Gå til innhold

Internett fungerer ikke når...


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Vi fikk ny trådløs telefon til jul, av samme merke som den vi hadde tidligere. Vi har plugget den i den samme kontakten som den vi hadde tidligere, sammen med kontakten til modemet. Men nå fungerer ikke internett-tilkoblingen så lenge den trådløse telefonen er tilkoblet, så for å få kontakt må jeg koble fra den trådløse...veldig tungvindt og jeg lurer på hvorfor i all verden det har blitt sånn?

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du trådløst internett eller? I så fall kan det være at telefonen interfererer/bruker samme kanal som trådløsruteren. Da kan du sjekke om du kan bytte kanal på ruteren, eventuelt sjekke bruksanvisningen til telefonen.

Eller er det selve modemboksen som ikke virker ordentlig? Dvs at dere bruker kablet nettverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ny trådløs telefon til jul, av samme merke som den vi hadde tidligere. Vi har plugget den i den samme kontakten som den vi hadde tidligere, sammen med kontakten til modemet. Men nå fungerer ikke internett-tilkoblingen så lenge den trådløse telefonen er tilkoblet, så for å få kontakt må jeg koble fra den trådløse...veldig tungvindt og jeg lurer på hvorfor i all verden det har blitt sånn?

:klø:

Hvis jeg har forstått det riktig, så står telefonen og ADSL-modemet tilkoblet samme kontakt? Da skal det faktisk ikke virke. At det evt. kan ha virket før, med en annen telefon, er ren flaks.

Sammen med ADSL-modemet skal dere ha mottatt en splitter-boks. Idéen er at telelinjen som kommer inn i huset skal inn i denne, og så har denne ett uttak for ADSL-modemet og ett for eventuelle telefoner.

Splitteren deler signalene etter frekvenser: De lavfrekvente telefonsignalene til den ene utgangen, og de høyfrekvente ADSL-signalene til den andre. Uten splitteren risikerer du at telefonen "sluker" de høyfrekvente signalene slik at ADSL-modemet ikke får noenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten boks som hustelefonen er koblet til, samt nettkabelen til pc'n og denne er kobla til veggkontakten - men i denne boksen er det jo ikke plass til en telefonkabel til... :klø:

Vi har hatt det på den samme måten med den forrige trådløse telefonen, og da har adsl fungert...

Men da får jeg vel bare innfinne meg med at jeg må koble ut telefonen når jeg skal bruke pc'n da... :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten boks som hustelefonen er koblet til, samt nettkabelen til pc'n og denne er kobla til veggkontakten - men i denne boksen er det jo ikke plass til en telefonkabel til... :klø:

Vi har hatt det på den samme måten med den forrige trådløse telefonen, og da har adsl fungert...

Men da får jeg vel bare innfinne meg med at jeg må koble ut telefonen når jeg skal bruke pc'n da... :klaske:

En vanlig telefon bør kobles til etter splitteren. Splitteren er ikke noe mer enn et filter som sørger på at utstyret mottar og sender signaler i riktig frekvensområde. Det er i prinsippet ikke noe i veien for at en telefon kan ha dette filteret innebygget og da kan du plugge telefonen rett i kontakten. Kan godt være at din tidligere telefon hadde dette.

Jeg kan ikke tenke meg det skal være et problem å få tak i et ekstra eksternt filter som du kan koble telefonen til. Det er isåfall et lavpassfilter du skal ha tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...