Gå til innhold

Utdrikningslag langhelg. Hjelp til kompromiss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er invitert i bryllup til en venninne jeg har kjent tre år ish. Fikk kontakt med felles baby i pandemitider. (Bare så relasjonen er forståelig)

Nå er det utdrikningslag som er veldig lite. Vi er 4 damer + brud. Forloveren ønsket seg i utgangspunktet langhelg der vi leide leilighet i storby i nærheten. Jeg sa ganske raskt fra om at det var noe utenfor budsjett (to av oss invitert er student/lavinntekt og jeg har barn i tillegg). Vi har likevel sagt vi kan legge 1000-1500 kroner i en slik dag. Som faktisk er en del penger for oss. 

Som kompromiss foreslo hun langhelg på hytte. Men igjen sa jeg at jeg gjerne vier en dag og en natt til dette. Men at brud og to av oss med minst penger skal reise lengst for å bruke en hel helg på dette syns jeg er å kreve mye. Brud har jo også små barn tross alt. Det er ikke bare å slippe alt for lengre perioder da. 

Jeg har foreslått at de to som evt må reise hit kan overnatte hos meg. Slik at det blir billigere for dem. Så har jeg foreslått mange varianter for å få det hyggelig/moro uten at det må koste masse. Jeg har til og med foreslått at det deles opp. At vi har noe her og så sender brud på hyttetur.

Problemet er at forloveren ikke møter på noen forslag fra oss andre. Det MÅ visst være over flere dager. Hadde det vært flere så hadde det jo vært lettere å si nei for oss som ikke kan. Men når det er så få blir det jo veldig tydelig. 

Har dere noen forslag til kompromiss eller måter å gå i møte med forlover? Vil jo at vi skal kunne ha god stemning når dagen kommer. Men nå virker kommunikasjonen noe låst.

Jeg forstår selvsagt at hun vil gi det beste til bruden. Men jeg føler litt at jeg allerede gir 3 dager til bryllupet og en langhelg i tillegg blir ganske mye tid og penger. 

Alle tanker tas imot med takk. Også at jeg er like låst og ikke ser mulighetene her..

Anonymkode: da840...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noe mulighet for å inkludere bruden i planleggingen her? Skjønner at forlover er den som planlegger, men hvis bruden kommer med samme tanker og meninger som deg, så er det kanskje enklere for forloveren å forstå. Evt bare luft forskjellige forslag til bruden å hør hva hun sier til det? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når forlover samarbeider så dårlig hadde jeg sakt "Jeg har dessverre ikke flere forslag, så planlegg det du ønske. Men har fremdeles ikke mer enn 1000-1500 å bruke, så alt over dette må du dekke selv."

Anonymkode: faa20...1c9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camilla_s skrev (1 time siden):

Er det noe mulighet for å inkludere bruden i planleggingen her? Skjønner at forlover er den som planlegger, men hvis bruden kommer med samme tanker og meninger som deg, så er det kanskje enklere for forloveren å forstå. Evt bare luft forskjellige forslag til bruden å hør hva hun sier til det? 

Det var kanskje en mulighet. Vil ikke avsløre noe. Men viktigste er jo at det blir hyggelig for henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle tanker tas imot med takk. Også at jeg er like låst og ikke ser mulighetene her..

Jeg synes du skal sende en mail - 'Ang. utdrikningslag' - til alle involverte (forlover, andre deltakere) og med cc til bruden, og si du ikke kan delta i noe som varer mer enn 24 timer og/eller koster mer enn 1250 kr. Kan det ikke la seg gjøre, så håper du resten har en fin opplevelse. Deretter la være å involvere deg mer i planlegningen og bare vente og ser hva skjer. Bruden kan selv avgjøre om hun vil "blande seg" og be forloveren respektere det. 

Anonymkode: 4bc9d...310

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er at forloveren ikke møter på noen forslag fra oss andre. Det MÅ visst være over flere dager. Hadde det vært flere så hadde det jo vært lettere å si nei for oss som ikke kan. Men når det er så få blir det jo veldig tydelig. 

Har dere noen forslag til kompromiss eller måter å gå i møte med forlover? Vil jo at vi skal kunne ha god stemning når dagen kommer. Men nå virker kommunikasjonen noe låst.

Jeg forstår selvsagt at hun vil gi det beste til bruden. Men jeg føler litt at jeg allerede gir 3 dager til bryllupet og en langhelg i tillegg blir ganske mye tid og penger. 

Men hva svarer dere når forloveren sier dette da? Da må dere spørre "hvorfor?". Og så må du spørre om det faktisk er noe bruden har uttrykt ønske om, det virker jo merkelig å ville være borte en langhelg om man har små barn? Kan en løsning feks. være at brud og forlover har en startdag bare de to for å lade opp/spa eller lignende, og så kommer dere dagen etter for selve utdrikningslaget?

Anonymkode: a0e46...250

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (23 minutter siden):

Hvorfor MÅ utdrikningslaget være over en langhelg?

Jeg vet ikke helt hva greia er med det. Men jeg tror forlover har en idé på at dette skal være over flere kvelder. Som helt sikkert er veldig hyggelig og spesielt for de vennegjengene der man har kjent hverandre i mange år og får mulighet til å ha venninnetid. Problemet her er at alle kjenner bruden fra ulike steder og perioder. Så vi kjenner ikke hverandre i det hele tatt. Med hvordan planleggingen går så har jeg i alle fall ikke lyst å være låst på ei hytte i mange dager sammen...

Jeg forstår det som av de andre sin respons at en dag egentlig er det folk ønsker. Det er vel også det som er vanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg synes du skal sende en mail - 'Ang. utdrikningslag' - til alle involverte (forlover, andre deltakere) og med cc til bruden, og si du ikke kan delta i noe som varer mer enn 24 timer og/eller koster mer enn 1250 kr. Kan det ikke la seg gjøre, så håper du resten har en fin opplevelse. Deretter la være å involvere deg mer i planlegningen og bare vente og ser hva skjer. Bruden kan selv avgjøre om hun vil "blande seg" og be forloveren respektere det. 

Jeg tror dette kanskje er en god løsning. Takk

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

eh nei...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å sende en sånn e-post er potensielt konfliktskapende i flere retninger. Før du går til det skrittet, så ville jeg tatt en lett prat med bruden om hva hun tenker og ser for seg, helt uten å blande inn hva forloveren har sagt, ment og gjort. Da får du et relativt ærlig innblikk i hennes ønsker, som eventuelt kan brukes som korrektiv i møte med forlover og de andre vennene. Hvis hennes ønsker er i tråd med det forlover prøver å få til, får du rett og slett bare si at du ikke kan. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det med eposten er kanskje den dårligst mulige løsningen. Tror du oppriktig at bruden har lyst til å være fredsmegler mellom forloveren og de andre?

Spør forlover om bruden har godkjent langhelg.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ananas. skrev (4 minutter siden):

Å sende en sånn e-post er potensielt konfliktskapende i flere retninger. Før du går til det skrittet, så ville jeg tatt en lett prat med bruden om hva hun tenker og ser for seg, helt uten å blande inn hva forloveren har sagt, ment og gjort. Da får du et relativt ærlig innblikk i hennes ønsker, som eventuelt kan brukes som korrektiv i møte med forlover og de andre vennene. Hvis hennes ønsker er i tråd med det forlover prøver å få til, får du rett og slett bare si at du ikke kan. 

Ja. Av en eller annen grunn overså jeg den delen om å sende mail til brud. Så jeg tenkte på å bare si ifra om hva jeg kan til de andre/forlover. 

Jeg får ta en prat med henne. Hun er liksom typen som ikke har så store krav eller spesifikke ønsker. Er egentlig med på det meste og jeg ser for meg hun ville vært storfornøyd så lenge folk samlet seg og gjorde noen aktiviteter. Slik jeg kjenner henne. Så jeg så ikke for meg at hennes selskap skulle bli så vanskelig å planlegge. Så enten kjenner jeg henne ikke godt nok eller så er det mange gode ønsker på vegne av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (2 minutter siden):

Det med eposten er kanskje den dårligst mulige løsningen. Tror du oppriktig at bruden har lyst til å være fredsmegler mellom forloveren og de andre?

Spør forlover om bruden har godkjent langhelg.

Ja. Jeg leste visst litt raskt. Jeg overså det med å sende e-post til bruden og. Jeg tenkte mer på å sende klart hva jeg kan til de andre som planlegger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. Av en eller annen grunn overså jeg den delen om å sende mail til brud. Så jeg tenkte på å bare si ifra om hva jeg kan til de andre/forlover. 

Jeg får ta en prat med henne. Hun er liksom typen som ikke har så store krav eller spesifikke ønsker. Er egentlig med på det meste og jeg ser for meg hun ville vært storfornøyd så lenge folk samlet seg og gjorde noen aktiviteter. Slik jeg kjenner henne. Så jeg så ikke for meg at hennes selskap skulle bli så vanskelig å planlegge. Så enten kjenner jeg henne ikke godt nok eller så er det mange gode ønsker på vegne av. 

Hvis forloveren ikke har barn, noe det ikke høres ut som, så må du realitetsorientere vedkommende på dette, siden bruden også har barn,.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (2 minutter siden):

Hvis forloveren ikke har barn, noe det ikke høres ut som, så må du realitetsorientere vedkommende på dette, siden bruden også har barn,.

Ingen barn nei og litt yngre. Så ung og fri med fulltidsjobb. Et annet stadie i livet. Syns det er vanskelig å snakke på vegne av da. Men takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Langhelg er helt sprøtt, hvem med barn har mulighet til det? Jeg hadde knapt nok hatt mulighet til én overnatting. 

Anonymkode: 39002...55e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Men herregud, da. Jeg sa cc'e det til bruden bare for å holde henne oppdatert. Hvis du vil fortelle henne i klartekst at forloveren har mistet bakkekontakt ang. utdrikkingslag og trenger en realitetsorientering, så værsgo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man bør jo bli enige om et budsjett å det er vel ikke vanlig og ha utdrikningslag over flere dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men herregud, da. Jeg sa cc'e det til bruden bare for å holde henne oppdatert. Hvis du vil fortelle henne i klartekst at forloveren har mistet bakkekontakt ang. utdrikkingslag og trenger en realitetsorientering, så værsgo. 

Det er ganske fjernt å involvere bruden i dette, både som cc (som ser ut som en helt ordinær e-post for mottaker) og i «klartekst».

Anonymkode: 08c80...e69

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...