Gå til innhold

Kan pitbull være en god familiehund?

Anbefalte innlegg

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har ikke mennesker blitt avlet fram for kamp da, i motsetning til hunderasen Pitbull.

Anonymkode: 4eb07...3d5

Pitbull er/var avlet fram til kamp mot okser og til dels hunder, så den var/er avlsmessig disponert for aggresjon mot hunder og dyr. Den er/var og avlet for å ha lav aggresjon mot mennesker.  

At gjengmedlemmer/kriminelle/dophuer/psyke mener det er tøft å ha pitbull og både mishandler og trener de på menneske aggresjon kan man egentlig ikke laste rasen for. At det egentlig finnes lovlige raser som er mer egnet til jobben kan vi egentlig være glad de ikke vet... 

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har ikke mennesker blitt avlet fram for kamp da, i motsetning til hunderasen Pitbull.

Pitbull har aldri blitt avlet fram til kamp mot mennesker.   

Og som personen over sier: Det finnes andre raser som er langt mer disponible for det, som er lovlige i Norge. 

Endret av Kjøtt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Kjøtt said:

Likevel står den for flere drap på mennesker enn alle andre raser til sammen.

Men det er først og fremst andre hunder det går ut over. Et paradoks at det er NKK og hundeeiere som ønsker at denne rasen skal bli lovlig.

14 minutter siden, Kjøtt said:

Og som personen over sier: Det finnes andre raser som er langt mer disponible for det, som er lovlige i Norge. 

Og derfor skal de forbudte hundene også bli lovlig?
Ville det ikke være mer naturlig at disse "langt mer disponible" rasene også blir forbudt?

Anonymkode: 3a920...4fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Kjøtt said:

Det har jeg heller aldri skrevet.

Hvis det finnes hunder som er mer aggressive mot mennesker og er mer hissige, så burde de havne i listen over ulovlige hunder. Å lovliggjøre pitbull bare fordi det finnes farligere hunder gir ingen mening.

• Liker 1
Skrevet
Kjøtt skrev (38 minutter siden):

Interessant...  Det er sånn man avlet frem "pitbull" altså? Det var ikke sånn at man bare tok var på de som slåss til døden og aldri gir seg,  uansett hva "motstander" er da? Være seg alligator, villsvin, okser, puma, eller mennesker? Merkelig at disse er så overrepresentert i dødelig og veldig alvorlige angrep på mennesker...  Selv om det selvsagt ofte er faktorer med jalla-eiere inne i bildet også...   

Hvilke hunderaser er det som er avlet opp for å være aggressive imot mennesker, forresten?  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Likevel står den for flere drap på mennesker enn alle andre raser til sammen.

Men det er først og fremst andre hunder det går ut over. Et paradoks at det er NKK og hundeeiere som ønsker at denne rasen skal bli lovlig.

Og derfor skal de forbudte hundene også bli lovlig?
Ville det ikke være mer naturlig at disse "langt mer disponible" rasene også blir forbudt?

Hvorfor skal vi forby raser som på ingen måte utmerker seg negativt på noe vis? 

Fordi de ser "skumle" ut ? 

Med "langt mer disponible" menes i stor grad fysikk.  

Jeg ville heller hatt en sinna pitbull etter meg enn en sinna rottweiler. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker 42 skrev (43 minutter siden):

Interessant...  Det er sånn man avlet frem "pitbull" altså? Det var ikke sånn at man bare tok var på de som slåss til døden og aldri gir seg,  uansett hva "motstander" er da? Være seg alligator, villsvin, okser, puma, eller mennesker? Merkelig at disse er så overrepresentert i dødelig og veldig alvorlige angrep på mennesker...  Selv om det selvsagt ofte er faktorer med jalla-eiere inne i bildet også...   

Hvilke hunderaser er det som er avlet opp for å være aggressive imot mennesker, forresten?  

Det du må huske på er at pitbull ikke egentlig er noen rein rase. 

Den er i bunn og grunn en skikkelig "gatemiks" 

Raser som er brukt for å avle frem pitbull: Boxer, bulldog, dalmatiner, div. mastiffer, og en del andre. 

Èn pitbull behøver ikke være genetisk lik (samme blanding) som den neste en gang.  

Pitbuller er ekstremt diverse, svært få om noen, har egentlig klart å forklare forskjellen mellom pitbull og amstaff. 

Endret av Kjøtt
  • Liker 1
Skrevet (endret)
29_j skrev (49 minutter siden):

Huff, skjønner ikke folk som vil ha slike hunder? 

Jeg hadde en fuglehund/gordonsetter, verdens snilleste hunder. Aldri hørt de har angrepet mennesker, så litt med rasen må det være!! 

Du siterer et innlegg hvor det står at pitbull er ofte anskaffet i kriminelle miljøer, hvor hundene trenes opp som, og brukes som beskyttelse, som våpen. 

Da er det ikke "slike hunder" som er problemet. 

Men "slike eiere"  

Hvor mange fuglehunder tror du anskaffes i kriminelle miljøer som penisforlengere, våpen og beskyttelse? 

Endret av Kjøtt
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det har jeg heller aldri skrevet.

Hvis det finnes hunder som er mer aggressive mot mennesker og er mer hissige, så burde de havne i listen over ulovlige hunder. Å lovliggjøre pitbull bare fordi det finnes farligere hunder gir ingen mening.

Ingen som har påstått at disse er mere aggressive mot mennesker.  

Men mer disponible. 

Tro meg: Du vil heller ha en sinna pitbull etter deg eller en sinna Rottweiler, for ikke å snakke om en sinna cane corso.

• Liker 1
Skrevet
Kjøtt skrev (Akkurat nå):

Det du må huske på er at pitbull egentlig er noen rein rase. 

Den er i bunn og grunn en skikkelig "gatemiks" 

Raser som er brukt for å avle frem pitbull: Boxer, bulldog, dalmatiner, div. mastiffer, og en del andre. 

Èn pitbull behøver ikke være genetisk lik (samme blanding) som den neste en gang.  

Pitbuller er ekstremt diverse, svært få om noen, har egentlig klart å forklare forskjellen mellom pitbull og amstaff. 

Ingen hunder er jo egentlig noen "ren rase"...  Poenget er at "pitbull" er avlet frem som kamphunder... Hva er en  kamphund? JO ; det  er hunder med eksplosiv styrke, enormt skadepotensiale, liten/ingen redsel,  og selvsagt også vanvittig agresivitet mot ALT...  

Hvilke hunder er det som er avlet frem for aggresjon imot mennesker, sa de? 

• Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Mange sier det er eierne sin feil, men det mener jeg er feil. Ikke alltid, men ofte er det den samme hunderasen som går til angrep, som foreks rotweiler, pitbull, schæferhund. Har noen hørt settere gå til angrep?! 

Anonymkode: 28d07...49d

Jepp, jeg kjenner til en setter som ble skutt av eier pga aggresjon. 

• Liker 1
Skrevet
Kjøtt skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal vi forby raser som på ingen måte utmerker seg negativt på noe vis? 

Fordi de ser "skumle" ut ? 

Med "langt mer disponible" menes i stor grad fysikk.  

Jeg ville heller hatt en sinna pitbull etter meg enn en sinna rottweiler. 

Folk må gjerne ha alskens raser eller mixer såfremt eieren er innforstått med iboende egenskaper og utviser ansvar deretter. Det er vel gjerne her det er et «missing gap» med de konsekvenser det har for hunden. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 2/26/2023 at 9:54 PM, AnonymBruker said:

En tispe f eks? Barn som er 7-12 år nå. Er det trygt hvis man velger en god oppdretter og er seriøs med opplæringen og stimulerer hunden?

Ingen av barna er slitsomme drittunger heller så de kommer ikke til å plage hunden. 

Anonymkode: b646b...fb4

Pitbull er ulovlig å ha i Norge

Anonymkode: 0a7cc...14b

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Julie said:

Folk må gjerne ha alskens raser eller mixer såfremt eieren er innforstått med iboende egenskaper og utviser ansvar deretter. Det er vel gjerne her det er et «missing gap» med de konsekvenser det har for hunden. 

Det har ingen konsekvens for hunden, Der er ikke slik at hunder søker opphold i Norge. Å diskutere med "Kjøtt" er som å banke hodet i veggen i håp av et vettugt svar. Den logiske slutningen "Kjøtt" trekker er at såfremt det finnes andre farlige dyr så skal vi også ha pitbull.

Hunder er tross alt dyr, og raser som pitbull er avlet fram for kamp. Pitbullterrier er forbudt her til lands med god grunn. Det kan være greit å ha en hund som ikke uten forvarsel river av deg ansiktet:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
On 2/28/2023 at 10:56 AM, Kjøtt said:

Svaret er: Ja, det kan de. 

Det er bare å se på bruken av hunden i USA: Alt fra familiehund, terapihund/blindehund, søks og redningshund, politihund, pengehund, vakthund - I det hele tatt en svært fleksibel både familie og brukshund, noe som vitner om høy intelligens. 

Men i Norge er svaret nei. Ikke fordi rasen automatisk blir farlig i Norge fordi den er ulovlig i Norge. 

Men fordi den blir rettsløs i Norge fordi den er ulovlig i Norge. Du gjør deg/dere selv og ikke minst hunden en bjørnetjeneste da det alltid vil være en fare for at noen rapporterer det, eller politiet selv ser deg med hunden i gata og beslaglegger den under påskudd "farlig rase" 

Om hunden så ikke var en ulovlig rase hadde bevisbyrden blitt lagt på deg som eier å motbevise, altså det motsatte av "uskyldig til det motsatte er bevist" for hunder sin del, og slik risikert avlivning. 

Så da ville jeg nok funnet meg en annen rase akkurat i Norge. 

At raseforbudet er idiotisk, utdatert, og bygget på udokumenterte 

Hvor i all verden har du det fra?

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Tanuki said:

Hvor i all verden har du det fra?

Dette kommer fra Kjøtts frodige fantasi.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)
Kjøtt skrev (13 timer siden):

Da må du forby mange raser. Av rasene som er forbudt i Norge er det strengt tatt bare pitbull og amstaff som har vært gjengangere i kriminelle miljøer. 

Tvilsomt at det i det hele tatt noensinne har vært eksempler av Argentinsk Dogo eller Tosa Inu her. 

Kriminelle er dessuten en gang kriminelle. De driter i om en rase er forbudt, ofte synes de bare det er kulere for nå er bikkja deres et enda mere "legit" våpen.   

Så på grunn av kriminelle sin dysfunksjonelle atferd samt personlighetstrekk: De som blir skadelidende er hundene. Ingen andre. 

Lista er lang over "pitbullignende" hunder som er 100% legitime i Norge.  

Det er en grunn til at raser som Amerikansk Bulldog, Cane Corso, Boerboel, Rottweiler +++ ikke har "tatt over" posisjonen til pitbull/amstaff i kriminelle miljøer i Norge. Nemlig at de kriminelle gir seg faen

Den eneste måten å få bukt med noe som helst er strengere krav til hundeeiere.   

Å fjerne den rettsløsheten hunder i Norge per idag har: Har du en hund som en politi mener "ligner" på en ulovlig rase så ligger bevisbyrden på deg å motbevise det, ikke på han å bevise det.  

Og terskelen for å fradømme folk retten til dyrehold på livstid må senkes betraktelig.  

Alt dette er en god start. Raseforbudet har vist seg å ganske enkelt ikke fungere, det vet vi etter 20+ år.

Disse er ikke populære, fordi de vet at disse hundene er for mye de. De vil ha hunder som ser farlige ut, ikke hunder som faktisk er farlige og vanskelig å håndtere. 

De "pitbullene" vi har i her, blir brukt for å skremme i form av at ingen vil rane deg eller gi deg juling når du har med deg en sånn hund. 

De miljøene jeg kjenner lar ikke hundene sloss med hverandre, de er skikkelig nøye på at hundene ikke havner i bråk med andre hunder. Å løper til veterinær med en gang det er noe. Jeg har fått masse spørsmål om rennende øyne, om jeg kan titte på ett øre som ikke ser helt bra ut, om en sår pote, halting som kommer å går, noen hårløse flekker de bekymrer seg for, og hva de skal spørre om når de kommer til veterinæren osv. 

Politiet godtar at de har disse hundene, men er kjappe til å ta de om de faktisk er aggressive. Man ser ofte politiet stå å hilse på, og kose med de. De vil heller ha disse 20-30kg pitbullene, enn 50-80kg av noen av de andre rasene du nevner her. Å det med god grunn i mine øyne. 

Jeg er fra Oslo, og kjenner godt til en del av disse miljøene der både igjennom hvor jeg har bodd de siste 16årene, og igjennom jobb med utsatt ungdom. Disse hundene henger med over alt hvor eieren beveger seg. Så de er faktisk veldig sosialisert, og vandt med det meste som skjer rundt i en storby. 

En annen ting er at om du ikke tar skikkelig vare på hunden sin, så blir du bedt om å gi den til noen andre. Det var sånn jeg endte opp med min Staff blanding. Han er DNA testet til 87.5% Staff og 12.5% Labrador. Forrige eier lot han gå for lut og kaldt vann, og det ble sett skikkelig ned. Så jeg ble spurt om å ta over, fordi de viste at jeg kunne gi han ett skikkelig godt liv.

Utseende messing så vil noen si at ha er en pitbull, men han ble liksom ikke mere farlig bare fordi at han har 12.5%Labrador i seg, og ble større og mere langbeint enn Staffen er. Vill heller si at Labrador delen har gjort han godt. 

Vi er på kurs og trenings grupper flere ganger i uken, skogs turer, lange og korte telt turer, på stranda, på by turer, i parkene, og jeg har han med for å snakke med ungdommer som sliter da de åpner seg mer når han er med (de spørr etter han om jeg ikke har han med). Han er også den hunden vi bruker mellom to bråkmakere på kurs og trenings grupper, for han bryr seg ikke om de bruser litt med fjærene. De demper de seg da de ikke får noe svar på tulle sitt. Små hunder som synes større hunder er skummelt hjelper han også med. For når de utagerer så går han bare unna, og gir de den avstanden de trenger.  

Møtte noen som kjente han fra før da vi kom fra toget i sommer. Da hadde vi vært på telttur noen dager, og vi luktet skikkelig bål begge to, og man så at vi hadde vært ute noen dager. Da var de så glad for at han virkelig fikk leve livet. Så neste tur hadde jeg med meg ei tispe også. 

Jeg synes også at vi bør se mer på den enkelte eier, og den enkelte hunden. Andre land får det til, så det bør Norge som skal være ett så oppegående land klare også. Det rase forbudet vi har nå funker ikke. Så vi bør se på nye måter å gjøre ting på. 

Vil også legge til at jeg ikke anbefaler noen jeg snakker med om å skaffe seg denne type hund, men heller det motsatte. At det er hunder som krever en god del av eier. Men jeg gir selvfølgelig råd til de som alt ha en ang sosialisering, fôring, trening og helse. 

Endret av MissPierce
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
5 hours ago, MissPierce said:

Disse er ikke populære, fordi de vet at disse hundene er for mye de. De vil ha hunder som ser farlige ut, ikke hunder som faktisk er farlige og vanskelig å håndtere. 

De "pitbullene" vi har i her, blir brukt for å skremme i form av at ingen vil rane deg eller gi deg juling når du har med deg en sånn hund. 

De miljøene jeg kjenner lar ikke hundene sloss med hverandre, de er skikkelig nøye på at hundene ikke havner i bråk med andre hunder. Å løper til veterinær med en gang det er noe. Jeg har fått masse spørsmål om rennende øyne, om jeg kan titte på ett øre som ikke ser helt bra ut, om en sår pote, halting som kommer å går, noen hårløse flekker de bekymrer seg for, og hva de skal spørre om når de kommer til veterinæren osv. 

Politiet godtar at de har disse hundene, men er kjappe til å ta de om de faktisk er aggressive. Man ser ofte politiet stå å hilse på, og kose med de. De vil heller ha disse 20-30kg pitbullene, enn 50-80kg av noen av de andre rasene du nevner her. Å det med god grunn i mine øyne. 

Jeg er fra Oslo, og kjenner godt til en del av disse miljøene der både igjennom hvor jeg har bodd de siste 16årene, og igjennom jobb med utsatt ungdom. Disse hundene henger med over alt hvor eieren beveger seg. Så de er faktisk veldig sosialisert, og vandt med det meste som skjer rundt i en storby. 

En annen ting er at om du ikke tar skikkelig vare på hunden sin, så blir du bedt om å gi den til noen andre. Det var sånn jeg endte opp med min Staff blanding. Han er DNA testet til 87.5% Staff og 12.5% Labrador. Forrige eier lot han gå for lut og kaldt vann, og det ble sett skikkelig ned. Så jeg ble spurt om å ta over, fordi de viste at jeg kunne gi han ett skikkelig godt liv.

Utseende messing så vil noen si at ha er en pitbull, men han ble liksom ikke mere farlig bare fordi at han har 12.5%Labrador i seg, og ble større og mere langbeint enn Staffen er. Vill heller si at Labrador delen har gjort han godt. 

Vi er på kurs og trenings grupper flere ganger i uken, skogs turer, lange og korte telt turer, på stranda, på by turer, i parkene, og jeg har han med for å snakke med ungdommer som sliter da de åpner seg mer når han er med (de spørr etter han om jeg ikke har han med). Han er også den hunden vi bruker mellom to bråkmakere på kurs og trenings grupper, for han bryr seg ikke om de bruser litt med fjærene. De demper de seg da de ikke får noe svar på tulle sitt. Små hunder som synes større hunder er skummelt hjelper han også med. For når de utagerer så går han bare unna, og gir de den avstanden de trenger.  

Møtte noen som kjente han fra før da vi kom fra toget i sommer. Da hadde vi vært på telttur noen dager, og vi luktet skikkelig bål begge to, og man så at vi hadde vært ute noen dager. Da var de så glad for at han virkelig fikk leve livet. Så neste tur hadde jeg med meg ei tispe også. 

Jeg synes også at vi bør se mer på den enkelte eier, og den enkelte hunden. Andre land får det til, så det bør Norge som skal være ett så oppegående land klare også. Det rase forbudet vi har nå funker ikke. Så vi bør se på nye måter å gjøre ting på. 

Vil også legge til at jeg ikke anbefaler noen jeg snakker med om å skaffe seg denne type hund, men heller det motsatte. At det er hunder som krever en god del av eier. Men jeg gir selvfølgelig råd til de som alt ha en ang sosialisering, fôring, trening og helse. 

Dette var et utrolig godt og kunnskapsfullt innlegg, erfaring slår Youtube... :) 

Og det med "diplomat hund" kjenner jeg igjen, nå har jeg en blanding av tjenestehund og obskur bulldog type og på kurs var han omtrent som du beskriver. De tøffe fikk beskjed om å roe seg, og de svake ble jobbet opp, det så ut som mottoet var "vi er her for å ha det gøy, så ikke ødelegg med å finne på noe tull for pokker". 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Tiuren said:

Jepp, jeg kjenner til en setter som ble skutt av eier pga aggresjon. 

Viser isåfall hvilken handlekraft en eier av en vanlig hund viste.

Molosser-eiere derimot. Noen som husker hva som skjedde i Mandal?

Og den groteske saken vi opplevde ifjor. Selv om molosseren drepte barnebarnet ville ikke hverken hundeeieren eller barnets far ta på seg noe noen skyld. Skylden var barnets egen som gikk inn i huset for å hente is.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...