Gå til innhold

Kan pitbull være en god familiehund?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kjøtt skrev (3 minutter siden):

Da må du forby mange raser. Av rasene som er forbudt i Norge er det strengt tatt bare pitbull og amstaff som har vært gjengangere i kriminelle miljøer. 

Tvilsomt at det i det hele tatt noensinne har vært eksempler av Argentinsk Dogo eller Tosa Inu her. 

Kriminelle er dessuten en gang kriminelle. De driter i om en rase er forbudt, ofte synes de bare det er kulere for nå er bikkja deres et enda mere "legit" våpen.   

Så på grunn av kriminelle sin dysfunksjonelle atferd samt personlighetstrekk: De som blir skadelidende er hundene. Ingen andre. 

Lista er lang over "pitbullignende" hunder som er 100% legitime i Norge.  

Det er en grunn til at raser som Amerikansk Bulldog, Cane Corso, Boerboel, Rottweiler +++ ikke har "tatt over" posisjonen til pitbull/amstaff i kriminelle miljøer i Norge. Nemlig at de kriminelle gir seg faen. 

Den eneste måten å få bukt med noe som helst er strengere krav til hundeeiere.   

Å fjerne den rettsløsheten hunder i Norge per idag har: Har du en hund som en politi mener "ligner" på en ulovlig rase så ligger bevisbyrden på deg å motbevise det, ikke på han å bevise det.  

Og terskelen for å fradømme folk retten til dyrehold på livstid må senkes betraktelig.  

Alt dette er en god start. Raseforbudet har vist seg å ganske enkelt ikke fungere, det vet vi etter 20+ år.

Jeg synes du egentlig har helt rett i dette. Jeg kjenner til noen av disse rasene selv, svært potente ja. Og får ikke han med det feite gullkjede fatt i det verste tar han det nest verste. Men hvis bikkja hans dreper eller skader noen og det ender med avlivning av hunden så skaffer jo bare vedkommende seg en ny i skjul. Uansett hva han skal ha fått i straff. Så tipper man ikke får stanset en eskalering der.

Jeg tror det eneste myndigheter evner å gjøre, som alltid, er å gjøre det lett for seg selv, skumme litt fløte, slenge ut litt forbud og liksom gi et slags signal. Patetisk, egentlig. Men det er kanskje bedre enn ingenting tenker jeg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 11.09):

"Gode gamle Fido" var ofte en scæfer, en av de best utfordrende, ustabile og potensielt utagerende bikkjene som finnes. 

Nå må vi prøve å tenke med hodet her da folkens, og ikke med hysterien. ;) Dere er redde for visse type hunder fordi dere VG og Se&Hør har fortalt dere at dere skal være det - IKKE fordi dere faktisk har erfaring eller kunnskap om disse rasene.

Anonymkode: 135c3...de4

Jeg stoler ikke på mellomstore eller store hunder i det hele tatt. Også golden retrievere angriper jo mennesker. Og en rottweiler drepte en ett-åring i Brumunddal i fjor.

Anonymkode: 64912...0fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg venter fremdeles på kilde på din påstand om at golden står for flest bittskader i Norge. 

Anonymkode: 7428f...966

Jeg trodde det var velkjent, men jeg vet ikke sikkert hvor jeg har det fra. Tror det var mye om det i avisene for en god stund siden. Kanskje før nettavisene, husker ikke. Husker noe om at de oftere enn andre hunder bet ukjente barn, og at det kanskje kom av at det var mange av dem og barn gikk helt innpå ukjente golden retrivere som var bundet fast i bånd feks utenfor butikken. At de ble behandlet som kosebamser av barn og fikk mye uønsket oppmerksomhet som resulterte i bitt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En hund er et rovdyr, så selv en retriever kan skade. Men ingen ved vett i behold avler på en pitbull e.l . 

Anonymkode: 86d4b...536

• Liker 1
Skrevet
Just now, PITTY said:

Jeg synes du egentlig har helt rett i dette. Jeg kjenner til noen av disse rasene selv, svært potente ja. Og får ikke han med det feite gullkjede fatt i det verste tar han det nest verste. Men hvis bikkja hans dreper eller skader noen og det ender med avlivning av hunden så skaffer jo bare vedkommende seg en ny i skjul. Uansett hva han skal ha fått i straff. Så tipper man ikke får stanset en eskalering der.

Jeg tror det eneste myndigheter evner å gjøre, som alltid, er å gjøre det lett for seg selv, skumme litt fløte, slenge ut litt forbud og liksom gi et slags signal. Patetisk, egentlig. Men det er kanskje bedre enn ingenting tenker jeg. 

Et annet moment er at pitbull aldri ble avlet for vakthold og aggresjon mot mennesker, noe andre massive raser har. De fleste raser er avlet slik at de er blitt mer "moderate". Men som de sa den gang jeg hadde "japaner": ikke tren han på vakthold eller beskyttelse, jobb med det motsatte, det er mer en nok der om det noen gang blir nødvendig. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg stoler ikke på mellomstore eller store hunder i det hele tatt. Også golden retrievere angriper jo mennesker. Og en rottweiler drepte en ett-åring i Brumunddal i fjor.

Anonymkode: 64912...0fc

Ta noen vurderinger selv istedenfor da vel.. ikke bare lese nyheter. Se an eier, se/lær deg en hunds kroppsspråk ..

Dermed kan du på 100m avstand vurdere om du har noe frykte. Må vel være bedre enn å gå rundt å skjelve i buksa bare du ser en hund med litt størrelse.😱

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Frøkensina skrev (3 minutter siden):

Jeg trodde det var velkjent, men jeg vet ikke sikkert hvor jeg har det fra. Tror det var mye om det i avisene for en god stund siden. Kanskje før nettavisene, husker ikke. Husker noe om at de oftere enn andre hunder bet ukjente barn, og at det kanskje kom av at det var mange av dem og barn gikk helt innpå ukjente golden retrivere som var bundet fast i bånd feks utenfor butikken. At de ble behandlet som kosebamser av barn og fikk mye uønsket oppmerksomhet som resulterte i bitt. 

Du må gjerne komme med en kilde du også, vi har hatt internett i såpass mange år at det burde vært mulig for dere som påstår det å klare å hoste opp i alle fall en artikkel. 

Jeg hører støtt og stadig at golden er den hunden som biter mest, men har aldri funnet noen som klarer å backe opp påstanden sin med dokumentasjon. Jeg tror det er tull, det har mest sannsynlig blitt en "sannhet" fordi mange gjentar det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 14.36):

Det vil jeg gjerne se kilden på. 

Det finnes visst en statistikk over raser og bittskader fra dyrleger (dette er alt fra små rifter til alvorligere skader). Her ligger visst Golden retriever på topp, MEN, så er det også den mest populære rasen for barnefamilier. Så dette skyldes ikke at golden er mer aggressiv enn andre raser, og det vet jo egentlig alle som kan litt om hund.

Anonymkode: 906c9...082

• Liker 1
Skrevet
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Et annet moment er at pitbull aldri ble avlet for vakthold og aggresjon mot mennesker, noe andre massive raser har. De fleste raser er avlet slik at de er blitt mer "moderate". Men som de sa den gang jeg hadde "japaner": ikke tren han på vakthold eller beskyttelse, jobb med det motsatte, det er mer en nok der om det noen gang blir nødvendig. 

Den hunden som har vært nærmest å skade meg betydelig var en schäfer som jeg kjente litt over tid, han var en av to schäfere på en gård jeg besøkte hver uke som tenåring. En dag plutselig anså han meg som en trussel når jeg kom gående mot gården og løp rett bort og glefset til ved strupen min. Rev ut headsettet jeg hadde. Jeg hadde klappet og hilst på denne hunden mange ganger før, men han kunne ha drept meg da hvis han ville gjøre alvor av strupebittet. Jeg ble livredd. En annen shcäfer jeg kjente (vanligvis kjempesnill) gikk til angrep på sønnen i husets kjæreste uten forvarsel.

Senere har jeg forstått at schäfere er vakthunder som ofte binder seg hovedsaklig til kun én person i hjemmet. Pit buller virker mer som at elsker alle mennesker, de er ikke avlet fram for vakthold eller å angripe mennesker (i utgangspunktet i allefall). Men det virker som de er de mest mishandlede hundene i USA. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes visst en statistikk over raser og bittskader fra dyrleger (dette er alt fra små rifter til alvorligere skader). Her ligger visst Golden retriever på topp, MEN, så er det også den mest populære rasen for barnefamilier. Så dette skyldes ikke at golden er mer aggressiv enn andre raser, og det vet jo egentlig alle som kan litt om hund.

Hvor er kilden? Hvis det finnes en statistikk kan du vel vise til den? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ønsker at barna skal bli bitt i fjeset så er pitbull toppers.

Anonymkode: 6d38d...1d1

Skrevet
Frøkensina skrev (2 minutter siden):

Pit buller virker mer som at elsker alle mennesker, de er ikke avlet fram for vakthold eller å angripe mennesker (i utgangspunktet i allefall). Men det virker som de er de mest mishandlede hundene i USA. 

Nei, stakkars. Og det blir de jo ikke så stabile av. Da får vi andre unngjelde for den ustabiliteten..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde amstaff i 14 år (hun var 4 år da de ble forbudt). Hun var en flott familiehund, men hun skilte tydelig på familie og ikke. Hun angrep aldri noen, men var ganske avmålt og "streng" mot besøk, og jeg følte da at jeg måtte be folk holde avstand.  Man må hele tiden tenke på mentaliteten og skadepotensialet til den type hund (for det finnes mange flere raser). En pitbull ble i grunnen avlet for å slåss, skade og drepe, og de kan dermed være veldig gode på akkurat det. Man kan være heldig og uheldig med individ også (jeg var heldig). Det positive med henne var at hun var enormt rolig og selvsikker og det tror jeg er ganske vanlig for den type hunder. Hadde senere en husky, en helt annen type hund, litt mer utrolig og nervøs og glefset hvis han ble redd. Har sett resultat av slåsskamp mellom amstaff og schæfer, det tok ca 5 sek før eierne klarte å skille dem og skadene på schæferen var overraskende store (avbitt øre bl.a), fordi amstaffer er MEGET gode på slåssing - naturlig nok. Det skal man ikke kimse av. Har ikke opplevd dem som mer kampvillige enn andre, men når det først skjer så er det tøft.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pitbull og armstaff er ikke lov og det er en grunn for det. Nei jeg ville ikke hatt en pitbull som familiehund, de har en tendens til å klikke. Da spiller det liten rolle at ungene dine er greie. 

Anonymkode: 28d07...49d

Nei, det er ingen grunn til det. Det var derfor nesten samtlige foreninger og eksperter kritiserte loven. De har ingen tendens til å klikke, det er nettopp kunnskapsløst piss som dette som er grunnen til at rasene er ulovlig.

Anonymkode: 07d94...ae2

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ingen grunn til det. Det var derfor nesten samtlige foreninger og eksperter kritiserte loven. De har ingen tendens til å klikke, det er nettopp kunnskapsløst piss som dette som er grunnen til at rasene er ulovlig.

Anonymkode: 07d94...ae2

Jeg tror egentlig denne diskusjonen (på nå 11 sider) er en spinnoff fra amerikanske forum og SoMe, muligens enda en diskusjon skapt for å skape indre strid i USA (som de ikke har nok...). Svarte mot hvite, latinos mot alle. Våpeneiere mot våpenmotstandere. Amerikanske pitbull eiere mot "noen". 

Det er ingen grunn til at vi i Norge skulle være så involvert i denne diskusjonen da rasen ikke er lov her. Det å diskutere om den burde vært ulovlig gir mer mening. 

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Kjøtt said:

Kan du redegjøre for hvorfor akkurat de 6-7 rasene som er forbudt i Norge er verre enn de jeg nevnte over

Har ikke sagt at de er verre, alle molossere skulle vært forbudt.

Anonymkode: 3a920...4fb

• Liker 2
Skrevet (endret)

Bare ca. to uker siden en gammel mann ble revet i filler og drept av ett par pitbuller i TX.... De spiste ansiktet hans, t.o.m. Flotte hunder, azza... 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker 42 skrev (21 minutter siden):

Bare ca. to uker siden en gammel mann ble revet i filler og drept av ett par pitbuller i TX.... De spiste ansiktet hans, t.o.m. Flotte hunder, azza... 

Bruker du samme retorikk når mennesker med den og den hudfargen/etnisiteten/religiøse/kulturelle opphav dreper? 

Skrevet
Kjøtt skrev (1 minutt siden):

Bruker du samme retorikk når mennesker med den og den hudfargen/etnisiteten/religiøse/kulturelle opphav dreper? 

Snakker vi om mennesker, her? Du tenker sikkert at bjørn, tiger og  løver og sånt også bør være noe alle skal kunne eie?? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Kjøtt said:

Nå har ikke mennesker blitt avlet fram for kamp da, i motsetning til hunderasen Pitbull.

Anonymkode: 4eb07...3d5

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...