Gå til innhold

Er det frekt å spise seg stappmett når man er gjest i middagsselskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det i Norge?

I en del andre land så er det frekt å forsyne seg flere ganger selv om verten sier det er greit. Og i andre land er det frekt å IKKE forsyne seg flere ganger og spise til man kollapser. Hva er standard i Norge?

Anonymkode: 7dab0...951

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gammel folkeskikk er at det skal være igjen på fatene.

Anonymkode: ce3f7...da0

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Der jeg kommer fra, midt i Gudbrandsdalen, er tradisjonen og spise seg så mett at det gjør vondt. Vertskapet skal også passe på at det er så mye mat at det ikke går tomt. 
Hvis det mot formodning skulle gå mot slutten på maten er det rett å gi seg før det går tomt slik så vertskapet ikke får følelsen av å ha laget for lite mat.

Anonymkode: 54d7a...715

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet

Jeg tror vi heller mot at man skal kunne spise seg stappmett, men ikke helt der. Men jeg føler det mer er verten sitt ansvar å lage nok mat og så kan folk spise seg mette.

Enig med den to hakk over som sier at det skal være noe igjen på fatene. Hvis verten har laget så mye mat at alle kan spise seg stappmette og trille hjem og det fortsatt er mat igjen på fatene, så finnes det jo ikke frekt. 

Jeg vil påstå at i Norge er det forventet at man skal kunne spise seg mett i alle fall. Jeg pleier å tenke at man lager dobbelt så mye som man tror det vil gå i små selskap og så justerer man litt ned jo større selskap. Altså fortsatt mer enn én porsjon per person, men ikke så mye som to. Hvis man har konfirmasjon med 50 mennesker, så kan man ikke lage mat til 100. 😅 Men lager jeg mat til 4 personer, så lager jeg 8 porsjoner og så har jeg rester. 

Det SKAL være rester igjen. Ellers har du laget for lite og er en dårlig vert.

Anonymkode: 65233...78f

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan er det i Norge?

I en del andre land så er det frekt å forsyne seg flere ganger selv om verten sier det er greit. Og i andre land er det frekt å IKKE forsyne seg flere ganger og spise til man kollapser. Hva er standard i Norge?

Anonymkode: 7dab0...951

Hvis det er mer enn nok mat til alle - spis til du sprekker.

Hvis det ikke er mer enn nok mat til alle - spis med måte.

Husk at det må være mat til resten av gjestene også.

Så min hovedregel er å se hvor mange gjester det er, hvor mye mat det er og fordele sånn ca lik mengde mat på alle i hodet mitt. Da vet jeg hvor mye jeg kan spise uten at det går utover de andre.

Men min erfaring som innvandrer i Norge er at nordmenn ikke spiser seg stappmette på middagsselskap. De forsyner seg, spiser opp og takker pent nei flere ganger til mer mat. Når de til slutt ser at det er mye mat igjen, så kan de forsyne seg en gang til.

Det er en stor forskjell sånn sett mellom Norge og en rekke andre land hvor mat er kjærlighet, omsorg og hvis du ikke spiser deg stappmett som gjest, har du fornærmet vertinnens evner i matlaging. I andre land jeg har vært får jeg tallerken fylt igjen før jeg har klart å spise opp og så blir jeg oppfordret hele tiden om å spise mer. Der har kulturen vært slik at hvis du ikke spiser opp det du får servert og ihvertfall nok i vertenes øyne, fornærmer du vertinnen og maten hun har laget. Veldig, veldig slitsomt. Jeg har også hørt kommentarer ''Spis litt til, du er så tynn'' og har skjønt de er velmente.

Så jeg foretrekker på en måte den norske modellen hvor ingen tvinger deg å spise og ingen spør deg mer enn 1-2 ganger om å forsyne deg med mer :)  Nei aksepteres også som et svar her.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er kun frekt om man ser at det ikke er beregnet nok mat. Er det mer nok mat kan man spise til man ruller ut av døra..

Anonymkode: 25491...95e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Ser ikke helt poenget med å spise seg stappmett, uansett setting. Kroppen trenger det ikke, og det gjør jo bare vondt uansett. 
Selvfølgelig skal alle gjestene i et middagsselskap spise seg mette, men hvis alle verter skal ta utgangspunkt i at gjestene skal forlate selskapet stappmette, så blir det jo mye mat å tilberede og kjøpe inn. 

Anonymkode: 574d6...15c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke hvis det er nok mst til alle.

Men det er frekt å ta 3 varme karbonader eller kyllinglår på koldtbord på første runde. 

Anonymkode: a9aad...ec2

• Liker 2
Skrevet

Standard i Norge er

Forrett går en gang

Hovedrett to ganger

Dessert en gang.

Så forsyner en seg så en blir mett, men ikke så det ligger igjen noe på tallerkenen.

• Liker 4
Skrevet
Drizzt skrev (9 timer siden):

Det er en stor forskjell sånn sett mellom Norge og en rekke andre land hvor mat er kjærlighet, omsorg og hvis du ikke spiser deg stappmett som gjest, har du fornærmet vertinnens evner i matlaging. I andre land jeg har vært får jeg tallerken fylt igjen før jeg har klart å spise opp og så blir jeg oppfordret hele tiden om å spise mer. Der har kulturen vært slik at hvis du ikke spiser opp det du får servert og ihvertfall nok i vertenes øyne, fornærmer du vertinnen og maten hun har laget. Veldig, veldig slitsomt. Jeg har også hørt kommentarer ''Spis litt til, du er så tynn'' og har skjønt de er velmente.

Om ikke man har kjærlighet til mat så er ofte mat symbol for kjærlighet.

Det samme gjelder også i Norge, men mindre i de store byene.

Drizzt skrev (9 timer siden):

Så jeg foretrekker på en måte den norske modellen hvor ingen tvinger deg å spise og ingen spør deg mer enn 1-2 ganger om å forsyne deg med mer :)  Nei aksepteres også som et svar her.

Skjønner at du ikke har vokst opp på samme steder som mer. Der skal det godt gjøres å gå på besøk uten å bli prakket på masse mat og de spør mye mer enn 1-2 ganger.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes å spise seg stappmett i ble anledninger høres helt feil ut. Synes man kan spise seg mett, men ikke stappmett.

Og ja, det synes jeg er uhøflig som gjest. Gjerne høflig å forsyne seg to ganger fordi man synes og skal vise at det var så godt. Men ikke vie grådighet. Synes og det er mye hyggeligere når noen spiser langsomt og sier at de nyter maten.

Skrevet

På bygda i Norge er det en fornærmelse om du ikke spiser deg mett. Helst bør alt være spist så det ikke blir igjen restemat. Er det mye mat igjen tror man gjestene ikke likte maten. 

Anonymkode: afaf4...f54

• Liker 3
Skrevet
Illuminatum skrev (12 minutter siden):

Om ikke man har kjærlighet til mat så er ofte mat symbol for kjærlighet.

Det samme gjelder også i Norge, men mindre i de store byene.

Skjønner at du ikke har vokst opp på samme steder som mer. Der skal det godt gjøres å gå på besøk uten å bli prakket på masse mat og de spør mye mer enn 1-2 ganger.

Nei, jeg har vokst i utlandet, så min erfaring er fra mine (mange) år i Norge. Det høres helt rimelig ut at det er forskjeller ut fra hvor i landet man befinner seg. Jeg kan godt se for meg at i små bygder er det fortsatt slik du beskriver det. Men jeg bor ikke i en bygd, så har ikke sett denne siden :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gammel folkeskikk er at det skal være igjen på fatene.

Anonymkode: ce3f7...da0

I Kina ja, ikke i Norge.

I Norge skal vertskapet sørge for at det er mer enn nok mat, og man skal spise seg mett, og tallerkenen skal være tom.

• Liker 2
Skrevet
Reign skrev (4 timer siden):

I Kina ja, ikke i Norge.

I Norge skal vertskapet sørge for at det er mer enn nok mat, og man skal spise seg mett, og tallerkenen skal være tom.

Jeg tror du misforstod den ABen. At det skal være igjen på fatene betyr at det skal være mer enn nok mat. Fatene er det man forsyner seg av og legger maten på tallerkenen. Tallerkenen skal være tom, ja.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du misforstod den ABen. At det skal være igjen på fatene betyr at det skal være mer enn nok mat. Fatene er det man forsyner seg av og legger maten på tallerkenen. Tallerkenen skal være tom, ja.

Mulig jeg misforstod da fat har flere betydninger på norsk, ja. I så fall er vi enige.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ser ikke helt poenget med å spise seg stappmett, uansett setting. Kroppen trenger det ikke, og det gjør jo bare vondt uansett. 
Selvfølgelig skal alle gjestene i et middagsselskap spise seg mette, men hvis alle verter skal ta utgangspunkt i at gjestene skal forlate selskapet stappmette, så blir det jo mye mat å tilberede og kjøpe inn. 

Anonymkode: 574d6...15c

Helt enig.Spiser meg aldri stappmett og er derfor normal kroppsvekt bmi 24

• Liker 1
Skrevet
Vibelator skrev (1 minutt siden):

Jeg spiser meg ofte stappmett, og jeg har en slank og atletisk kroppsbygning.

BMI er for øvrig helt irrelevant på individnivå.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vibelator skrev (4 minutter siden):

Det er jo ikke bare derfor:) Jeg er også slank. Men spiser meg stappmett rett som det er. 

• Liker 4
Skrevet

Man forsyner seg av hovedrett 2 ganger.

Ikke mye på tallerken første runde så alle får,  og så du orker en runde 2.

Anonymkode: 65ad5...8b9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...