AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #281 Skrevet 6. mars 2023 Sitat Farlige hunder er i hundeloven § 19 andre ledd definert som hunder eller hundetyper som er «spesielt aggressive, kampvillige og utholdende» og «som på grunn av disse egenskapene er farlige for mennesker og dyr». Det følger av første ledd at det kan gis forskrift med forbud mot farlige hunder. I hundeforskriften § 1 er det forbud mot hunderasene pitbullterrier, amerikansk staffordshire terrier, fila brasileiro, toso inu, dogo argentino og tsjekkoslovakisk ulvehund. Det gjelder også blandinger av disse rasene, eller blanding av hund og ulv registrert i Norge av Norsk Kennel Klub (NKK) etter 1. januar 2003. Her er det viktig å notere seg at pittene ikke er alene om å være forbudt i norge, Der på liste er også en av rasen Inu, Dogo og Ulvehund... Og så sier loven at hunder som er aggresive, kampvillige og utholdende er regnet som farlige - mens Mallen som er en av de fire belgiske fårehundene og som er en foretrukken politihund, militærhund osv er også en av de rasene som treffer akkurat den beskrivelsen - dog er denne lovlig.. 😝 Denne tråden viser at de som svarer i den overhode ikke skjønner problemstillingen loven og opplistingen av utvalgte raser skaper siden så mange andre som ikke står på listen også har de samme egenskapene. Og ikke minst siden de som argumenterer på begge sider gjør det av prinsipp og ikke av kunskap. Anonymkode: 74ca2...2a3 1
Antiviruset Skrevet 6. mars 2023 #282 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her er det viktig å notere seg at pittene ikke er alene om å være forbudt i norge, Der på liste er også en av rasen Inu, Dogo og Ulvehund... Og så sier loven at hunder som er aggresive, kampvillige og utholdende er regnet som farlige - mens Mallen som er en av de fire belgiske fårehundene og som er en foretrukken politihund, militærhund osv er også en av de rasene som treffer akkurat den beskrivelsen - dog er denne lovlig.. 😝 Denne tråden viser at de som svarer i den overhode ikke skjønner problemstillingen loven og opplistingen av utvalgte raser skaper siden så mange andre som ikke står på listen også har de samme egenskapene. Og ikke minst siden de som argumenterer på begge sider gjør det av prinsipp og ikke av kunskap. Anonymkode: 74ca2...2a3 Dette er bare tull, jo det er mange raser som er store og derfor er potensielt farlige om eier ikke har kontrollen. Men det er et faktum her ! Hva som er lovlig innenfor loven. Og det må man forholde seg til. Om ikke så bærer det helt vanvittig galt av sted når ting skjærer seg! Dette har lite med kunnskap å gjøre, men faktisk lov i Norge, og hva som da kan skje om du har bommet og blir stilt direkte strafferettslig ansvarlig for å ha en hund som er ulovlig. Og de konsekvensene kan bli meget alvorlig for den som bommer her. Vi snakker om enorm potensiale for økonomisk ansvar, og ikke minst hunden sitt endelikt når/ om slikt blir oppdaget.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #283 Skrevet 6. mars 2023 Antiviruset skrev (1 minutt siden): Dette er bare tull, jo det er mange raser som er store og derfor er potensielt farlige om eier ikke har kontrollen. Men det er et faktum her ! Hva som er lovlig innenfor loven. Og det må man forholde seg til. Om ikke så bærer det helt vanvittig galt av sted når ting skjærer seg! Dette har lite med kunnskap å gjøre, men faktisk lov i Norge, og hva som da kan skje om du har bommet og blir stilt direkte strafferettslig ansvarlig for å ha en hund som er ulovlig. Og de konsekvensene kan bli meget alvorlig for den som bommer her. Vi snakker om enorm potensiale for økonomisk ansvar, og ikke minst hunden sitt endelikt når/ om slikt blir oppdaget. For noe tøys, spørsmålet var OM rasen KAN være en god familiehund, ikke om loven sier den er forbudt. Hold deg til tema i det minste. Anonymkode: 74ca2...2a3 1 1
Antiviruset Skrevet 6. mars 2023 #284 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For noe tøys, spørsmålet var OM rasen KAN være en god familiehund, ikke om loven sier den er forbudt. Hold deg til tema i det minste. Anonymkode: 74ca2...2a3 Er det tøys ? Har det rablet for deg ? Alle hunder kan potensielt være en god familie hund. Alt avhenger av flaks, hunderase og ikke minst eier. Men til syvende og sist handler alt om lovligheten. For om dette leddet ikke er på plass er du som eier ute å kjøre fra første minutt. Om man ikke forstår dette er man dum og ikke minst i tillegg direkte uansvarlig for seg selv og ikke minst ovenfor hunden. 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #285 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ok. Jeg postet det oppi her, men kan gjøre det igjen. Statistikken kommer fra American Medical Veterinary Association og viser, som du sier pitbull på topp. Den viser også at labrador retriever og schæfer er godt oppe på statistikken over bittskader, noe som er interessant. I tillegg referer de til forskning og studier der de forklarer hvorfor pitbullen ligger øverst (som gjelder det jeg nevner om kriminelle og belastede miljøer). Dette er ikke en løs påstand backet opp av andre løse påstander. Det er rett og slett studier og forskning publisert av en seriøs aktør med faglig tyngde. Du synes kanskje at din synsing veier tyngre, men jeg er dessverre uenig. Anonymkode: 906c9...082 Jeg fant originalen: https://www.avma.org/javma-news/2017-11-15/dangerous-dog-debate Du er velkommen til å lese selv. Jeg fant ikke det jeg etterspurte. Jeg finner bare påstander på at det er vanskelig å definere pit bull, at eierne kanskje er problemet og at forbud kanskje ikke er veien å gå. Jeg finner ingen statistikk som backer opp de påstandene. Jeg fant dette i kilden din: After ownership of pit bull–type dogs was banned in Sioux City, Iowa, in 2008, public health records show the number of bites by them dropped from 24 in 2007 to four in 2015 Anonymkode: 43ee5...500
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #286 Skrevet 6. mars 2023 pitter, staffer og værre.. Du kan lettere finne pinjong koko bikkjer av alle raser hvis du bare drar ut på bøgda. Her står dem ute i kjetting og uler og glefser om hverandre. I nabobøgda og. Anonymkode: 2416c...1f3 1 1
MissPierce Skrevet 6. mars 2023 #287 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du gir oss et innblikk i din hverdag med gjenger. Takk. Har ikke noe grunn til å mistro deg på det aller meste av dette. Men det du påpeker ved en slik eier sitt mislighold av hunden, da blir han altså bare bedt om å gi den til noen andre? Og da nikker alltid gjengmedlemmet ydmykt og ønsker lykke til hos neste eier? Uten videre? Dette for du lage en video om. At du har en hund pga slike omstendigheter og noen evt. observasjoner gjør ikke det til at jeg tror dette er den gjengse oppfatning og gjennomføring. Anonymkode: 2416c...1f3 Jeg vet om to hunder som er blitt gitt videre. Det tas som sagt godt vare på hundene her. Eier har selv forstått at han ikke klarer å ta skikkelig vare på hunden etter at andre har sagt i fra. Det er vanlig å passe hunder for hverandre. Men når hunden er mer hos andre enn hos eier, og ikke har lært det som er minimum av lydighet innen den er nesten 1 år så reageres det av andre. Jeg er ikke for at hunder skal leve i sånne miljøer, men det er ikke dermed sagt at de er farlige. Jeg ønsker regler om krav til kurs, kunnskap og evner for å ha hund. Alle typer hund. Men spesielt for de mer krevende rasene. Når man ser på saker fra media om hvilke hunder som er involvert i bitt/angrep her i landet så ligger Schæfer og Rottweiler dårlig ann.
Tiuren Skrevet 6. mars 2023 #288 Skrevet 6. mars 2023 24 minutter siden, AnonymBruker said: pitter, staffer og værre.. Du kan lettere finne pinjong koko bikkjer av alle raser hvis du bare drar ut på bøgda. Her står dem ute i kjetting og uler og glefser om hverandre. I nabobøgda og. Anonymkode: 2416c...1f3 Jeg har da bodd "på bøgda" nesten all den tid jeg har bodd i Norge, med unntak av 2 år i utkanten av Oslo, og dette har jeg aldri sett. Må nesten sitere en jaktkompis (var på fleip, men det var nok en mening i det), når fruen mente at enten måtte bikkja ut av sofaen ellers så pakka hun å reiste. "Da var valget enkelt, kvinnfolk finnes alle veier men gode jaktbikkjer er det ikke mange av" 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #289 Skrevet 6. mars 2023 Antiviruset skrev (1 time siden): Jeg kunne sikkert håndtere en Pitbull, fordi jeg er en selv Men jeg ville aldri begitt meg ut på noe slikt fordi det er direkte ulovlig, og ansvaret man har som hundeeier. Alle hunder blir ikke bedre en eieren er. Selv en pitbull under kyndig ledelse kunne sikkert bli en fantastisk hund. Men fordi dette er en farlig hunderase er den forbudt. Og det forholder jeg meg til. Det burde du og alle andre også gjøre. Derfor har jeg aldri streifet inn på tanken en gang. Og selv om jeg tror at jeg kunne forholdt meg til en slik hund, kunne jeg aldri gjort det. For om jeg glipper et par minutter, og hunden gjør noe som jeg faktisk ikke kan kontrollere ? Ja da er helvete løst. Det kan skje med alle hundreraser faktisk også, men da er i alle fall det juridiske på plass. Forsikringer dekker det, og det er mulig å håndtere. Det er faktisk det man diskuterer her, ikke om en eller annen Pitbull kan være en bra hund. For det kan den faktisk være. Jeg har da aldri oppfordret noen til å skaffe seg pitbull. Det som skjedde er at jeg så dette spørsmålet om pitbull kan være en bra familiehund, og så ser jeg at kommentarfeltet fylles med slike utsagn: "pitbull river trynet av ungene dine" osv, og da tenkte jeg at jeg ville nyansere dette litt. Jeg har brukt både egne erfaringer med amstaffen jeg hadde i 14 år (og de andre jeg kjente) + forskning fra fagmiljøer. Jeg synes jeg skylder hundene det, rett og slett, og jeg vet at jeg har rett. Anonymkode: 906c9...082 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #290 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg fant originalen: https://www.avma.org/javma-news/2017-11-15/dangerous-dog-debate Du er velkommen til å lese selv. Jeg fant ikke det jeg etterspurte. Jeg finner bare påstander på at det er vanskelig å definere pit bull, at eierne kanskje er problemet og at forbud kanskje ikke er veien å gå. Jeg finner ingen statistikk som backer opp de påstandene. Jeg fant dette i kilden din: After ownership of pit bull–type dogs was banned in Sioux City, Iowa, in 2008, public health records show the number of bites by them dropped from 24 in 2007 to four in 2015 Anonymkode: 43ee5...500 Du fant ikke kilden. Her er den. https://www.mkplawgroup.com/dog-bite-statistics/ Anonymkode: 906c9...082
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #291 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg fant originalen: https://www.avma.org/javma-news/2017-11-15/dangerous-dog-debate Du er velkommen til å lese selv. Jeg fant ikke det jeg etterspurte. Jeg finner bare påstander på at det er vanskelig å definere pit bull, at eierne kanskje er problemet og at forbud kanskje ikke er veien å gå. Jeg finner ingen statistikk som backer opp de påstandene. Jeg fant dette i kilden din: After ownership of pit bull–type dogs was banned in Sioux City, Iowa, in 2008, public health records show the number of bites by them dropped from 24 in 2007 to four in 2015 Anonymkode: 43ee5...500 Her har jeg funnet frem noe til deg fra kilden som du kan prøve å ta innover deg: The AVMA or American Veterinary Medical Association conducted an in-depth literature review to analyze existing studies on dog bites and serious injuries. Their findings indicate that there is no single breed that stands out as the most dangerous. According to their review, studies indicate breed is not a dependable marker or predictor of dangerous behavior in dogs. Better and more reliable indicators include owner behavior, training, sex, neuter status, dog’s location (urban vs. rural), and even varying ownership trends over the passing of time or geographic location. For example, they note that often pit bull-type dogs are reported in severe and fatal attacks. However, the reason is likely not related to the breed. Instead, it is likely because they are kept in certain high-risk neighborhoods and likely owned by individuals who may use them for dog fights or have involvement in criminal or violent acts. Therefore, pit bulls with aggressive behavior are a reflection of their experiences. Anonymkode: 906c9...082
cerruti Skrevet 6. mars 2023 #292 Skrevet 6. mars 2023 MissPierce skrev (39 minutter siden): Jeg ønsker regler om krav til kurs, kunnskap og evner for å ha hund. Alle typer hund. Men spesielt for de mer krevende rasene. Når man ser på saker fra media om hvilke hunder som er involvert i bitt/angrep her i landet så ligger Schæfer og Rottweiler dårlig ann. Helt enig! Burde være mye strengere. Selv har jeg blitt livredd hunder etter mange bitt-oppslag i media. 1
Majott Skrevet 6. mars 2023 #293 Skrevet 6. mars 2023 Kjøtt skrev (23 timer siden): Godt innlegg. Annen innfallsvinkel som flere her inne (inkl. meg selv) har godt av å tenke over. Når det gjelder raser som Cane Corso, Boerboel, Amerikansk Bulldog (Som jeg har hatt selv) er dette strengt tatt arbeids og brukshunder som har vært avlet for den slags fra starten av. Men hvis du snakker en gal Cane Corso som kommer etter deg for å drepe deg vs en Pitbull. Vel, det er på grensen til at jeg ville foretrukket to pitbuller. Ikke helt der, men faen ikke langt unna. Men disse bikkjene hører man lite om, det er riktignok ikke mange av de i Norge, men det er en del, men det er riktig som du sier at de holdes av helt andre mennesker enn kriminelle miljøer. Når det gjelder kriminelle miljøer og hundehold er det vel en del variasjoner. Det er mulig at hele greia med pitbull og amstaff som "våpen" og penisforlenger er en ting i fortiden, det kan være at din oppfattelse har blitt mere normen idag. Det jeg vet er at det er en god del Pitbull/Amstaff i Norge den dag idag, i forhold til at det er ulovlige raser, men jeg kan ikke huske sist jeg hørte om fatale angrep eller alvorlige skader forårsaket av disse i Norge. Jeg har kjent èn pitbull i mitt liv, den var ihvertfall helt harmløs. Også har du Bullterrier, forsåvidt ikke en veldig stor hund, og kanskje sett som mer en "klovnete" hund istedet for en "farlig hund" - Men sterkere vilje, mot, dumdristighet, forsåvidt også klovnefaktor, selvtillit for ikke å snakke om styrke og atletisme, skal du lete en stund etter. Disse er underrepresentert på bittstatistikker hvor man opererer med relative tall, eksempelvis i Storbritannia hvor dette er en ganske vanlig rase. I Norge er den ganske sjelden. Skal jeg/vi ha hund igjen står den høyt på lista. Jeg har hatt Cane Corso i nesten 14 år, og det er ikke mange av de i Norge. Litt flere i Sverige. Jeg har heller ikke inntrykk av at de eies av folk i kriminelle miljøer. Men det er så og si ingen oppdrettere i Norge lenger. 2
MissPierce Skrevet 6. mars 2023 #294 Skrevet 6. mars 2023 cerruti skrev (11 minutter siden): Helt enig! Burde være mye strengere. Selv har jeg blitt livredd hunder etter mange bitt-oppslag i media. Det er fult forståelig. Vi var på miljøtrening med rundt 20 andre hunder forrige uke, og det var mye mindre grei oppførsel på en god del av hundene der. Men det fine er at de i hvertfall prøver å trene på det.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #295 Skrevet 6. mars 2023 Her en noen nett artikler om hvilke om hvilke raser som biter mest her over. https://www.ostlendingen.no/forbruker/batsmann-biter-mest/s/2-2.2757-1.4557877 https://www.f-b.no/nyheter/nyheter/gjett-hvilken-av-disse-rasene-som-biter-oftest/s/2-2.952-1.8374140 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Eop5WA/schaeferne-biter-mest https://www.nettavisen.no/artikkel/de-farligste-familiehundene/s/12-95-624242 Anonymkode: c9316...fc5 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #296 Skrevet 6. mars 2023 MissPierce skrev (1 time siden): Jeg vet om to hunder som er blitt gitt videre. Det tas som sagt godt vare på hundene her. Eier har selv forstått at han ikke klarer å ta skikkelig vare på hunden etter at andre har sagt i fra. Det er vanlig å passe hunder for hverandre. Men når hunden er mer hos andre enn hos eier, og ikke har lært det som er minimum av lydighet innen den er nesten 1 år så reageres det av andre. Jeg er ikke for at hunder skal leve i sånne miljøer, men det er ikke dermed sagt at de er farlige. Jeg ønsker regler om krav til kurs, kunnskap og evner for å ha hund. Alle typer hund. Men spesielt for de mer krevende rasene. Når man ser på saker fra media om hvilke hunder som er involvert i bitt/angrep her i landet så ligger Schæfer og Rottweiler dårlig ann. Det var da svært så gemyttlig og hyggelig det virker til å være i disse belastede miljøene. Får nesten lyst til å melde meg inn i en gjeng selv. Schæfer ja, fint du sa det. De stoler jeg virkelig ikke på. Mye småhunder som har forsvunnet i gapet der. Anonymkode: 2416c...1f3 3
MissPierce Skrevet 7. mars 2023 #297 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det var da svært så gemyttlig og hyggelig det virker til å være i disse belastede miljøene. Får nesten lyst til å melde meg inn i en gjeng selv. Schæfer ja, fint du sa det. De stoler jeg virkelig ikke på. Mye småhunder som har forsvunnet i gapet der. Anonymkode: 2416c...1f3 Ikke akkurat noe jeg kan anbefale. Men det er jo en grunn til at ungdom dras til gjenger. De får deg til å føle deg spesiell, og som en i familien. Store hunder rundt små hunder skal man være forsiktig med. Om det blir bråk, så er den lille ekstra utsatt for skade. Noen store liker rett og slett ikke små hunder, det samme gjelder motsatt. 1
Troyamin Skrevet 7. mars 2023 #298 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Schæfer ja, fint du sa det. De stoler jeg virkelig ikke på. Mye småhunder som har forsvunnet i gapet der. Anonymkode: 2416c...1f3 Du vet at hunder leser språk, ikke størrelse. Har du studert språket til mange små hunder? Det har jeg. Og at det derfor ikke blir drept flere små hunder, handler mye om at folk med store brukshunder ofte er mer bevisst på å ta sin hund ut av konfronterende situasjoner. Men når det først går galt, er det ikke rart den lille taper. 1 1
Majott Skrevet 7. mars 2023 #299 Skrevet 7. mars 2023 MissPierce skrev (6 timer siden): Ikke akkurat noe jeg kan anbefale. Men det er jo en grunn til at ungdom dras til gjenger. De får deg til å føle deg spesiell, og som en i familien. Store hunder rundt små hunder skal man være forsiktig med. Om det blir bråk, så er den lille ekstra utsatt for skade. Noen store liker rett og slett ikke små hunder, det samme gjelder motsatt. Enig der. Store hunder kan få for seg jakt-instinkt på små hunder. Særlig om de springer rundt. Det har jeg vært obs på hos mine, enten det var Cane Corso eller Labrador. 2
MissPierce Skrevet 7. mars 2023 #300 Skrevet 7. mars 2023 Majott skrev (1 time siden): Enig der. Store hunder kan få for seg jakt-instinkt på små hunder. Særlig om de springer rundt. Det har jeg vært obs på hos mine, enten det var Cane Corso eller Labrador. Så sant. Det handler om å være føre var. Min får fint hilse på små hunder, men holder han i selen om de er veldig små. For ett hopp eller en labb kan gjøre stor skade. Å løpe rundt å leke med de er ikke aktuelt. Kommer aldri til å glemme da jeg var hos veterinæren med min Dvergpinscher, og det var en Rottweiler der. De hilste fint på hverandre, og vi satt rett ved siden av hverandre hele ventetiden. Så kommer det ei godt voksen dame med en Yorkshire Terrier på armen, og spørre om Rottweileren er snill. Ja han er det, sier eieren. Å dama dytter sin Yorkie ned i ansiktet på Rottweileren uten forvarsel. Rottweileren skvatt og glefset, men traff heldigvis ikke. Dama skriker ut, du sa han var snill. Han var snill, men å få en fremmed hund tredd ned i ansiktet sånn er det svært få hunder som liker. Hun fikk en tydelig forklaring på hvorfor det ikke var greit å gjøre sånt, og hvor galt det fort kunne ha endt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå