AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #1 Skrevet 24. februar 2023 Valpen vår på 13 uker piper, "skriker" (bjeffeuler/roper), skjelver og sikler når vi tar henne med i bilen. Vi bor landlig til, så den eneste måten å få sosialisert henne på er å kjøre henne til bygda her hvor det er butikker og litt slikt, for hun må jo bli vant til å se biler, andre hunder, mennesker osv! Men hun er altså livredd for selve bilturen. Hva er beste fremgangsmåte? Må vi sette hele sosialiseringsopplegget på vent og ta baby-steps for å venne henne til bilen? Jeg er redd hun da blir for stor til å sosialiseres, for sånt kan jo ta mange uker... Samtidig vil jeg jo ikke at hun skal assosiere sosialiseringen med noe kjipt. 😅 Anonymkode: e18bb...552 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #2 Skrevet 24. februar 2023 Må forresten legge til at hun ikke er interessert i verken leker eller godbiter når hun er stresset eller distrahert, så det er vanskelig å belønne ønsket atferd når vi er i slike situasjoner. Anonymkode: e18bb...552
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #3 Skrevet 24. februar 2023 Hvordan har dere henne i bilen? Bur, løs eller på fanget? min var litt sånn men ble tryggere av å få sitte forran passsjersetet og delte bur med en eldre hund som var trygg i bil når vi trente på å være i buret. Hjalp mye 😁 Anonymkode: 599b8...311 1
MyMichelle Skrevet 24. februar 2023 #4 Skrevet 24. februar 2023 Baby-steps ja. Være litt i buret uten at dere kjører noe sted. Så småturer på få minutter. Min forrige hund ble begynte å pipe og sutre i buret når han ble gammel. Han roet seg når jeg sprayet Adaptil i burhjørnene og på teppet. Og når jeg satt i baksetet ved siden av buret og stakk fingrene inn i det. Kan dere ikke invitere folk med hunder hjem til dere, så det ikke er nødvendig med biltur hver gang?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #5 Skrevet 24. februar 2023 MyMichelle skrev (2 minutter siden): Baby-steps ja. Være litt i buret uten at dere kjører noe sted. Så småturer på få minutter. Min forrige hund ble begynte å pipe og sutre i buret når han ble gammel. Han roet seg når jeg sprayet Adaptil i burhjørnene og på teppet. Og når jeg satt i baksetet ved siden av buret og stakk fingrene inn i det. Kan dere ikke invitere folk med hunder hjem til dere, så det ikke er nødvendig med biltur hver gang? Vi kjenner ingen her (nyinnflyttet), så vi har ingen vi kan/ønsker å invitere. 😅 Vi har også en voksen hund fra før av,som ikke alltid er like glad i andre hunder, så jeg vil helst at valpen skal lære seg å omgås andre hunder uten at den andre hunden vår er til stede. Anonymkode: e18bb...552 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #6 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvordan har dere henne i bilen? Bur, løs eller på fanget? min var litt sånn men ble tryggere av å få sitte forran passsjersetet og delte bur med en eldre hund som var trygg i bil når vi trente på å være i buret. Hjalp mye 😁 Anonymkode: 599b8...311 Hun sitter i passasjersetet på et teppe, med bilsele slik at hun ikke kan løpe rundt, eventuelt i passasjersetet på fanget til samboeren min. Hun piper like mye uavhengig om hun sitter på fanget eller ei. 😅 Anonymkode: e18bb...552 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #7 Skrevet 24. februar 2023 det blir akkurat som alenetrening. Hun må lures til å tro at det å være alene er en fin ting (sto by step) Være litt i buret uten å kjøre osv. Anonymkode: 3e3d1...d59 1
Svisle Skrevet 24. februar 2023 #8 Skrevet 24. februar 2023 Sett dere i bilen sammen med hunden og bare sitt der en liten stund. Noen minutter spredt igjennom dagen. Etterhvert starter dere opp bilen men blir fremdeles bare sittende i ro og koser dere. Gjør det noen dager før dere begynner så smått å kjøre når valpen viser at den er komfortabel. Når den er 13 uker så haster det overhodet ikke med å dra ut i by'n og til folk. Nærmiljøet er nok enn så lenge. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #9 Skrevet 24. februar 2023 Takk for tips! Føler meg litt roligere nå! 😅 Jeg ble nødt til å ta meg en kjøretur alene her i stad, bare for å roe ned (samboer var hjemme og passet valpen). 🤪 Godt å høre at det ikke haster med sosialisering. Jeg har hatt en nervøs/undersosialisert hund tidligere, så jeg stresser kanskje litt med å få sosialisert denne valpen nok til at dette ikke skjer igjen. Anonymkode: e18bb...552
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #10 Skrevet 24. februar 2023 Kald bil? Varm opp i forkant. Viktig å ha valpen i bil fra ung alder, ikke alene men i bil generelt. Bruk gjerne samme hundeseng, hundeveske eller bur som inne som den allerede er trygg i og ha med ut i bilen Anonymkode: 3844b...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #11 Skrevet 24. februar 2023 Jeg ville nok øvd på å bli trygg i bilen. Sitte i den litt hver dag uten å kjøre, kjøre korte turer og gjerne oftere enn bare 1 gang i uka. Det kan også hjelpe med bur hvis valpen er vant med bur ellers. Er det en liten rase, så finnes det biltur for å ha i sete så den MÅ ikke baki bagasjerommet heller. Om det haster å sosialisere eller ikke er vanskelig å si. Om man bor øde til og ikke har sosialiseringsmuligheter i nabolaget, så er jeg egentlig for at ts tar valpen med på småturer andre steder. Dessverre er det også ofte sånn at valper vil lære fort fra andre hunder og om ts allerede har en hund som sliter sosialt, så skjønner jeg godt behovet for at valpen får input fra annet hold. Kanskje sjekke hundekurs i nærheten eller om det er en valpegruppe? Anonymkode: b9497...709 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #12 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for tips! Føler meg litt roligere nå! 😅 Jeg ble nødt til å ta meg en kjøretur alene her i stad, bare for å roe ned (samboer var hjemme og passet valpen). 🤪 Godt å høre at det ikke haster med sosialisering. Jeg har hatt en nervøs/undersosialisert hund tidligere, så jeg stresser kanskje litt med å få sosialisert denne valpen nok til at dette ikke skjer igjen. Anonymkode: e18bb...552 Valpen vår hatet bil. Vi øvde uten noen fremgang. Til slutt bare ignorerte vi det. Tok noen måneder. Som voksen hund elsker hun bilen og sover så godt der. Anonymkode: 122f2...2ec 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #13 Skrevet 24. februar 2023 Litt vanskelig å gi råd uten godbiter når det kan være en god strategi, så jeg gjør det likevel. Min hund var omplasseringshund og redd for bil. Jobbet da mye med å belønne det jeg ville hun skulle gjøre: ligge i buret. Først trygg på buret med å la det stå med godbiter i, deretter gi godbiter når hun la seg ned i buret. Når vi kjørte, satt jeg i baksetet og droppet godbit ned hver gang hun la seg ned. Endte med en hund som elsket å kjøre bil. Anonymkode: 45de6...e1d 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #14 Skrevet 24. februar 2023 Hvis den andre hunden deres synes det er greit å kjøre bli ville jeg satt de i bur ved siden av hverandre. Valper kopierer ofte adferden til eldre hunder. Anonymkode: 4ac7a...9fd 3 1
Million Skrevet 26. februar 2023 #15 Skrevet 26. februar 2023 Siklingen kan tyde på at valpen blir kvalm av bilsyke. Hunder sikler alltid når de er kvalme og føler trang til å spy. Mange hunder blir dessverre bilsyke. Min ene hund var sånn, hatet å kjøre bil fordi han forbandt det med å bli dårlig, og siklet skikkelig på alle bilturer. 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #16 Skrevet 26. februar 2023 Valper blir ofte bilsyke fordi balanseorganet ikke er ferdig utviklet, dette vil bli bedre etter hvert som den vokser. Problemet er at hunden kan komme til å forbinde bilkjøring med ubehag i voksen alder hvis den har mye problemer som valp. Gjør det å være i bilen til en kul ting, uten kjøring. Kjør kun veldig korte turer, så korte at valpen ikke rekker å bli kvalm. Anonymkode: 4ac7a...9fd 1
Tabris Skrevet 26. februar 2023 #17 Skrevet 26. februar 2023 On 2/24/2023 at 2:55 PM, AnonymBruker said: Takk for tips! Føler meg litt roligere nå! 😅 Jeg ble nødt til å ta meg en kjøretur alene her i stad, bare for å roe ned (samboer var hjemme og passet valpen). 🤪 Godt å høre at det ikke haster med sosialisering. Jeg har hatt en nervøs/undersosialisert hund tidligere, så jeg stresser kanskje litt med å få sosialisert denne valpen nok til at dette ikke skjer igjen. Anonymkode: e18bb...552 Du har fått mange gode tips ang tilvenning til bil, men jeg er litt uenig ang sosialisering. Når valpen er 13 uker så er man i slutten av valpens sosialiseringsvindu, hvis det ikke allerede er lukket (12-14 ukers alder). Jeg ville absolutt prioritert sosialisering og miljøtrening. Gjør det du kan uten bilkjøring. Invitere ulike venner og familie på besøk, gå tur med noen som har hund (så lenge hunden er trygg på og rolig med valper), gå turer i nærmiljløet blant trafikk, anleggsarbeid, park, ender, svaner, joggere osv. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #18 Skrevet 27. februar 2023 Da har vi begynt å trene henne til å synes at det er gøy med bil. Jeg plasserer henne i forsetet, med bildøra åpen og motoren av, og gir henne godbiter. Håper det "bare" er redsel, og ikke bilsyke som gjør at hun misliker kjøreturer sånn, for jeg har planer om å ta henne med på valpekurs så fort den lokale hundeklubben her får i gang noe (men gudene vet når det blir, sånn er det visst på bygda) 😅 Anonymkode: e18bb...552
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #19 Skrevet 27. februar 2023 Tabris skrev (17 timer siden): Du har fått mange gode tips ang tilvenning til bil, men jeg er litt uenig ang sosialisering. Når valpen er 13 uker så er man i slutten av valpens sosialiseringsvindu, hvis det ikke allerede er lukket (12-14 ukers alder). Jeg ville absolutt prioritert sosialisering og miljøtrening. Gjør det du kan uten bilkjøring. Invitere ulike venner og familie på besøk, gå tur med noen som har hund (så lenge hunden er trygg på og rolig med valper), gå turer i nærmiljløet blant trafikk, anleggsarbeid, park, ender, svaner, joggere osv. Takk! Jeg håper virkelig ikke det er for sent å sosialisere etter 13-14 uker!? Vi bor skikkelig på bygda nå, så her finnes det verken parker, anleggsarbeid eller joggere. Det vi har tilgjengelig er en liten gate med noen bolighus, masse fjell og skog, og et lite bygdesentrum som ligger ca 10 minutters kjøring unna. Jeg har begynt å bære henne ned (hun vil ikke gå) til hovedveien her nå for at hun skal bli vant til å se hus og biler som kjører forbi, men skulle jo helst hatt henne med til steder hvor hun kan se hunder og folk. Hun virker som en litt var type, og setter seg iblant ned og piper når jeg prøver å gå med henne gjennom boliggaten her. De to gangene vi tok henne med til "sentrum" virket hun imidlertid ikke redd, og hun ville bort å hilse på alle mennesker hun så. Hvis det er sånn at hun kan komme til å assosiere skummel biltur med nye plasser/sosialisering, er vi vel bare nødt til å fortsette her i vår ene lille boliggate? Nå ble jeg litt stressa igjen... 😅 Hva gjør andre folk som bor skikkelig landlig til? Vi har aldri bodd så landlig selv, så de forrige hundene våre vokste opp i mer folksomme omgivelser (men ingen av de var spesielt bra sosialisert heller riktignok, den ene klikker på andre hunder og den forrige var redd for parkeringsplasser, undeganger og mye annet rart). Anonymkode: e18bb...552
Tabris Skrevet 27. februar 2023 #20 Skrevet 27. februar 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Takk! Jeg håper virkelig ikke det er for sent å sosialisere etter 13-14 uker!? Vi bor skikkelig på bygda nå, så her finnes det verken parker, anleggsarbeid eller joggere. Det vi har tilgjengelig er en liten gate med noen bolighus, masse fjell og skog, og et lite bygdesentrum som ligger ca 10 minutters kjøring unna. Jeg har begynt å bære henne ned (hun vil ikke gå) til hovedveien her nå for at hun skal bli vant til å se hus og biler som kjører forbi, men skulle jo helst hatt henne med til steder hvor hun kan se hunder og folk. Hun virker som en litt var type, og setter seg iblant ned og piper når jeg prøver å gå med henne gjennom boliggaten her. De to gangene vi tok henne med til "sentrum" virket hun imidlertid ikke redd, og hun ville bort å hilse på alle mennesker hun så. Hvis det er sånn at hun kan komme til å assosiere skummel biltur med nye plasser/sosialisering, er vi vel bare nødt til å fortsette her i vår ene lille boliggate? Nå ble jeg litt stressa igjen... 😅 Hva gjør andre folk som bor skikkelig landlig til? Vi har aldri bodd så landlig selv, så de forrige hundene våre vokste opp i mer folksomme omgivelser (men ingen av de var spesielt bra sosialisert heller riktignok, den ene klikker på andre hunder og den forrige var redd for parkeringsplasser, undeganger og mye annet rart). Anonymkode: e18bb...552 Sosialiseringsvinduet lukkes ved 12-14 ukers alder. Etter det er valpens fryktrespons fullstendig utviklet og det vil som regel bli vanskeligere og ta lenger tid å tilvenne en valp nye ting. I tillegg kan det være vanskeligere å få valpen til å generalisere erfaringer etter det. F.eks er min voksne hund skeptisk til fremmede hunder. Jeg kan tilvenne ham nye hunder i voksen alder og han vil bli trygg på dem, men neste nye hund blir alltid møtt med skepsis likevel. Selv om mange gode erfaringer og tilvenninger med andre hunder gjør at han nå tar kortere tid før han blir trygg på en ny hund, så møter han alltid fremmede hunder med skepsis først. Det vil ikke bli borte siden sosialiseringsvinduet er lukket. Så du bør absolutt fortsette med sosialisering og miljøtilvenning, men det vil ikke ha helt samme effekt lenger. Men siden dere bor så landlig til at det ikke finnes verken parker, anleggesmaskiner eller joggere der så er det vel heller ikke så viktig at valpen tilvennes disse tingene? Det som jo er viktig med sosialisering og miljøtrening er jo at valpen tilvennes de ting, miljø og folk/dyr som den trenger å være vant med og trygg på i sin hverdag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå