AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 Er det noen her som gjør det? Er det sunnere enn å kjøpe ferdig i butikken? Anonymkode: 907b5...a3b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #2 Skrevet 26. februar 2023 Ja selvsagt, jeg kverner feks entrecôte eller vanlig biff, kommer an på hva jeg skal bruke det til. Det er langt bedre stykker enn det kverna kjøttet vil jeg tro Anonymkode: 1a3f1...c44
Mt3 Skrevet 26. februar 2023 #3 Skrevet 26. februar 2023 Den er jo sunnere om kjøttet er fra dyr dere/bekjente har slaktet selv, for da er den ikke tilsatt salt....
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja selvsagt, jeg kverner feks entrecôte eller vanlig biff, kommer an på hva jeg skal bruke det til. Det er langt bedre stykker enn det kverna kjøttet vil jeg tro Anonymkode: 1a3f1...c44 Men hva er det som gjør det sunnere? Manglende tilsetning av vann og salt? Er det ikke litt waste å kverne så gode stykningsdeler? Tenkte ikke å kverne til tartar, men mer til kjøttkaker, taco o.l. Anonymkode: 907b5...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva er det som gjør det sunnere? Manglende tilsetning av vann og salt? Er det ikke litt waste å kverne så gode stykningsdeler? Tenkte ikke å kverne til tartar, men mer til kjøttkaker, taco o.l. Anonymkode: 907b5...a3b På slakteriet er vel kjøttdeig samling av avkapp og tilsatt en del, rene kjøttstykker er rene, tenker jeg da. Det er sikkert det, men hvorfor ikke tenker jeg Anonymkode: 1a3f1...c44 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 Jeg kverner egen kjøttdeig. Da slipper man disse seige slintrene eller plutselig harde bitene (brusk?) man kan få i ferdigkjøpt. Jeg bruker ytrefilet og mørbrad. Veldig godt! Blir ikke like saftig, men det kan du selv regulere ved å tilsette mer fett. Anonymkode: e89cb...5ef
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 Kjøp hele kjøttstykker, da kan du gjøre hva du vil med de. Anonymkode: b86fd...5cb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #8 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 8.46): Er det noen her som gjør det? Er det sunnere enn å kjøpe ferdig i butikken? Anonymkode: 907b5...a3b Ja jeg gjør det, får mye bedre kvalitet da Anonymkode: ab86f...ce2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 Ja, har kvernet egen kjøttdeig når vi har hatt slakt. Bruker da avskjær som er til overs. Skjærer bort sener og de tjukkeste hinnene før det går i kverna. Kjører det to ganger igjennom kverna. Anonymkode: 64c04...eed
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #10 Skrevet 2. mars 2023 Nei. Men jeg kjøper okse og svin på Rekoringen, og vilt fra jaktlag. Da er dyrevelferden ivaretatt, og det er ingen tilsetningsstoffer. Anonymkode: a1952...81f 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjøp hele kjøttstykker, da kan du gjøre hva du vil med de. Anonymkode: b86fd...5cb Må le litt og av sånne svar, hadde jo ikke tenkt å kverne kjøttdeig fra gilde liksom🙃 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Men jeg kjøper okse og svin på Rekoringen, og vilt fra jaktlag. Da er dyrevelferden ivaretatt, og det er ingen tilsetningsstoffer. Anonymkode: a1952...81f I en optimal verden hadde jeg og gjort dette, men prisen står i forhold til kvaliteten, og det kan jeg dessverre ikke ta meg råd til der jeg er i livet nå. Anonymkode: 907b5...a3b
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #12 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I en optimal verden hadde jeg og gjort dette, men prisen står i forhold til kvaliteten, og det kan jeg dessverre ikke ta meg råd til der jeg er i livet nå. Anonymkode: 907b5...a3b Jeg har sett på å kverne selv, da jeg foretrekker (og liker) å lage egen mat på den måten. Men det ble faktisk dyrere enn reko, selv med kjøtt på tilbud. Og det er litt styrete, da kverna raskt går varm, tetter seg og lager splinter. Man må jobbe med halvfrossent kjøtt og spekk. Og så er det jo dette med dyrevelferd, for min del i alle fall. Har du vurdert å halvere forbruket ditt, og på den måten ha råd til å kjøpe kvalitet? Jeg lager for eksempel refried beans når vi har taco, samt bruker bønner i gryteretter etc. Anonymkode: a1952...81f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå