Gå til innhold

Anti trekk sele til hund.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en flat coated retriever som drar mye. Det er så ille at jeg ikke går tur med hunden, men lufter den i hagen når mannen er på jobb.

Mannen går på kurs med hunden, samt trener med den i bånd. Han har kjøpt Halti grime, men jeg liker ikke den. Er rett og slett ikke komfortabel med den, og får ikke dreisen på den, men mannen fikser den bra. Bilde funnet på nettet.

Hund - Nesegrime Pawise Svart M

Jeg kunne heller tenke meg sele, og tenker at jeg kanskje får mer kontroll på hunden med det. Med vanlig halsbånd så blir jeg bare trukket over ende 😮 Jeg er redd for at hvis jeg kjøper sele, så kan det bli mye for hunden og forholde seg til, en type sele med mannen og en annen type med meg. 

30502-front-range-harness-hibiscus-pink-overhead-web_640x_4.jpg

Nå vil sikkert noen si at den mannen bruker er jo så kjekk og bra, men jeg fikser den rett og slett ikke. Hadde jo vært koselig om jeg også kunne gå tur med hunden.

Hvilke erfaringer har dere andre her med hund som drar mye? 

Anonymkode: 6aadd...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil ikke vanlig sele bare gjøre det lettere for hunden å trekke?

Anonymkode: 132fd...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg aner ikke, derfor jeg spør her. Men jeg googlet anti trekk sele, og fikk bl.a opp det på nederste bildet. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg leste også på en sånn sele at man kunne feste båndet under  for å trene hunden til å ikke dra, å når den går pent og ikke drar, så kan premien være å feste det på ryggen. Synes jo det hørtes logisk ut. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antitrekk fester man båndet i brystet på. Blir vanskeligere å trekke da. 

Anonymkode: 0c0af...d51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe sele med feste fremme på brystet, da vil hunden bare vri seg mot deg om han trekker. Sjekk for eksempel hurtta no pull. Den har også håndtak du kan  holde i om det trengs av og til. Uansett må du også søke på treningsmetoder for å venne av dette. Om det så er at dere stopper opp mer enn dere går, ved å stoppe hver gang han drar. Bruker dere halvstrup eller noe lignense ved halsbånd?

Anonymkode: bc962...419

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte en antitrekksele til vår forrige hund. Det hjalp ikke på firehjulstrekkeren jeg forsøkte å gå pent med for å si det sånn 😅

Anonymkode: d7feb...12d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund på nesten 30 kg som gjerne drar hvis hun får lov. Hvis jeg vil ha en rolig tur uten at hun trekker så må jeg bestemme meg for det lenge før vi går ut døra. Har jeg det travelt og ikke klarer å være konsekvent så er det også oppskrift på en dårlig tur. 

Jeg begynner inne. Hunden får ikke vandre frem og tilbake eller gå i sirkel rundt meg. Hun må sitte rolig mens jeg tar på halsbånd og kobbel. Men jeg kjefter ikke eller stresser meg opp, uansett hvor utålmodig og stressa hunden er så beholder jeg roen. Jeg skal også kunne åpne døren uten at hunden forter seg ut. Hun skal stå eller sitte rolig å vente. Prøver hun å gå ut forran meg eller uten signal så lukker jeg bare døren. Og når vi endelig kommer ut så går jeg ikke et skritt før hunden ser på meg og ikke drar i båndet.

Ofte så er det avgjørende om hunden får belønning for å dra. Hvis hunden går ut døra og drar meg 5 meter første 3 sekund av turen, så blir det ikke bedre. Jeg bruker 2 meter bånd og ingen verdens ting skjer når det blir stramt. Da står vi stille til det er slakk i båndet, evt så tar jeg noen skritt bakover hvis hunden blir stående i stramt bånd. Jeg tillater heller ikke at hunden drar for å f.eks snuse på en busk. Da trekker jeg henne til meg og eneste måten hun kommer seg til den busken er ved å ha litt slakk i båndet.

Det går selvfølgelig an å ha med godbiter, belønne når hunden gjør riktig og ha litt godbitsøk på turen osv. Men min erfaring er at snakking, kommandoer og muntlig kommunikasjon kan øke hundens energi/stress. Så ofte er det bedre å bare bruke kropp og bånd til å kommunisere fra start til slutt, eller ha 1 kort nøytralt belønningsord for når hunden får godbit.

Anonymkode: 2e5c0...331

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Antitrekk fester man båndet i brystet på. Blir vanskeligere å trekke da. 

Anonymkode: 0c0af...d51

Ja, det er sånn jeg har skjønt det også, at det blir vanskeligere for den å trekke da.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan kjøpe sele med feste fremme på brystet, da vil hunden bare vri seg mot deg om han trekker. Sjekk for eksempel hurtta no pull. Den har også håndtak du kan  holde i om det trengs av og til. Uansett må du også søke på treningsmetoder for å venne av dette. Om det så er at dere stopper opp mer enn dere går, ved å stoppe hver gang han drar. Bruker dere halvstrup eller noe lignense ved halsbånd?

Ja, den typen så kjekk ut :) 

Selvsagt må jeg trene med hunden også, men nå er det umulig da det bare blir masse stress og frustrasjon når jeg prøver og gå med hunden.

Jeg er også redd for at det kan bli for mye for hunden og forholde seg til hvis mannen bruker en type utstyr og jeg en annen. At det kan gjøre hunden forvirret.

Jeg bruker halvstrup, mens mannen bruker halsbånd i tillegg til grimen.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjøpte en antitrekksele til vår forrige hund. Det hjalp ikke på firehjulstrekkeren jeg forsøkte å gå pent med for å si det sånn 😅

Anonymkode: d7feb...12d

Firehjulstrekker faktisk :fnise: 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anittrekkseler og grimer er verktøy man bare bør bruke midlertidig samtidig som man trener på at hunden klarer å gå pent i bånd. Det er ikke en varig løsning. 

Dette fordi en hund som drar mye gjør det hovedsaklig pga høyt stress. Slike seler og grimer er som regel designet for å gi hunden en form for ubehag når den trekker, dvs at den bare symptombehandler. Den tar ikke tak i årsaken til draingen - det underliggende stresset.

Hundetrening er også en-til-en. Dvs at hvis din mann går på kurs og lærer hunden til å gå pent i bånd så betyr ikke det at hunden automatisk vil gjøre det med deg. Dere må begge jobbe med det.

Ikke se på det å gå pent i bånd som en lydighetsøvelse, men som stressreduserende tiltak. Jobb med kontakttrening og mye godbitsøk ute for å roe ned stressnivået. Hør gjerne med instruktøren på kurset, eller en atferdsterapeut, om andre stressreduserende tiltak dere kan innføre før, og under, turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en hund på nesten 30 kg som gjerne drar hvis hun får lov. Hvis jeg vil ha en rolig tur uten at hun trekker så må jeg bestemme meg for det lenge før vi går ut døra. Har jeg det travelt og ikke klarer å være konsekvent så er det også oppskrift på en dårlig tur. 

Jeg begynner inne. Hunden får ikke vandre frem og tilbake eller gå i sirkel rundt meg. Hun må sitte rolig mens jeg tar på halsbånd og kobbel. Men jeg kjefter ikke eller stresser meg opp, uansett hvor utålmodig og stressa hunden er så beholder jeg roen. Jeg skal også kunne åpne døren uten at hunden forter seg ut. Hun skal stå eller sitte rolig å vente. Prøver hun å gå ut forran meg eller uten signal så lukker jeg bare døren. Og når vi endelig kommer ut så går jeg ikke et skritt før hunden ser på meg og ikke drar i båndet.

Ofte så er det avgjørende om hunden får belønning for å dra. Hvis hunden går ut døra og drar meg 5 meter første 3 sekund av turen, så blir det ikke bedre. Jeg bruker 2 meter bånd og ingen verdens ting skjer når det blir stramt. Da står vi stille til det er slakk i båndet, evt så tar jeg noen skritt bakover hvis hunden blir stående i stramt bånd. Jeg tillater heller ikke at hunden drar for å f.eks snuse på en busk. Da trekker jeg henne til meg og eneste måten hun kommer seg til den busken er ved å ha litt slakk i båndet.

Det går selvfølgelig an å ha med godbiter, belønne når hunden gjør riktig og ha litt godbitsøk på turen osv. Men min erfaring er at snakking, kommandoer og muntlig kommunikasjon kan øke hundens energi/stress. Så ofte er det bedre å bare bruke kropp og bånd til å kommunisere fra start til slutt, eller ha 1 kort nøytralt belønningsord for når hunden får godbit.

Anonymkode: 2e5c0...331

Takk for gode tips. Vi bruker ikke godbit som belønning så ofte, å vi har lært henne til at hun ikke får oppmerksomhet hvis hun hopper på oss når vi kommer inn døren. Først når hun roer seg så hilser vi på henne. Hun får heller ikke gå først ut døren. Vi skal gå først. Det samme gjelder når vi skal inn. Hun får ros når hun gjør det bra. Hun må også sitte i ro når vi tar på halsbånd. Å når hun får mat så får hun ikke spise før hun har blikk kontakt med oss og vi sier "værsågod" Var en gang jeg glemte å si værsågod til maten, men begynte på noe annet, å da satt hun å ventet en liten stund før hun begynte å pipe for å si ifra til meg at hun satt og ventet :D  Men, vi har fortsatt mye å lære.

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, den typen så kjekk ut :) 

Selvsagt må jeg trene med hunden også, men nå er det umulig da det bare blir masse stress og frustrasjon når jeg prøver og gå med hunden.

Jeg er også redd for at det kan bli for mye for hunden og forholde seg til hvis mannen bruker en type utstyr og jeg en annen. At det kan gjøre hunden forvirret.

Jeg bruker halvstrup, mens mannen bruker halsbånd i tillegg til grimen.

Ts

Seler med håndtak er veldig greit. Kanskje du kan bruke halsbåndet, men ha selen på for ekstra tak? Eller omvendt. Du finner ut hva som er best for deg. Hadde delt opp en pølse i masse minibiter og tatt med på turen eller noe annet som hunden din verdsetter høyt. Så bare begynt treningen. Ser du får masse gode tips ellers her i tråden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (6 minutter siden):

Anittrekkseler og grimer er verktøy man bare bør bruke midlertidig samtidig som man trener på at hunden klarer å gå pent i bånd. Det er ikke en varig løsning. 

Dette fordi en hund som drar mye gjør det hovedsaklig pga høyt stress. Slike seler og grimer er som regel designet for å gi hunden en form for ubehag når den trekker, dvs at den bare symptombehandler. Den tar ikke tak i årsaken til draingen - det underliggende stresset.

Hundetrening er også en-til-en. Dvs at hvis din mann går på kurs og lærer hunden til å gå pent i bånd så betyr ikke det at hunden automatisk vil gjøre det med deg. Dere må begge jobbe med det.

Ikke se på det å gå pent i bånd som en lydighetsøvelse, men som stressreduserende tiltak. Jobb med kontakttrening og mye godbitsøk ute for å roe ned stressnivået. Hør gjerne med instruktøren på kurset, eller en atferdsterapeut, om andre stressreduserende tiltak dere kan innføre før, og under, turen.

Ja, vet at det ikke er en varig løsning, og ikke bra for nakken over tid hvis dette brukes mye. Var derfor jeg tenkte at en sele der man kunne bytte på å ha båndet under og på ryggen når den går pent. Men det må jo trening til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Seler med håndtak er veldig greit. Kanskje du kan bruke halsbåndet, men ha selen på for ekstra tak? Eller omvendt. Du finner ut hva som er best for deg. Hadde delt opp en pølse i masse minibiter og tatt med på turen eller noe annet som hunden din verdsetter høyt. Så bare begynt treningen. Ser du får masse gode tips ellers her i tråden. 

Takk for tips :) 

Ja, det er mange gode tips her - noe jeg verdsetter. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, vet at det ikke er en varig løsning, og ikke bra for nakken over tid hvis dette brukes mye. Var derfor jeg tenkte at en sele der man kunne bytte på å ha båndet under og på ryggen når den går pent. Men det må jo trening til. 

Det er ikke gitt at hunden vil gjøre en slik kobling. For mange hunder vil kriteriet "slakt bånd" være for abstrakt til at de klarer å forholde seg til det eller å koble en belønning til nettopp dette. 

Det er derfor jeg skriver at man ikke bør se på det som en lydighetsøvelse, men heller fokus på stressredusering. En hund som er avslappet vil gå i slak line helt naturlig, fordi den er så rolig at den ikke har behov for å dra (forutsatt at den har fått utløp for fysisk aktivitet og at kobbelet er såpass langt at den har noe frihet).

Hvis man ønsker å belønne noe, så kan man belønne i det hunden snur seg mot eier. En hund kan ikke snu hodet mot eier og dra i båndet samtidig. I begynnelsen si "bra" og gi godbit hver gang hunden snur seg og så gradvis fase det ut (men alltid belønne innimmellom) når hunden tar kontakt hele tiden. Viktig at man belønner (sier belønningslyden "bra!") i det hunden snur hodet og ikke når hunden går og ser på deg, for da belønner du masing (eller "fot"). 

Dette, kombinert med (i begynnelsen) flere lange godbitsøk - kan være gode verktøy for å redusere stressnivået slik at hunden slapper av nok til at båndet er slakt. Godbitsøk er gull fordi både det å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise er med på å reduserer stressnivået til mange hunder. Men det forutsetter at hunden bruker gjerne 10-15 minutter på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en flat coated retriever, hannhund. Vi slet litt med at han dro i båndet på tur da han var yngre. Nå drar han bare når det har vært litt lite utløp for fysisk aktivitet. Drar også litt når han vil vekk fra andre hunder, liten pyse. Brukt halsbånd hele tiden, men siden jeg går mer tur nå og han har rømt fra halsbåndet(han stikker ikke av, liker best å gå løs) et par ganger, har vi kjøpt sele. Jeg stoler mindre på meg selv enn mannen om jeg har kontroll hvis det oppstår en situasjon. Den har feste foran og på ryggen, bruker stort sett det på ryggen. Men vet at det foran kan brukes om han drar mye(drar det ene benet opp litt slik at han ikke klarer å gå skikkelig). Vi har forsøkt sele på skitur, men han er livredd skitupper og elsker folk, så ble dårlig kombo.
Ved innlæring i bånd brukte jeg teknikken med å stoppe hver gang han dro. Nå er båndet slakt nesten hele tiden. Vi har brukt lite godbiter som belønning (synes det var utfordrende å time, da han gjorde noe «galt» før vi fikk rukket å gi godbit forviser han hadde gjort rett), har ord og tonefall som belønning. 
Opplever at vår hund har en «master», og det er gjerne en mann. Han lytter mest til han. Når vi er alene hører han på meg, men «glemmer seg» oftere enn når mannen min er der. Samme med min far og min onkel når de passer han, min mor og tante(som er mest med han når han er der) lystrer han dårlig/lite. 

Anonymkode: 89964...8f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hund med høyt stress vil dra uansett hvor ubehagelig det føles. Kanskje vil det avta en liten periode når man først bytter til anti-trekksele eller annet fordi det føles annerledes, men hunden vil lære å trekke med anti-trekksele akkurat som den lærte å trekke med halsbånd.

Som tabris sier, man må jobbe med stressredusering. Skaff deg en godbitveske du kan slenge på deg før tur og jobb med kontakttrening (google kontakttrening hund for å lese/se hvordan man jobber kontakt). Lærer du hunden å holde et øye med deg gjennom turen, vil det bli mye enklere å trene på å gå fint. Du får  En sele hvor du fester foran på brystet kan være et greit verktøy, men da må det skje i sammenheng med trening, ellers vil hunden bare lære å trekke gjennom ubehaget.

Anonymkode: a4743...17b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En hund med høyt stress vil dra uansett hvor ubehagelig det føles. Kanskje vil det avta en liten periode når man først bytter til anti-trekksele eller annet fordi det føles annerledes, men hunden vil lære å trekke med anti-trekksele akkurat som den lærte å trekke med halsbånd.

Dette!

Og det begynner å bli en del hunder med fysiske plager på grunn av de anti-trekkselene. Når man bruker en vanlig trekksele er det kjempeviktig at den er tilpasset riktig for at hunden skal trekke rett og ikke feilbelaste seg. Anti-trekkselene oppfordrer jo hunden til å gå skjevt og dra på seg vondter. 

Bli heller med mannen på kurs så hunden lærer seg å gå pent i bånd med dere begge. 

Anonymkode: 9d65e...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund trakk fordi hun synes det var ubehagelig med halsbånd. Hun trakk mindre når hun hadde sele på. Jeg prøvde anti trekk sele på henne også og det løste hele problemet for oss. Byttet på å ha den foran og på ryggen. Det er vanskelig å få en flat til ikke å trekke, lykke til😊

Anonymkode: 34778...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...