bare selvpining?

Anonymkode: 8910c...589

:ler: var på årlig Jakt middag en gang og da var vi flere som spiste oss så mette at vi knapt klarte og gå 😄 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Djungelvrål skrev (På 7.3.2023 den 21.41):

Poenget er at taco består av mye annet fyll. Kjøttdeig er blitt dyrt  og gjester kan da ikke forvente å få spise en halv skål alene. Så da får det bare bli tomt 

Hvis man ikke har råd å spandere en halv kjøttdeig på gjesten sin tenker jeg man kan la være å invitere, evt være ærlig på forhånd om at man ikke har råd så det er rasjonering på kjøtt, så kanskje gjesten kjøper med seg en så det blir nok mat, eller spiser seg mett hjemme og så bare tar litt av din mat for hyggens skyld. 

En halv kjøttdeig er forøvrig ikke en halv skål med mindre du bruker verdens minste skåler. Hvor langt er et tau? Hvor mye er en halv skål?

• Nyttig 1
Skrevet

Å vise veldig tydelig at man setter pris på maten er et kompliment til kokken. Det er kulturforskjeller i Norge. Vi er ikke en kultur. I finere kretser skal det smake spesielt og være så dyrt at knapt tør å svelge.
I mer folkelige kretser skal det være både godt, solid og noe man blir skikkelig mett av.
Hos oss på bygda fråtser man fritt også på gourmetbordet. Vi setter pris på solide måltider og spiser så mye vi har lyst på. Fatene går aldri tomme.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes man skal spise seg mett. Men jeg reagerer veldig på svogeren min så forsyner seg med 3-4 porsjoner før alle har tatt mat.

Anonymkode: 16ef5...110

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes man skal spise seg mett. Men jeg reagerer veldig på svogeren min så forsyner seg med 3-4 porsjoner før alle har tatt mat.

Hvordan er det mulig? Henter han 3-4 skåler eller tallerkener og fyller dem? Eller mener du at han fyller en tallerken med fem porsjoner? Hvert store er i så fall de tallerkenene? Bruker han serveringsfat som tallerken siden han fått plass til det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt mer "såret" om de ikke spiste seg mette eller la igjen ting på tallerkenen så jeg måtte kastet mat og tenkt at de ikke likte det så godt. Jo mer de spiser jo bedre 

Anonymkode: 184a6...d3c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Så sier man 'Hey, det er flere enn deg som skal ha mat." eller noe tilsvarende. Påtal det. Ikke vær så hjelpeløs. 

Anonymkode: 97ba8...269

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 21.51):

Hvis man ikke har råd å spandere en halv kjøttdeig på gjesten sin tenker jeg man kan la være å invitere, evt være ærlig på forhånd om at man ikke har råd så det er rasjonering på kjøtt, så kanskje gjesten kjøper med seg en så det blir nok mat, eller spiser seg mett hjemme og så bare tar litt av din mat for hyggens skyld. 

En halv kjøttdeig er forøvrig ikke en halv skål med mindre du bruker verdens minste skåler. Hvor langt er et tau? Hvor mye er en halv skål?

Jeg har råd, det er ikke poenget. Poenget er at taco ikke bare består av kjøtt.  Hvorfor i h...skal et menneske lange i seg en halv pakke alene når det er ost, rømme, guacamole, salsa, grønnsaker, shell.   Handle inn kjøttdeig for flere hundre kroner når det er mye annet tilbehør. Nei, da få det heller bare bli tomt, også får den som har spist halvparten alene bare føle seg dum.  Hadde aldri regna f.eks 4 pakker på 8 mennesker.  Det er jo hinsides mye. 

• Liker 2
Gjest Peanut
Skrevet

Jeg derimot misliker at det er rester igjen, for det blir ikke spist senere eller dagen etterpå gruble.gif.f248ac8556a006935e2748058f4d64c9.gif så her i Peanut & Butters hus kan det spises til man ikke orker mer ^^, 

AnonymBruker
Skrevet
Djungelvrål skrev (31 minutter siden):

Jeg har råd, det er ikke poenget. Poenget er at taco ikke bare består av kjøtt.  Hvorfor i h...skal et menneske lange i seg en halv pakke alene når det er ost, rømme, guacamole, salsa, grønnsaker, shell.   Handle inn kjøttdeig for flere hundre kroner når det er mye annet tilbehør. Nei, da få det heller bare bli tomt, også får den som har spist halvparten alene bare føle seg dum.  Hadde aldri regna f.eks 4 pakker på 8 mennesker.  Det er jo hinsides mye. 

Poenget er jo å se an gjestene sine. Svigers spiser veldig lite, da trenger vi ikke å doble det vi selv spiser for å få nok. Bestevenninnen min og barna hennes spiser som haier, minst like mye som vi gjøre, da snakker vi minst 800 gram kjøttdeig til tre voksne og tre barn. 

De ca 200 gram per voksen er selvsagt i tillegg til guacamole, ost, salsa, rucola, mango, rødkål, vårløk, vanlig løk, stekt sopp, granateplefrø og hva enn annet man har i tacoen sin.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Djungelvrål skrev (3 timer siden):

Hadde aldri regna f.eks 4 pakker på 8 mennesker.  Det er jo hinsides mye. 

200 gram kjøtt = "hinsides mye"?

WTF?

Anonymkode: 65233...78f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

200 gram kjøtt = "hinsides mye"?

WTF?

Anonymkode: 65233...78f

Enig, og jeg er nesten vegetarianer/flexitarianer. Dvs jeg spiser ikke 200 gr kjøtt, tar bare en liten spisesje med tacokjøtt om det er det eneste som er alternativet for å få litt tacosmak, men det er veldig vanlig at mange gutter/menn spiser en halv kjøttdeigpakke. Selv om de tar på annet tilbehør, så spiser de fort mange lefser. 

Jeg/de jeg kjenner beregner vel 3 pakker kjøttdeig på 8 personer om alle spiser det, og det ikke bare er menn. Det er fullt mulig at spises opp, eller at det blir litt rester, men det er null problem. Hater å beregne for lite mat! Her skal alle spise seg mette i alle fall. 

Morsiden til samboer er derimot fryktelig dårlig på å beregne nok mat, og der må man nesten spise på forhånd eller bare forvente at man ikke blir helt mett. Man må rett og slett nesten grabbe til seg det man ønsker mest dersom man skal ha sjanse til å få det. Går fatene rundt bordet, så er man aldri garantert å få noe av alt, og evt porsjon to blir ikke akkurat noe hel middag. Eneste gangen det har blitt rester, var da mange avlyste i siste liten pga sykdom.

Anonymkode: 6e446...d74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2023 den 2.54):

Jeg slapper mye mer av sammen med venner enn med familie… Venner har man valgt selv og er gjerne mer like hverandre.

Jeg drar sulten i middag til venner som lager godt mat, men vi har to vennepar som er skikkelig dårlige kokker og gjerne serverer typ toro-lasagne eller posesaus, skal vi til dem spiser vi godt hjemme først, pg forsyner oss så lite som vi i høflighetens navn kan.

På restaurant får man jo bare hovedretten man bestiller en gang samme om man ikke har forrett og dessert…

Hva er galt med å servere toro-lasagne og posesaus?  Er du så utrolig kresen at du reagerer negativt om det er posesaus, så tenker jeg at du like gjerne kan holde deg hjemme.   

Anonymkode: c9fa8...d5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...