Gå til innhold

Kan pitbull være en god familiehund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke skaff ihjelavlede raser. Noen raser er ekstremt avlet etter hva folk tror de vil ha av "morsomt" og "søtt" utseende at ingen av de får et sykdomsfritt og smertefritt liv. Måten å stoppe dette på er at folk slutter å etterspørre disse rasene.

https://www.dyrebeskyttelsen.no/2020/11/23/pressemelding-dyrebeskyttelsen-norge-saksoker-norsk-kennel-klub-raseklubber-og-oppdrettere/

Anonymkode: f1f90...8a8

• Liker 3
Skrevet
Katten.2.0 skrev (31 minutter siden):

Så vennligst presenter kilder som tilsier at mesteparten av disse 66% ikke begås av pittbulls.

De er jo pitbull pga utseende ikke nødvendigvis pga rase. Pitbull er ingen rase, men hunder med ett vist utseende! 

Anonymkode: c9316...fc5

Skrevet

Har det skjedd i Norge at mennesker har blitt drept av "Fido-hunder"? Noen som kan dokumentere det?

Meg bekjent er det i alle disse tragediene molossere (muskelhunder) eller polarhunder som står bak.

Anonymkode: 3a920...4fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du kilde for denne påstanden? Det høres jo utrolig rart ut, og må i så fall gjelde papirløse hunder. 

Anonymkode: 58f47...499

https://www.rspca.org.uk/getinvolved/campaign/bsl/whathappens

Dogs will then be examined by an expert using a set of standards which are mainly based on appearance. Genetics or parentage are not taken into consideration which means that many dogs are unnecessarily subjected to stressful processes - just because of how they look.

https://www.bluecross.org.uk/dangerous-dogs-act-1991-what-it

This is often referred to as ‘breed specific legislation’, or ‘BSL’, but actually the law doesn’t recognise a dog’s family tree, or pedigree.

Instead, UK legislation bases the decision on whether a dog is illegal on looks alone – a dog’s breed, a dog’s parents’ breeds, DNA testing and behaviour don’t come into it.

Classing a dog as illegal based on looks alone means that half of the puppies in a litter of crossbreeds could be illegal types, when the other half of the litter is legal types.

Du kan sjekke ut Saven our sized dogs-putting BSL to Sleep UK på FB. Når du ser hvilke hunder som er dømt ulovlig og hvilke som ikke er, så forstår man lite. 

• Liker 1
Skrevet

Er det familiehund dere er ute etter kan jeg anbefale Labrador eller Golden Retriever :)  

• Liker 4
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Har du kilde på dette?

Anonymkode: f8d97...ea8

nei, det har han selfølgelig ikke. Standard svar fra pitbullelskere er  "men men chihuahua er satans yngel, livsfarlige, goldenretrivere biter mer enn noen andre etc." Uten noe som helst som underbygger påstandene. Fakta er at pitbuller står bak de aller fleste dødlige angrep på mennesker.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 21.57):

Hadde jeg ikke turt. De er fryktelig uforutsigbare og kan plutselig klikke.

Her lest flere eksempler på det.

Anonymkode: 7cac0...326

Jeg har lest enda flere eksempler som omhandler Golden Retriever, Dachs og andre.  

Dokumenter gjerne påstandene dine.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 21.54):

En tispe f eks? Barn som er 7-12 år nå. Er det trygt hvis man velger en god oppdretter og er seriøs med opplæringen og stimulerer hunden?

Ingen av barna er slitsomme drittunger heller så de kommer ikke til å plage hunden. 

Anonymkode: b646b...fb4

Svaret er: Ja, det kan de. 

Det er bare å se på bruken av hunden i USA: Alt fra familiehund, terapihund/blindehund, søks og redningshund, politihund, pengehund, vakthund - I det hele tatt en svært fleksibel både familie og brukshund, noe som vitner om høy intelligens. 

Men i Norge er svaret nei. Ikke fordi rasen automatisk blir farlig i Norge fordi den er ulovlig i Norge. 

Men fordi den blir rettsløs i Norge fordi den er ulovlig i Norge. Du gjør deg/dere selv og ikke minst hunden en bjørnetjeneste da det alltid vil være en fare for at noen rapporterer det, eller politiet selv ser deg med hunden i gata og beslaglegger den under påskudd "farlig rase" 

Om hunden så ikke var en ulovlig rase hadde bevisbyrden blitt lagt på deg som eier å motbevise, altså det motsatte av "uskyldig til det motsatte er bevist" for hunder sin del, og slik risikert avlivning. 

Så da ville jeg nok funnet meg en annen rase akkurat i Norge. 

At raseforbudet er idiotisk, utdatert, og bygget på udokumenterte påstander er en annen sak.

• Liker 6
Skrevet
Maskinfører skrev (3 timer siden):

Er det familiehund dere er ute etter kan jeg anbefale Labrador eller Golden Retriever :)  

Dette er supre hunder for de som ikke har så mye kunnskap om hund. De tåler at du gjør feil, uten at det blir krise. 

Tanuki skrev (3 timer siden):

nei, det har han selfølgelig ikke. Standard svar fra pitbullelskere er  "men men chihuahua er satans yngel, livsfarlige, goldenretrivere biter mer enn noen andre etc." Uten noe som helst som underbygger påstandene. Fakta er at pitbuller står bak de aller fleste dødlige angrep på mennesker.

Pittbull står desverre for flest dødsfall, og de har ett større skade potensiale når det først går galt, og det er blitt hunder alle vil ha. Det finnes 18-20 milllioner av de bare i USA. Om folk bare hadde skaffet seg hunder ut fra hva de faktisk har kunnskap til å takle så hadde det vært så mye bedre. Jeg går ikke å får meg en Belgisk Malionis eller Dogo Canario, da det er mer hund jeg jeg klarer. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er supre hunder for de som ikke har så mye kunnskap om hund. De tåler at du gjør feil, uten at det blir krise. 

Pittbull står desverre for flest dødsfall, og de har ett større skade potensiale når det først går galt, og det er blitt hunder alle vil ha. Det finnes 18-20 milllioner av de bare i USA. Om folk bare hadde skaffet seg hunder ut fra hva de faktisk har kunnskap til å takle så hadde det vært så mye bedre. Jeg går ikke å får meg en Belgisk Malionis eller Dogo Canario, da det er mer hund jeg jeg klarer. 

Hehe ja det gjør dem kjente en jente som hadde en Golden Retriever han var snill kusina mi hadde Labrador tyver tømte sølvtøy skuffen mens han så på 😀 

• Liker 2
Skrevet

Så nettopp video av to Pitbull som spiste en mann midt på gata og rive av hele ansiktet hans. Det er en grunn til at den drittrasen er ulovlig i Norge.

Anonymkode: bf2b6...ea2

• Nyttig 5
Skrevet

Pitbull er ikke lov i Norge, så den saken er grei. 
Ellers er jeg i mange amerikanske veterinærgrupper. Pitbull er en vanlig (familie)hund i USA. Det er meningene veldig delte: Noen mener pitbull er en glimrende familiehund, mens andre er veldig tydelige på risikoen ift bitt (og de har også som regel vært borte i det selv). Litt av problemet ligger også i at hvis den først blir en episode med bitt, blir skadene ofte større enn på andre raser - pitbull er sterke og «slipper ikke». Så det blir ikke et mindre sår i ansiktet, det blir en svært stor skade. 

Anonymkode: 0c668...636

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en pitbull på 10 år. han er en helt fantastisk familiehund ❤️ beste  hunden jeg noen gang har hatt !

elsker han !!

jeg bor ikke i Norge så slapp av folkens 😅

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pitbull er ikke lov i Norge, så den saken er grei. 
Ellers er jeg i mange amerikanske veterinærgrupper. Pitbull er en vanlig (familie)hund i USA. Det er meningene veldig delte: Noen mener pitbull er en glimrende familiehund, mens andre er veldig tydelige på risikoen ift bitt (og de har også som regel vært borte i det selv). Litt av problemet ligger også i at hvis den først blir en episode med bitt, blir skadene ofte større enn på andre raser - pitbull er sterke og «slipper ikke». Så det blir ikke et mindre sår i ansiktet, det blir en svært stor skade. 

Jeg vet det er delte meninger i USA, men kan ikke se at tilhengerne har andre argumenter enn synsing og egne erfaringer.

Pitbull (og nære slektninger) utgjør altså 6% av hundene USA og 65% av dødsfallene. Flere hundre dødsfall.

Resten av dødsfallene er også utført av noen få hunderaser.

Det er ikke bare at angrepene er verre. Det er også mange flere angrep, og uprovoserte angrep fra pitbull. Stort sett dreper de barn.

Det at alle typer huder kan klikke er et like dårlig argument som "jeg kjenner en pibull som er snill". Det handler om hvor ofte det skjer. Sannsynlighet og statistikk. 

Mulig forklaringen er at alle pitbulleiere er mye mer idioter enn andre hundeeiere.  Jeg blir nesten overbevist i blant, men pitbull er avlet frem som kamphund.

Anonymkode: 43ee5...500

• Liker 3
Skrevet
Katten.2.0 skrev (8 timer siden):

Så vennligst presenter kilder som tilsier at mesteparten av disse 66% ikke begås av pittbulls.

Gi opp. Det nytter ikke diskutere slikt med hundeeiere. Det er som en sekt som ikke ser utover sin egen voffs. 

Anonymkode: 019db...be8

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Er det virkelig så vanskelig å forstå at det er kulturelle forskjeller i USA og mange andre europeiske land? Det er langt mer vanlig å trene hunder som våpen for å beskytte privat eiendom, da faller valget ofte på pitbull eller vokterhunder, ikke fordi de er farlige av natur men fordi de har stor kapasitet til å gjøre skade om de trenes til det

Pitbull-raser er også mye brukt i hundekamper som er mye mer utbredt i USA enn hos oss, tror dere dette fører til mentalt stabile hunder som går rundt med masse smerter og blir dumpa på gata når de har gjort sitt? nei.

BSL og diverse forbud har blitt innført i flere europeiske land, inkludert Norge. Forbudene mot Pitbull eller noen annen rase førte ikke til noen reduksjon i bitt mot mennesker, de fleste land fører ikke statistikk nettopp fordi enkelte raser vil bli feilaktig fremstilt, siden de har kapasiteter som er ettertraktet blant kriminelle.

Det ble ført en bittstatistikk i to helseregioner over en 2-3 årsperiode,  ingen av disse rasene som blir dratt frem her var særlig representerte, Rottweiler havnet på 18.plass og var ute av topp 20 listen andre året.  Det vi vet er at det skjer rundt 5000-6000 bitt årlig mot mennesker, hver gang en rase som Rottweiler er involvert blir det avisoppslag i riksdekkende media eller lokalaviser, så nestegang dere leser en slik sak å tenker "Rottweiler er farlig" så husk at det har skjedd tusenvis av bitt fra andre raser mellom hver gang du leser slike saker.

Du kan fint kjøpe halvautomatiske rifler og pistoler i både Norge og USA, tross for dette så har vi minimalt med mennesker som blir skutt, dett er fordi selvforsvar, forsvar av privat eiendom og kriminalitet er mye større i USA, akkurat den samme grunnen til at slike hunder havner høyt opp på deres statistikker.

Anonymkode: 07d94...ae2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du mener kanske staffordshire bull terrier? De er en type pitbull men mye mindre. Det er ilg statistikk en av de vanligste hundene i Norge nå. Jeg har ei nydelig og rolig staffetispe som elsker barn. De er kjent som "nanny-dogs" og er ekstremt gode familiehunder. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet det er delte meninger i USA, men kan ikke se at tilhengerne har andre argumenter enn synsing og egne erfaringer.

Pitbull (og nære slektninger) utgjør altså 6% av hundene USA og 65% av dødsfallene. Flere hundre dødsfall.

Resten av dødsfallene er også utført av noen få hunderaser.

Det er ikke bare at angrepene er verre. Det er også mange flere angrep, og uprovoserte angrep fra pitbull. Stort sett dreper de barn.

Det at alle typer huder kan klikke er et like dårlig argument som "jeg kjenner en pibull som er snill". Det handler om hvor ofte det skjer. Sannsynlighet og statistikk. 

Mulig forklaringen er at alle pitbulleiere er mye mer idioter enn andre hundeeiere.  Jeg blir nesten overbevist i blant, men pitbull er avlet frem som kamphund.

Anonymkode: 43ee5...500

Jeg er ikke uenig i dette, altså, jeg må bare presisere det. Jeg ser ingen grunn til at pitbull skal være lovlig i Norge. Jeg bare deler inntrykket mitt fra amerikanske veterinærsider, hvor mange altså har mye erfaring med pitbull. At ca halvparten (veldig røft estimat fra min side) mener pitbull er farlige og lite egnet som familiehund tenker jeg er mye. 
Jeg tror heller ikke dette handler bare om idioteiere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er det virkelig så vanskelig å forstå at det er kulturelle forskjeller i USA og mange andre europeiske land? Det er langt mer vanlig å trene hunder som våpen for å beskytte privat eiendom, da faller valget ofte på pitbull eller vokterhunder, ikke fordi de er farlige av natur men fordi de har stor kapasitet til å gjøre skade om de trenes til det

Pitbull-raser er også mye brukt i hundekamper som er mye mer utbredt i USA enn hos oss, tror dere dette fører til mentalt stabile hunder som går rundt med masse smerter og blir dumpa på gata når de har gjort sitt? nei.

BSL og diverse forbud har blitt innført i flere europeiske land, inkludert Norge. Forbudene mot Pitbull eller noen annen rase førte ikke til noen reduksjon i bitt mot mennesker, de fleste land fører ikke statistikk nettopp fordi enkelte raser vil bli feilaktig fremstilt, siden de har kapasiteter som er ettertraktet blant kriminelle.

Det ble ført en bittstatistikk i to helseregioner over en 2-3 årsperiode,  ingen av disse rasene som blir dratt frem her var særlig representerte, Rottweiler havnet på 18.plass og var ute av topp 20 listen andre året.  Det vi vet er at det skjer rundt 5000-6000 bitt årlig mot mennesker, hver gang en rase som Rottweiler er involvert blir det avisoppslag i riksdekkende media eller lokalaviser, så nestegang dere leser en slik sak å tenker "Rottweiler er farlig" så husk at det har skjedd tusenvis av bitt fra andre raser mellom hver gang du leser slike saker.

Du kan fint kjøpe halvautomatiske rifler og pistoler i både Norge og USA, tross for dette så har vi minimalt med mennesker som blir skutt, dett er fordi selvforsvar, forsvar av privat eiendom og kriminalitet er mye større i USA, akkurat den samme grunnen til at slike hunder havner høyt opp på deres statistikker.

Anonymkode: 07d94...ae2

Pitbull er en vanlig familiehund i USA også. De brukes absolutt ikke bare til selvforsvar og hundekamper. Mange av episodene med alvorlige skader og dødsfall er familiehunder, ikke kamphunder. 

• Liker 3
Skrevet

Nyheter, Nyheter | Gjett hvilken av disse rasene som biter oftest (f-b.no)

Sitat

Er du redd for rottweilere og dobermannpichere, kan frykten være ubegrunnet.

For på listen i denne studien over de ti hunderasene som går til angrep på mennesker og biter – kommer for eksempel pitbull helt nede på sjetteplass, schæfer står på sisteplass, og rottweiler står ikke på lista i det hele tatt.

Her er lista

Den britiske studien rangerer hunderasene som biter mest slik:

1. Dachser

2. Chihuahua

3. Jack Russel terrier

4. Akita

5. Austalian cattle dog

6. Pitbull

7. Beagle

8. Engelsk springerspaniel

9. Border collie

10. Shæfer

De farligste familiehundene (nettavisen.no)

Sitat

Forskerne som har laget listen mener at barnefamilier bør vente med hund frem til barnet begynner i skolen. Så langt vil ikke Rosenberg gå. Han mener barn har godt av å omgås hunder.

- Men både barn og hunder må oppfostres, sier Rosenberg.

Her er hele listen:

1. Schæferhund: 2,83

2. Doberman: 2,71

3. Spets: 1,81

4. Pekineser: 1,56

5. Dachs/Gravhund: 1,35.

6. Schnauzer: 1,33

7. Collie: 1,30

8. Jakthund: 1,29

9. Puddel: 0,98

10. Rottweiler: 0,92

11. Beagle: 0,80

12. Terrier: 0,61

så ofte blir personer bitt av hund (tv2.no)

Sitat

Nytt anslag viser at over 11 000 personer her i landet ble behandlet for hundebitt i fjor.

Ifølge tall fra Politidirektoratet har ni personer blitt drept av hund i Norge de siste 20 årene. I fjor sommer ble et barn på halvannet år drept av en rottweiler i Brumunddal.

Hvilke hunderaser angriper mennesker? - Så mange har dødd av hundeangrep i Norge (sol.no)

Sitat

I Norge finner vi ingen statistikk på hvilke hunderaser som dreper fleste mennesker. Etter å ha vært i kontakt med Mattilsynet, Folkehelseinstituttet, politiet og Den Norske Veterinærforeningen så sier alle det samme - at heldigvis er det meget sjeldent at hunder i Norge angriper mennesker med døden som følge. De har heller ikke oversikt på hvilke raser det gjelder i de tilfellene hvor det har skjedd. Frauke Becher i Den Norske veterinærforeningen, legger også til at man skal være forsiktig med å tolke slike tall da man ikke vet noe om situasjonen eller hvorfor hunden biter.

Norge er ikke USA - tall fra USA er urelevante for oss.. 

Anonymkode: 74ca2...2a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...