Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort forklart, har for øyeblikket ingen jobb, er 18 år, men har funnet en online jobb, chattegreier. Der tjener jeg 14500,- i mnd, hvor jeg får overført til en utelandsk bankkonto. Så fulle inntekten min er derifra, bor hos foreldrene ennå. Jeg har frikort. Leser at jeg kan tjene opptill 70k, før jeg må logge skatten? Til nå har jeg kanskje tjent 25k, startet i januar.

Må jeg betale skatt nå, når jeg har oversteget 70k, eller når jeg sender inn skattekortet?

Anonymkode: 47a09...1ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør spørre skatteetaten for sikkerhetsskyld, for hvis ikke kan du gå på en kraftig smell.

• Liker 3
Skrevet
AnonymousBruker skrev (1 minutt siden):

Du bør spørre skatteetaten for sikkerhetsskyld, for hvis ikke kan du gå på en kraftig smell.

Kraftig smell kommer jeg ikke til og ha, det er ikke snakk om store summer, og jeg har spart opp 14k OM jeg må betale skatt. Og det skal mye til og spore opp en utenlandsk bankkonto, i motsetning til den norske.

Men du vet ikke hvordan jeg bør gjøre det? 

Skrevet

Du skal vel skatte selv om du har en utenlandsk bankkonto når du bor i Norge. Men så lenge du sparer kan du selvsagt vente til du får baksmellen neste år og betale det da, så lenge du har god kontroll og vet hva du vil måtte betale i skatt.

Anonymkode: 064c1...f2a

Skrevet

Du er skattepliktig her hvis du jobber fra Norge.

Hvis du ikke oppgir inntekten din får du heller ingen opptjening i folketrygden så jeg hadde helt klart oppgitt det. Man får nå pensjon fra første krone. Staten sparer 18% av inntekten din til pensjon. 

Anonymkode: 48cba...ba1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skal vel skatte selv om du har en utenlandsk bankkonto når du bor i Norge. Men så lenge du sparer kan du selvsagt vente til du får baksmellen neste år og betale det da, så lenge du har god kontroll og vet hva du vil måtte betale i skatt.

Anonymkode: 064c1...f2a

Det vet jeg at jeg må. Men at jeg har frikort, har det noe og si? Kan jeg tjene opptill 70k skattefritt da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kort forklart, har for øyeblikket ingen jobb, er 18 år, men har funnet en online jobb, chattegreier. Der tjener jeg 14500,- i mnd, hvor jeg får overført til en utelandsk bankkonto. Så fulle inntekten min er derifra, bor hos foreldrene ennå. Jeg har frikort. Leser at jeg kan tjene opptill 70k, før jeg må logge skatten? Til nå har jeg kanskje tjent 25k, startet i januar.

Må jeg betale skatt nå, når jeg har oversteget 70k, eller når jeg sender inn skattekortet?

Du sender ikke inn skattekortet noe sted. Og du høres fryktelig naiv ut når du tror det er vanskelig å finne ut av at du har en utenlandsk bankkonto. Kontakt Skatteetaten du så har du alt på det rene. 

Anonymkode: 06d93...f73

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er skattepliktig her hvis du jobber fra Norge.

Hvis du ikke oppgir inntekten din får du heller ingen opptjening i folketrygden så jeg hadde helt klart oppgitt det. Man får nå pensjon fra første krone. Staten sparer 18% av inntekten din til pensjon. 

Jupp. Skal skatte, er bare litt usikker hvordan jeg bør gjøre det. Har du noe innsikt? :) 

Må jeg betale skatt nå, når jeg har oversteget 70k, eller når jeg sender inn skattekortet? Hva hadde du gjort?

Skrevet

Kontakt Skatteetaten du så har du alt på det rene. 

Hva skal jeg spørre dem om? Siden den jobber jeg driver med er vel ikke helt superren heller, er chatoperatør jobb. 

Skrevet

Det er en du aldri snyter om du vil leve vel i livet - Staten. Ring skattekontoret du lille hen. 

Anonymkode: f949f...ba1

• Liker 1
Skrevet

Er vel litt tidlig å begynne med økonomisk svindel når du bare er 18 år. Synes for øvrig aldri det er greit med svindel - uansett alder. 

Anonymkode: 2e423...482

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en du aldri snyter om du vil leve vel i livet - Staten. Ring skattekontoret du lille hen. 

Anonymkode: f949f...ba1

Jo, det er mulig. Flere jeg kjenner bruker f.eks anonyme kryptotjenester og har penger der, kan spores opp, men ekstremt hardt. Men selvsagt en risikosport, derfor jeg åpnet tråden for og få litt innsikt :) 

Skrevet

Arbeidsgiver skal vel også betale arbeidsgiveravgift og trygdeavgift, i tillegg til at du skal betale skatt 

Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

arbeidsgiveravgift og trygdeavgift,

Det tror jeg ikke at jeg gjør, bare skatt. Finner meg nok en ordentlig jobb innen den tid. Men hvordan får jeg gjort dette, uten og kontakte skatteetaten? Noe jeg kan få ordna på min side på skatteetaten? Hadde du gjort det når du sender inn skattekortet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jupp. Skal skatte, er bare litt usikker hvordan jeg bør gjøre det. Har du noe innsikt? :) 

Må jeg betale skatt nå, når jeg har oversteget 70k, eller når jeg sender inn skattekortet? Hva hadde du gjort?

Bare fyll ut skattemeldingen når den kommer og betal skatten mai/juni når skatten er beregnet. Det går greit. Det er vel kun arbeidsgiver som har plikt til å melde inn fortløpende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bare fyll ut skattemeldingen når den kommer og betal skatten mai/juni når skatten er beregnet. Det går greit. Det er vel kun arbeidsgiver som har plikt til å melde inn fortløpende.

Tenker du på enkeltpersonforetak? Tenker kanskje og opprette det. Hva tenker du om det?

Skrevet (endret)

Ja du må betale skatt, og du må skatte av hele beløpet da det er over fribeløpet. 

Og du burde betale skatt fra første opptjente krone, for å unngå voldsomt høyt skattetrekk resten av året eller skattesmell neste år.

Du bør fikse deg et korrekt skattekort på skatteetaten.no, og så må du sørge for at arbeidsgiver trekker denne skatten. 

Endret av Bombasi
Skrevet

Hvem er arbeidsgiver egentlig? Når det gjelder norske foretak som trekker jo de skatt av lønn til sine ansatte, og så betaler videre til skattetaten. Hvis en da har levert frikort så trekker de ikke skatt før du har gått over grensen. Men er det slik å forstå at du har en utenlandsk arbeidsgiver? Da ville jeg sjekket med skatteetaten om hvordan du skal gjøre det

Anonymkode: 26a4c...d8f

• Liker 1
Skrevet
Bombasi skrev (2 minutter siden):

Ja du må betale skatt, og du må skatte av hele beløpet da det er over fribeløpet. 

Og du burde betale skatt fra første opptjente krone, for å unngå voldsomt høyt skattetrekk resten av året eller skattesmell neste år.

Du bør fikse deg et korrekt skattekort på skatteetaten.no, og så må du sørge for at arbeidsgiver trekker denne skatten. 

Oki! Arbedsgiveren er jo meg, jeg er min egen sjef, om det er det du tenkte på? 

Så du anbefaler at jeg fikser skattekort med engang, fremfor og føre opp skatten på skattemeldingen?

Skrevet

Hvem er arbeidsgiver egentlig? Når det gjelder norske foretak som trekker jo de skatt av lønn til sine ansatte, og så betaler videre til skattetaten. Hvis en da har levert frikort så trekker de ikke skatt før du har gått over grensen. Men er det slik å forstå at du har en utenlandsk arbeidsgiver? Da ville jeg sjekket med skatteetaten om hvordan du skal gjøre det

Anonymkode: 26a4c...d8f

Det stemmer. Så jeg er min egen sjef egentlig. 

Men stemmer det at jeg kan tjene opptill 60k, skattefritt med frikort? For jeg har jo frikort atm. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...