Million Skrevet 24. februar 2023 #21 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke i vår kommune! Herregud! Hvor mange ganger må det gjentas? Det er forskjellig fra kommune til kommune. Anonymkode: aa114...f49 Det høres rart ut, ikke helt logisk, men.. Fretex har vel ikke større kapasitet, bedre sortering og egne gjenvinningsmuligheter i andre deler av landet? Om Fretex skulle hatt tekstilgjenvinning av ødelagte tekstiler noe sted, burde/ville det jo vært i Oslo hvor det ble prioritert (skulle man tro), ettersom det er der flest mennesker bor og flest mennesker kaster tekstiler. Men ok. Kanskje Bardufoss og Sola har egne tekstilgjenvinningsanlegg hos Fretex, hva vet jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #22 Skrevet 24. februar 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Feil. Tekstiler skal aldri i restavfallet. Det ødelegger maskinene på fyllinga. Anonymkode: 4fc76...6fe 39 minutter siden, AnonymBruker said: Det skal i tøyinnsamling. Etter at du har vasket det, selvsagt. Betaler du de titals tusen det koster oss andre, da? Tøy setter sge fast i maskineriet i sorterings- og forbrenningsanlegg og koster oss helt vanlige folk som ikke gjør som deg (gir blanke) millioner hvert år. Du trenger ikke bry deg om miljøet, for min del. Men ikke gi blanke i mine kostnader. Eller ta regninga selv. Anonymkode: c3bc7...8e6 38 minutter siden, AnonymBruker said: Har de virkelig ikke sånne Fretex/uff/tøyinnsamlignsbokser der du bor? Tekstiler skal i disse - sengetøy, håndklær, you name it. Det som ikke kan brukes, blir sendt til industrien hvor det brukes som filler. Anonymkode: 0c0e8...c95 15 minutter siden, lurker said: Tekstiler skal kastet i tekstilinnsamlingsbokser som står sammen med innsamslingsbokser for glass- og metall. De som eier disse boksene, har forpliktet seg til å gjenvinne alt de får inn. Det skal IKKE kastes i restavfall, da de kan ødelegge maskinene deres, som en annen nevnte over her. De skal heller IKKE kastes i tekstilinnsamlingsbokser som ikke står sammen med innsamlingsbokser for glass- og metall, da eierne av disse ikke har forpliktet seg til å gjenvinne det. Hvorfor driver dere vranglære? Dette stemmer IKKE for alle kommuner. Hver enkelt må sjekke hva som gjelder sin kommune. Hos oss skal det i restavfall (en av Norges større byer). Det er ikke slik at du bare kan klappe deg på skuldra og tro du har gjort noe godt ved å levere til Fretex eller UFF. Søpla vår (for det er SØPPEL mye av det vi kaster!) selges dyrere og dyrere for hvert ledd til andre land før de ender opp med at fattige må tråle gjennom blant annet norsk søppel for å finne de få tingene som kan selges, og resten kastes. Så går nordmenn rundt her og tror de har vært så flinke. Nei da er det bedre å la det norske samfunnet ta kostnaden med å håndtere vårt eget søppel. Anonymkode: 4e166...2b1 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #23 Skrevet 24. februar 2023 Million skrev (2 minutter siden): Det høres rart ut, ikke helt logisk, men.. Fretex har vel ikke større kapasitet, bedre sortering og egne gjenvinningsmuligheter i andre deler av landet? Om Fretex skulle hatt tekstilgjenvinning av ødelagte tekstiler noe sted, burde/ville det jo vært i Oslo hvor det ble prioritert (skulle man tro), ettersom det er der flest mennesker bor og flest mennesker kaster tekstiler. Men ok. Kanskje Bardufoss og Sola har egne tekstilgjenvinningsanlegg hos Fretex, hva vet jeg. https://www.asker.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/ombruk-av-tekstiler/ Bor ikke langt unna Oslo heller, så det gjelder ikke bare for de små og øde plassene 😊 Gjelder visst UFF også. Man kan levere både på gjenvinningsstasjonen og på de ulike containerne som står plassert ulike steder i kommunen. Anonymkode: aa114...f49
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #24 Skrevet 24. februar 2023 3 minutter siden, Million said: Det høres rart ut, ikke helt logisk, men.. Fretex har vel ikke større kapasitet, bedre sortering og egne gjenvinningsmuligheter i andre deler av landet? Om Fretex skulle hatt tekstilgjenvinning av ødelagte tekstiler noe sted, burde/ville det jo vært i Oslo hvor det ble prioritert (skulle man tro), ettersom det er der flest mennesker bor og flest mennesker kaster tekstiler. Men ok. Kanskje Bardufoss og Sola har egne tekstilgjenvinningsanlegg hos Fretex, hva vet jeg. Neida, det er bare strutsementalitet, noen kommuner tar ansvar for innbyggernes søppel selv, andre foretrekker at land i Afrika eller sør-Amerika tar støyten. Det har ingenting å si om det er Fretex i Bardufoss eller Oslo eller Stavanger, mesteparten shippes ut av landet uansett til land som heller ikke greier å håndtere det. Grønnvasking på høyt nivå. Anonymkode: 4e166...2b1
Million Skrevet 24. februar 2023 #25 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://www.asker.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/ombruk-av-tekstiler/ Bor ikke langt unna Oslo heller, så det gjelder ikke bare for de små og øde plassene 😊 Gjelder visst UFF også. Man kan levere både på gjenvinningsstasjonen og på de ulike containerne som står plassert ulike steder i kommunen. Anonymkode: aa114...f49 Mener du at UFF containere kan ta i mot ødelagte tekstiler? Også i Oslo? Eller mente du bare i Asker kommune? Jeg kommer ikke på noen UFF container i umiddelbar nærhet, men kan vel finne noen. Bør/skal man kaste ødelagte sko (som har gummisåler og sånt) i restavfallet og ikke UFF container? De er jo ubrukelige til gjenbruk når de er sprukket opp i tåa osv.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #26 Skrevet 24. februar 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.asker.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/ombruk-av-tekstiler/ Bor ikke langt unna Oslo heller, så det gjelder ikke bare for de små og øde plassene 😊 Gjelder visst UFF også. Man kan levere både på gjenvinningsstasjonen og på de ulike containerne som står plassert ulike steder i kommunen. Anonymkode: aa114...f49 Denne kommunen driver ansvarsfraskrivelse. De hiver problemet på Fretex som ikke klarer å ta unna alt. Markedet for pussefiller og redesign er IKKE stort nok. Anonymkode: 4e166...2b1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #27 Skrevet 24. februar 2023 Million skrev (Akkurat nå): Mener du at UFF containere kan ta i mot ødelagte tekstiler? Også i Oslo? Eller mente du bare i Asker kommune? Jeg kommer ikke på noen UFF container i umiddelbar nærhet, men kan vel finne noen. Bør/skal man kaste ødelagte sko (som har gummisåler og sånt) i restavfallet og ikke UFF container? De er jo ubrukelige til gjenbruk når de er sprukket opp i tåa osv. Mente bare i Asker kommune. Hva slags løsninger andre kommuner har vet jeg ikke. Sko, både brukbare og utgåtte, pleier jeg å kaste sammen med klærne, men det er fordi det ikke står noe spesifikt om ødelagte sko, kun ødelagte tekstiler. Da antar jeg bare at ødelagte sko skal dit også. 🤷🏼♀️ Anonymkode: aa114...f49
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #28 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Denne kommunen driver ansvarsfraskrivelse. De hiver problemet på Fretex som ikke klarer å ta unna alt. Markedet for pussefiller og redesign er IKKE stort nok. Anonymkode: 4e166...2b1 https://www.asker.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/kildesortering/odelagte-tekstiler/ Sitat Asker kommune samarbeider med flere aktører for å finne en god løsning på dette, men fram til dette er på plass kan du gjøre som før. Vi har blitt enige med Fretex og UFF om at de fortsatt må ta imot ødelagte tekstiler fra innbyggerne i Asker enn så lenge. Anonymkode: aa114...f49
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #29 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mente bare i Asker kommune. Hva slags løsninger andre kommuner har vet jeg ikke. Sko, både brukbare og utgåtte, pleier jeg å kaste sammen med klærne, men det er fordi det ikke står noe spesifikt om ødelagte sko, kun ødelagte tekstiler. Da antar jeg bare at ødelagte sko skal dit også. 🤷🏼♀️ Anonymkode: aa114...f49 Sko er IKKE tekstiler. Utrolig at man er nødt for å fortelle angivelig voksne mennesker dette. Anonymkode: 4fc76...6fe
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #30 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sko er IKKE tekstiler. Utrolig at man er nødt for å fortelle angivelig voksne mennesker dette. Anonymkode: 4fc76...6fe Det står i linkene jeg har lagt ved at sko skal leveres sammen med tekstiler, hos oss! Anonymkode: aa114...f49 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #31 Skrevet 24. februar 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.asker.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/kildesortering/odelagte-tekstiler/ Anonymkode: aa114...f49 Nettopp. Ansvarsfraskrivelse. De vet jo meget godt at disse aktørene ikke greier å håndtere disse tekstilene på en konstruktiv måte, de blir bare pålagt det . Anonymkode: 4e166...2b1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #32 Skrevet 24. februar 2023 Nåja, jeg klipper opp gammelt sengetøy og bruker det som engangskluter til vask av do og sånt jeg... Anonymkode: 595c5...fc0
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #33 Skrevet 24. februar 2023 Jeg gir det til en dame som vever filleryer. Hun blir kjempeglad. Anonymkode: 4382a...8f2 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #34 Skrevet 24. februar 2023 Klipper opp til filler. Fillene går i restavfallet når de er brukt. Anonymkode: 86fc5...db2 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #35 Skrevet 24. februar 2023 Det går til enten fretex eller h&m sin tekstilresirkulering. Anonymkode: a98dc...d5e
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #36 Skrevet 24. februar 2023 I alle Kid sine butikker kan man levere inn brukte tekstiler, som gardiner, laken, sengetøy, dyner osv. Hilsen butikkleder i Kid Anonymkode: ea8b0...e2e 1
Andro Skrevet 24. februar 2023 #37 Skrevet 24. februar 2023 Fretex sine containere. De mottar og gjenvinner all tekstil.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #38 Skrevet 24. februar 2023 Har aldri hørt at vi kan gi ødelagte klær til fretex/uff osv. ... Anonymkode: edf6b...fc1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #39 Skrevet 24. februar 2023 Gi dem bort på Finn. De klippes opp og lages om til filleryer. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=289110934 Denne damen har jeg erfaring med. Ryene hun lager er enda flottere i virkeligheten enn på bilde. Hun tar også gjerne imot gammelt sengetøy. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=254198849&ci=7 Begge tilbyr seg å betale frakt dersom du sender dem gammelt sengetøy. Anonymkode: 790cc...89f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #40 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Etter jeg hørte en eldre kar levere asbest-avfall på gjennvinningstasjonen, og han ble bedt om å komme tilbake når det var pakket inn i plast, for så at de som jobber der knuser hele greiene med maskin oppi kontaineren rett etterpå, så driter jeg i sortering. Anonymkode: 84894...bd5 Selv om noen bryter loven på ett gjennomvinningsanlegg, så gjør ikke alle det. De fleste gjenvinningsanlegg følger lovverket. Anonymkode: 4684b...d29
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå