Gå til innhold

Omgangssyke

Fremhevede innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Typen min har fått omgangssyke... Jeg skjønner ingenting, hele familien hans har akkurat hatt det, men han besøkte de ikke før et par dager etter at de var blitt friske. Betyr det at omgangssyke smitter lenge, eller må han ha fått det et annet sted?

Jeg har ikke hatt omgangssyke siden jeg var liten, så lurer på en del ting...

Noen som har noen råd som kan hjelpe han å bli bedre? Virker som han har det rimelig kjipt stakkar :( noe man kan spise eller kjøpe på helsekosten?

hvor lenge varer det?

Når er man smittsom?

Jeg skal jo egentlig flytte til han om 3 dager, kan jo ikke det da :overrasket: snakk om uflaks....

Videoannonse
Annonse
Gjest VillVakkerUng&Yndig
Skrevet

ja det kan være smittsomt.

kjeks og cola fungerer fint under en omgangssyke. blir det ikke bedre så dra til lege.

Skrevet

Omgangssyke kan skyldes flere typer virus, og derfor spiller det en rolle hvilket virus det dreier seg om mht varighet, smittsomhet osv. Vanligvis bør man være over det verste i løpet av noen dager, og symptomene er som regel borte etter en uke. Jeg tror, uten å være sikker, at man fortsatt er smittsom noen dager etter at man har sluttet å kaste opp. Når det står på som verst er det viktig å få i seg mye drikke, dehydrering er svært vanlig når man har diaré og oppkast. Da blir man slapp og føler seg ennå verre. Siden man mister mye salter er det lurt å drikke farris.

Skrevet

Dersom dere skal bo sammen, vil du nok se omgangssyke mer enn en gang, så hvorfor kan dere ikke flytte sammen om tre dager?

Gjest Lilleulv
Skrevet
Dersom dere skal bo sammen, vil du nok se omgangssyke mer enn en gang, så hvorfor kan dere ikke flytte sammen om tre dager?

hm, vi har bodd sammen før, og jeg har også bodd sammen med andre også. men aldri hatt omgangssyke før :) Hadde det en gang da jeg var liten, men husker ikke så mye av det. Grunnen til at det er krise om jeg får det er fordi jeg skal begynne i en ny jobb 2. januar, og også fordi jeg har hatt utmattelsessyndrom i 2,5 år og blir dårligere enn andre når jeg blir syk og sliten i lengre tid etterpå. Det er ingen selvfølge å få omgangssyke fordi om man bor sammen med folk da? Jeg har som sagt aldri hatt det i hvert fall...

Skrevet
Det er ingen selvfølge å få omgangssyke fordi om man bor sammen med folk da? Jeg har som sagt aldri hatt det i hvert fall...

Det er ingen selvfølge at man får omgangssyke selv om noen man bor med får det, jeg har sluppet unna en gang eller to, men sjansen er temmelig stor for at alle i en husstand får det når en først er smittet. Men tror ikke det har noe å si om du flytter inn om du allerede har vært rundt typen mens han er syk..

Lykke til i ny jobb da!!

Skrevet

Vær nøye med håndhygiene, både for han og deg!!!! Vask toaletten ofte, pass også på kraner, dørhåndtak osv. Det er fullt mulig å unngå smitte, men kan hende du trenger en liten porsjon flaks også.

Lykke til i ny jobb!!

• 1 år senere...
Skrevet
Typen min har fått omgangssyke... Jeg skjønner ingenting, hele familien hans har akkurat hatt det, men han besøkte de ikke før et par dager etter at de var blitt friske. Betyr det at omgangssyke smitter lenge, eller må han ha fått det et annet sted?

Jeg har ikke hatt omgangssyke siden jeg var liten, så lurer på en del ting...

Noen som har noen råd som kan hjelpe han å bli bedre? Virker som han har det rimelig kjipt stakkar :( noe man kan spise eller kjøpe på helsekosten?

hvor lenge varer det?

Når er man smittsom?

Jeg skal jo egentlig flytte til han om 3 dager, kan jo ikke det da :overrasket: snakk om uflaks....

Skrevet

Tråden er fra 2005 :fnise:

men er sikkert aktuell nå også siden det er tid for omgangssyke.

Skrevet
Tråden er fra 2005 :fnise:

men er sikkert aktuell nå også siden det er tid for omgangssyke.

ja nettopp fått det jeg og vi skal reise bort idag.. sliten og uvel kasta opp i hele natt noen som har noen flere hvordan man blir kvitt det eller hva som hjelper????????

kjempe kjedelig og få det akuratt nå

Gjest Dallandra
Skrevet

Usikker, omgangssyken må nok gå sin gang, tror nok ikke det er noe du kan gjøre for å fortere frisk. Det er viktig som noen sa over her å få i seg nok væske, farris er fint. Til små barn blander man gjerne farris og eplemost, da får man i seg litt næring fra sukkeret i eplemosten også.

Skrevet

Hei!

Det er fult mulig å bli bedre. Bland en t-skje med ingefærkrydder i et halv fult glass med vann- drikk det å snart vil du forhåpentligvis føle deg bedre.

Men husk, ikke lukt på glasset før du drikker å ha også et glass vann som du kan skylle med etterpå! Fordi dette er sterkt og smaker pyton! Men det funker!

Ønsker deg god bedring og god tur!

Lykek til:-)

Skrevet

Alfa og omega for å forebygge er HÅNDHYGIENE!! Dersom det er utbrudd på sykehus etc skal personalet være hjemme i 2 dager etter at de er symptomfrie for å unngå å smitte pasienter og annet personale.

Skrevet

Dersom man har diare i tillegg er det smart å unngå melkeprodukter. Jeg fikk råd om det fra en lege en gang. Hun sa at diareen stopper ikke om man ikke unngår melkeprodukter...

Skrevet
Dersom man har diare i tillegg er det smart å unngå melkeprodukter. Jeg fikk råd om det fra en lege en gang. Hun sa at diareen stopper ikke om man ikke unngår melkeprodukter...

jeg har hørt at melkeproduketer ikke har noe å si på diare.. det trodde man før. Men jeg vet at det er ubehagelig å kaste opp melkeprodukter ( lukter spesielt surt...) men i allefall - drikk rikelig, og spis det du klarer.

Skrevet

men hvor lenge skal man gå før man går til legen a?? fortsatt uvel, vondt i magen å fryser og kastet opp i natt... hmmm.. jaja.. satser på at jeg er på bedringens vei nå da..

takk for rådene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...