Djungelvrål Skrevet 28. februar 2023 #41 Skrevet 28. februar 2023 Har lest om gjester her på KG som har tatt for seg halvparten av kjøttdeigen når de var invitert til taco for de spiste bare kjøtt i tacoen. Det er så frekt at jeg har ikke ord. Spise bare kjøtt når de vet det ikke blir nok til de andre 5 gjestene? Hva tenker slike folk med?? 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #42 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 22.14): Gammel folkeskikk er at det skal være igjen på fatene. Anonymkode: ce3f7...da0 Om man blir servert et fullt fat med mat ja. På den måten viser man at servitøren har vært raus. Sitter man sammen rundt bordet og forsyner seg selv derimot, er vel normen at man forsyner seg med en liten- til middels,porsjon og så tar man en liten porsjon til for å vise at man likte maten. Å forsyne seg med en liten eller vanlig porsjon, for så å la mat være igjen på tallerkenen kan man lett mistenke at gjesten ikke likte maten. Anonymkode: c6847...4eb 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #43 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg slapper mye mer av sammen med venner enn med familie… Venner har man valgt selv og er gjerne mer like hverandre. Jeg drar sulten i middag til venner som lager godt mat, men vi har to vennepar som er skikkelig dårlige kokker og gjerne serverer typ toro-lasagne eller posesaus, skal vi til dem spiser vi godt hjemme først, pg forsyner oss så lite som vi i høflighetens navn kan. På restaurant får man jo bare hovedretten man bestiller en gang samme om man ikke har forrett og dessert… Anonymkode: 79d81...684 Da er det greit å ta forretten hjemme, ja Anonymkode: 2fbec...a1e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #44 Skrevet 28. februar 2023 Jeg syns det er rart at folk ønsker å spise seg stappmett. Som vert er jeg nøye med at det skal være mer enn nok, så det er jo selvsagt opp til hver enkelt hvor mye de ønsker å spise, men å bli stappmett er jo bare selvpining? Anonymkode: 8910c...589 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #45 Skrevet 28. februar 2023 Dette reagerer iallefall jeg på: - De som forsyner seg kraftig av kjøtt. Kan være alt fra de som er på lavkarbo og «kun kan spise kjøttet» (da får du ta med noe tilbehør selv tenker jeg) eller de som lasser på halve fatet med kjøtt uten å tenke på at det skal være nok til alle (verten kan jo ha beregnet riktig, men om noen spiser så enormt så kan det få litt å si). - De som ikke ser ut til å forstå at det er mulig å forsyne seg flere ganger (for jeg er iallefall vant med at dette er både vanlig og «forventet»). - Dette er mest hvis det er buffet/koldtbord opplegg, men de som forsyner seg mer enn de klarer å spise! Det synes jeg er en skikkelig uting! Voksne folk får fader meg klare å ikke forsyne seg av mer enn de klarer å spise opp). Men om det er mat på bordet, spis deg god og mett. Men forsyn deg heller tre ganger enn å ta så mye at verten må ut for å fylle på mer «før det har gått runden». Anonymkode: 8449c...a58 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #46 Skrevet 1. mars 2023 Jeg reagerer i det hele tatt på at folk spiser seg "stapp mett". Hva er vitsen? Uansett. Vi har toppidretsutdøvere i omgangskretsen, og flere som trener hardt. Selv de klarer jo å utvise normal folkeskikk når de er på besøk. Både i det å se an hvor mye som blir servert i hver runde slik at det er kjøtt igjen til alle rundt bordet, det å unngå å fråtse, og å droppe å spise opp lagrene på andres regning. Anonymkode: ff98b...cee 1
Gjest ti10 Skrevet 1. mars 2023 #47 Skrevet 1. mars 2023 Det kommer jo an på. Det er klart at man skal kunne spise seg mett, men stappmett? Hvis det er noen som ikke eier magemål (og det er det jo gjerne i et selskap) synes jeg ikke det er vertens ansvar at disse skal få spise til de så å si spyr, eller at selskapet skal stå for en hel dags matbehov for en person. For jeg kjenner til tilfeller der folk lar være å spise hjemme fordi de skal bort, og også spiser mer i selskapet enn de hadde gjort ellers, for å være mett lenger.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #48 Skrevet 1. mars 2023 Jeg er oppdratt med at man skal kunne spise seg så mett som man har lyst til. Og så er det vertskapets oppgave å sørge for at man fortsatt har mat igjen etter at aller er stappmette 😅 For det skal alltid være mat igjen. Om det blir tomt, da har man hatt for lite mat. Anonymkode: 31873...7e0 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #49 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er oppdratt med at man skal kunne spise seg så mett som man har lyst til. Og så er det vertskapets oppgave å sørge for at man fortsatt har mat igjen etter at aller er stappmette 😅 For det skal alltid være mat igjen. Om det blir tomt, da har man hatt for lite mat. Anonymkode: 31873...7e0 Hva i alle dager legger dere i "stapp mett"? For meg høres det bare rart ut å spise seg tung og dårlig. Særlig i et middagsselskap der du skal fungere sosialt. Anonymkode: ff98b...cee 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #50 Skrevet 2. mars 2023 Djungelvrål skrev (På 28.2.2023 den 3.32): Har lest om gjester her på KG som har tatt for seg halvparten av kjøttdeigen når de var invitert til taco for de spiste bare kjøtt i tacoen. Det er så frekt at jeg har ikke ord. Spise bare kjøtt når de vet det ikke blir nok til de andre 5 gjestene? Hva tenker slike folk med?? En mulig forklaring kan være at de tror verten har mer kjøttdeig på kjøkkenet. Det er jo ikke alltid man tar inn alt som er der i første omgang, det er dårlig planlegging å ha knapt med mat. Men, det er uansett grådig, tenker tydeligvis kun på seg selv. Anonymkode: bd5ac...663 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #51 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En mulig forklaring kan være at de tror verten har mer kjøttdeig på kjøkkenet. Det er jo ikke alltid man tar inn alt som er der i første omgang, det er dårlig planlegging å ha knapt med mat. Men, det er uansett grådig, tenker tydeligvis kun på seg selv. Anonymkode: bd5ac...663 Jeg antar som regel at det er mer på kjøkkenet om det er lite på bordet. Men likevel forsyner jeg meg slik at alt som står på bordet rekker til alle i den serveringen. Det er vanlig høflighet. Anonymkode: ff98b...cee
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #52 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 22.13): Hvordan er det i Norge? I en del andre land så er det frekt å forsyne seg flere ganger selv om verten sier det er greit. Og i andre land er det frekt å IKKE forsyne seg flere ganger og spise til man kollapser. Hva er standard i Norge? Anonymkode: 7dab0...951 Vel. Vi hadde julebord en gang. Alle voksne spiste to tallerkener, foruten om en voksen han spiste 5 tallerkener. Det er ikke greit. Det var nesten ikke mat igjen når folk skulle forsyne seg andre gangen 😕 Anonymkode: 51d8e...472
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #53 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): En mulig forklaring kan være at de tror verten har mer kjøttdeig på kjøkkenet. Det er jo ikke alltid man tar inn alt som er der i første omgang, det er dårlig planlegging å ha knapt med mat. Men, det er uansett grådig, tenker tydeligvis kun på seg selv. Anonymkode: bd5ac...663 Det er ikke knapt med mat å ikke beregne at enkelte bare skal ha kjøtt i tacoen.. Anonymkode: 4ed66...284 5
Djungelvrål Skrevet 3. mars 2023 #55 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg antar som regel at det er mer på kjøkkenet om det er lite på bordet. Men likevel forsyner jeg meg slik at alt som står på bordet rekker til alle i den serveringen. Det er vanlig høflighet. Anonymkode: ff98b...cee Hvis det serveres en skål med tacokjøtt, en skål med mais, tomat osv, rømme, shell, ost så antar JEG at det er alt kjøttet. Jeg sitter ikke å tror at det er mer på kjøkkenet. Er man i selskap tenker man på andre, man tar ikke halvparten av kjøttet selv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #56 Skrevet 3. mars 2023 Djungelvrål skrev (12 timer siden): Hvis det serveres en skål med tacokjøtt, en skål med mais, tomat osv, rømme, shell, ost så antar JEG at det er alt kjøttet. Jeg sitter ikke å tror at det er mer på kjøkkenet. Er man i selskap tenker man på andre, man tar ikke halvparten av kjøttet selv. Helt enig. Anonymkode: a2f66...b3c
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #57 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 22.13): Hvordan er det i Norge? I en del andre land så er det frekt å forsyne seg flere ganger selv om verten sier det er greit. Og i andre land er det frekt å IKKE forsyne seg flere ganger og spise til man kollapser. Hva er standard i Norge? Anonymkode: 7dab0...951 Hos meg må alle bare spise seg mett, lager litt for mye og ikke for lite. Men har vært i noen besøk der jeg har vært veldig forsiktig med å forsyne meg da barna til de du er pp besøk til forsyner seg grovt og ikke bryr seg om gjestene,kun seg selv.. Dvs 2 stykker tar 2/3 av kjøttdeigen og det er 8-10 til som skal spise.. Foreldrene sier ingenting.. Så da blir det veldig lite mat på gjestene. Anonymkode: 12050...f33
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #58 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 4.56): En mulig forklaring kan være at de tror verten har mer kjøttdeig på kjøkkenet. Det er jo ikke alltid man tar inn alt som er der i første omgang, det er dårlig planlegging å ha knapt med mat. Men, det er uansett grådig, tenker tydeligvis kun på seg selv. Anonymkode: bd5ac...663 Ja , og når verten tror at 1kjøttdeih holder til 10-12stykker og barna deres spiser 2/3 av den så god apetitt.. Anonymkode: 12050...f33 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #59 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 28.2.2023 den 11.41): Jeg syns det er rart at folk ønsker å spise seg stappmett. Som vert er jeg nøye med at det skal være mer enn nok, så det er jo selvsagt opp til hver enkelt hvor mye de ønsker å spise, men å bli stappmett er jo bare selvpining? Anonymkode: 8910c...589 Jeg spiser meg alltid stappmett, å drive å småspise er jo bare kjipt. Er ikke et beitedyr. Men ser jo an så alle andre også får mat - har ikke verten laget nok så går jeg jo heller sulten enn å haie i meg alt så andre ikke får. Man deler på det som er, men reagerer negativt på gjerrige verter som ikke unner gjestene å bli mette. ti10 skrev (På 1.3.2023 den 6.00): Det kommer jo an på. Det er klart at man skal kunne spise seg mett, men stappmett? Hvis det er noen som ikke eier magemål (og det er det jo gjerne i et selskap) synes jeg ikke det er vertens ansvar at disse skal få spise til de så å si spyr, eller at selskapet skal stå for en hel dags matbehov for en person. For jeg kjenner til tilfeller der folk lar være å spise hjemme fordi de skal bort, og også spiser mer i selskapet enn de hadde gjort ellers, for å være mett lenger. Jeg spiser ikke hjemme før selskap, med mindre jeg skal til noen som enten lager vond mat eller som ikke lager nok mat. Jeg håper virkelig ikke folk føler de må spise før de skal til meg, hverken fordi maten min er fæl eller fordi jeg ikke lager nok 😶 AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 9.55): Det er ikke knapt med mat å ikke beregne at enkelte bare skal ha kjøtt i tacoen.. Anonymkode: 4ed66...284 Men enkelte mennesker serverer typ en 400 grams kjøttdeig til fire voksne personer (eller til og med flere). Det er jo en skam. Om man er så gjerrig burde man heller bare lage vegetar-taco. Anonymkode: 79d81...684 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #60 Skrevet 5. mars 2023 Djungelvrål skrev (På 3.3.2023 den 7.41): Hvis det serveres en skål med tacokjøtt, en skål med mais, tomat osv, rømme, shell, ost så antar JEG at det er alt kjøttet. Jeg sitter ikke å tror at det er mer på kjøkkenet. Er man i selskap tenker man på andre, man tar ikke halvparten av kjøttet selv. Men det er jo det jeg skriver; jeg forsyner meg alltid basert på hva jeg ser foran meg, slik at det er rikelig igjen av alt, til alle rundt bordet. SELV om jeg antar at vertskapet har mer varm kjøttdeig på kjøkkenet om det som tilsvarer en pakke (400gram) blir satt frem til 6 stykker. Anonymkode: ff98b...cee
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå