Gå til innhold

Murmelmy & Barna

Murmelmy

Anbefalte innlegg

Noen spm til dere:

1. Skifter dere på dem om natten? Det gjør nemlig ikke jeg... Synes å ha lest og hørt at man helst ikke skal styre og ordne for mye med dem om natten.

Det gjorde jag - när jag ammat klart och sonen somnat vid puppen la jag honom i sin säng och bör blöja där. Han sov vidare. Inte ut i ljuset, inte ens ut ur sovrummet. Sen har nog sonen aldrig bajsat på natten heller...

2. Han flasser så og si over hele kroppen. Er det vanlig? Hva kan jeg gjøre for å bedre det?

Flasser? Det vet jag inte vad det är men gissar på ett svar... men nyfödda bebisar har utslag, röda och/ellr vita över kroppen. Det är helt normalt och beror på hormonförändringar.

Där sonen var torr på kroppen (fötterna till exempel), smörjde jag in med bröstmjölk - ett supermedel.

3. Hvor ofte bader dere dem?

Sonen badade kanske en gång i veckan. I vatten med lite olivolja i. Ingen tvål. Ingen kemisk "barnolja". Så tvättade vi av honom med en klut.

4. Hva vasker dere stumpene med? Her er det våservietter (en gang i blandt) og sånne tørrservietter fra en svensk produsent (med og uten vann)

När han var baby -klut med vatten. Våtservetter när vi var ute eller ibland med bajs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott å lese om dagene deres... Han høres jo ut som en liten engel, T! :hjerter:

Sender over en stor :klem: til dere begge... og takk for koselig hilsen i boka mi også... :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vakker gutten din er da :hjerter: Ser ut som han har masse nydelig hår også :)

Kan ikke gi deg så mange svar på spørsmålene dine jeg da :sjenert: men jeg vet det er vanlig at de flasser i allefall :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :klem: Vi vasker Leon med noen servietter fra apoteket når vi steller ham. Det er sånne som bl.a. brukes i hjemmesykepleien, tror merket er Tork. De er store, så vi deler dem i tre, og en eske varer kjempelenge! Vi bruker bare vann (noen ganger litt olje hvis bæsjen sitter fast ;) ), og det er myke og løser seg ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaren :ler: mamma svarer:

Vasker med vann og Mesoft kompresser, 100 stk for 20 kr på apoteket. Våtservietter når vi er ute på tur.

Her skiftes det på om natta hvis bleia er full (mannens jobb ;) ) men med minst mulig lys på. Markerer forskjell på natt og dag.

Ups, må plutselig stikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann! :-D

Vi skifter bare hvis det er bæsjebleie om natta, eller hvis bleia er veldig full...

Og vasker med vann og sånne tørre papirkluter, eller våtservietter hvis det er virkelig ille.

Bading skjer hver 2.-3. dag. Flassing er helt normalt! Prøv å smøre med litt olje.

Raping om natta er ofte ikke nødvendig, i hvert fall ikke hvis du ammer liggende, da svelger de ikke så mye luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på spørsmål om flaske og gulping!

Kan hende han svelget unna for fort og for mye i forhold til alderen og magemål og sånt. Kanskje legge inn noen pauser i matingen slik som babyene ofte tar pauser ved puppen også.

Og hyling på stellebordet høres meget kjent ut! Det blir bedre etter hvert! Det virka som Ylva mislikte veldig sterkt å bli kledd av i starten. Kanskje hun frøs lett. Nå ligger hun bare og gliser på stellebordet, så det blir en kosestund ut av det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

I natt byttet jeg bleie og det gikk bedre enn forventet, dvs ikke noe ramaskrik ;). Vi la oss en halvtime tidligere og det markerte han ved at nattmaten, tidlig frokost og og morgen også ble skjøvet med en halvtime. Ikke dårlig.

Nå kommer snart helsesøster og jeg har skrevet ned en haug med spørsmål. Det viktigste er egentlig å finne ut hva jeg kan gjøre for å hjelpe ham når han har vondt i magen (spesielt om morgenen). Han blir jo rapt om natten i.o.m. at jeg fremdeles ammer sittende... Må øve på liggende om dagen...

:kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper helsesøsteren er ok, og at du får svar på alt du lurer på!

Har du prøvd Minifom mot luft i magen forresten? Det fås på apoteket, vi har brukt det på begge ungene i starten og det har hjulpet veldig bra. Bare å dryppe noen dråper i munnen før hver amming. Hvis godgutten din plages av mye luft vil jeg anbefale det altså! :tommelsmil:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!!

Jeg gikk glipp av bildet :grine: Men tipper han er verdens fineste han også! Våre store fine gutter :legrine:

Godt å lese at det er flere som har tusen spsm! Ikke annet å vente når vi aldri har gjort dette før! Men jeg syns det er utrolig fasinerende å lære noe nytt hver dag!

:klappe: For vekttapet!! Er nede i før-vekt jeg også men vil gjerne bli kvitt et par tre fem kilo til...... :sjenert: Typisk oss kvinnfolk,aldri fornøyde :ler:

Kos deg masse videre med lille T! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen spørsmål i dag, og tusen nye i morgen! :ler: Etter hvert er det bare å stole på innstinkene sine. Unger overlever mye, og ungene våre har det tross alt bra.

Men jeg ante ikke at folk ikke brukte våtservietter hjemme... Jeg bruker det hele tiden jeg, er det dumt? :roll: Og Murmelmy - er det greit at jeg bruker dagboka di til sånne spørsmål? ;)

Når det gjelder 120 ml så var nok det litt mye. Snuppa mi spiser 80 har vi funnet ut. Og gulping blir det fort når man gir flaske, for melken kommer lett og da er det lett å bli glupsk (men jenta mi gulper hele tiden, så ikke vet jeg).

Gleder meg til treff hos Miiip om noen uker! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ante ikke at folk ikke brukte våtservietter hjemme... Jeg bruker det hele tiden jeg, er det dumt?  :roll: Og Murmelmy - er det greit at jeg bruker dagboka di til sånne spørsmål?  ;)

Svarer deg, jeg - Våtservietter (sikkert veldig forskjellig fra merke til merke) er ganske så uttørrende og irriterende for små barnestumper. Har hørt om mammaer som har prøvd dem som intimservietter på seg selv og opplevd svie og sårhet... Vi har kun brukt vann på kompresser eller tørrservietter så langt når vi har vært hjemme, og så bruker vi heller litt olje på når den tid kommer at bæsjen ikke går av med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for ennå flere råd og hilsner :kyss: !

Skal teste ut de dråpene, LT :Nikke:

Imax, fikk beskjed av HS om at vi kunne fortsette med våtservietter til vi evt ser en reaksjon hos barnet. Det samme med bleieskift om natten. Dersom han blir sår og rød, så må vi begynne med det. Før det så ser det ut til at vi har funnet en grei rutine som fungerer for oss...så langt i hvertfall ;)

Pappa og sambo har brukt våtservietter på lillesøs (ett år nå) hele tiden og hun har aldri hatt noen type eksem eller utslett. De bruker sjelden andre ting på henne, men våtservietter benytter de seg av.

SKytte, har spist digg hele tiden nå i barselsperioden (kanskje ikke like mye som på slutten av svangerskapet ;)) og går ned for hver dag som går. MEN, så bilder av meg selv naken :rodme: fra morgenen etter bryllupsdagen vår i fjor og jeg ser jaggu anorektisk ut. Ikke bra :riste:. SÅ, jeg skal stoppe på 65 kg med mine 176 cm. Dvs at det er ca ni kilo igjen :roll:

I dag har fam'en hatt besøk av helsesøster. En kjempe koselig ung dame som var ute i praksis. Vi fikk spurt masse og hun svarte masse. Veldig beroliget nå og det ser til at vi gjør det meste riktig (for oss) :)

Kom nettopp hjem fra shoppingtur på Linderudsenteret og fikk gått i et par timer. Godt for kropp og sjel.

Nå er mannen på vei hjem etter en snartur på jobb. I kveld skal vi kose oss med lasagne laget da jeg gikk gravid...NAM!

Ha en super dag girlsa!!!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :vinke:

så fin gutt - sånn vil jeg også ha! :sjenert:

:ler:

nå er jeg ikke jeg så god på disse spørsmålene du kommer med, men det var ett jeg tenket jeg kunne bidra med et svar på. til bading og til hud vil jeg anbefale deg å bruke mandelolje. (fåes kjøpt bl. a. i innvandrer butikker etc.)

ingen lukt - bare fukt :)

kan du fint bruke på din egen hud også!

håper du koser deg med den lille!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere fikk spurt og gravd masse da HS var på besøk. Godt å lufte alle spm'ene for noen som skal ha peiling... ;)

Ellers er det koselig å høre at dere trives og koser dere!

:kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...